[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:34

Ik ben stiekem ook een beetje aan het kijken naar een nieuwe camera, echter zie ik door de bomen het bos niet meer! Er zijn zoveel verschillende camera's met zoveel verschillende functies waarvan veel functies voor mij niet eens bekend zijn.

Ik heb momenteel de Finpix s8100 (fd) van Fujifilm. Op zich een hele fijne camera, maar wanneer het wat donkerder wordt (schemer, binnen, slecht weer) krijg ik de ruis maar niet weg. De ruis is dan zo erg dat de foto's wazig lijken.
Omdat ik erg vaak binnen, in de binnenbak foto's maak, is het natuurlijk erg jammer als ik dan van die fletse foto's vol ruis heb.
Ik ben op zoek naar een camera waarmee ik voornamelijk bewegingsfoto's kan maken (rijfoto's, paarden los in de wei) waar een leuke macrofunctie op zit, met een goede zoom (deze heeft 18x zoom, maar hoe meer je zoomt, hoe meer ruis) Een leuke en handige filmfunctie met geluid voor het maken van rijfilmpjes en verder heb ik weinig eisen. Het zou leuk zijn als er een sportfunctie op zit waarmee je heel snel foto's achter elkaar kunt klikken, maar dat hoeft niet persé.

Ik heb nog niet nagedacht over een budget omdat ik niet weet in welke hoek ik zoeken moet.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:29

Annetje: Ik denk dat je - met jouw eisen en je huidige camera in gedachten - al snel naar een spiegelreflex zal moeten, maar daar komt ook een stukje extra kennis bij kijken.

Gezien je eisen voor fotografie binnen denk ik dat je veiligste optie dan een Nikon D5000 zou zijn: Deze camera biedt erg veel resolutie (12,1 megapixel) en "maakt dit ook waar" (voert wat ver om dat helemaal uit te leggen). Daarbuiten doet de D5000 het ook uitzonderlijk goed bij weinig licht (hoge ISO, t/m 3200 is goed bruikbaar) en is de bediening erg prettig.

Reken hiervoor wel op een bedragje van 500,- voor de camera alleen, dan zit er dus nog geen lens voor... Wat lenzen betreft geld meestal: Hoe meer kwaliteit, hoe minder zoom. Een 18x zoom lens kan simpelweg niet op al die gebieden even scherp en lichtsterk zijn, daarvoor is het compromis te groot. Ik werk zelf bijvoorbeeld graag met een 70-200mm (ja, bij spiegelreflexen gaat dat in millimeters, komt overeen met 2,85x zoom, maar wel in het "verre" bereik. Om ook wat "zoom" dichtbij te hebben zou je dan kunnen kijken naar een extra objectief, bijvoorbeeld een 17-50).

Kortom: Spiegelreflexen zijn ontzettend snel en bieden veel kwaliteit, maar daar tegenover staat dat het forse apparaten zijn en dat er een dubbel prijskaartje aanzit (het doet pijn in je portemonnee én in je hoofd, want je hebt er wat kennis voor nodig om eruit te halen wat erin zit). De vraag is dus of je dit wil...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:32

liedje89 schreef:
frenia schreef:
ik woon in belgië ;) camera's zijn qua belasting in nederland goedkoper, maar als ik er als belg 1 bestel, komt er wel nog wat bij dus

Weet je dat zeker? moet je invoer rechten oid betalen?

(Daar zou je trouwens ook heel makkelijk om heen kunnen door een keer nl in te rijden en de camera gewoon contant te kopen, weet niet hoever je in belgie woont maar als je zo die prijsverschillen ziet kunnen de reiskosten er misschien vrij redelijk uit ;) )

EDIT: als ik het zo google hoef je echt geen invoerrechten te betalen als particulier voor de invoer van pakweg 600 euro uit een ander EU land

Gelukkig wonen we idd in de EU :) Koop wel vaker in in Polen, hoef dan geen invoerrechten te betalen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:49

hier stond een berichtje boven...?

Misschien persoonlijke voorkeur maar ik neig naar Canon EOS 1000D óf Nikon D3000.
Sony is wat minder vertegenwoordigd op de DSLR-markt en heeft ook niet echt een sterk toekomstpad bekend.. dus een eventuele doorgroei kan dan wat lastig zijn, evenals verkoop mocht je er niet mee verder willen..

Wat betreft Canon en Nikon: Nikon is wat makkelijker te bedienen, maar de prijzen voor eventuele accessoires zijn toch wel een stukje forser.
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 10-05-10 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:50

Dus Canon is de beste optie?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:49

invoerrechten niet, maar als ik online bestel, dien ik aan te geven of ik van nederland of belgië ben en komt er dus bij ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:18

Dat zijn waarschijnlijk extra verzendkosten...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:48

Manon_ schreef:
Dus Canon is de beste optie?

Dat hoor je mij niet zeggen...

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:05

Maakt niet uit. Heb mijn keus gemaakt. Het is toch iets anders geworden. Ben gegaan voor de Canon 450D :)).

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:06

Fijne keus! :)

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:07

zijn jullie trouwens lid van, of lezen jullie bepaalde tijdschriften over fotografie?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:20

Ik niet, maar kijk wel veel op diverse websites.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:53

HLPhoto bedankt voor je antwoord! Daar was ik zelf ook al bang voor... dat wordt nog even doorsparen en heeeeel goed nadenken of ik dat wel wil. Zoveel verstand heb ik niet van fotograferen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:55

frenia schreef:
invoerrechten niet, maar als ik online bestel, dien ik aan te geven of ik van nederland of belgië ben en komt er dus bij ;)

Maar dat zijn gewoon verzend kosten dat is toch geen 150-200 euro?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:33

Doen ze bij Konijnenberg aan annuleren?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:45

Meestal kan je bij internet aankoop altijd binnen 7 dagen na aankoop het product terug sturen zolang de verpakking niet geopend is. Maar dat staat vast wel in de voorwaarden bij de website.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:48

Naja dat gaan we dan maar proberen. Dank je :).

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:15

van de website van konijnenberg ;)
het gaat dus niet uitsluitend om verzendkosten!

Vraag: Hoe kan ik de Belgische prijzen selecteren met 21% BTW tarief?
Antwoord: Voor het Belgische BTW tarief dient het Belgische vlaggetje rechtsbovenaan de site geselecteerd te zijn. Indien deze niet automatisch staat geselecteerd kunt u dit rechtsboven in uw scherm selecteren, alle prijzen zullen dan automatisch switchen naar de Belgisch prijzen met 21% btw inbegepen.
Wanneer u www.fotokonijnenberg.be intypt dan krijgt u direct de Belgische prijzen met 21% btw inbegrepen te zien en hoeft u dus geen vlaggetje te selecteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:22

Nee ok, dan hanteert België gewoon 2% meer BTW over apparatuur dan Nederland... Maar als je als Belg een Nederlandse winkel binnen stapt betaal je ook gewoon de Nederlandse 19% hoor... Konijnenberg heeft toevallig zowel een NL als een BE vestiging en daarom betaal je bij de NL vestiging 19% en de BE vestiging 21.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:50

Inderdaad hier eerder was een belgische die bij foka bestelde en die betaalde wel gewoon NL btw tarief maar dat komt omdat foka dus geen belgische vestingen heeft! Als je gewoon bij een NL bedrijf besteld betaal je dus geen belgische btw (alleen bij internationale bedrijven dus)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:20

eff tussendoor, voor de mensen die nog iets wouden weten over de filmfunctie op 500D, bij deze 2 voorbeeldjes, eerste keer dat ik hem in handen had :D

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:55

Nice :j

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:05

dat zijn hele nette filmbeelden!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:43

Nette beelden voor een camera. Je ziet wel dat je met een klein object werkt in je handen alle bewegingen zijn veel abrupter dan met een filmcamera.

Overigens voor de gene die een leuke starter set zoek zie mijn onderschrift: Canon 350D

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:47

Ik had op marktplaats een Advertentie gevonden van een Canon eos 350D voor 275,- met standaard lens en nog een 18-125 lens en een extra accu en nog wat spulletjes. Was helemaal blij ik gemaild en nu is de advertentie verwijderd. Verdooooorie! Denk niet dat ik nog zo'n aanbieding vind.
Heb er nu wel 1 maar die is 300,- en zonder standaard lens := .