[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:56

Toen ik op zoek ging naar een upgrade voor m'n 50mm f/1.4 werd mij inderdaad ook bijna overal de Sigma aangeraden over de f/1.2 van Canon. Dat ging trouwens tot het irriterende toe: ik zou kortzichtig zijn als ik voor de Canon zou gaan. Haha, en bedankt meneer. Ik neem m'n geld weer mee naar huis. Dikke doei. :')

Uiteindelijk ben ik toch voor de f/1.2 gegaan. Waarom? Ik hecht gigantisch groot belang aan de weathersealing. Als bioloog kom je soms in vieze situaties terecht en ik ben m'n vorige camera verloren in een klimaat waar een weatherproof camera en lens veilig uit zou zijn gekomen. -O- Better safe than sorry!

En om nog een beetje te mierenneuken: de Art zou scherper zijn. Maar dat is in de hoeken. Mijn hoeken hoeven op f/1.2 niet scherp te zijn. En ik koop geen extreem lichtsterke lens om er mee op f/16 te fotograferen. :o

Moet zeggen dat ik er nog geen dag spijt van heb gehad. Misschien heb ik wel geluk gehad met m'n kopie: hij is heerlijk scherp. Ik vind de handzaamheid en de ronde vorm van de lens ook heerlijk vasthouden. De Art voelde voor mij aan als een zoomlens (en ziet er ook zo uit). Overigens moet ik bekennen dat ik hiervoor alleen maar ellende heb gehad met m'n f/1.4: in combinatie met meerdere bodies backfocuste hij (dus het lag niet persé aan de body). Dat was dus weer een heel ellendige kopie. :')

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:28

Bagheera_206 schreef:
LOLLYYwood schreef:
Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen, ik zit in een enorm twijfelgeval. :+

50mm 1.4 of 50mm 1.8 :') Qua prijs schelen ze toch een goede €200. Ik zelf weet niet welke van de 2 het beste zou zijn, vele zeggen de 1.4, maar anderen zeggen weer de 1.8 aangezien de prijs echt 2x niks is en de lens toch een nette kwaliteit levert.

Ik heb een Canon EOS 700D (mijn plan is om juli 2015 een 6D aan te schaffen) en beschik over een kitlens 18-55 3.5-5.6 IS en een 70-200 4.0

Ik heb zelf de Canon 50mm f/1.8 gehad, maar vond hem veel lawaai maken en was nogal aan het hunten in het donker. Ik vind de bokeh van de f/1.8 ook niet supermooi. Met meer diafragmabladen vind ik de bokeh vaak mooier. Ik heb toen een upgrade gedaan naar de f/1.4.

Als je overstap doet naar 6D zou ik voor een f/1.4 gaan. Alleen heeft een andere Bokker haar f/1.4 laten repareren en mijn autofocus hapert... Helaas te duur om te laten repareren en buiten de garantieperiode. -O- Als ik een nieuwe 50mm zou willen gaan kopen wordt het de Sigma 50mm f/1.4 Art.

Waarom wil jij een 50mm op FF? Wat wil je fotograferen? Ik vind 50mm heerlijk op crop, maar vind zelf 85mm en 100mm fijner op FF. De Canon 85mm f/1.8 zit in dezelfde prijsklasse als de Canon 50mm f/1.4.

Dus jij raad eerder de 1.4 aan? Of dan toch weer niet, door de slechte ervaring die je ermee hebt?

Er wordt gezegd dat de 50mm een fijn lensje is, zelf nog niet echt mee gefotografeerd. Ik ben er zelf nog helemaal niet aan uit, sinds dit jaar fotografeer ik dus ook mensen in studio en op locatie, dacht eerst dat ik er niks mee had, maar ik vind het eigenlijk echt nog fijn en interessant. Er werd in het begin van het schooljaar al aangegeven dat het wel aan te raden is om die 50mm aan te schaffen, zeker omwille van de prijs, en de kwaliteit die het levert.

Die 85mm is misschien ook een overweging, eens googlen naar ervaringen :D

En wat is het verschil tussen 1.4 van Canon en de 1.4 van Sigma? Is die Sigma zoveel beter dan?

Bagheera_206 schreef:
Zeker als je een overstap doet naar een 6D moet je die wel een beetje verwennen met fatsoenlijk glas. :=

Ja, klopt, maar dat komt nog later. Eerst de body en de maand erna een degelijke lens. :') lang leve studentenjobs

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:29

De prijs is een groot verschil tussen de Canon f/1.4 en de Sigma Art. De Canon 50mm f/1.4 kost 300,- euro. De Sigma Art 50mm f/1.4 zit op 850,- (en de Canon 50mm f/1.2 op 1254,-). De Sigma Art is dus alleen echt interessant als je echt bloedserieus bent over je 50mm. Je moet het eigenlijk zo zien: de Sigma Art en de Canon f/1.2 vormen een beetje de bovenlijn van de 50mm's (hebben we het even niet over Zeiss :Y) ).

Wil je graag een degelijke 50mm en dus niet de plastic Canon f/1.8 van 100,- (tof lensje, maar de plastic huls en het geklapper en gekraak gaat je op den duur irriteren), dan zou ik de Canon f/1.4 echt aanraden. Je krijgt er een stuk steviger lensje van dat lekker soepel (en stil) focust. Mijn kopie was slecht, maar dat probleem werd vooral duidelijk bij de hele grote diafragma's. En ik moet zeggen: daar kon ik uiteindelijk mee om gaan. :) Zou hem in ieder geval nooit afraden.

Ik ben zo'n troela die uiteindelijk bloedserieus werd over die 50mm en heb besloten de f/1.2 te kopen. Zeker op een full frame is het een heerlijke lengte. Bijna precies wat je ogen zien. :9

Ik zie dat je een 700D hebt. Ik denk dat een 85mm een beetje te krap gaat worden voor portretten op je cropcamera. Maar als je in de toekomst de overstap maakt naar een full-frame, dan zou een 85mm denk ik ook wel interessant voor je zijn.

LOLLYYwood

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:28

Bloedserieus zal ik hem niet gaan gebruiken, gewoon leuk voor erbij en nu en dan eens gebruiken als het uitkomt, maar geen dagen aan een stuk dus. Ik ben nog steeds meer fan van het fotograferen van dieren (al dan niet met de mens erbij), de portretten oid zou dus echt zijn "voor erbij". Misschien moet ik eens beide lensjes testen in de winkel? Want ik kan me niks voorstellen bij het gekraak dat de lens zou maken. :+

Die 85mm idd... nu die lens ook is vernoemd, twijfel ik dus nog meer, zeker omdat de 6D er komt...

Alvast bedankt voor je tijd :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:34

LOLLYYwood schreef:
Bloedserieus zal ik hem niet gaan gebruiken, gewoon leuk voor erbij en nu en dan eens gebruiken als het uitkomt, maar geen dagen aan een stuk dus. Ik ben nog steeds meer fan van het fotograferen van dieren (al dan niet met de mens erbij), de portretten oid zou dus echt zijn "voor erbij". Misschien moet ik eens beide lensjes testen in de winkel? Want ik kan me niks voorstellen bij het gekraak dat de lens zou maken. :+

Die 85mm idd... nu die lens ook is vernoemd, twijfel ik dus nog meer, zeker omdat de 6D er komt...

Alvast bedankt voor je tijd :D

Als je een volautomaat hebt voor je koffie. Het klinkt alsof je bonen gaat malen. _O-

Nee, joh. Ik overdrijf, maar ik deed er ook concerten/optredens mee en bij de stille stukken kon je niet fotograferen, omdat hij veel lawaai maakte. := Mijn 17-55mm en 50mm f/1.4 waren een heel stuk stiller. :)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:44

http://www.cameranu.nl/nl/p180454/sigma ... f#tab-info

Ik zit te kijken naar van alles, maar zou niet weten wat ik wil :')
Nouja, wat ik in ieder geval niet wil is in ieder geval amper 'zoom' (dat MM gebeuren), 2.8 dia onder 600 euro.

Voor mijn Nikon D3200 body, paard & hond fotografie en soms natuur.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:47

Dat is een erg fijn objectief voor dat geld! :D Ik gebruik mijn 100mm vooral voor portret, close-ups, macro en product fotografie.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:53

@Bag
Ohh, als ik in de tussen tijd niks anders vind, wie weet :P
Want ik ga hem dan zeker gebruiken voor portret en macro/close-up.
Is hij ook te gebruiken voor actie foto's, of dat weer net niet? (Wel zo handig om te weten, voor als ik deze heb.. Dat ik dan een shoot heb met portet EN actie.. DAt ik dan wel 2 lenzen mee neem als het moet.. Niet dat k bagger krijg _O-)

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:11

Bagheera_206 schreef:
Als je een volautomaat hebt voor je koffie. Het klinkt alsof je bonen gaat malen. _O-

Hahaha. Nou, ik vind het anders een aardige beschrijving. :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:22

puppy1128 schreef:
@Bag
Is hij ook te gebruiken voor actie foto's, of dat weer net niet? (Wel zo handig om te weten, voor als ik deze heb.. Dat ik dan een shoot heb met portet EN actie.. DAt ik dan wel 2 lenzen mee neem als het moet.. Niet dat k bagger krijg _O-)

Ik heb die specifieke Sigma niet. := Wel uit alle testen komt hij voor Canon/Nikon op 2e of 3e plek qua 100mm macrolens. Bij Canon komt hij na de Zeiss en Canon 100mm f/2.8L.

De meeste 70-200mm's zijn denk ik fractie sneller met scherpstellen voor actie dan een 100mm macro. Portret en actie kan prima met een 70-200mm. :j Mijn 100mm zit dan vaak op mijn andere body voor de close-ups en oogjesfoto's. Iets met te lui zijn om van objectief te wisselen tijdens shoots/meetings. :=

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 07:04

puppy1128 schreef:
@Bag

Deze heb ik in het bezit en ik ben blij verrast over het dinkie. Hij is een stukje goedkoper en ik heb hem destijds gekocht als voor erbij, maar moet zeggen, het is een leuke outsider op deze mm. 1 van mijn favo lenzen!

http://www.kamera-express.nl/product/112930/tokina-100mm-f-2-8-at-x-macro-1-1-nikon-fx-dx-fujifilm-af-/?gclid=CI2h99SqqcMCFWLLtAodNHYAhg

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:35

Ik had het verkeerd onthouden. De Sigma staat toch anders gepositioneerd tussen de 100mm macrolenzen. :=

Canon:
1st place at 28: Carl Zeiss Makro-Planar T 100mm f/2 ZE Canon.
2nd place at 25: Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM.
3rd place at 23 (tie): Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di MACRO Canon and Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro Canon.
4th place at 18: Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM.

Nikon:
1st place at 34: Nikkor AF-S VR Micro-NIKKOR 105mm f/2.8G IF-ED
2nd place at 29: Carl Zeiss Makro-Planar T 100mm f/2 ZF2 Nikon
3rd place at 22: Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di MACRO Nikon
4th place at 21: Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro Nikon

Bron: dxomark
http://www.dxomark.com/Reviews/Which-10 ... ame-camera

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:44

Is 4e plek heel slecht? Want de nikon die op plaats 1 stat is zover ik me herinner een stuk duurder. Plaatst 2 is 3 keer zo duur en de tamron is goedkoper, maar geen beeld stabilisator. Die zi af en toe toch wel erg van pas komt

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:47

Voor macro is IS/VR een beetje verwaarloosbaar. := Die is dan niet meer zo effectief als je er dicht bovenop zit. Voor al het andere werk waarbij je niet vanaf statief werkt kan het een meerwaarde zijn als je langere sluitertijden wilt gebruiken dan 1/160s.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:52

Ohh, dus ik zou eventueel ook voor de tamron kunnen gaan? :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:56

puppy1128 schreef:
Ohh, dus ik zou eventueel ook voor de tamron kunnen gaan? :)

Waarom ga je die lens niet gewoon een keer uitproberen.
Bij cameraland mag je als je even contact opneemt, gewoon wat macro lenzen uittesten.

Dan kun je de lenzen vast houden, bekijken en uittesten, en dan kun je een betere keuze maken qua wat je wil.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:24

De Tamron 90mm 2.8 is een hele fijne lens voor macro en portret :j
Heb hem jaren gebruikt en pas dit jaar overgestapt op een sigma 150mm macro. Puur omdat ik wat meer mm wilde, voor de kwaliteit is de tamron echt goed.
De Tamron is een hele bruikbare lens en zeker voor het geld.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:35

Die heb ik ook voor mijn Sony. Echt een prachtige lens voor macrofotografie en portretfotografie. :j
Ik wil hem eigenlijk ook graag voor mijn Nikon. O:)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:35

Ben ik nou de enige die t geluid van de 50mm 1.8 nooit zo opgevallen is? :p

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:49

Tamron 24-135 mm heeft ook een macrofunctie. Lang niet gebruikt (meestal voor landschappen), die ga ik vanmiddag weer eens testen. :j

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:59

Hier tot nu toe ook erg blij met mijn tamron 150-600, hij is heerlijk stil gewicht valt alles mee en kan echt heerlijk van veraf dichtbij komen wat t genieten van de natuur wat fijner maakt

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 23-01-15 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:01

De foto's zijn alleen allebei niet scherp.. :+

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:03

Tjah ieder zijn smaak ik vind ze wel mooi ik kan mij niet storen aan de onscherpte

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:25

Nouja, onscherpte is denk ik iets wat elke fotograaf graag zou willen voorkomen :P Maar goed, als jij er geen problemen mee hebt, dan is het prima :)

Irisx94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:33

Zwitsal schreef:
Ben ik nou de enige die t geluid van de 50mm 1.8 nooit zo opgevallen is? :p

Nee mij ook nooit opgevallen terwijl ik dat ding bij elke shoot met mensen wel gebruik! :) of ik stoor me er niet aan.. Kan ook!