[INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SternPhoto

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:07

Morgen even taxeren en mijn foto's doen.
Ben wel heel benieuwd zelf vindt ik mijn foto's behoorlijk vooruit zien gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:45

Channiiiej : Waaauw! een €50,- zou ik daar toch minstens wel voor over hebben!
mandy8: €15,- .. heeft met smaak te maken. (: ik vind de foto's iets te donker!

Hier dan 3 foto's. Heb net een maandje mijn instap-spiegelreflex, en heb een aantal
'oefen-sessies' op de planning staan! Tot die tijd gebruik ik mijn hond en de poezen.
Heb van mijn facebook gehaald, dus wat achteruit qua kwaliteit.. Nog zoekenden naar
een naam indien van toepassing. Lastig kiezen trouwens!

Poes:

Afbeelding

paard:

Afbeelding

vriendin met fries:

Afbeelding

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:05

Jeetje, ik krijg echt hele verschillende taxaties hihi.. Van €20,00 tot €50,00 euro! Ben nog steeds benieuwd naar jou taxatie Gianti :o

@Marlijntjeh: Mooie foto's al hoor, voor dat je nog maar een maandje bezig bent! Ik zou eerst nog lekker even door oefenen en inderdaad wat oefen-fotoshoots gaan plannen, ook om je portfolio uit te breiden :)
Het zijn opzich al best leuke foto's. Bij de kat vind ik het jammer dat de schaduw iets in zijn ogen valt, waardoor het lijkt alsof hij een beetje 'suf' kijkt.. Ook vind ik de uitsnede niet helemaal fijn; je mist nét de onderkant van zijn bekkie. Ik kies er bij uitsnedes altijd voor dat hij écht duidelijk is uitgesneden (dus niet net een randje eraf), of dat alles er helemaal opstaat.

Bij de tweede foto moet je eigenlijk net een momentje eerder hebben. Het moment dat je nu hebt vastgelegd, komt het paard net met zijn voorbeen weer op de grond, waardoor het eruit ziet alsof hij erg op de voorhand loopt. Als je een moment eerder hebt, dat het voorste beentje nog net gebogen is, ziet dat er mooier uit :) Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:08

Dankje wel! .. Ah ik zie het inderdaad bij het paard! .. En de poes klopt inderdaad, maar anders had je een stukje vaalgroen hek erbij, haha! de schaduw klopt deels, ze heeft ook een 'suffe' blik :p .. Dankje voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:09

en chantal, ik ben superbenieuwd naar hoe je die fotobewerking zo mooi krijgt! (even op je site gespiekt)

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:11

Ik had graag eens geweten wat jullie zouden geven aan mijn foto's?
Er zeggen wel wat mensen dat gerust rond de 40 euro mag vragen.

Momenteel vraag ik 20 euro per paard. Daarbij mag de shoot heel naar wens verlopen.
Na de reportage maak ik een selectie van de beste 30 à 40 foto's en bewerk ze allemaal nog wat na.
Dan krijgen ze de foto's verkleind met copyright erop.

Ze kunnen achteraf dan nog originele bestanden zonder copyright bijbestellen moesten ze willen afdrukken.
Dit zijn mijn prijzen per resolutie:

lage resolutie (600x900) : 1 euro
medium resolutie (1000x1500) : 2 euro
hoge resolutie (2000x3000) : 4 euro

deze zijn mijn recentste foto's:

Afbeelding

Afbeelding

meer foto's hier: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 973&type=3
(wel niet uptodate)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:14

Ik zou toch richting de €50 gaan hoor HorsePhoto! Wat een prachtige foto's!
En ik heb alleen maar heel snel door je album heen gespit :j

Mag ik trouwens vragen bij welke locatie deze foto is genomen?
Valkkleurige aan het water

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:28

Dankjewel ^^

En die foto is genomen aan de Lommelse Sahara te Antwerpen. Echt een super toffe locatie moet ik zeggen!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:31

En voor mij een wereldreis wahaha.. jammer! :')

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:33

Haha, ja ondanks dat ik wel in België woon, is het voor mij ook niet vlak aan mijn deur :')

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:25

Het zou aardig zijn als je andere mensen ook taxeert :) @ horsephoto

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:35

Ik vind dat redelijk moeilijk om mensen te taxeren :/
Ik denk dat ik snel een te lage prijs ga zeggen

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:36

gaat erom wat jij vindt en waarom zou fijn zijn :)

ik ga proberen vanavond naar werk, kan niks beloven :)

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:20

Hmm ok, zal het dan maar eens proberen :)

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:43

Priscilla__ 15 euro: je neemt wel leuke foto's maar ik vind ze er redelijk standaard uitzien.
xTitanic 10 euro: je moet nog veel oefenen qua cadrage en de kleuren zijn te verzadigd.
Selly13 ik zou nog niks vragen. Ik zie meer lucky shots en ze zien er niet echt doordacht uit. Ik mis cadrage, scherpte, en de goeie momenten.
ZoeyDercks 45 euro Super foto's! Ze speken me echt aan :D
Stephanie_M 30 euro Leuke foto's!
gwen1298 Ik zou nog niks vragen en nog wat goed dooroefenen :)
AnneXxX 10 euro Ze zien er niet allemaal scherp uit en ook de cadrage is het soms net niet.
RdLFoto 20 euro
Channiiiej Zeker 30 euro mag je al vragen ;)
marlijntjeh Ik zou nog wat oefenen :)

Sorry als ik "streng" overkom en een lage prijs geef. Maar ik ben ook zeer streng voor mezelf :)

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:12

HorsePhoto schreef:
Dankjewel ^^

En die foto is genomen aan de Lommelse Sahara te Antwerpen. Echt een super toffe locatie moet ik zeggen!

Antwerpen ligt toch wel een heel eind van Lommelse Sahara vandaan :=

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:37

Ik bedoel dan ook in provincie Antwerpen... De Lommelse Sahara ligt in Lommel

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:48

Net als Gianti schrik ik van de prijzen die hier genoemd worden. Natuurlijk zijn het maar richtlijnen, maar veel foto's worden veel te laag ingeschat.
Of de prijzen die op het moment door sommige fotografen wordt gevraagd, daar gaat mijn mond van open staan. Ontzettend laag, zeker voor de kwaliteit en de kwantiteit die de klanten vervolgens krijgen.

Volgens mij was het Femke die daar een heel interessant artikel over heeft geplaatst op Bokt, maar dat weet ik niet zeker. Overigens zijn er nog veel meer fotografen die hun tips hebben gegeven hoe je je prijs kunt bepalen.

Tegen veel uit dit topic zou ik willen zeggen; Durf!
Je hebt een camera van een paar honderd euro en investeert in vooruitgang, dan mag je je er naar gedragen ook. Je wordt veel serieuzer genomen wanneer je je prijzen op een hoger niveau legt, maar ook je foto's worden anders bekeken. Het is een soort psychologie; Hoe lager je prijzen, hoe minder klanten jou gaan zien als fotografe. Je hoeft echt niet bang te zijn dat door een verhoging van je prijzen plotseling geen mensen meer komen. En of je nu vijf klanten behandeld voor 2 euro, of een voor tien euro, dat maakt geen verschil. Maar de manier waarop mensen naar je kijken en met je omgaan veranderd, ten goede.

Krijg je echt te weinig navraag? Ga op stap!
In mijn omgeving is weinig vraag naar een fotografe. Door actief te zijn in de wereld van fotografie, ben ik nu fotograaf voor de site http://www.scholieren.com en de nationale schoolkrant http://www.sevendays.nl.

Als fotograaf moet je ballen hebben, heel kort gezegd. Het is doorlopen of stilstaan, oftewel; Jezelf presenteren of in een hoekje afwachten.

De bovenstaande tekst is niet alleen bedoeld voor de prijzen van een reportage, maar ook voor de nabestellingen. € 10,- voor een origineel formaat is zelfs aan de lage kant. Bedenk hierbij dat je nooit meer winst haalt uit deze foto en in de meeste gevallen ook niet meer uit de gehele reportage, men hangt vaak maar 1 canvas aan de muur. Zelf vraag ik € 12,50 en ik merk dat dit een fijn bedrag is om mee te werken. Men bestelt vaak en ook na meetings zijn er veel nabestellingen.
Qua reportages vraag ik € 15,- per vijf foto's.

Dus nogmaals; durf te vragen en jezelf op een niveau vast te leggen, zeker als je foto's daar naar zijn.
Je kunt altijd bij een (bevriende) professionele fotograaf vragen of hij nog tips heeft of een schatting kan doen wat betreft je tarief.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:56

@Leonyr: ik vind dit heel goed gezegd. ik lees hier al een tijdje mee en ben soms echt heel verbaasd..

Wat ik ook nog wil vermelden is dat de paar foto's die gepost worden niet zo heel veel zeggen. meestal moet je meer gezien hebben voor je een bepaling kan doen. Althans.. Dat is mijn mening erover. Ook zijn er vaak mensen die nog niet zolang fotograferen en die er over bv een jaar alweer heel anders voor staan. De meeste gaan echt zienderogen op vooruit maar er zijn er ook die blijven steken. Die zouden ook een eerlijke kijk erop moeten krijgen en zo op die manier er weer van leren..

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:58

DesireeK schreef:
@Leonyr: ik vind dit heel goed gezegd. ik lees hier al een tijdje mee en ben soms echt heel verbaasd..

Wat ik ook nog wil vermelden is dat de paar foto's die gepost worden niet zo heel veel zeggen. meestal moet je meer gezien hebben voor je een bepaling kan doen. Althans.. Dat is mijn mening erover. Ook zijn er vaak mensen die nog niet zolang fotograferen en die er over bv een jaar alweer heel anders voor staan. De meeste gaan echt zienderogen op vooruit maar er zijn er ook die blijven steken. Die zouden ook een eerlijke kijk erop moeten krijgen en zo op die manier er weer van leren..

Een nodige toevoeging, inderdaad. :) Je zult altijd je tarief in de gaten moeten houden. Waar die € 10,- eerst misschien erg veel was, kan dat een jaar later ver onder je niveau liggen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:59

waar je overigens het beste uit kan beoordelen wat een geschikte prijs is, is om meerdere foto's van een shoot te laten zien, stuk of 5 a 10. Nu beoordeel je misschien wel alleen "lucky shots" :)

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:03

Gianti schreef:
waar je overigens het beste uit kan beoordelen wat een geschikte prijs is, is om meerdere foto's van een shoot te laten zien, stuk of 5 a 10. Nu beoordeel je misschien wel alleen "lucky shots" :)

Dat is inderdaad ook een beetje wat ik bedoel.. Het gaat er niet alleen maar om of een foto mooi scherp is van bv een paard en de compositie van een vogel heel mooi is.. het gaat om het geheel.. Dan kan je pas echt een beetje beoordelen wat iets waard zou kunnen zijn.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:03

Leonyr schreef:
DesireeK schreef:

Een nodige toevoeging, inderdaad. :) Je zult altijd je tarief in de gaten moeten houden. Waar die € 10,- eerst misschien erg veel was, kan dat een jaar later ver onder je niveau liggen.

Helemaal mee eens dus :)

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:06

Marlijntjeh: Ik zou er nog niks voor vragen maar nog even dooroefenen :)

Horsephoto: Wauw erg mooie foto's! Zou er zeker wel 50-70 euro voor vragen :j

Ik ben ook wel benieuwd wat jullie van mijn foto's vinden :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:50

Leonyr schreef:
Net als Gianti schrik ik van de prijzen die hier genoemd worden. Natuurlijk zijn het maar richtlijnen, maar veel foto's worden veel te laag ingeschat.
Of de prijzen die op het moment door sommige fotografen wordt gevraagd, daar gaat mijn mond van open staan. Ontzettend laag, zeker voor de kwaliteit en de kwantiteit die de klanten vervolgens krijgen.

Volgens mij was het Femke die daar een heel interessant artikel over heeft geplaatst op Bokt, maar dat weet ik niet zeker. Overigens zijn er nog veel meer fotografen die hun tips hebben gegeven hoe je je prijs kunt bepalen.

Tegen veel uit dit topic zou ik willen zeggen; Durf!
Je hebt een camera van een paar honderd euro en investeert in vooruitgang, dan mag je je er naar gedragen ook. Je wordt veel serieuzer genomen wanneer je je prijzen op een hoger niveau legt, maar ook je foto's worden anders bekeken. Het is een soort psychologie; Hoe lager je prijzen, hoe minder klanten jou gaan zien als fotografe. Je hoeft echt niet bang te zijn dat door een verhoging van je prijzen plotseling geen mensen meer komen. En of je nu vijf klanten behandeld voor 2 euro, of een voor tien euro, dat maakt geen verschil. Maar de manier waarop mensen naar je kijken en met je omgaan veranderd, ten goede.

Krijg je echt te weinig navraag? Ga op stap!
In mijn omgeving is weinig vraag naar een fotografe. Door actief te zijn in de wereld van fotografie, ben ik nu fotograaf voor de site http://www.scholieren.com en de nationale schoolkrant http://www.sevendays.nl.

Als fotograaf moet je ballen hebben, heel kort gezegd. Het is doorlopen of stilstaan, oftewel; Jezelf presenteren of in een hoekje afwachten.

De bovenstaande tekst is niet alleen bedoeld voor de prijzen van een reportage, maar ook voor de nabestellingen. € 10,- voor een origineel formaat is zelfs aan de lage kant. Bedenk hierbij dat je nooit meer winst haalt uit deze foto en in de meeste gevallen ook niet meer uit de gehele reportage, men hangt vaak maar 1 canvas aan de muur. Zelf vraag ik € 12,50 en ik merk dat dit een fijn bedrag is om mee te werken. Men bestelt vaak en ook na meetings zijn er veel nabestellingen.
Qua reportages vraag ik € 15,- per vijf foto's.

Dus nogmaals; durf te vragen en jezelf op een niveau vast te leggen, zeker als je foto's daar naar zijn.
Je kunt altijd bij een (bevriende) professionele fotograaf vragen of hij nog tips heeft of een schatting kan doen wat betreft je tarief.

Mooi gezegd! :j

Ben zelf voor een tientje in te huren zegmaar. Dan zie ik de prijzen die hier genoemd worden en ben gelijk een stuk omhoog gegaan! Al zou ik wel willen weten van degene die dit soort dingen zeggen (inmiddels zijn er 3 voorbij gekomen nadat ik mijn werk plaatstte) wat jullie taxatie nou eigenlijk is. Ben er ongelofelijk benieuwd naar!