[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:43

Nouks schreef:
Tenzij je op zoek bent naar een 50/1.8 :D
Niet per se :) Misschien leuk cadeautje voor m'n vriendinnetje, die kaapt momenteel mijn 50 :)

@ Courses: Een 70-200 f/4 L USM in goede staat = zonder twijfel kopen tenzij je 'm niet lichtsterk genoeg vindt :)

Anoniem

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:49

Hmm weet niet zeker of ze de 50/1.8 hebben bij de MM hoor, maar als ze primes hebben dan die gegarandeerd :+

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:58

Bij Saturn (ook in Heerhugowaard hier) is de Canon 1000D 369,- euro
Net als de prijs die ie was vandaag in de Makro (heb gekeken) dus koop ik hem liever hier vlakbij morgen :D
Bedankt wel voor jullie adviezen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 00:43

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:49

Hallo! :) Aangezien ik ook een vraag heb wat betreft het aanschaffen van een nieuw objectief, bij deze:

Op mijn Canon EOS 450D heb ik momenteel de Sigma 70-200 2.8 lens. Maar ik heb er al tijden moeite mee met scherpstellen, welke instelling
en welke methode dan ook. Heb een andere fotografe (lifaya @ bokt) er ook even mee laten fotograferen maar daar kwam zo'n beetje
hetzelfde commentaar uit... :j Daarbij begin ik nu toch veeleisender te worden wat betreft mijn huidige set en wil ik graag overstappen op de
Canon 50D / of 7D met de Canonvariant van de bovenstaande lens. (En ja, ik weet hoeveel me dit gaat kosten... :+ )

Dankjewel voor de info alvast!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:52

Okay.. buiten dat ik een 70-200 f/2.8 L USM heb die mogelijk wel weggaat zodat de 70-200 f/2.8 L IS USM II daarvoor in de plaats kan komen vraag ik me af wat je vraag is? :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:54

Ok haha, laat ik het dan even duidelijker zeggen; is deze lens voor mij een goede aanrader? Ik fotografeer heel actief, doe ook fotoshoots en ben er nu zo ongeveer 3 jaar in bezig... :) Fotografeer vooral paarden/dieren :)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:50

Canon heeft 4 versies van de 70-200 mm. Welke wil je?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:53

4? :oo Ik heb er nog maar twee kunnen vinden! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:10

5 zelfs: f4.0 met en zonder IS, F2.8 met en zonder IS en een nieuwe versie van die met IS.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:11

Ah ja, ja dat klopt. Nou in ieder geval de 2.8, eerste versie - niet de tweede. Heb hier al eens mee gefotografeerd en ben er enorm over te spreken :D

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:08

E_Nalanta: Heb je er eens over nagedacht je Sigma te laten kalibreren? Ik heb zelf op m'n Canon 1D Mark II een Sigma 70-200 F2.8 en er
absoluut geen problemen mee, gewoon nette scherpe platen. Zélf vind ik de canon het extra geld niet waard maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.
Hier foto's van Canon vs Sigma, zoals je ziet is hij wel iets beter maar kom je met een Sigma ook ver genoeg. Maar goed, dat moet je natuurlijk
helemaal voor jezelf uitmaken of je het verschil groot genoeg vind voor die €300,-
http://ziggy53.smugmug.com/gallery/1269 ... 8773_cXsde

stukje op 100%
Afbeelding

In het klein.
Afbeelding

Ben zelf aan het nadenken over een mooi rapportage/portret objectief naast de 70-200 en denk zelf aan 30-70 F2.8 (iets in die richting)
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 02-11-10 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:11

E_Nalanta schreef:
Ah ja, ja dat klopt. Nou in ieder geval de 2.8, eerste versie - niet de tweede. Heb hier al eens mee gefotografeerd en ben er enorm over te spreken :D

dan zou ik me maar eens verdiepen in die lenzen, want voor die stop meer ging ik waarschijnlijk liever voor de F4 IS 2e generatie

Photozone schreef:
Verdict
Every now and then EOS, the goddess of mercy, seems to speak to the Canon lens designers and this time they listened carefully. The Canon EF 70-200mm f/4 USM L IS may well be the very best tele zoom on the market today - it is certainly the best Canon zoom lens tested locally to date. The lens was capable to deliver a near-flawless performance is all categories. The resolution figures are stunning regardless of the setting. Distortions, vignetting and CAs are nothing to worry about. The build quality is excellent with the new sealing as a another highlight. On top of that the lens now features a image stabilizer with an efficiency equivalent to 4 f-stops (at cost of shutter speed). The only heartbreaking drawback for some is the price tag which increased significantly to a whopping grand - price/performance-wise this is still very sound though.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:30

Kasmir schreef:
Ben zelf aan het nadenken over een mooi rapportage/portret objectief naast de 70-200 en denk zelf aan 30-70 F2.8 (iets in die richting)

Dan zou je eens moeten kijken naar de 24-105 f/4.0 van Canon, de ideale reportagelens.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:16

Waar hebben jullie je lens laten kalibreren??? (in de buurt van Den Haag???)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:55

henkb schreef:
E_Nalanta schreef:

dan zou ik me maar eens verdiepen in die lenzen, want voor die stop meer ging ik waarschijnlijk liever voor de F4 IS 2e generatie

Sterk afhankelijk van wat je wil. Ik stond gisteren vrolijk in een groot poppodium te schieten met 1/40 70mm f/2.8 ISO 6400 en één foto zelfs 1/50 105mm f/2.8 ISO 12800.
Dan heb je aan een f/4 IS USM echt helemaal niks.. kan het je eigen beweging wel stabiliseren maar die artiest beweegt er niet minder om. Dit soort situaties is wel de reden dat ik in de toekomst in ga ruilen op een 70-200 f/2.8 IS USM II.

JolandaS schreef:
Kasmir schreef:

Dan zou je eens moeten kijken naar de 24-105 f/4.0 van Canon, de ideale reportagelens.
Als je een crop-body hebt en nooit naar fullframe wil vind ik de 17-55 f/2.8 IS USM nog steeds een beter alternatief. Dat beetje extra groothoek en stopje echter licht is best praktisch, buiten dat is die 17-55 echt waanzinnig scherp.

Texas1 schreef:
Waar hebben jullie je lens laten kalibreren??? (in de buurt van Den Haag???)

Er is een verschil tussen front-/backfocus afstellen en kalibreren, let daar even op. De meeste reparateurs kunnen alleen front-/backfocus afstellen, heel nuttig tenzij je een 7D/5DII/1DIV hebt, want dan kan je het zelf doen in de menus.
Kalibreren is de positie en plaatsing van alle lenselementen corrigeren waardoor de lens echt perfect scherp is. Veel objectieven zijn niet helemaal perfect "gecentreerd", vooral bij objectieven met eerste generatie IS/OS/VR/VC is dit erg moeilijk en kom je wat vaker foutjes tegen.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:05

HLP: IK heb gewoon soms het idee dat het scherper kan... front en backfocus kun je zelf testen he? Alleen moet je camera dan toch op bepaalde graden staan?? Ik heb overigens de 50D...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:25

Kalibreren... Ja dat zou ik ook eens kunnen overwegen.. Ga ook overstappen van de 450D na de 50D of de 7D van canon, dan heeft het nu toch geen nut de sigma te kalibreren - enkel wanneer ik de nieuwe body heb toch? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:52

Texas1 schreef:
HLP: IK heb gewoon soms het idee dat het scherper kan... front en backfocus kun je zelf testen he? Alleen moet je camera dan toch op bepaalde graden staan?? Ik heb overigens de 50D...

50D heeft toch AF Micro Adjustment? Zou die dan eens eerst gaan gebruiken voor je een lens laat kalibreren. Wil je toch laten kalibreren: ROFA in Den Haag heb ik erg goede ervaringen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:54

E_Nalanta schreef:
Kalibreren... Ja dat zou ik ook eens kunnen overwegen.. Ga ook overstappen van de 450D na de 50D of de 7D van canon, dan heeft het nu toch geen nut de sigma te kalibreren - enkel wanneer ik de nieuwe body heb toch? :)

Uhm.... Als je focus afwijkt, is dat een reden voor kalibratie. Onderzoek trouwens wel of de afwijking in je camera of in je lens zit, voor je tevergeefs de verkeerde laat kalibreren. Waarom zou een kalibratie pas zinvol zijn bij een nieuwe camera volgens jou?

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:01

Nouks... uhhhh wat??? :P kan je me daar meer uitleg over geven? (mag per pb)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:06

Effe je handleiding checken :D kan zijn dat ik het mis heb hoor, maar volgens mij is het met de 50D per lens mogelijk de focus indien nodig iets te corrigeren.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:07

Maar moet je dan zelf wat doen of doet hij dat automatisch.. wat doet de functie is meer mijn vraag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:18

Als je lens iets te ver naar voren of achteren scherpstelt, kun je handmatig een correctie invoeren. Na iedere correctie even een focustest doen om te kijken of de focus op het juiste punt ligt of niet.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:03

Texas1 schreef:
Jep! Effe googlen hoe, genoeg info over te vinden

E_Nalanta schreef:
Dat hangt er dus sterk vanaf wat je met kalibreren bedoelt. Front-/backfocus afstellen moet je op de body (bodies) doen waarop je een objectief het meest gebruikt. en idd, ik was de 50D gemakshalve even vergeten. banketstaaf genoeg heeft de 60D het niet meer (alleen in het servicemenu - daar kom je zelf dus niet in).

Nouks schreef:
E_Nalanta schreef:

Uhm.... Als je focus afwijkt, is dat een reden voor kalibratie. Onderzoek trouwens wel of de afwijking in je camera of in je lens zit, voor je tevergeefs de verkeerde laat kalibreren. Waarom zou een kalibratie pas zinvol zijn bij een nieuwe camera volgens jou?
Niet helemaal eens. Een camera heeft nu eenmaal altijd een bepaalde afwijking, ze kunnen het niet zo maken dat AF-sensor altijd op exact dezelfde plek en onder dezelfde hoek in de body zit. Hasselblad doet dat volgens mij wel tot in de micrometers, daarom koop je daar ook bodies van 15.000 euri en soms nog meer.
Wil je het perfect hebben, dan laat je al je objectieven afstellen op al je bodies... of je doet het zelf dmv micro-adjustment. Helaas is die micro-adjustment niet per diafragma en per brandpuntsafstand in te stellen, zou voor sommige objectieven nog weleens handig zijn. Heb m'n 70-200 f/2.8 L USM bijvoorbeeld op 2 bodies afgesteld op f/2.8 en kom dan op de ene body op +5 en op een andere op -2 uit: Daarmee klopt alles vrij aardig over het hele bereik 70mm -> 200mm. Zet ik 'm op f/8, dan focust het ding er ineens weer een beetje naast op 200mm, 70mm niet getest. Gelukkig gebruik ik f/8 niet vaak met dat objectief :)

Texas1 schreef:
Maar moet je dan zelf wat doen of doet hij dat automatisch.. wat doet de functie is meer mijn vraag...
Google is your friend... bij de 50D/5DII zit het volgens mij in C.Fn III, maar pak je handleiding er effe bij om het zeker te weten.