Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Jolandaa_ schreef:puppy1128 schreef:Ik heb een paar vraagjes:
1. Iemand enig idee waarom ik geen RAW kan openen met de progamma's die ik heb of de PC zelf?
Mijn vriendin zegt dat je een CD hoort te krijgen om RAW bestanden te kunnen openen na instalatie.. Maareehh, zover ik me herinner heb ik geen CD gehad. (Nikon D3200)
Als je de basis fotografie (nog) niet snapt raad ik je aan geen raw te schieten. Ik zie hieronder aan je vragen dat je de basis nog niet hebt. Ik zou in JPEG gaan fotograferen.
2. En wat heb je eigenlijk nodig voor scherpstellen? Ik lees namelijk van alles, maar snap er dus echt geen hol van eerlijk gezegt. Diafragma, iets met een F-C(?) en nog heel wat dingen. En mijn boekje is nu spoorloos verdwenen en toen ik daar dingen uithaalde kwam ik ook niet heel veel verder eerlijk gezegd.
Ik heb namelijk het idee dat mijn foto's een hoop verbeterd kunnen worden met scherp stellen. (Vooral met bewegende dingen, aangezien het niet haarscherp is).
Diafragma, sluitertijd en iso. De foto driehoek. Waar leg je je scherpstelpunt op? Hoe fotografeer je nu? Ik zou met een d3200 die ik ook heb hem op de S stand zetten. Hier bevries je de beweging al een beetje mee. Echter is het de fotograaf die de foto maakt niet de camera. Heb je een voorbeeld foto? Dat geeft makkelijker advies.
3. En maakt het uit wat voor lens je heb op je camera (behalve zoomen en eventueel stabilisator)?
Met beweging heb je geen stabilisator nodig, dat werkt je tegen. Ik gebruik voor beweging van paarden vooral een lens waar je ook mee kan zoomen. Echter zou het ook met een kit lens kunnen. Zoals ik al zij, jij maakt de foto, niet de camera
Edit:
4. Hoe komt er ruis? Ik had gehoord met meer ISO, maar bij een wat donkere iets (laten we zeggen, stal, bak etc.), kun je dan ook voor zorgen dat er minder ruis is? Of heb je dan een bagger foto of bestaat het gewoon niet 'en heb je pech'?
Hoe meer iso je gebruikt, hoe meer je 'blokjes' te zien krijgt op een foto, dat is ruis. In de binnenbak is fotograferen niet makkelijk. iso wat omhoog, en pas je sluitertijd en diafragma aan
Hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen
hopelijk heb je hier wat aanik heb dezelfde camera als jij, dus wie weet kan ik je nog wat meer helpen. Echter ben ik ook geen kenner maar een hobby fotograaf. die nog veel moet leren
Mayling27 schreef:Hallo, Heb al hele tijd niet meer meegepraat... En ook al heeeeeel lang geen foto's meer gemaakt.
Nu werd op het werk gevraagd of iemand voor speciale gelegenheden foto's wilt maken. En heb wat meer informatie opgevraagd.
Nu beschik ik zelf over een Canon 1000D, met een kitles 18-55, EF 50mm f/1.8 II en een EF-S 55-250mm f4-5.6 IS Type II
Het is de bedoeling om "feestjes" en bijeenkomsten te fotograferen, Binnen en buiten, dichtbij en verder weg.
Het hoeft niet geheel professioneel, maar ik wil er natuurlijk wel een uitdaging van maken om zo mooi mogelijke foto's te maken.
Nu is mijn vraag, wat zouden jullie adviseren? Een andere lens aanschaffen ervoor? en zoja, wat voor eentje? Het moet niet een hele dure lens zijn....
Ik hoop dat iemand wat tips kan geven
Mayling27 schreef:Mayling27 schreef:Hallo, Heb al hele tijd niet meer meegepraat... En ook al heeeeeel lang geen foto's meer gemaakt.
Nu werd op het werk gevraagd of iemand voor speciale gelegenheden foto's wilt maken. En heb wat meer informatie opgevraagd.
Nu beschik ik zelf over een Canon 1000D, met een kitles 18-55, EF 50mm f/1.8 II en een EF-S 55-250mm f4-5.6 IS Type II
Het is de bedoeling om "feestjes" en bijeenkomsten te fotograferen, Binnen en buiten, dichtbij en verder weg.
Het hoeft niet geheel professioneel, maar ik wil er natuurlijk wel een uitdaging van maken om zo mooi mogelijke foto's te maken.
Nu is mijn vraag, wat zouden jullie adviseren? Een andere lens aanschaffen ervoor? en zoja, wat voor eentje? Het moet niet een hele dure lens zijn....
Ik hoop dat iemand wat tips kan geven
Iemand?
Bellatrix schreef:Deze zat aan de longeerlijn maar liep lange rechte lijnen, dat helpt ook al.
[ Afbeelding ]
Je ziet het nog wel iets bij het bit, dat is moeilijk om goed te krijgen.
Marit schreef:Dat zijn wel een hoop vragen! Ik denk dat je beter eens naar de bieb kan gaan en een boek over fotografie kan huren, dan zul je al een hoop leren. Dit is net iets teveel om allemaal in een keer te behandelen.
En er zijn geen perfecte instellingen voor een goede foto. Welke instellingen je nodig hebt verschilt per situatie.
romy_paard schreef:Marit schreef:Dat zijn wel een hoop vragen! Ik denk dat je beter eens naar de bieb kan gaan en een boek over fotografie kan huren, dan zul je al een hoop leren. Dit is net iets teveel om allemaal in een keer te behandelen.
En er zijn geen perfecte instellingen voor een goede foto. Welke instellingen je nodig hebt verschilt per situatie.
Haha aan de bieb had ik nog niet gedacht! Thanks voor het idee!! En hoe zit het dan met bewerken??