[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:39

Hoe zouden jullie het volgende aanpakken:

Ik heb twee honden, een vrij lichte (zwart bruin, veel lichtbruin) en een bijna helemaal zwarte. Vorige week wilde ik leuke foto's van hen samen maken, maar het is nogal lastig qua belichting. Of de vrijwel zwarte hond is één grote zwarte vlek, of de lichtere hond is wel erg licht. Met wat donkerder weer gaat dat beter, dan wanneer het half bewolkt/zonnig is. Maar hoe pakken jullie dat aan, richten jullie je op het donkere onderwerp, of juist op het lichte? (hetzelfde probleem had ik bij mijn paard en moeder) Ik ben er zelf al mee aan het testen, maar zou graag willen weten hoe jullie het aanpakken.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:23

Hoi, ik heb een vraagje. Ik heb de Canon eos 1200d sinds begin van de zomer, maar wat ik gemerkt heb is dat mijn foto's van slechte kwaliteit zijn als ik in raw fotografeer. Even een voorbeeldje, helemaal onbewerkt:
http://i62.tinypic.com/2jg6kjp.jpg
Onscherp en ook nogal donker zoals je ziet. Nu vraag ik me af wat ik hier mis doe. De settings weet ik momenteel niet meer, maar toendertijd had ik ze gewoon gelaten zoals ze waren.
Iemand die me wat tips kan geven? Want dit is heel jammer.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:27

Natsuki schreef:
Hoi, ik heb een vraagje. Ik heb de Canon eos 1200d sinds begin van de zomer, maar wat ik gemerkt heb is dat mijn foto's van slechte kwaliteit zijn als ik in raw fotografeer. Even een voorbeeldje, helemaal onbewerkt:
http://i62.tinypic.com/2jg6kjp.jpg
Onscherp en ook nogal donker zoals je ziet. Nu vraag ik me af wat ik hier mis doe. De settings weet ik momenteel niet meer, maar toendertijd had ik ze gewoon gelaten zoals ze waren.
Iemand die me wat tips kan geven? Want dit is heel jammer.

Zo te zien is ie gewoon scherp op t rechter oog? Zie wat ruis en ja hij is wat donker. (vergeef me als ik t verkeerd zie ik zit mobiel)

RAW (rauw) is bedoeld om zelf na te bewerken. JP(e)G is al deels bewerkt door je cam qua scherpte enz.

In RAW fotograferen heeft geen enkele zin als je geen nabewerkingsprogramma's gebruikt.

Ik gebruik RAW omdat het prettig is bijv. donkerder te fotograferen met minder ruis die ik later op kan lichten en verscherpen naar mijn eigen smaak dan hoge ISO (meer ruis) om een lichte foto te hebben die ik bijna niet hoef na te bewerken en dus meer stippeltjes in mn foto te hebben.

Als je niet nabewerkt.. lekker in jpg schieten :j

Dat je foto donker is komt door de instellingen. Als je hem niet op auto functie hebt en je instellingen niet aanpast schiet hij met felle zon en grauwe bewolking op dezelfde instellingen. Wat bij zon goed zou zijn is bij schemer/bewolking dan te donker :)

Spelen met je knopjes dus.. of naar auto functie

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:33

MyWishMax schreef:

Ik heb twee honden, een vrij lichte (zwart bruin, veel lichtbruin) en een bijna helemaal zwarte. Vorige week wilde ik leuke foto's van hen samen maken, maar het is nogal lastig qua belichting. Of de vrijwel zwarte hond is één grote zwarte vlek, of de lichtere hond is wel erg licht. Met wat donkerder weer gaat dat beter, dan wanneer het half bewolkt/zonnig is. Maar hoe pakken jullie dat aan, richten jullie je op het donkere onderwerp, of juist op het lichte? (hetzelfde probleem had ik bij mijn paard en moeder) Ik ben er zelf al mee aan het testen, maar zou graag willen weten hoe jullie het aanpakken.

Ik kijk hoe overbelicht de lichte is. Zwart oplichten wil ik maar tot bepaalde grens ivm verlies. Net als overbelichting tot wen bepaalde grens. Als je in RAW fotografeert kun je dat aardig rechttrekken met een nabewerkingsprogramma.

Ik ken het, vandeweek een zwarte poedel samen met een wit/creme pomeranian. Was even goed vogelen en dat valt ook niet mee met licht op je scherm haha

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:47

Even een vraagje: de kleuren op mijn foto's zijn heel anders (feller) dan dat de kleuren in het echt zijn. Hoe kan ik dit voorkomen? Met welke instelling(en) moet ik dan spelen? :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:49

S_en_Z schreef:
MyWishMax schreef:

Ik kijk hoe overbelicht de lichte is. Zwart oplichten wil ik maar tot bepaalde grens ivm verlies. Net als overbelichting tot wen bepaalde grens. Als je in RAW fotografeert kun je dat aardig rechttrekken met een nabewerkingsprogramma.

Ik ken het, vandeweek een zwarte poedel samen met een wit/creme pomeranian. Was even goed vogelen en dat valt ook niet mee met licht op je scherm haha

Ik fotografeer inderdaad in RAW en probeer het daarna een beetje goed te krijgen met bewerken. Best lastig af en toe.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:28

Een vraagje, ik ga morgen foto's maken in een hooischuur met kind en paard.

Iemand tips waar ik op moet letten met instellingen ? Heb een nikon

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:24

dorientjuh schreef:
Even een vraagje: de kleuren op mijn foto's zijn heel anders (feller) dan dat de kleuren in het echt zijn. Hoe kan ik dit voorkomen? Met welke instelling(en) moet ik dan spelen? :)

:D Hi!
Hoe heb je je witbalans ingesteld? Ik verwacht dat het m daar in zit.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:52

Die staat nu nog op automatisch. Maar als je denkt dat het daar aan ligt, ga ik daar eens mee spelen. Thanks! :)

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:00

Heej,
Mijn vader handelt in picknick tafels en hij had mij gevraagd om een mooie foto te maken met mijn camera.
Heeft iemand een idee hoe en waar ik die tafel neer kan zetten en wat ik er eventueel op kan leggen.
Dacht zelf al aan wijnfles ofzo

iemand?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:18

romy_paard schreef:
Heej,
Mijn vader handelt in picknick tafels en hij had mij gevraagd om een mooie foto te maken met mijn camera.
Heeft iemand een idee hoe en waar ik die tafel neer kan zetten en wat ik er eventueel op kan leggen.
Dacht zelf al aan wijnfles ofzo

iemand?

Um.... ik ken jouw omgeving niet :D :D :D :D

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:54

Ik wil jullie ook om hulp vragen, mijn bewerkingsprogramma welke ik nu heb en mijn camera kunnen niet overweg met elkaar. Raw word niet geopend, wilde al overstappen naar lightroom of photoshop maar welke raden jullie dan aan? Ben uiteraard bereid cursus te volgen om het programma onder de knie te krijgen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 07:27

Ash_ schreef:
Ik wil jullie ook om hulp vragen, mijn bewerkingsprogramma welke ik nu heb en mijn camera kunnen niet overweg met elkaar. Raw word niet geopend, wilde al overstappen naar lightroom of photoshop maar welke raden jullie dan aan? Ben uiteraard bereid cursus te volgen om het programma onder de knie te krijgen.

Welke body heb je en welk programma heb je? De laatste versies van Lr en Ps kunnen met de RAW files van de meeste bodies omgaan. Alleen nieuwe bodies zoals de Nikon D750 is nog te nieuw en zal vast ook wel in volgende versie zitten van Lr & Ps.

Ik raad in eerste instantie Lr aan om je workflow sneller en efficienter te laten verlopen. Als je dan ook nog uitgebreid wilt kloonstamp dan raad ik ook Ps aan als combi samen met Lr. Adobe Photoshop Elements 13 is niet zo duur als haar grote zus Ps CC 2014. Ik gebruik zelf Lr 5.6 in combi met Ps Elements 12.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:14

Ik heb een canon 70d en bewerkingsprogramma corel paintshop x4 uiit mijn hoofd maar wil echt de overstap maken naar lightroom of photoshop.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:18

De Canon EOS 70D is inderdaad vrij nieuw en niet alle versies van Lr & Ps ondersteunen deze body. Dit heb ik vaker terug gehoord van mensen. Als je gewoon op de laaste versies zit van Lr & Ps is er niets aan de hand en ondersteunt hij alles. Uitzonderingen mbv de Nikon D750 daar gelaten. :')

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:39

Is Lr 5.0 de nieuwste?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:41

Ash_ schreef:
Is Lr 5.0 de nieuwste?

Jups. Als je deze aanschaft kun je via internet updaten naar Lr5.6. Echt een aanrader. +:)+

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:19

Oke top. Ga ik daar dadelijk even naar kijken.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:43

Ik heb een abonnement op de Adobe Creative Cloud voor 12 euro nog wat per maand heb ik dan photoshop en lightroom. Ik gebruik op dit moment alleen Photoshop want Lightroom snap ik niks van hihi.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:47

Ik heb sinds gisteren ook Light Room.
Je kunt op youtube verschillende handleidingen vinden die je leren er mee om te gaan.
Het lijkt me wel een erg mooi programma.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:52

Ik vind Lightroom echt ideaal om mee te werken.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:15

Wie kan mij helpen. Ik ben op zoek naar een forum.
Een hele poos geleden heb ik mij aangemeld op een foto forum alleen krijg ik deze dus niet meer gevonden.
Het enige wat ik ervan onthouden heb is dat er ook opdrachten uit een fotografie blad gemaakt en geplaatst werden en dat je daar over kon oordelen.
Wie snapt met deze uitleg wat ik bedoel en weet misschien welk forum het is??

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:20

Als je je aangemeld hebt moet er nog ergens een mail van dat forum in je mailbox zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:06

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:28

Citaat:
Als je je aangemeld hebt moet er nog ergens een mail van dat forum in je mailbox zitten!

Wel als je die mail nog hebt bewaard inderdaad :s