[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 00:12

Hihi, ik heb precies hetzelfde Gillian. 2/3 maanden mijn s5600, en wil nu óf een Nikon d50, of een canon eos 300/350D.
Vind het zonde dat ik toch de finepix heb gekocht, het had me een hoop geld bespaard als ik gelijk voor de slr was gegaan.

Dus iedereen die twijfelt om gelijk de overstap te maken, of toch eerst een betere compactcamera te nemen: ik raad aan om gelijk aan een slr te gaan Lachen

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 00:17

Ik ben overstag gegaan bij een workshop van Hypofocus Haha!
Kreeg dat gevaarte van haar in m'n handen en daarna nam ik m'n Fujietje weer over... Nors opkijken
De volgende dag heb ik m'n Fuji op internet gezet Haha!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:01

Haha Haha! Papa wilde ook perse een grotere compactcamera. Ik zou wel even alle consumentengidsen eruit zoeken met camera's erin. Ik zeg tegen papa, de EOS 350 komt er wel erg goed uit. En toen was hij verkocht en volgde hij mijn advies maar op, waar ik nu blij om ben Haha!

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:19

gillian schreef:
En toch is dit niet handig, kost je een hoop geld extra Knipoog
Ik heb precies hetzelfde gehad, een FujiFinepix s5600 gekocht, super fijne camera, maar naar mijn gevoel toch niet helemaal hét Knipoog
Een maand of 2-3 later heb ik deze weer verkocht...en een Nikon D50 gekocht.
Met een slr kun je gewoon veel meer, maar je moet idd wel de tijd nemen om dit te leren, maar dat geldt ook voor een goede compact.
Ik zie hier in dit topic vaak zo'n onnozele vragen voorbij komen die gewoon in de gebruiksaanwijzing staan en dan denk ik idd wel eens Koe Haha! neem daar gewoon de tijd voor!!

Ik weet het... Nagelbijten / Gniffelen
Maar denk dat het stiekem ook een groot punt is, dat ik nu érg ongeduldig wordt! (heb eerst heel lang moeten sparen voor autorijlessen) Ik wil nu godsamme gewoon mijn eigen camera! Haha!
En geen Konica Minolta Dimage X50 mini camera! snap dat dan! Tong uitsteken

Maar goed, je hebt wel gelijk. Alleen weet ik niet of ik dat nog lang vol houdt!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:58

Ik zou toch maar proberen om het vol te houden.
Het scheelt echt een hoop geld.

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:08

gillian schreef:
Idd, gewoon veel lezen bv op internet.
Daarbij moet je niet bang zijn om dingen uit te proberen, alles wat mislukt gooi je gewoon weg Haha!
Wb de lenzen en waar je ze voor gebruikt is eigenlijk niet zo heel moeilijk:
Grofweg zijn er 3 groepen
Groothoeklenzen (landschappen)
<35mm
Normale lenzen (portretten)
35-70mm
Tele lenzen (wildlife en mode)
>70mm

Maar dit zijn dingen die je op internet kunt vinden, kijk onder objectieven Knipoog
Nog een tip: ga naar zo'n witte boekenmarkt winkel, daar koop je voor een tientje een leuk boek waar al heel veel informatie instaat over spiegelreflex camera's Knipoog

Bedankt voor de tips & informatie. Bevalt de D50?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:47

Horsy_Lover schreef:
gillian schreef:
Idd, gewoon veel lezen bv op internet.
Daarbij moet je niet bang zijn om dingen uit te proberen, alles wat mislukt gooi je gewoon weg Haha!
Wb de lenzen en waar je ze voor gebruikt is eigenlijk niet zo heel moeilijk:
Grofweg zijn er 3 groepen
Groothoeklenzen (landschappen)
<35mm
Normale lenzen (portretten)
35-70mm
Tele lenzen (wildlife en mode)
>70mm

Maar dit zijn dingen die je op internet kunt vinden, kijk onder objectieven Knipoog
Nog een tip: ga naar zo'n witte boekenmarkt winkel, daar koop je voor een tientje een leuk boek waar al heel veel informatie instaat over spiegelreflex camera's Knipoog

Bedankt voor de tips & informatie. Bevalt de D50?

Yep, bevalt super Knipoog

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:33

Jawel, maar ik denk wel dat je van te voren wel íets moet weten voor je het koopt. Als het aan de bokker in kwestie lag had ze blind 1 camera gekocht en nu moet ze van haar ouders vergelijken..... en dan weet je dus nog niet eens wat lenzen zijn. Aan 1 lens (de kitlens) heb je eigenlijk veeeeel te weinig. Op zich niet erg als je het geld hebt voor een extra lens, maar ga dus niet je hele budget aan een slrbody/kit besteden. Dan heb je er juist minder aan. Dan heb je meer aan zo'n goede compactcamera die qua mogelijkheden aan instellingen bijna identiek is aan een basisslr. Die zijn er genoeg nl!
Met super veel zoom, met IS, met instellen sluitertijd, diafragma, witbalans, belichting etc etc
Ik durf te wedden dat de meesten niet veel meer van hun slr gebruiken! Het enige voordeel zijn dan de lenzen. Maar dan moet je daar wel wat van weten en er geld voor over hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:40

Ik heb een jaar gefotografeerd met een Fuji Finepix S602Zoom (voorloper van de S5600).
Daar heb ik super veel van geleerd!
Na een jaar heb ik de overstap naar SLR gemaakt.
En omdat ik op de Finepix alles had geprobeerd kon ik veel meer uit de SLR halen dan de meeste mensen doen.
Dat had ik anders niet gekund.d
OF het had in ieder geval veel langer geduurd Haha!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:42

Dat denk ik ook Amanda Ja Ik had al een analoge SLR, dat was mijn voordeel.
Volgens mij wordt er vaak te simpel over gedacht en door de lage prijzen denk ik dat heel veel mensen er een miskoop aan doen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:44

Ik heb een anologe SLR op het oog.

De Nikon F50, kent iemand die?

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:59

Gilian, nu begin ik toch te twijfelen hoor! Maar dan over de Nikon D40! Ja

Maar ik vraag me toch weer af, wat wil dan "Nikon D40 + 18-55mm f/3.5-5.6G ED II" zeggen?
Als ik het goed begrijp is de lens dus voor én landschappen & portretten?

Of begrijp ik het nu niet?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:02

Nikon D40 kunnen niet alle lenzen op, zou daar ook rekening mee houden..

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:53

Dat weet ik inderdaad Knipoog

Maar zoals ik het daar heb staan, is hij te koop! Ik vroeg me dus af wat voor lens dat dan is Knipoog

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:56

Hij is idd geschikt voor landschap en portretfotografie, alleen je kan niet zo ver inzoomen, ik zou er dan gelijk een objectief waarmee je verder in kan zoomen bijken, anders heb je imo meer aan een goede niet SLR camera, aangezien je daar bijna dezelfde mogelijkheden en dan nog veel meer zoom hebt Lachen .

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:08

Heb eindelijk mijn keuze kunnen maken. Zaterdagavond ga ik mijn canon eos 300D ophalen. Met macrolens (50-300 mm, F4-F5,6) en 'gewone' lens (28-70 mm).
Iemand die ook met deze camera fotografeert?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:05

Elaine schreef:
Ik heb een anologe SLR op het oog.

De Nikon F50, kent iemand die?

Ik ken hem niet, maar ik zou het echt niet doen. Een analoge camera is gewoon 'uit', zeg maar. Niet dat je mee moet gaan met wat 'in' is, maar digitaal heeft zoveel voordelen tegenover analoog..
* Je kunt je foto's gelijk bekijken
* Minder gelukte foto's haal je gewoon van je kaartje af
* Op een kaartje van 1 gb passen iets van 5.000 foto's. Niet dat je dat zo makkelijk vol krijgt, maar is wel even wat meer, vergeleken met een filmrolletje van 30 foto's ofzo.
* In de aanschaf is analoog nu misschien goedkoper. Maar als je denkt aan filmrolletjes, afdrukkosten enz, ben je op den duur echt veel meer geld kwijt dan met een digitale camera
* Over het algemeen zijn de instellingen op een digitale camera makkelijker te vinden dan op een analoge.
* Je kunt je foto's niet bewerken op de computer, en dat is soms juist hetgene wat nét dat extra sfeertje aan je foto toevoegt
* Als je je foto's op de computer wil hebben moet je ze steeds maar weer scannen (wat niet ten goede komt van je foto) óf er met een digitale camera foto van maken en dan weer op de computer zetten, maar daarmee gaat evenveel kwaliteit verloren.

Je moet het zelf weten, weet niet óf je het om het geld doet (en hij echt wel goedkoper is dan een digitale slr, misschien is het juist wel een duurdere), maar als het om het geld gaat, zou ik echt nog even doorsparen.
Als het niet om het geld gaat, zou ik nog even heel goed afvragen waarom je nou persé een analoge camera wilt.. Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:21

Myuki hoe kom je nou bij de 300D uit??? Ik ken hem wel, maar zou er zelf niet voor gekozen hebben Bloos

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:48

Myukki: Je bewering van op 1 GB passen iets van 5.000 foto's klopt niet altijd Lachen Bij mij passen daarbij namelijk maar iets van 250 foto's (heb 4 GB geheugenkaartje).

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:14

Renza schreef:
Hij is idd geschikt voor landschap en portretfotografie, alleen je kan niet zo ver inzoomen, ik zou er dan gelijk een objectief waarmee je verder in kan zoomen bijken, anders heb je imo meer aan een goede niet SLR camera, aangezien je daar bijna dezelfde mogelijkheden en dan nog veel meer zoom hebt Lachen .

dankjewel voor de tip! OK dan!

Welk objectief raad jij dan aan voor de D40?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:54

Iig eentje die tot minstens 200mm gaat. Heb even gekeken voor je, volgens mij moet je kijken naar Nikon AF-S en AF-I lenzen, of sigma HSM. Als dat klopt is de enige beetje betaalbare (maar weet natuurlijk niet wat jij betaalbaar vindt, als je meer geld uit wil geven is er nog wel meer te vinden Knipoog ) de Nikkor AF-S 55-200mm F 4-5.6 G DX, voor 219 euro.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:36

heeft er hier iemand ervaringen met de Canon PowerShot A530?

Canon PowerShot A530, http://www.digicamshop.nl/product/21948 ... -a530.html

En dan nog een vraagje; moet je daar ook extra dinge bij kopen? mn moeder had het over zo'n geheugen kaartje ofzo die erin moet? lijkt me wel handig anders past er bijna niks op?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:37

Denk idd een geheugenkaartje, tasje, batterij...

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:38

batterijen? van die speciale batterijen voor camera's toch?
weet je ongeveer hoe duur die zijn? Lachen

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:41

Renza schreef:
Iig eentje die tot minstens 200mm gaat. Heb even gekeken voor je, volgens mij moet je kijken naar Nikon AF-S en AF-I lenzen, of sigma HSM. Als dat klopt is de enige beetje betaalbare (maar weet natuurlijk niet wat jij betaalbaar vindt, als je meer geld uit wil geven is er nog wel meer te vinden Knipoog ) de Nikkor AF-S 55-200mm F 4-5.6 G DX, voor 219 euro.

Dankjewel! ik was net al beetje aan het rond neuzen, maar ik zakl het eens even checken! Vork