[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:04

Even een kort vraagje; ik heb nu al bijna een jaar de Canon 70D. Ben er erg tevreden mee en heb er flink wat foto's mee geschoten. Dat is gelukkig ook redelijk goed bij te houden, omdat hij na iedere 9999 geschoten foto's overnieuw begint met de telling in de bestandsnaam. Dat heb ik nu al zeker 10 keer gehad en gok dat ik nu ook ongeveer op de 100.000 clicks zit. Na wat research op het internet las ik echter dat de gemiddelde levensduur om en nabij de 150.000 clicks zit.

Betekent dat nu dat mijn camera, als het even tegenzit, maar 1,5 jaartje mee gaat? Heb hem gekocht met het idee om er toch zeker 3 jaar mee aan de slag te kunnen. Maar als het zo hard gaat met de clicks, dan zie ik hem dat toch niet redden.
Lopen er meer mensen tegen dit probleem aan, of zie ik nu iets over het hoofd?

Bagheera_206

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:16

Het is net als bij een auto. Ze gaan gemiddeld zoveel duizend km mee, maar sommige begeven het eerder en sommige kunnen wel 300 of 400 duizend km op de teller aan. Zo werkt het met camera's ook. := Als je veel fotografeert slijt hij sneller.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:13

Ik vind nergens een vragen topic, en vind ook nergens een antwoord, dus stel ik de vraag hier.
Ik heb een canon eos 1200d gekocht. Een set waarbij je voor dezelfde prijs als de camera zelf, er nog een sd card, tas, en ministatiefje bijkrijgt.
Ik ben helemaal tevreden over alles, maar als ik film stopt ie na een tijdje. 'Filming has been stopped automatically" of iets dergelijks. Het kon aan het kaartje liggen heb ik gelezen, dus heb ik er een andere sd-card ingestopt. Dezelfde waarmee mijn zus voor haar opleiding ene kortfilm had gemaakt. Hoge kwaliteit beeld dus, veel filmmateriaal etc. (Er stond wel niks meer op)
En met deze doet ie het nog steeds niet. Weet iemand waar het aan kan liggen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:17

Natsuki schreef:
Ik vind nergens een vragen topic, en vind ook nergens een antwoord, dus stel ik de vraag hier.
Ik heb een canon eos 1200d gekocht. Een set waarbij je voor dezelfde prijs als de camera zelf, er nog een sd card, tas, en ministatiefje bijkrijgt.
Ik ben helemaal tevreden over alles, maar als ik film stopt ie na een tijdje. 'Filming has been stopped automatically" of iets dergelijks. Het kon aan het kaartje liggen heb ik gelezen, dus heb ik er een andere sd-card ingestopt. Dezelfde waarmee mijn zus voor haar opleiding ene kortfilm had gemaakt. Hoge kwaliteit beeld dus, veel filmmateriaal etc. (Er stond wel niks meer op)
En met deze doet ie het nog steeds niet. Weet iemand waar het aan kan liggen?

Om wat voor kaartje gaat het? Als je er een SD kaartje instopt van UHS-I dan moet hij toch zeker tot 4GB/29:59 kunnen filmen? :=

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:39

Ik zet mijn banketstaaf ook even hier neer want ik ben wanhopig :')

Om het kort samen te vatten, ik heb problemen met de scherpte in mijn foto's. Ik fotografeer al een flinke tijd met dezelfde set, mijn Canon 650D in combinatie met 70-200 f2.8 en 50mm f1.8. Een kwalitatief hele aardige set, en ik ben er ook erg blij mee. Maar nu de laatste twee shoots heb ik gemerkt dat mijn scherpte drastisch achteruit gaat.. Als ik automatisch scherpstel zit er soms pas na 20 foto's een echt scherpe tussen.. Hij lijkt wel goed scherp te stellen maar de foto's komen er gewoon niet haarscherp uit..

Voorbeeld van shoot in maart (origineel en 100% ingezoomd):
Afbeelding
Afbeelding
Upload site zal wellicht iets vertekenen, maar je ziet, hij is haarscherp.

Nu een van de vele slechte foto's van de fotoshoot van vorige week (banketstaaf vierkantje maar zo komen mensen niet herkenbaar in beeld):
Afbeelding
Afbeelding
Je ziet, het is allemaal zo wazig. Ik erger me er dood aan, dit kan ik gewoon niet maken bij een betaalde shoot. Bij digitale bestanden valt het niet op, maar als mensen groot willen afdrukken kun je hier niet mee aankomen.

Ik ben van plan morgen naar de winkel te gaan, maar misschien dat jullie een idee hebben waar dit aan zou kunnen liggen en wat de vervolgstappen kunnen zijn?
Ik dacht eerst dat het aan mijn 70-200 lens lag, maar ik heb het met de 50mm ook. Ik heb na thuiskomst nog even heel voorzichtig met livevieuw op een statief met de hand scherpgesteld, en toen kwam er wel een scherpere afbeelding uit, maar nog steeds niet zo haarscherp als ik gewend ben.. Ik begin dus nu wel te denken dat het aan mijn camera ligt. -O-

Mijn camera is ongeveer anderhalf jaar oud en wordt zeer intensief gebruikt. Zou het een kwestie van laten schoonmaken zijn of kan er meer aan de hand zijn? -O-

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:48

Hoe vaak maak jij de sensor schoon van je body en hoeveel clicks heeft hij nu?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:08

De camera doet het zelf automatisch elke keer, maar de laatste keer dat het handmatig is gebeurd is echt al een tijd geleden. Dat wilde ik dus morgen weer laten doen..

Aantal clicks dat ie heeft weet ik niet.. Die 9999 is ie al roomschoots voorbij en op internet werkt geen enkel schutter count programma voor mijn camera en besturingssysteem. .

sdvfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:19

Ik herken het, ik heb precies het zelfde probleem met me 7d...

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:49

Dan zou ik heel snel naar de winkel gaan, want ik ben vandaag geweest en het is een defect. Hij wordt nu opgestuurd naar Canon.

Maar fotografeer je nog door dan? := := Want ik vind het wel een dusdanig probleem dat ik meteen ben gegaan :+ Als een klant nu een foto groot wil afdrukken van de vorige shoot heb ik wel een probleem :')

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 00:58

Ik lees even mee. Merk dat mijn foto's ook wat onscherper worden dan ik gewend ben. Ondertussen zit ik op een kleine 12000kliks

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:12

Ik heb nog enkele vraagjes! :)
Op wedstrijd heb je soms te maken met witte broeken en onderleggers en donkere paarden... Heeft iemand daar tips voor om overbelichting te vermijden en achteraf bij de bewerking dan geen té donker paard te krijgen op de foto's?
En mijn 2e vraag: Ik heb momenteel geen zonnekap, wel een UV-filter op mijn lenzen, wat is juist het nut van een zonnekap, wanneer moet je het voornamelijk gebruiken?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:50

CrazyIris schreef:
Ik heb nog enkele vraagjes! :)
Op wedstrijd heb je soms te maken met witte broeken en onderleggers en donkere paarden... Heeft iemand daar tips voor om overbelichting te vermijden en achteraf bij de bewerking dan geen té donker paard te krijgen op de foto's?
En mijn 2e vraag: Ik heb momenteel geen zonnekap, wel een UV-filter op mijn lenzen, wat is juist het nut van een zonnekap, wanneer moet je het voornamelijk gebruiken?

Dat is altijd lastig als er veel contrast in de foto zit. := Beetje onder of over belichten zodat je achteraf zo min mogelijk hoef na te bewerken.

Ik gebruik mijn zonnekap altijd. Dat zorgt ervoor dat ik niet ergens per ongelijk tegen aanstoot en dat ik geen last heb van flares als zon spiegelt op mijn lens.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 15:12

Ik heb de pech dat mijn pas gekochte 700D last van frontfocus heeft icm. mijn Sigma 70-200. Met mijn 400D was dit minimaal dus het is de combi.

Nu ben ik dus op zoek naar een zaak waar ik de set kan laten kalibreren. Ik woon zelf in Groningen dus het liefst ergens een beetje in de buurt.

Chipclean/Lenscalibratie zag ik dat die wel 'droppoint' winkels heeft, maar geen idee of hij de 700D ook kan doen? Ik zie het namelijk niet op de site staan. En kwam op bokt berichten tegen dat hij de 60D niet kon doen..

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:26

Air schreef:
Ik heb de pech dat mijn pas gekochte 700D last van frontfocus heeft icm. mijn Sigma 70-200. Met mijn 400D was dit minimaal dus het is de combi.

Nu ben ik dus op zoek naar een zaak waar ik de set kan laten kalibreren. Ik woon zelf in Groningen dus het liefst ergens een beetje in de buurt.

Chipclean/Lenscalibratie zag ik dat die wel 'droppoint' winkels heeft, maar geen idee of hij de 700D ook kan doen? Ik zie het namelijk niet op de site staan. En kwam op bokt berichten tegen dat hij de 60D niet kon doen..

Chipclean kan jouw 700D met 70-200mm Sigma zeker kalibreren. Hij doet dat waar je bij staat. Ik kan je echt aanraden om er langs te gaan. Ik ben er pas ook langs geweest zodat ik er een blogbericht over kan schrijven voor Horse Photo Experience. Hij heeft toen zowel mijn D7000 Nikon (met 70-200 Sigma lens) als de 5D Mark III van Lisa Dijk schoon gemaakt en gekalibreerd.

Binnenkort volgt er dus een blogpost (en facebookbericht) over dit onderwerp.

Als je belt dan kan hij vertellen wat hij wel en niet kan en kan er meteen een afspraak gemaakt worden :).

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:39

Ik heb een probleem met mijn lens!
Ik pakte mijn camera uit de tas vandaag en wou een foto maken, maar hij deed de autofocus niet meer. Ik focuste dus zelf, maar de focus ring voelde een stuk losser dan normaal.
Ik moet nu dus steeds zelf focussen, wat niet altijd even handig is..

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:45

Natsuki schreef:
Ik heb een probleem met mijn lens!
Ik pakte mijn camera uit de tas vandaag en wou een foto maken, maar hij deed de autofocus niet meer. Ik focuste dus zelf, maar de focus ring voelde een stuk losser dan normaal.
Ik moet nu dus steeds zelf focussen, wat niet altijd even handig is..

Weet je heel zeker dat de AF aan staat van je lens en niet op handmatig focussen (MF) staat? :=

Ik heb dat wel eens gehad dat ik per ongeluk dat schuifje verzette en hij dus niet scherp wilde stellen. :')

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:51

Whoops, dat was dus blijkbaar wat er aan de hand was. God, ik had een hartaanval, ik heb het ding nog geen maand. :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:54

:o?

Als alles zo makkelijk is op te lossen. :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:57

Haha! Gelukkig maar dat het zoiets kleins was... :p

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:25

Nou, iets anders dan maar.
Ik heb nu lightroom om te bewerken en kan eindelijk mijn raws bewerken, maar al mijn raws zijn onderbelicht. Ze zijn allemaal in verschillende lichtomstandigheden gemaakt, ik snap het niet..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:56

MerelBormans schreef:
Air schreef:

Chipclean kan jouw 700D met 70-200mm Sigma zeker kalibreren. Hij doet dat waar je bij staat. Ik kan je echt aanraden om er langs te gaan. Ik ben er pas ook langs geweest zodat ik er een blogbericht over kan schrijven voor Horse Photo Experience. Hij heeft toen zowel mijn D7000 Nikon (met 70-200 Sigma lens) als de 5D Mark III van Lisa Dijk schoon gemaakt en gekalibreerd.

Binnenkort volgt er dus een blogpost (en facebookbericht) over dit onderwerp.

Als je belt dan kan hij vertellen wat hij wel en niet kan en kan er meteen een afspraak gemaakt worden :).

Dank je voor je reactie! Helaas is ''even'' langs gaan voor mij niet te doen, maar ik ga hem waarschijnlijk verzekerd laten opsturen. Valt dan alsnog wel mee in de kosten. Heb hem al gemaild, hopelijk heb ik snel antwoord terug wanneer hij terug is :)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:27

Hebben jullie trouwens tips mbt het fotograferen van tinkers? Ik had er gisteren twee voor de lens maar wat worden het zwarte en witte deel snel flets zeg :( (vooral het witte valt snel weg)
En ook blackfoto's wilt eigenlijk niet echt... doen jullie hier nog speciale dingen voor?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:33

Suuszels schreef:
Hebben jullie trouwens tips mbt het fotograferen van tinkers? Ik had er gisteren twee voor de lens maar wat worden het zwarte en witte deel snel flets zeg :( (vooral het witte valt snel weg)
En ook blackfoto's wilt eigenlijk niet echt... doen jullie hier nog speciale dingen voor?

In ieder geval in RAW te fotograferen zodat je achteraf met een paar kleine correcties zoveel mogelijk uit de foto kunt halen. :=

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:42

Ik lees hier al een tijdje mee, en lees zeer regelmatig over het nabewerken van de foto's. Eigenlijk in die mate dat het lijkt (correct me if I'm wrong) dat daarmee de mooiste foto's te maken zijn.
Is het nu niet juist de kunst van het fotograferen om een zo goed mogelijke foto te maken met wat de camera op dat moment toe laat?

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:42

Bagheera_206 schreef:
Suuszels schreef:

In ieder geval in RAW te fotograferen zodat je achteraf met een paar kleine correcties zoveel mogelijk uit de foto kunt halen. :=

Dat heb ik idd gedaan, maar als ik de zwarte tinten of schaduwen iets donkerder probeer te maken zie je de ogen niet..
Heb in elk geval aangeboden om nog een keer bij ze te oefenen, kan vast geen kwaad :)