[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:17

Voor dat geld en met een foto-opleiding.. klein beetje bijsparen en een D90 kopen. Stukje trager en een beetje minder robuust (de D2h is basically gewoon een rotsblok met een CCD-sensor), wel nieuw en héél veel moderner. Ik zie weinig reden om voor een D2h te gaan tenzij je echt actiesport fotografeert onder heftige omstandigheden (bijv. wildwater-raften ofzo..) - en dat bedoel ik niet alleen voor jou, maar ook voor mezelf :D

Suzanne1408

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:22

Bedankt, dan ga ik toch voor de Nikon D90. :)
Dat is de camera waar ik ook al naar uitkeek maar toen zag ik die D2h, ik ben niet vanplan om actiesport te gaan fotograferen na mijn opleiding dus dan wordt die het niet. :)
Bedankt voor je tips!

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:38

Ik zit te twijfelen (heb nu 't geld nog niet ;)) Tussen de Canon 5 en 7d. Wie kan me helpen? Heb als 't goed is in juni een mbo-opleiding fotografie afgerond en ga ik september aan een HBO beginnen. (hku-Utrecht).

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:56

Da's heel erg afhankelijk van wat je wil Just_Me!

Wat ga je er precies mee schieten?
Ik heb bijvoorbeeld onvoorwaardelijk de liefde verklaard aan de 5D, maar een vriend doet z'n werk met 2 7D's en doet dat héél goed.. hij is meer into sport dan ik, schiet vaak judo- en (kick-)bokswedstrijden enz. Dan is weinig licht een belangrijke factor, maar snelheid en snelle, nauwkeurige autofocus nog meer..

@Suzanne1408: No thanks!

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:02

Ja, dat is het probleem! Ik ben me enorm aan het oriënteren nog. Vind portret leuk, maar ook reportages en documentair maar ook sport, ik vind tot nu toe alleen architectuur iets minder leuk dan de rest. Hoorde wel dat de 7d sneller ruist bij hogore ISO-waardes.
Ik dacht altijd dat ik de 5d wilde, maar had vandaag en gister met de 7d geschoten en die was toch wel heel fijn. Ga ik proberen ergens een 5d te lenen, om te kijken welke ik fijner vindt.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:13

Een 5D is héél verslavend vwb de high ISO performance.
Het verschil lijkt niet zo groot tot het moment dat je gaat proberen de ruis eruit te krijgen. Dat gaat bij 5D-foto's verrassend makkelijk en bij 7D foto's verrassend moeilijk..

Daarnaast is het detail van zo'n FF gewoon waanzinnig. Met goed glas ervoor is sharpening direct lelijk, terwijl het op crop tot op zekere hoogte vaak wel wat helpt.

Let wel op dat "met goed glas": Voor FF wil dat nog weleens aardig wat duurder zijn dan voor crop.
Ik maak zelf veel gebruik van een Tamron 28-75 2.8, maar dat is niet geheel zonder beperkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:21

Eigenlijk snap ik nooit zo goed hoe iemand kan twijfelen tussen een full-frame camera en een 1.6x crop sensor. De camera's zijn verder daarnaast ook zó verschrikkelijk verschillend dat ik echt niet begrijp hoe je daartussen kan twijfelen.

Houd qua ruis van de 7D in de gaten dat dat idd op "100 %/absoluut" het geval is, maar je hebt zo veel pixels dat je daar uiteindelijk relatief niks van terug ziet.

Qua sportfotografie is een cropsensor de norm, voor portret- en documentaire fotografie kan full-frame voordelen hebben.

Qua autofocus-systeem is de 7D absoluut in het voordeel ten opzichte van de 5D.

Hope this helps.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:29

Als je al precies weet wat je ermee gaat doen is het inderdaad raar dat je twijfelt. Als je dat niet weet en je weet wél dat je veel gaat leren over fotografie ligt het wat lastiger.

De 7D is inderdaad echt niet slecht v.w.b. ruis, sterker nog: als je een vergelijkbare high-ISO foto van een D300s en een 7D afdrukt en naast elkaar legt durf ik te wedden dat niemand zo kan vertellen wat waaruit komt. Toch is er nog wel een aardig verschil in detail tussen een 7D en een 5DII.

Ik trek zelf ook nog regelmatig een cropcamera tevoorschijn en zou - als ik geld over had - m'n werk echt wel doen met een 5DII + 7D combi. Dit om twee redenen:
a) Gratis 1.6x teleconverter
b) Inderdaad AUTOFOCUS! Vooral op het niet-middenste punt staat die 5D (ook een II) soms zo te zoeken dat ik er wel een hap uit kan nemen. Die vriend met 7D lacht in z'n vuistje als ie me gefrustreerd ziet kijken bij een concert..

Naar wat ik hoor is voor wat ik doe de 3D de camera om op te wachten, maar wanneer die komt en wat die moet gaan kosten? No idea...

Wat voor Just_Me de beste keus is is dus nog steeds een goeie vraag. Een leuk idee is niet alleen om een 5DII te huren... maar heb je al een DSLR? Zo nee, schaf gewoon eens een 20D aan ofzo via marktplaats. Mits ie in orde is verlies je daar hooguit 50 euri op (als je het goed doet 0 euri), en als je dan weet wat je ervan kan verwachten en vooral ook wat je mist... weet jij welke keuze je moet maken.

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:38

Ik heb nu zelf een paar jaar de 400D, en regelmatig met de 50D gewerkt.

Bedankt voor de reacties iig! Ik ga er nog eens goed over nadenken, heb gelukkig de tijd. En ook even mijn leraren om advies vragen. Wil er sowieso een goed objectief bijhalen gelijk.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:40

Okay... dan vertel eens - want dat verduidelijkt je eisenpakket - waarom wil je überhaupt upgraden vanaf die 400D?

Kisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:01

De lens is inderdaad geen al te beste keuze. Traag en 18-200's zijn kwalitatief nooit zo geweldig.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:02

Ik vind die Tamron zeker niet slecht voor wat ie biedt, maar het blijft een superzoom en ook één met trage autofocus.
Zelf schiet ik liever met de 18-55IS, maar dan heb je weer een aparte telelens nodig als je dat bereik ook wil hebben.

Wat is je doel precies Kisi?

Kisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:43

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:06

Hoi Allemaal!

Mijn vriend en ik overwegen een Digitale spiegelreflex camera te kopen. Voor huis tuin en keuken gebruik en het wordt onze eerste.

Nu overwegen we een Sony Alpha 450 te kopen met een 18-55 lens erbij.
Is hier iemand al bekend met deze camera?
Hier kunnen ook diverse Tamron lenzen op, omdat we toch "maar" huis tuin en keuken gebruik nodig hebben denken we dat deze voor ons goed genoeg kan zijn.
Nu valt het me op dat zelfs bij de 75-300 lens van Tamron Macro vermeld staat. is dit niet een beetje vreemd?

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:19

heb je al gekeken naar de canon eos 1000d? Volgens mij zijn er voor canonbody's meer lenzen te verkrijgen dan voor sony's..

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:24

Voor de Eos 1000D hebben we ook gekeken, maar was niet beter als de deze Sony. (wat ons verteld wordt, wel door meerdere punten) Onze voorkeur gaat uit naar Sony door de stabilizer in de body..

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:29

mag ik vragen waar je je hebt laten informeren?

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:36

een vriendin van me heeft ervaring met een aantal camera's. Mijn oom is fotograaf van beroep en de mediamarkt! :D

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:36

oh correctie.. de Saturn..

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:43

Fun to watch!

Zal straks nog ff paar antwoordjes geven.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 00:40

MirZam schreef:
Hoi Allemaal!

Mijn vriend en ik overwegen een Digitale spiegelreflex camera te kopen. Voor huis tuin en keuken gebruik en het wordt onze eerste.

Nu overwegen we een Sony Alpha 450 te kopen met een 18-55 lens erbij.
Is hier iemand al bekend met deze camera?
Hier kunnen ook diverse Tamron lenzen op, omdat we toch "maar" huis tuin en keuken gebruik nodig hebben denken we dat deze voor ons goed genoeg kan zijn.
Nu valt het me op dat zelfs bij de 75-300 lens van Tamron Macro vermeld staat. is dit niet een beetje vreemd?

Dat is wel vreemd ja :) Maar het is wel zo dat de Tamron tele een vrij geringe verkleining waarmaakt (dit lijkt een stevige vergroting te zijn, maar is het niet: je fotografeert 1:1 als het object dat je fotografeert in ware grote op de sensor van je camera afgebeeld wordt. Die sensor is ongeveer even groot als een kleine postzegel).

Wat betreft Sony/Canon/Nikon: Ze maken allemaal prima camera's, ik vind Nikon het makkelijkst te bedienen, maar werk zelf met Canon.
Het is zeker zo dat voor Canon de meeste lenzen verkrijgbaar zijn. Nikon wil ook aardig maar is vaak een stukje duurder, Sony is gewoon nog niet helemaal "gewaardeerd" als DSLR-merk.

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:49

@HLPhoto, bedankt voor je reactie!
Bedoel je te zeggen dat de Tamron lens in feite minder vergroot als een originele lens met dezelfde kenmerken?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:03

hi, Ik zelf heb de samsung ES60, heeft iemand met deze camera erwaring (het lukt me niet mooie foto's maken), heeft iemand tips?? Heb je weel aan een fotocurses??

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:24

MirZam schreef:
@HLPhoto, bedankt voor je reactie!
Bedoel je te zeggen dat de Tamron lens in feite minder vergroot als een originele lens met dezelfde kenmerken?

Nee, ik bedoel te zeggen dat een echte macro/microlens (de laatste naam wordt door Nikon gebruikt) tot 1 op 1 kan fotograferen. 1 op 1 houdt in dat je zo dicht bij een postzegel een foto kan maken dat alleen die postzegel op de foto staat.
Zo'n Tamron lens komt redelijk in de buurt, maar haalt 1 op 1 niet. Omdat ie in de buurt komt zetten ze er "Macro" op.