[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:56

Bij Canon kan dat ook, maar je kunt het dan alleen de laatste versie installeren als je de originele CD hebt die bij body zat. :=

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:03

Jolandaa_ schreef:
puppy1128 schreef:
Ik heb een paar vraagjes:

1. Iemand enig idee waarom ik geen RAW kan openen met de progamma's die ik heb of de PC zelf?
Mijn vriendin zegt dat je een CD hoort te krijgen om RAW bestanden te kunnen openen na instalatie.. Maareehh, zover ik me herinner heb ik geen CD gehad. (Nikon D3200)

Als je de basis fotografie (nog) niet snapt raad ik je aan geen raw te schieten. Ik zie hieronder aan je vragen dat je de basis nog niet hebt. Ik zou in JPEG gaan fotograferen.

2. En wat heb je eigenlijk nodig voor scherpstellen? Ik lees namelijk van alles, maar snap er dus echt geen hol van eerlijk gezegt. Diafragma, iets met een F-C(?) en nog heel wat dingen. En mijn boekje is nu spoorloos verdwenen en toen ik daar dingen uithaalde kwam ik ook niet heel veel verder eerlijk gezegd.
Ik heb namelijk het idee dat mijn foto's een hoop verbeterd kunnen worden met scherp stellen. (Vooral met bewegende dingen, aangezien het niet haarscherp is).

Diafragma, sluitertijd en iso. De foto driehoek. Waar leg je je scherpstelpunt op? Hoe fotografeer je nu? Ik zou met een d3200 die ik ook heb hem op de S stand zetten. Hier bevries je de beweging al een beetje mee. Echter is het de fotograaf die de foto maakt niet de camera. Heb je een voorbeeld foto? Dat geeft makkelijker advies.

3. En maakt het uit wat voor lens je heb op je camera (behalve zoomen en eventueel stabilisator)?
Met beweging heb je geen stabilisator nodig, dat werkt je tegen. Ik gebruik voor beweging van paarden vooral een lens waar je ook mee kan zoomen. Echter zou het ook met een kit lens kunnen. Zoals ik al zij, jij maakt de foto, niet de camera

Edit:
4. Hoe komt er ruis? Ik had gehoord met meer ISO, maar bij een wat donkere iets (laten we zeggen, stal, bak etc.), kun je dan ook voor zorgen dat er minder ruis is? Of heb je dan een bagger foto of bestaat het gewoon niet 'en heb je pech'?
Hoe meer iso je gebruikt, hoe meer je 'blokjes' te zien krijgt op een foto, dat is ruis. In de binnenbak is fotograferen niet makkelijk. iso wat omhoog, en pas je sluitertijd en diafragma aan

Hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen :D

hopelijk heb je hier wat aan :j ik heb dezelfde camera als jij, dus wie weet kan ik je nog wat meer helpen. Echter ben ik ook geen kenner maar een hobby fotograaf. die nog veel moet leren :)

''Diafragma, sluitertijd en iso. De foto driehoek. Waar leg je je scherpstelpunt op? Hoe fotografeer je nu? Ik zou met een d3200 die ik ook heb hem op de S stand zetten. Hier bevries je de beweging al een beetje mee. Echter is het de fotograaf die de foto maakt niet de camera. Heb je een voorbeeld foto? Dat geeft makkelijker advies.''

Scherpstelpunt is zover ik weet altijd het midden zegmaar (nouja, bewegende in ieder geval), meestal fotografeer ik in sport aangezien bij S op 1 of ander juist minder geeft. (Die staan alleen niet op internet zover ik me herinner, aangezien de Pc word opgeruimd heb ik alleen die foto's nog).

[EV-ITP] Eagles summer event 2014, topdag!

(tijdje terug, bewolkte dag) Ik geloof ook sportstand.
[EV-ITP] Dagje polo wedstrijd

Hier staan een aantal foto's op. Zover ik me herinner allemaal sport, maar zou best kunnen dat ik die ogen/stilstaande paarden in wat anders heb gefotografeerd.

De meeuwen zijn ook niet echt scherp... Vooral als je ver inzoomt, al kwamen die meeuwen mij wel even bezoeken met een schrik (persoon naast mij stond te voeren, BOF giga meeuwen in beeld :')), dus ook geen idee of het scherpstelpunt hier ook precies goed is gegaan.

--
Degene die over dat raw instaleren gebeuren praten, ik zal het zo eventjes zoeken. (welja, heb de hele nacht nog :')) en kijken of het werkt en doet.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:06

Ik denk dat jij vooral gebaat bent bij leren wat je nu eigenlijk doet met je camera. Leren semi handmatig instellen dus. Al je eigen vragen kun je grotendeels beantwoorden als je de basis leert. Hoe bepalen sluitertijd en diafragma samen met de ISO de belichting en scherpte van je foto. Als je dat snapt weet je waarom ruis soms niet te vermijden is bijvoorbeeld, maar vaak genoeg ook wel.
Hoe de sluitertijd voor een groot deel bepaalt of je foto scherp is terwijl het diafragma bepaalt hoeveel er scherp is.

Ik heb momenteel alleen een tablet voorhanden en ga daarop niet het hele verhaal uitleggen. Dat is ook niet nodig want er zijn heel erg veel sites op internet die het al prima uitleggen.

Hier bijvoorbeeld. De genoemde AV stand is bij jou de A en de TV stand is de T. Stuk gaat uit van een Canon toestel maar de info is ook goed bruikbaar voor jou als Nikon gebruiker. http://zoom.nl/artikel/cursussen/20583- ... amera.html

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:38

oor goede foto's gebruik je geen voorgeprogrameerde instellingen. Die zijn funest voor je kwaliteit. als jij zegt dat de S stand niet goed is gebruik je wellicht de verkeerde instelingen. Je kan daar zo veel mooiere foto's mee maken. Waarom volg je geen cursus? Daar leer je veel meer van, zowel theorie als praktijk.

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:45

Weet iemand een goed bedrijf voor het schoonmaken van mijn camera? Ik heb een sony. Liefst in de buurt van houten (of delft).

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:20

Ik ga altijd naar Calumet in Rotterdam. Je kunt er zonder afspraak binnenlopen en ze doen het meteen.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:22

Hallo, Heb al hele tijd niet meer meegepraat... En ook al heeeeeel lang geen foto's meer gemaakt.

Nu werd op het werk gevraagd of iemand voor speciale gelegenheden foto's wilt maken. En heb wat meer informatie opgevraagd.
Nu beschik ik zelf over een Canon 1000D, met een kitles 18-55, EF 50mm f/1.8 II en een EF-S 55-250mm f4-5.6 IS Type II

Het is de bedoeling om "feestjes" en bijeenkomsten te fotograferen, Binnen en buiten, dichtbij en verder weg.
Het hoeft niet geheel professioneel, maar ik wil er natuurlijk wel een uitdaging van maken om zo mooi mogelijke foto's te maken.

Nu is mijn vraag, wat zouden jullie adviseren? Een andere lens aanschaffen ervoor? en zoja, wat voor eentje? Het moet niet een hele dure lens zijn....

Ik hoop dat iemand wat tips kan geven :)

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 20:38

Erna_ schreef:
Ik ga altijd naar Calumet in Rotterdam. Je kunt er zonder afspraak binnenlopen en ze doen het meteen.

Oke dankje :) zal eens gaan kijken.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:57

Mayling27 schreef:
Hallo, Heb al hele tijd niet meer meegepraat... En ook al heeeeeel lang geen foto's meer gemaakt.

Nu werd op het werk gevraagd of iemand voor speciale gelegenheden foto's wilt maken. En heb wat meer informatie opgevraagd.
Nu beschik ik zelf over een Canon 1000D, met een kitles 18-55, EF 50mm f/1.8 II en een EF-S 55-250mm f4-5.6 IS Type II

Het is de bedoeling om "feestjes" en bijeenkomsten te fotograferen, Binnen en buiten, dichtbij en verder weg.
Het hoeft niet geheel professioneel, maar ik wil er natuurlijk wel een uitdaging van maken om zo mooi mogelijke foto's te maken.

Nu is mijn vraag, wat zouden jullie adviseren? Een andere lens aanschaffen ervoor? en zoja, wat voor eentje? Het moet niet een hele dure lens zijn....

Iemand? :D

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:28

Ik heb ook even een vraagje voor de kenners hier!

Ik start volgend jaar een opleiding fotografie, en vroeg mij af welke laptop ik het beste kan aanschaffen? Als hier een ander topic voor bestaat hoor ik het graag!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:19

Hoi, vandaag heb ik een fotoshoot gehad met mijn verzorgpony en we wilden ook actiefoto's maken. Nu heb ik geen vraag over de instellingen vn de camera oid, maar over hoe je dit in het bos bijvoorbeeld het beste kunt doen. Hier op bokt zie ik namelijk altijd hele mooie galopfoto's in een bos/weiland/zandvlakte etc. maar dit wordt toch meestal met een longeerlijn of omheining gedaan?

Wij probeerden het met een longeerlijn op een zandvlakte maar op de een of andere manier kon de fotografe vanaf de binnenkant van de volte niet goede foto's maken (geen idee of zij dan iets fout deed, maar goed). Dus toen is ze het vanaf de buitenkant gaan doen.

Hoe doen jullie dit altijd?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:20

Wij hebben bij fotomeetings altijd een paddock van paaltjes en lijntjes. Daarin kan het paard dus los en shoppen wij de lijntjes/paaltjes weg.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:20

Oh okee, dus dit wordt normaal gesproken niet met een longeerlijn gedaan?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:22

Mayling27 schreef:
Mayling27 schreef:

Iemand? :D

Externe flitser heb je ook?

Edit: longeren is niet gewenst maar veiligheid gaat voor dus als de eigenaar liever longeert dan doen we dat. Alleen zie je dan altijd het halster naar 1 kant getrokken worden en dat is niet mooi op de foto. Tevens zijn dikke longeerlijnen minder fijn om weg te werken dan paaltjes/lint.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:22

Soms ook, dat zie je vaak wel een beetje aan de houding van het paard (als op een volte) of een bitring.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:24

Ah oke. Ja, dat met het halster merkte ik ook al. Bedankt!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:25

Deze zat aan de longeerlijn maar liep lange rechte lijnen, dat helpt ook al.

Afbeelding

Je ziet het nog wel iets bij het bit, dat is moeilijk om goed te krijgen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:27

Ah ja ik zie het! Ik hoop dat de foto's dan toch nog een beetje goed gelukt zijn. Heb zelf helaas niet van die omheining die je handig mee kunt nemen ofzo :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:29

Nee dat heeft ook niet iedereen hoor. De modellen kunnen soms wel iets regelen van stal maar in mijn fotografen groepje heeft één persoon toevallig paaltjes en lint aangeschaft speciaal voor meetings.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:38

Bellatrix schreef:
Deze zat aan de longeerlijn maar liep lange rechte lijnen, dat helpt ook al.

[ Afbeelding ]

Je ziet het nog wel iets bij het bit, dat is moeilijk om goed te krijgen.

Het lijkt alsof je het ook nog langs de flank ziet....of was dat al zo?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:31

Dat zou best kunnen, ik kan het niet heel netjes. :o

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:16

heej bokkers,

ik ben geen fanatische fotograaf -O- en daar baal ik heel erg van.
ik heb hulp nodig van bokkers die verstand hebben van fotocamera's!!
ik heb een sony cybershot DSC H300, misschien niet de beste die er is maar wel mijn eerste :o
ik kan er geen andere lens er op doen.
ik wil vooral veel te weten komen over de instellingen.
ik wil graag weten wat je met deze camera kun doen, qua foto's maken. ik snap de instellingen niet zo goed, dus ik wil graag van jullie wat horen. :j

camera:
sony cybershot DSC H300
20.1 megapixsels
35x optical zoom

wat ik wil weten:
- welke instellingen heb ik nodig voor een goede foto?
- hoe werken de instellingen?
- bij welke foto's moet ik de flitser gebruiken?

als ik foto's maak moet mijn camera eerst scherpstellen en dat duurt ongeveer 6 seconden. is dat goed voor een camera?
de foto's zijn niet scherp genoeg, niet zo mooi scherp als de foto's die hier op bokt geplaatst worden. ;( kan ik hier iets tegen doen?

bewerken
waar bewerken jullie je foto's op?
kun je dat gewoon downloaden op je laptop en kost dat geld?

als er dingen zijn die jullie moeten weten voordat jullie mij advies kunnen geven, vraag maar! :)

kunnen jullie mij please helpen? doeii :wave:

dit is de tekst die ik ook in een topic heb! kan iemand mij helpen??

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 20:29

Dat zijn wel een hoop vragen! Ik denk dat je beter eens naar de bieb kan gaan en een boek over fotografie kan huren, dan zul je al een hoop leren. Dit is net iets teveel om allemaal in een keer te behandelen.

En er zijn geen perfecte instellingen voor een goede foto. Welke instellingen je nodig hebt verschilt per situatie.

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:59

Marit schreef:
Dat zijn wel een hoop vragen! Ik denk dat je beter eens naar de bieb kan gaan en een boek over fotografie kan huren, dan zul je al een hoop leren. Dit is net iets teveel om allemaal in een keer te behandelen.

En er zijn geen perfecte instellingen voor een goede foto. Welke instellingen je nodig hebt verschilt per situatie.

Haha aan de bieb had ik nog niet gedacht! Thanks voor het idee!! En hoe zit het dan met bewerken??

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 15:02

romy_paard schreef:
Marit schreef:

Haha aan de bieb had ik nog niet gedacht! Thanks voor het idee!! En hoe zit het dan met bewerken??

[FK] [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2 ;)