[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:29

Citaat:
Deze wellicht.... Van het blad Zoom?
http://forum.zoom.nl/

Deze site zegt me niks en hij kent mijn mailadres ook niet dus denk het niet.

MyWishMax

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:39

Was het wel van een tijdschrift? Volgens mij kan je op meerdere fora meedoen met 'wedstrijden' en kan je elkaar beoordelen. Zoals http://www.photodrome.nl daar zijn ook wedstrijden via pixum geloof ik.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 07:34

Nee het was niet van een tijdschrift. Het was gewoon een foto forum maar daar werden steeds opdrachten behandeld die uit een foto tijdschrift kwamen zeg maar.
Elke week / maand een andere opdracht.
Was hartstikke leerzaam.
Misschien ben ik wel gewoon te lang niet online geweest dat ze me verwijderd hebben, dat mijn mailadres daarom niet wordt herkent.
Ga even verder neuzen, toch bedankt!

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 07:56

Het klinkt wel heel interessant! We hebben hier op Bokt wel een thema topic waar je iedere 2 weken een nieuw thema krijgt maar denk niet dat je dat bedoelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:33

Probeer anders even te googelen op fotografie forum.
Je herkent m zelf natuurlijk het beste :-)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:25

Ik heb besloten een cursus te gaan volgen, zit al een tijd op het zelfde niveau en ik heb het idee niet veel meer te groeien, dat ik stil sta.
Ben druk aan het zoeken op internet, lastig kiezen maar komt vast goed.

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:26

S_en_Z schreef:
romy_paard schreef:
Heej,
Mijn vader handelt in picknick tafels en hij had mij gevraagd om een mooie foto te maken met mijn camera.
Heeft iemand een idee hoe en waar ik die tafel neer kan zetten en wat ik er eventueel op kan leggen.
Dacht zelf al aan wijnfles ofzo

iemand?

Um.... ik ken jouw omgeving niet :D :D :D :D

Haha in wekerom! Vlakbij Arnhem en ede, apeldoorn. Platteland haha

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:32

Citaat:
Probeer anders even te googelen op fotografie forum.
Je herkent m zelf natuurlijk het beste :-)

Tja... dat heb ik natuurlijk al gedaan :D
Maar helaas zonder succes. Heb ook bij meerdere geprobeerd in te loggen maar mijn mailadres kennen ze al niet. Dus ik weet het echt niet meer haha

Priisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:11

Is er iemand die mij kan helpen?
Ik fotografeer al enige tijd met een Canon 60D, maar sinds ik deze camera heb loop ik tegen een probleem aan wat ik niet verholpen krijg.

Als ik een foto maak en bewerk in photoshop en daarna bekijk in windows photo viewer zijn de kleuren van de foto's gewoon gelijk aan als ik ze heb bewerkt. Zodra ik de foto upload is dit nog steeds het geval. Hier zit dus geen gek probleem, het heeft dus niks met mijn beeldscherm o.i.d. te maken.

Echter wanneer ik een foto naar iemand verstuur en hij/zij upload deze of laat deze afdrukken, dan ontstaat er een enorm kleurverschil. De foto wordt heel flets! Dit is dus alleen het geval wanneer ik de foto's bij een ander aflever, niet bij mij zelf.
Ik vraag me af waar dit aan kan liggen.

Ik heb mijn beeldscherm gekalibreerd en ingesteld op sRGB. Ook mijn fotocamera staat ingesteld op sRGB. In photoshop zijn dit mijn instellingen voor zover ik kan zien, komen deze misschien niet overeen?

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen!

Afbeelding

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:13

Alwiene schreef:
Ik heb een abonnement op de Adobe Creative Cloud voor 12 euro nog wat per maand heb ik dan photoshop en lightroom. Ik gebruik op dit moment alleen Photoshop want Lightroom snap ik niks van hihi.

€ 12 per jaar toch?

Richard, wat zit er in die upgrade?

Ik vind lightroom fijner dan shop. Shop is meer voor grote dingen, lr meer voor je raw foto's nabewerken.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:36

Neeeee was het maar zo'n feest :') Dat pakket kost toch echt 12 euro per maand.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:57

Helaas inderdaad 12 euro per maand :'). Zou leuk zijn, dat per jaar bedrag!

Ik kan je foto helaas niet zien Priisss

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:59

via surfspot is ie 11,95 per jaar, maar moet je wel aan een onderwijsinstituut werken.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:41

Is toch echt per maand inderdaad :)

MarBri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:17

Zo veel goede tips gelezen vandaag!! Kost wat tijd, maar je leert veel van dit topic!
Vraag/vragen van mij:
Ik heb onlangs 2 lampen (continu licht) mogen lenen van iemand. Het lijkt me namelijk erg leuk om af en toe wat studiofoto's te gaan maken. Met slecht weer bijv :D .
Ik wil in de toekomst hiervoor langzaam wat spullen gaan verzamelen. Ik heb al een reflectiescherm. Ik merk dat ik met mijn camera al snel een te kleine ruimte heb hiervoor. Ik heb op zolder ongeveer 3 bij 5 meter, zou dit moeten voldoen? Op hoeveel mm fotograferen jullie in de studio (camera met cropfactor 1.6).
Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed hoe te beginnen. Ik heb wel een witte muur, maar die heeft structuur, dus waarschijnlijk niet zo geschikt. Of valt dit mee? Dus ik zat aan een achtergrondsysteem, als eerste aanschaf nu te denken.
Is continu licht uberhaubt wel geschikt? Het zijn 2 lampen met een softbox.
Wanneer ik zelf licht ga aanschaffen, lees ik overal dat flitslicht beter is. Ik zie alleen een beetje op tegen de technische achtergrond hiervan. Zijn hier cursussen voor, of is dit makkelijk zelf uit te vinden (ben op zich niet onhandig). Heb je nog allerlei extra materialen nodig om een en ander af te stemmen op je camera, of wordt dit meegeleverd?
Ik heb wel ooit een cursus portretfotografie in de studio gedaan, maar dit ging meer om het gebruik van licht en niet zozeer het technische van de flitsers.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:41

MarBri schreef:
Zo veel goede tips gelezen vandaag!! Kost wat tijd, maar je leert veel van dit topic!
Vraag/vragen van mij:
Ik heb onlangs 2 lampen (continu licht) mogen lenen van iemand. Het lijkt me namelijk erg leuk om af en toe wat studiofoto's te gaan maken. Met slecht weer bijv :D .
Ik wil in de toekomst hiervoor langzaam wat spullen gaan verzamelen. Ik heb al een reflectiescherm. Ik merk dat ik met mijn camera al snel een te kleine ruimte heb hiervoor. Ik heb op zolder ongeveer 3 bij 5 meter, zou dit moeten voldoen? Op hoeveel mm fotograferen jullie in de studio (camera met cropfactor 1.6).
Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed hoe te beginnen. Ik heb wel een witte muur, maar die heeft structuur, dus waarschijnlijk niet zo geschikt. Of valt dit mee? Dus ik zat aan een achtergrondsysteem, als eerste aanschaf nu te denken.
Is continu licht uberhaubt wel geschikt? Het zijn 2 lampen met een softbox.
Wanneer ik zelf licht ga aanschaffen, lees ik overal dat flitslicht beter is. Ik zie alleen een beetje op tegen de technische achtergrond hiervan. Zijn hier cursussen voor, of is dit makkelijk zelf uit te vinden (ben op zich niet onhandig). Heb je nog allerlei extra materialen nodig om een en ander af te stemmen op je camera, of wordt dit meegeleverd?
Ik heb wel ooit een cursus portretfotografie in de studio gedaan, maar dit ging meer om het gebruik van licht en niet zozeer het technische van de flitsers.

In ons HK studio topic kun je ook heel veel informatie vinden. ;)
[HK] De studiofotografen flitsen verder naar Deel II

Daarnaast natuurlijk:
[FK] Achtergrondsysteem studiowerk
[FK] Fotostudio
[HTT] Welke lichtmeter?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:03

Ik heb al even zitten speuren in dit topic, maar zo 1 2 3 kom ik het antwoord niet tegen, dus ik ga het toch even vragen :)
Ik ga binnenkort honden op de foto zetten met flyball. Opzich geen probleem, dat gaat me prima lukken. Maar, dit is in de avond, en laat het nu dan gewoon hartstikke donker zijn nu natuurlijk. Er is wel kunstlicht aanwezig. Hoeveel weet ik niet precies, ik ben er nog nooit geweest verder.
Nu weet ik dat ik mijn sluitertijd aan moet passen, maar te lang kan niet ivm bewegende springende rennende honden. Ik wil mijn iso niet te hoog, want dan krijg ik echt teveel ruis erin wat met nabewerking ook niet heel mooi wordt.
Is er een andere oplossing die ik nu gewoon over het hoofd zie?
Ik fotografeer met een canon eos 70D, een sigma 70-200. Ik schiet ze in RAW en bewerk na in photoshop CS6.
Ik ga sowieso gewoon oefenen die avond, maar als ik al tips op voorhand kan krijgen, zou dat heel fijn zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:13

In de avond, met rennende honden?
Daar zou ik eerlijk gezegd niet aan beginnen.

Dat is overdag met bewolking al een grote uitdaging. 's Avonds met wat kunstlicht is zoiets natuurkundig gezien eigenlijk niet te doen.
Dan krijg je óf echt strepen op je foto omdat de foto niet bevroren is óf je iso moet zo hoog dat je meer ruis dan hond ziet... :(

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:21

Ja, dat dacht ik inderdaad ook al. Vandaar ook hier de vraag. Maar dan ga ik wel voor de gezelligheid mee, en film ik hier en daar wel wat. Dan moeten ze het parcour maar overdag uitzetten een keer. Het is niet anders.
Dank voor je snelle antwoord :))

MarBri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:39

Nou dat wordt nog een hele klus om dat topic door te nemen 383 pagina's!!!
Zal eens kijken of ik er wat info uit kan filteren.

MarBri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:41

Mag ik daar ook deze vraag plaatsen? :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:03

MarBri schreef:
Mag ik daar ook deze vraag plaatsen? :D

Je komt je maar melden in het HK. Is toch geen HK waar het enorm hard gaat.

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:51

:wave:

Sorry dat ik zo kom binnenvallen,
Maar ik heb een paar vraagjes,

Ik heb een canon 1100D met 2 lenzen de lens die erbij zat, en een telezoom/macrolens.
Alleen ik heb het gevoel alsof mijn foto's niet scherp worden/zijn. Als ik ze op het displaytje bekijk zijn ze super scherp, maar dan heb ik ze op de computer staan, en dan denk ik mwah dit kan beter.
Weet iemand wat ik daar aan kan doen?

Afbeelding dit is misschien wel een goed voorbeeld ? Deze is onbewerkt !

En hoe krijg ruis minder op foto's ?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:54

Welke instellingen heb je gebruikt? Iso, sluitertijd, diafragma. Welke stand fotografeer je ?

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:58

Jolandaa_ schreef:
Welke instellingen heb je gebruikt? Iso, sluitertijd, diafragma. Welke stand fotografeer je ?

Dit was de TV stand
ISO: 1600
Diafragma: F/6.3
Sluitertijd: 1/320