Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DesireeK schreef:@Leonyr: ik vind dit heel goed gezegd. ik lees hier al een tijdje mee en ben soms echt heel verbaasd..
Wat ik ook nog wil vermelden is dat de paar foto's die gepost worden niet zo heel veel zeggen. meestal moet je meer gezien hebben voor je een bepaling kan doen. Althans.. Dat is mijn mening erover. Ook zijn er vaak mensen die nog niet zolang fotograferen en die er over bv een jaar alweer heel anders voor staan. De meeste gaan echt zienderogen op vooruit maar er zijn er ook die blijven steken. Die zouden ook een eerlijke kijk erop moeten krijgen en zo op die manier er weer van leren..
Gianti schreef:waar je overigens het beste uit kan beoordelen wat een geschikte prijs is, is om meerdere foto's van een shoot te laten zien, stuk of 5 a 10. Nu beoordeel je misschien wel alleen "lucky shots"
Leonyr schreef:DesireeK schreef:@Leonyr: ik vind dit heel goed gezegd. ik lees hier al een tijdje mee en ben soms echt heel verbaasd..
Wat ik ook nog wil vermelden is dat de paar foto's die gepost worden niet zo heel veel zeggen. meestal moet je meer gezien hebben voor je een bepaling kan doen. Althans.. Dat is mijn mening erover. Ook zijn er vaak mensen die nog niet zolang fotograferen en die er over bv een jaar alweer heel anders voor staan. De meeste gaan echt zienderogen op vooruit maar er zijn er ook die blijven steken. Die zouden ook een eerlijke kijk erop moeten krijgen en zo op die manier er weer van leren..
Een nodige toevoeging, inderdaad.Je zult altijd je tarief in de gaten moeten houden. Waar die € 10,- eerst misschien erg veel was, kan dat een jaar later ver onder je niveau liggen.
Leonyr schreef:Net als Gianti schrik ik van de prijzen die hier genoemd worden. Natuurlijk zijn het maar richtlijnen, maar veel foto's worden veel te laag ingeschat.
Of de prijzen die op het moment door sommige fotografen wordt gevraagd, daar gaat mijn mond van open staan. Ontzettend laag, zeker voor de kwaliteit en de kwantiteit die de klanten vervolgens krijgen.
Volgens mij was het Femke die daar een heel interessant artikel over heeft geplaatst op Bokt, maar dat weet ik niet zeker. Overigens zijn er nog veel meer fotografen die hun tips hebben gegeven hoe je je prijs kunt bepalen.
Tegen veel uit dit topic zou ik willen zeggen; Durf!
Je hebt een camera van een paar honderd euro en investeert in vooruitgang, dan mag je je er naar gedragen ook. Je wordt veel serieuzer genomen wanneer je je prijzen op een hoger niveau legt, maar ook je foto's worden anders bekeken. Het is een soort psychologie; Hoe lager je prijzen, hoe minder klanten jou gaan zien als fotografe. Je hoeft echt niet bang te zijn dat door een verhoging van je prijzen plotseling geen mensen meer komen. En of je nu vijf klanten behandeld voor 2 euro, of een voor tien euro, dat maakt geen verschil. Maar de manier waarop mensen naar je kijken en met je omgaan veranderd, ten goede.
Krijg je echt te weinig navraag? Ga op stap!
In mijn omgeving is weinig vraag naar een fotografe. Door actief te zijn in de wereld van fotografie, ben ik nu fotograaf voor de site http://www.scholieren.com en de nationale schoolkrant http://www.sevendays.nl.
Als fotograaf moet je ballen hebben, heel kort gezegd. Het is doorlopen of stilstaan, oftewel; Jezelf presenteren of in een hoekje afwachten.
De bovenstaande tekst is niet alleen bedoeld voor de prijzen van een reportage, maar ook voor de nabestellingen. € 10,- voor een origineel formaat is zelfs aan de lage kant. Bedenk hierbij dat je nooit meer winst haalt uit deze foto en in de meeste gevallen ook niet meer uit de gehele reportage, men hangt vaak maar 1 canvas aan de muur. Zelf vraag ik € 12,50 en ik merk dat dit een fijn bedrag is om mee te werken. Men bestelt vaak en ook na meetings zijn er veel nabestellingen.
Qua reportages vraag ik € 15,- per vijf foto's.
Dus nogmaals; durf te vragen en jezelf op een niveau vast te leggen, zeker als je foto's daar naar zijn.
Je kunt altijd bij een (bevriende) professionele fotograaf vragen of hij nog tips heeft of een schatting kan doen wat betreft je tarief.