[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:15

Sicayes schreef:
ikke schreef:
Voor de vluggerikken onder ons, is blijkbaar zojuist op de site gezet: http://www.cameratools.nl/shop/product/ ... il=OCC0065

Wel vandaag gaan halen, anders is ie alweer weg!

:wow: die prijs voor een IS. Het is dat ik er al een heb (weliswaar zonder IS)

Nou inderdaad. Je zou bijna denken dat er iets anders mis mee is :')

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:16

Ja het is vrij laag := maar ach je hebt er ook nog een jaar garantie bij..
Maar het is wel echt een koopje zo. :=

Zou bijna mijne zonder IS inruilen

bijna :')

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:22

Haha, ik zou mijn F4 met IS kunnen ruilen :') maar ik vind de F4 al groot en zwaar genoeg. Stukje gemak heeft altijd wel vrij hoge prioriteit voor mij :+

Jaar garantie is inderdaad wel nice overigens.

Sicayes

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:24

Ja ik moet nog steeds de eerste x-aantal minuten even wennen aan het gewicht van de 2.8 :') maar het gaat vooralsnog goed zonder de IS. Daar was ik wel even bang voor hoor - dat ik het gewicht toch niet aan kon. :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:25

Sicayes schreef:

Qua scherpte/contrast ga je er op achteruit als jij nu de f/4.0L IS heb. De f/4.0L IS en f/2.8L IS Mk2 zijn de scherpste/contrastrijkste van de 70-200mm's als je gaat pixelpeepen. Is dat het waard? Of spaar je liever door voor de f/2.8L IS Mk2? :=

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:26

Sicayes schreef:
Ja ik moet nog steeds de eerste x-aantal minuten even wennen aan het gewicht van de 2.8 :') maar het gaat vooralsnog goed zonder de IS. Daar was ik wel even bang voor hoor - dat ik het gewicht toch niet aan kon. :=

Het is ook wel een kwestie van wennen denk ik :j en ook een kwestie van waar je aan wil wennen haha.

Oeh Richard, dat van die scherpte wist ik niet. Wat is dan naast de IS het verschil tussen de twee F4 versies bijv. dat die met IS scherper is dan die zonder? Of ligt dat wel puur aan IS? :')

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:27

Thesserd schreef:
Sicayes schreef:

Het is ook wel een kwestie van wennen denk ik :j en ook een kwestie van waar je aan wil wennen haha.

Bij de 2.8 kan je je sportschool abonnement opzeggen.. :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:36

Thesserd schreef:
Sicayes schreef:

Oeh Richard, dat van die scherpte wist ik niet. Wat is dan naast de IS het verschil tussen de twee F4 versies bijv. dat die met IS scherper is dan die zonder? Of ligt dat wel puur aan IS? :')

De versies met IS zijn weathersealed wat soms fijn kan zijn met regen/sneeuw/stof. De non-IS versies zijn niet weathersealed. Dit heeft natuurlijk pas effect als je body ook weathersealed is. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:41

Naoom_ schreef:
Thesserd schreef:

Bij de 2.8 kan je je sportschool abonnement opzeggen.. :')

Zeker als het een IS is :j

Sicayes schreef:

Het is wel een mark I (nieuwwaarde indertijd 1800 euro), niet te verwarren met de latere mark II.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:49

De Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM heeft nieuw destijds 1750 euro gekost. Ik heb hem in 2010 voor deze prijs gekocht. Per 2011 heeft Canon allerlei prijzen verhoogd ivm correctie van Yen, etc. De Mk1 is toen verhoogd van 1500-1600 euro naar de 1700-1800 euro van de Mk2 en de Mk2 is toen richting de 2100-2200 euro gegaan.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:03

Ik heb nu een partij spierballen dankzij die 2.8 :o
Ah dat verklaard beide, Ikke en Richard :) bizar joh dat die prijsaanpassing dus zo veel is gaan schelen :=

Ik heb nu trouwens de 70-200 f2.8 zonder IS dus. :Y)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:23

Een 70-200 zwaar? Watjes :P

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:50

Wie helpt mij mee beslissen? :+

Ik ben aan het sparen voor een nieuw groothoek objectief voor op mijn 600D die ik mee kan nemen naar Japan. Zat eerst nog te kijken naar de tamron 17-55 maar heb toen toch besloten om voor een Canon 17-50 IS f2.8 te gaan omdat ik daar toch wel behoorlijk goeie verhalen over hoor.

Prima zou je zeggen, alleen dit is natuurlijk wel een EF-S objectief. Nu heb ik binnen nu en een jaar (of 2) geen ambitie nog om over te stappen of full frame áls ik dit al ga doen. Het lijkt me gaaf, maar omdat ik ook veel sport / vogels in vlucht etc wil fotograferen kom ik denk ik al snel uit op een 5D Mark II/III en ik denk niet dat ik daar budget voor ga hebben := In ieder geval niet binnen nu en snel :+ Zeker omdat ik eigenlijk vooral nog fotografeer 'voor de leuk'. Dus ik zat eerder te kijken om voor een 70D of 7DII te gaan.

Maaaaar, je hebt natuurlijk ook de 17-40 L USM die ongeveer in dezelfde prijsklasse valt als de 17-50 IS. Echter is deze f4.0 ipv f2.8..
Ik twijfel dus of het voor de lange termijn 'verstandiger' is om een L lens aan te schaffen of niet :=

Waarom wil ik f2.8? Ik maak ook wel eens foto's binnen op feestjes of van mijn kleine nichtje. Ik heb nu een speedlite 430 EX II en zou kunnen flitsen hierbij.. moet ik wel even wat meer oefenen :+ dus zou het dan qua investering beter zijn om voor de L lens te gaan?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:32

Als je voorlopig niet over gaat op 5D3/5D4 zou ik persoonlijk kiezen voor de Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM. Deze heeft de kwaliteit van een L objectief, maar heeft idd een EF-S vatting. Een ander voordeel van de 17-55mm naast de f/2.8 is de beeldstabilisatie die de 17-40mm niet heeft. Bij overstap naar FF ben ik gaan sparen voor de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM. Ik heb mijn 17-55mm verkocht aan een Bokker en heb toen een 24-70mm aangeschaft. Ik heb sinds kort een 16-35mm aangeschaft als groothoekje voor op mijn 5D3 voor IJsland. :D

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:16

Nee ik denk niet dat die 5D er binnen nu en snel in zit. Sowieso zou ik zowel mezelf als mijn vriend even mentaal moeten voorbereiden op die prijs :+ en staan er nu andere dingen op de planning voor aankomende 2 jaar (huis en grote vakanties) waardoor ik zo'n camera me niet kan veroorloven. Zeker niet omdat ik er ook geen geld mee verdien :=
Eind van het jaar een 70D of 7DII (ligt aan de prijsdaling) is een misschientje. Dan moet het jaar meevallen. Maar dat zit er dus eerder in dan een 5D3/4

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:41

Sicayes schreef:
Nee ik denk niet dat die 5D er binnen nu en snel in zit. Sowieso zou ik zowel mezelf als mijn vriend even mentaal moeten voorbereiden op die prijs :+ en staan er nu andere dingen op de planning voor aankomende 2 jaar (huis en grote vakanties) waardoor ik zo'n camera me niet kan veroorloven. Zeker niet omdat ik er ook geen geld mee verdien :=
Eind van het jaar een 70D of 7DII (ligt aan de prijsdaling) is een misschientje. Dan moet het jaar meevallen. Maar dat zit er dus eerder in dan een 5D3/4

Om je mentaal voor te bereiden: http://www.cameranu.nl/nl/p293884/canon ... y-occasion

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:44

Haha precies Ikke. Ligt toch nog wel behoorlijk boven mijn budget :+

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:33

maaikemuis schreef:
Loezoe schreef:
Hallo bokkers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb vorig jaar zomer een Nikon D5200 gekocht met een AF-S DX NIKKOR 18-140 f/3.5-5.6G ED VR lens erbij in de kit. Een hele fijne lens, maar ik kom nu ik er wat meer mee bezig ben regelmatig wat zoombereik tekort.
Aangezien we deze zomer tijdens onze reis in Amerika ook wildlife hopen te mogen spotten (we gaan o.a. naar Yellowstone en hebben whalewatching in Monteray op de planning staan) ben ik rustig aan het rondkijken naar een betaalbare lens met een bereik tot ongeveer 300mm.

Nu kwam ik heel toevallig deze lens tegen op bol.com: http://www.bol.com/nl/p/nikon-af-s-55-3 ... 011003619/, maar ik moet zeggen dat ik het nog lastig vergelijken vind met bijvoorbeeld de lenzen met ongeveer eenzelfde bereik die op de Nikon site staan, maar veel duurder zijn, zoals bijv deze: https://store.nikon.nl/JAA821DA/product ... 1412107250.

Ik begrijp voor een deel dat het in lichtsterkte/diafragma zal zitten, maar wat verklaart de rest van het prijsverschil? Ik hoop dat jullie me van wat advies kunnen voorzien :)

De eerste lens die je noemt is op zich goed, maar bedenk van te voren wat je ermee wilt doen. Bewegende objecten fotograferen is niet zijn sterkste kant omdat de autofocus erg langzaam is. De beelden die hij geeft zijn ok, maar de autofocus is een probleem.

Bedenk of je 300mm daadwerkelijk nodig hebt, wat wil je er precies mee doen? Ik reis de hele wereld rond met camera en fotografeer paarden en heb een lens tot 150 en 1 tot 200 waarbij de 150 mijn voorkeur heeft. Ik kom hier prima mee uit de voeten en mis een groter zoombereik niet.

Waarom ik je dit vraag is om het feit dat Nikkor ook een 55-200 op de markt heeft. Deze is goedkoper en bovenal kwalitatief een zeer goede lens als je kijkt naar zijn prijs. Deze lens wint het veruit van de 55-300.

De laatste lens die je noemt is een grootbereik zoomlens, deze loopt van 18 tot 300 mm. Voordeel is dat je niet van lens hoeft te wisselen, nadeel is dat je inlevert op kwaliteit en distortie op de wijde afstanden. Ik heb zelf een 18-200 in bezit en neem deze mee op reis ondanks dat de beeldkwaliteit niet fantastisch is. Maar lenzen wisselen in de woestijn, de tropen of hangende aan een touwtje boven een afgrond is wat spannend voor je body. Voor dit type lens is mijn ervaring dat de 18-200 bete beeld geeft dan de 18-300.

Bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord!

Kun je me uitleggen hoe ik kan zien dat de autofocus erg langzaam is van de eerste? Want daar heb ik nog geen kaas van gegeten :o

Ik vind het een beetje zonde om een 18-200 te kopen als ik al een 18-140 heb om eerlijk te zijn. Ben het met je eens dat je met een 18-140/200 inderdaad ook al hele mooi foto's kunt maken hoor, maar voor EUR 280 vond ik die 55-300mm wellicht wel een mooie aanvulling voor een grizzly waar je toch je afstand van moet houden of 'n walvis die vaak toch wat verder van de boot zwemt. Maar als de autofocus traag is, dan is de toegevoegde waarde inderdaad zeer beperkt.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:03

@loezoe, door het uit te proberen.... Gelukkig doen veel mensen dit al voor je en bestaan er vele recensies. Zeker over deze lens aangezien deze al een tijd op de markt is. Vooral DP-review schrijft fijne recensies maar is wel in het Engels.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:12

Vraagje: ben net door een vriend gevraagd of ik aanstaande maandag wil kijken of ik wat producten kan fotograferen van zijn werk.
Maaarrr met wat voor lens doe je zoiets bij voorkeur?
Ik heb een 50mm die het gelukkig inmiddels weer doet. Een groothoek (maar dat lijkt me sowieso niet van toepassing) en ben ook al een tijd van plan een 24-105 te kopen maar ben te lui om naar de winkel te gaan en heb hem tot nu toe toch niet nodig gehad (afgelopen maanden eigenlijk niet gefotografeerd).
Zeggen jullie: ja die 24-105 zou echt handig kunnen zijn voor zo'n klusje?
Ik heb geen idee hoe groot de producten zijn trouwens. Gaat oa om een bordspel (monopoly formaat dus), rest vd producten weet ik niet.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:24

Hoe groot zijn die producten? := Dat is vooral de uitdaging... Ik zou denk zelf voor 50mm, 85mm en 100mm oid gaan op een cropje. Qua bereik zou die 24-105mm prima geschikt zijn, maar qua kwaliteit kun je het mss beter met je 50mm f/1.4 en 85mm f/1.8 doen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:28

Thnx voor je reactie :)
Ik heb een cropcamera ja :)
En ik zal eens vragen om wat voor producten het gaat. Ik denk niet groter dan dat spel.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:41

Zwitsal schreef:
Vraagje: ben net door een vriend gevraagd of ik aanstaande maandag wil kijken of ik wat producten kan fotograferen van zijn werk.
Maaarrr met wat voor lens doe je zoiets bij voorkeur?
Ik heb een 50mm die het gelukkig inmiddels weer doet. Een groothoek (maar dat lijkt me sowieso niet van toepassing) en ben ook al een tijd van plan een 24-105 te kopen maar ben te lui om naar de winkel te gaan en heb hem tot nu toe toch niet nodig gehad (afgelopen maanden eigenlijk niet gefotografeerd).
Zeggen jullie: ja die 24-105 zou echt handig kunnen zijn voor zo'n klusje?
Ik heb geen idee hoe groot de producten zijn trouwens. Gaat oa om een bordspel (monopoly formaat dus), rest vd producten weet ik niet.

Voor producten gebruik ik het liefst een tilt shift, zeker als het gaat om bordspellen en dingen met een groot oppervlak.

Voor zulke klusjes is een 24-105 meer dan prima :) Wel even goed op je scherptevlak letten (even aannemend dat je ook foto's van schuin boven af moet nemen)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 07:05

Een tilt en shift ja? Ik heb wel een lensbaby.. Maar weet toch niet of ik dat mooi vind voor product foto's..
Heb je een voorbeeld van een productfoto die je met een t/s lens genomen hebt?

Wel echt bedankt voor de reacties haha

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 08:09

Zwitsal schreef:
Een tilt en shift ja? Ik heb wel een lensbaby.. Maar weet toch niet of ik dat mooi vind voor product foto's..
Heb je een voorbeeld van een productfoto die je met een t/s lens genomen hebt?

Wel echt bedankt voor de reacties haha

Tilt shift is niet hetzelfde als een lebsbaby :) Heb geen voorbeeld foto's aangezien ik met tilt shift heb gewerkt op mijn stagebedrijf, ik loop geen stage meer daar maar had anders ook niks mogen laten zien.. Op Pixl peeper is vast wat te vinden :)