[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:48

Jola schreef:
Ik lees hier al een tijdje mee, en lees zeer regelmatig over het nabewerken van de foto's. Eigenlijk in die mate dat het lijkt (correct me if I'm wrong) dat daarmee de mooiste foto's te maken zijn.
Is het nu niet juist de kunst van het fotograferen om een zo goed mogelijke foto te maken met wat de camera op dat moment toe laat?

Mee eens, maar bij een RAW foto zul je wel moeten nabewerken als kleurcorrecties, verscherpen, contrast, etc. := Vergelijk een RAW foto maar eens met een JPG. Je zult zelf wat kleine nabewerkingen moeten doen om tot diezelfde JPG te komen of deze juist nog beter dan de JPG te maken.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:50

Suuszels schreef:
Bagheera_206 schreef:
In ieder geval in RAW te fotograferen zodat je achteraf met een paar kleine correcties zoveel mogelijk uit de foto kunt halen. :=

Dat heb ik idd gedaan, maar als ik de zwarte tinten of schaduwen iets donkerder probeer te maken zie je de ogen niet..
Heb in elk geval aangeboden om nog een keer bij ze te oefenen, kan vast geen kwaad :)

Die zou je dan mss met jouw aanpak weer klein beetje kunnen oplichten zodat je ze weer ziet.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:55

Bagheera_206 schreef:
Jola schreef:
Ik lees hier al een tijdje mee, en lees zeer regelmatig over het nabewerken van de foto's. Eigenlijk in die mate dat het lijkt (correct me if I'm wrong) dat daarmee de mooiste foto's te maken zijn.
Is het nu niet juist de kunst van het fotograferen om een zo goed mogelijke foto te maken met wat de camera op dat moment toe laat?

Mee eens, maar bij een RAW foto zul je wel moeten nabewerken als kleurcorrecties, verscherpen, contrast, etc. := Vergelijk een RAW foto maar eens met een JPG. Je zult zelf wat kleine nabewerkingen moeten doen om tot diezelfde JPG te komen of deze juist nog beter dan de JPG te maken.

Maar dan is het blijkbaar niet het doel om een zo goed mogelijke JPG te maken? (wat ik bedoel met mooiste foto van dat moment met die camera).
Dan is het een kwestie van een RAW (die middelmatig kan zijn) te optimaliseren.....hoef je dus geen goede fotograaf voor te zijn toch? Moet je alleen maar handig zijn met een programma....??

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:05

Vergelijk de RAW bestanden met de negatieven die je vroeger moest ontwikkelen en optimaliseren in de donkere kamer. Tijdens een reportage maak je de negatieven (RAW) die je in een doka (computer) ontwikkeld tot foto's (JPG). :)

Edit, een slechte compositie en belichting kun je niet ineens omtoveren tot een correcte foto. Je moet dus altijd streven naar 100% op de camera, maar soms moet je bepaalde delen net even doordrukken of tegenhouden zoals het voorbeeld met die tinker. Dat doe je ook in de doka.

Natuurlijk je kunt digitaal veel meer. Maar primair blijft het optimaliseren van de foto's.

Suuszels

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:11

Ik ben ook niet van hele extreme bewerkingen over het algemeen hoewel ik het soms leuk vind om mee te spelen :j
Bepaalde delen oplichten vind ik lastig maar oefening baart kunst.
Bedankt voor de tips in elk geval!

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:11

En ik zie dat blijkbaar net wat anders. De huidige camera's geven zoveel mogelijkheden in JPG dat ik van mening ben dat die gewoon goed moeten zijn. De raw bestanden geven zoveel mogelijkheden dat er met de juiste computerprogramma's heel veel te maken is van wat eerst eigenlijk gewoon een "slechte" foto was....

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:22

Uiteraard moet je streven naar het maken van de meest correcte foto, maar met het nabewerken kan je nog nét dat beetje extra uit je foto halen. Onder relatief donkere omstandigheden merk je dit effect het sterkst, met zonnig weer is het verschil tussen in .jpg of .nef (in het geval van Nikon) niet zoveel uit.

Maar bekijk deze foto maar eens: https://www.facebook.com/Merelbormansph ... =3&theater

De omstandigheden waren toen bewolkt en grauw, met een kleine witbalans correctie en een klein schuifje aan de levels levert dat een enorme verbetering op aan de foto's terwijl ik niets extreems heb gedaan. (een foto naar links zie je de volledige bewerkte foto).

Met fotograferen in het raw formaat is het overigens zo dat je de foto altijd moet nabewerken, de kleuren zien er in de eerste instantie grauwer uit op het beeldscherm dan ze zouden zijn als je op .jpg zou hebben gefotografeerd omdat je camera al standaard een bewerking voor je doet.

Ik fotografeer zelf altijd op .nef en zou het missen als dat niet meer zou kunnen :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:28

Goed verwoord Merel.

Ook in RAW (of ARW voor Sony, NEF voor Nikon) kun je slechte foto's qua belichting niet ineens omzetten naar correcte foto's. Je hebt de ruwe foto goed gemaakt of niet.

Citaat:
http://www.digitalefotografietips.nl/nabewerking/raw/

In de standaard instelling van een digitale camera schrijft de camera automatisch JPG bestanden weg naar de geheugenkaart. Hierbij voegt de camera compressie, verscherping en eventuele in-camera bijstellingen toe. Over deze instellingen heb je nauwelijks invloed en door de compressie gaat er detail verloren. Daarom kiezen veel fotografen er voor om foto’s in RAW formaat weg te laten schrijven naar de geheugenkaart. Hierdoor zijn de afbeeldingen groter en duurt bewerken langer, maar dit nadeel weegt niet op tegen de voordelen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 08:12

Als ik iets koop wil ik graag eruit halen wat erin zit. Ik heb het idee dat als ik een DSLR koop en ik fotografeer alleen maar in .JPG dat ik er niet het maximale uit haal. Net als het kopen van een Ferrari ook erg zonde is als je toch alleen maar 130 km/u rijdt. := Er is ook een keer ergens een vergelijking gemaakt tussen een magnetronmaaltijd (JPG) en zelf koken en het toevoegen/aanpassen van de ingredienten/hoeveelheden (RAW). Met een magnetronmaaltijd komt hij er overal bij iedereen hetzelfde uit als je het oppiept. Geef iemand een recept en laat iemand koken met wat ruimte voor creativiteit dan zal dezelfde maaltijd er niet bij iedereen hetzelfde uitzien/smaken, omdat iedereen wel wat varieert in het koken en zo kun je meer je eigen stijl/smaak ontwikkelen.

Zag dit linkje nog voorbij komen op FB over insectenfotografie. Daar wil ik mij ook wel eens in gaan verdiepen. :)
http://www.lightstalking.com/bug-stalki ... hotography

Tamaraa18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:59

Hallo,

Ik heb een Nikon D3100 met standaard kitlens.
Nu wil ik graag bewegende paarden fotograferen,
maar de benen van het paard zijn vaak nog wat bewogen.
Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:13

Heb je een voorbeeld foto met de instellingen die je gebruikt hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 11:26

Bewogen benen = sluitertijd die te langzaam is om de beweging te bevriezen.

Sluitertijd wat sneller houden.
Dat kun je zelf regelen door één van de semi-automatische of handmatige standen te gebruiken (P, M, A, S).
Bij onvoldoende licht moet je hiervoor de ISO wat hoger zetten.

In het topic is al een paar keer uitleg gegeven over sluitertijd en bewegingsonscherpte, als je de zoekfunctie gebruikt, kun je de complete uitleg eventueel nog gemakkelijk terugvinden :)

Tamaraa18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:45

Tamaraa18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:46

Ik hoop dat je de foto zo kan zien ?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:19

Je sluitertijd is inderdaad aan de lange kant voor een paard in beweging :)

Tamaraa18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:22

Daar was ik al wel bang voor, maar de camera gaf aan dat het onderwerp anders te donker zou worden, dus ik ben niet verder gegaan...

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:30

Tamaraa18 schreef:
Daar was ik al wel bang voor, maar de camera gaf aan dat het onderwerp anders te donker zou worden, dus ik ben niet verder gegaan...

Dan moet je iso dus een beetje omhoog. Je iso stond helemaal laag op maar 100, dus die had makkelijk naar 200 of zelfs 400 gekund zodat je sluitertijd korter kon :)

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:51

Sorry als het hier verkeerd staat, maar ik had geen idee waar ik het anders kon zetten.

Sinds gisteren zie ik ineens dat er een klein vlekje op mijn foto's komt. Als ik mijn lens wissel dan blijft het aanwezig, dus het moet in mijn camera zitten. Het vreemde is dat op de eerste foto's die ik gisteren heb gemaakt geen vlekje aanwezig is en ik mijn lens niet van mijn camera afgehaald heb. Dit doe ik eigenlijk zelden. Mijn andere lens gebruik ik namelijk nauwelijks. Nu is het probleem dat ik vrijdag op vakantie ga. Mijn camera zal wel schoongemaakt moeten worden, toch? Weet iemand hoe lang het duurt als ik mijn camera laat schoonmaken en welke winkels goed zijn?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:53

Ja, je sensor moet schoongemaakt worden. Hoe hoger je f getal, hoe zichtbaarder stofjes/vuiltjes zichtbaar zullen zijn. Is makkelijk weg te klonen in bv Photoshop, maar af en toe een keer schoon laten maken kan geen kwaad. In/bij welke stad woon je?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:49

Ik heb een paar vraagjes:

1. Iemand enig idee waarom ik geen RAW kan openen met de progamma's die ik heb of de PC zelf?
Mijn vriendin zegt dat je een CD hoort te krijgen om RAW bestanden te kunnen openen na instalatie.. Maareehh, zover ik me herinner heb ik geen CD gehad. (Nikon D3200)

2. En wat heb je eigenlijk nodig voor scherpstellen? Ik lees namelijk van alles, maar snap er dus echt geen hol van eerlijk gezegt. Diafragma, iets met een F-C(?) en nog heel wat dingen. En mijn boekje is nu spoorloos verdwenen en toen ik daar dingen uithaalde kwam ik ook niet heel veel verder eerlijk gezegd.
Ik heb namelijk het idee dat mijn foto's een hoop verbeterd kunnen worden met scherp stellen. (Vooral met bewegende dingen, aangezien het niet haarscherp is).

3. En maakt het uit wat voor lens je heb op je camera (behalve zoomen en eventueel stabilisator)?

Edit:
4. Hoe komt er ruis? Ik had gehoord met meer ISO, maar bij een wat donkere iets (laten we zeggen, stal, bak etc.), kun je dan ook voor zorgen dat er minder ruis is? Of heb je dan een bagger foto of bestaat het gewoon niet 'en heb je pech'?

Hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen :D

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:22

KootMiraDrum schreef:
Ja, je sensor moet schoongemaakt worden. Hoe hoger je f getal, hoe zichtbaarder stofjes/vuiltjes zichtbaar zullen zijn. Is makkelijk weg te klonen in bv Photoshop, maar af en toe een keer schoon laten maken kan geen kwaad. In/bij welke stad woon je?

Ik woon in t goy (gemeente houten).
Ik was al van plan om hem binnenkort te laten controleren, maar nu is het dus echt nodig :p

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:06

puppy1128 schreef:
Ik heb een paar vraagjes:

1. Iemand enig idee waarom ik geen RAW kan openen met de progamma's die ik heb of de PC zelf?
Mijn vriendin zegt dat je een CD hoort te krijgen om RAW bestanden te kunnen openen na instalatie.. Maareehh, zover ik me herinner heb ik geen CD gehad. (Nikon D3200)

Als je de basis fotografie (nog) niet snapt raad ik je aan geen raw te schieten. Ik zie hieronder aan je vragen dat je de basis nog niet hebt. Ik zou in JPEG gaan fotograferen.

2. En wat heb je eigenlijk nodig voor scherpstellen? Ik lees namelijk van alles, maar snap er dus echt geen hol van eerlijk gezegt. Diafragma, iets met een F-C(?) en nog heel wat dingen. En mijn boekje is nu spoorloos verdwenen en toen ik daar dingen uithaalde kwam ik ook niet heel veel verder eerlijk gezegd.
Ik heb namelijk het idee dat mijn foto's een hoop verbeterd kunnen worden met scherp stellen. (Vooral met bewegende dingen, aangezien het niet haarscherp is).

Diafragma, sluitertijd en iso. De foto driehoek. Waar leg je je scherpstelpunt op? Hoe fotografeer je nu? Ik zou met een d3200 die ik ook heb hem op de S stand zetten. Hier bevries je de beweging al een beetje mee. Echter is het de fotograaf die de foto maakt niet de camera. Heb je een voorbeeld foto? Dat geeft makkelijker advies.

3. En maakt het uit wat voor lens je heb op je camera (behalve zoomen en eventueel stabilisator)?
Met beweging heb je geen stabilisator nodig, dat werkt je tegen. Ik gebruik voor beweging van paarden vooral een lens waar je ook mee kan zoomen. Echter zou het ook met een kit lens kunnen. Zoals ik al zij, jij maakt de foto, niet de camera

Edit:
4. Hoe komt er ruis? Ik had gehoord met meer ISO, maar bij een wat donkere iets (laten we zeggen, stal, bak etc.), kun je dan ook voor zorgen dat er minder ruis is? Of heb je dan een bagger foto of bestaat het gewoon niet 'en heb je pech'?
Hoe meer iso je gebruikt, hoe meer je 'blokjes' te zien krijgt op een foto, dat is ruis. In de binnenbak is fotograferen niet makkelijk. iso wat omhoog, en pas je sluitertijd en diafragma aan

Hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen :D

hopelijk heb je hier wat aan :j ik heb dezelfde camera als jij, dus wie weet kan ik je nog wat meer helpen. Echter ben ik ook geen kenner maar een hobby fotograaf. die nog veel moet leren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:28

Jolanda. Ik kan RAW juist wél aanraden om mee te beginnen als je beginnend fotografe bent. :j Dan kan je altijd nog dingen aanpassen als je bijv. een klus hebt en tóch wat wilt inleveren, maar blijkt dat er iets is misgegaan. ;)

Ik heb ook de D3200 van Nikon. Zelfde probleem gehad. Nu ja, mijn vader wist het dus eigenlijk niet. :') Ik heb een programma dat 'adobe DNG converter' heet. Kan je je RAW bestand omzetten naar .dng en dan kan je hem wel openen!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:49

Ik ben zelf ook in .JPG begonnen en pas later overgestapt op RAW toen ik meer uit de foto's en camera wilde halen. Alleen komt dan de hele workflow er nog eens bij van het nabewerken. :')

Volgens mij hoort Canon een CD te zitten waar software op staat om RAW te openen. Ik weet niet hoe dat bij Nikon zit. :=

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:55

Raw voor nikon is .nef als je Google gebruikt kun je via nikon een programma downloaden dan kun je de foto's gewoon openen