[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:07

Yasmine schreef:
Ik ben op zoek naar een fijne en betaalbare (zo'n 300-450 euro) lens die in donkere omstandigheden (denk: concerten) goed presteert. Ik heb een Canon 500D en nu is mijn oog gevallen op Tamron 28-75 2.8. Ik las dat Juul en HLPhoto, jullie 'm hebben. Is dit echt een goede lens die het donker van concertzalen aan kan, of is 2.8 daarvoor toch nog te weinig?
Ik heb 'm gehad. Op een 500D is dit inderdaad net voldoende om in concertzalen uit de voeten te kunnen. Voor wat recent materiaal geschoten met het kleine broertje (17-50 f/2.8) op een body die wat beter tegen ruis kan zie http://www.flickr.com/photos/49752516@N ... 923718873/

Julia

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:22

Ik heb 'm inderdaad nog steeds Mien. Jammer dat je zover weg woont, anders had je 'm zo een tijdje kunnen lenen en uitproberen!
Ben nog steeds erg tevreden over deze lens. Qua autofocus niet enorm snel, maar voor mij snel genoeg. Scherpte wijd open prima bruikbaar. De 17-50 is ook een fijne, maar moet zeggen dat ik het bereik tot 75 wel erg lekker vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:24

Mien, wat je met jouw budget natuurlijk kunt overwegen is om er een 50 F1.8 bij te kopen. Meestal is F2.8 wel genoeg, maar mocht het eens echt donker zijn kun je dan nog terugvallen op de 50mm.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:10

Bedankt alledrie :)
Juul, inderdaad jammer want ik wil hem graag eens uitproberen. Ben vanmiddag al gaan kijken bij een fotowinkel hier, maar die had 'm niet op voorraad dus daar kon ik hem niet testen (en daar was hij ook belachelijk duur... 469 euro). Verder is hij op veel plaatsen uitverkocht, ik dacht 'm op Digicamshop te bestellen (€349 vind ik al wat redelijker geprijsd) maar die heeft hem ook niet meer -O-

50mm 1.8 heb ik al, groot diafragma ervan vind ik geweldig, maar die is qua bereik ook niet altijd optimaal. Maar voorlopig voldoet die wel, tot die Tamron eindelijk nog een keer opduikt hier in België :+

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:18

Wellicht tweedehands?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:22

Wees trouwens niet al te bang van een tamron 17-50/28-75 waarbij de voorkant een beetje los zit. Als je een setje mini-schroevendraaiers hebt is dit redelijk eenvoudig op te lossen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:59

Ik heb net een paar pagina's terug gelezen, maar kon het zo snel ff niet vinden. I'm sorry.. :o

Ik ben net bij foto konijnenberg in den ham geweest en liet me daar even adviseren qua SLR's van Nikkon, waarom Nikkon omdat m'n vriend ook in het bezit is van een Nikkon en op advies van HLPhote het verstandig is om bij het zelfde merk te blijven (ivm het uitwisselen van objectieven).

Daar adviseerden ze mij de Nikkon D5000, ik ben niet zo ervaren met de SLR's ik fotografeer wel met die van m'n vriend maar echt bekend met die camera ben ik niet. Het is allemaal nieuw voor me zegma. Maar ik wil wel een beetje een 'goeie' instapper, en hem leek dus deze wel een mooie voor mij waar je ook nog een aantal jaar leuk mee door kan. :)

Nouja, dan heb je min of meer besloten voor welke body je gaat en dan nog een lens / objectief erbij. Daarin kan ik daar verschillende keuze's maken, hij had voor mij de Nikon D5000 + AF-S 18-105mm VR, of met de AF-S 18-55mm DX VR die hij me erbij adviseerde (ook gezien de prijs). Nu gaf hij aan dat wanneer ik van m'n vriend z'n telelens kan gebruiken ik in eerste instantie voldoende heb aan de 18-55, maar ik denk dat ik een tele ook juist wel weer veel nodig zal hebben ivm dierenfotografie (hond en paarden). Maar vraag mij af of dan de 18-105 wel voldoende is, maar denk dat dit nog te weinig is (beide combi's in de winkel ff in de hand gehad). En vraag me nu dus een beetje af, voor welke lens ik het beste kan kiezen met oog op de toekomst. De 18-55 en dan in de toekomst eentje bij kopen die tot 200 of 300 gaat (wat raden jullie hierin aan?) Of de 18-105 en dan in de toekomst eentje die tot 200 of 300 gaat aanschaffen, wat is de handigste combinatie? Waar heb je het meeste aan?

Echter zag ik dus op de website ook de volgende combinatie: Nikon D5000 + AF-S 18-55 VR + 55-200 VR en die spreekt me anzich ook wel aan (al heb ik dus 0,0 verstand van de objectieven en heb ik geen flauw idee wat die extra dingen als VR of DX etc. inhouden en wat de lenzen zoal precies doen). Hij vertelde me wel dat je de 18-55 voornamelijk in huis en bij portretten gebruikt, dingen van dichtbij of landschappen / architectuur met de 18-105 heb je een leuke allrounder en kun je al heel goed kinderen en dieren op de foto zetten gezien je dan wat verder weg kunt blijven.. En als ik hier op bokt zo lees wordt er veel aangeraden tot 200 of 250 voor paardenfotografie.

Nu ben ik iemand die vooral architectuur of een landschap op de foto zet en ook regelmatig de hond spelend in het bos of die over een zandpad naar je toe komt rennen. Of actiefoto's van paarden (dressuur/springen op concoursen bv.), veulentjes in de wei.. Of juist m'n eigen hengst in de opfok etc.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:01

Ff een vraagje hier..

Ik zoek voor in mijn studio nog een mooi zoom lens, die haarscherp is.. iemand suggesties

Edit: Ik fotografeer met de Canon
Laatst bijgewerkt door Nicole op 06-10-10 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:19

Waar fotografeer je mee? Canon? Dan de 24-70 F2.8L USM :9

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:20

Julia schreef:

Haha ja precies dat had een perfecte aansluiting geweest op mijn 70-200 maar helaas daar vind ik hem niet iets te duur voor in mijn studio :')

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:29

Nicoletje92 schreef:
Julia schreef:

Haha ja precies dat had een perfecte aansluiting geweest op mijn 70-200 maar helaas daar vind ik hem niet iets te duur voor in mijn studio :')

Dan is het misschien om je budget erbij te vermelden...

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:31

JolandaS schreef:
Nicoletje92 schreef:

Dan is het misschien om je budget erbij te vermelden...

Uhmm toch niet duurder dan 5 a 600 euro

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:33

En wat ga je fotograferen? Mensen of luciferdoosjes? ;)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:35

JolandaS schreef:
En wat ga je fotograferen? Mensen of luciferdoosjes? ;)

Nou ik doe vooral ook veel product foto's (webshop) maar ik ben nu ook aan het spelen met dieren.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:39

Productfoto's kan dus van alles zijn, groot en klein.
Kijk eens op cameranu.nl bij Canon - zoomlens welke er dan binnen je budget passen, en welk bereik je nodig denkt te hebben. Lichtsterk is minder belangrijk met je flitsers.
Kortste scherpstelafstand kan wel een interessant gegeven zijn, afhankelijk van de afmetingen van je studio.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:46

JolandaS schreef:
Productfoto's kan dus van alles zijn, groot en klein.
Kijk eens op cameranu.nl bij Canon - zoomlens welke er dan binnen je budget passen, en welk bereik je nodig denkt te hebben. Lichtsterk is minder belangrijk met je flitsers.
Kortste scherpstelafstand kan wel een interessant gegeven zijn, afhankelijk van de afmetingen van je studio.

CameraNu is hier om de hoek :')
Vriendlief werkt er maar vroeg me gewoon af wat mensen me aan zouden raden, ook van andere merken ik ben echt een Canon fan maar misschien is toch een ander sneller en scherper.. Canon kan niet altijd the best zijn :')

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:54

Maar je zult toch zelf moeten bepalen welk bereik je nodig hebt. Als je een paar lenzen op het oog hebt, dan zijn er hier wel mensen die ze kunnen vergelijken.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:05

JolandaS je hebt het tegen Nicoletje92 over het "bereik dat je denkt nodig te hebben" maar hoe stel je zo iets eigenlijk vast? Dit lijkt mij een kwestie van uit ervaring..? (nieuwsgierigheidsvraagje overigens)

Ik hoop dat iemand mij ook wat wil en kan uitleggen? Zie reactie hierboven..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:32

Marinke, ik heb geen ervaring met Nikon, sorry.

Het bereik dat je nodig hebt: als je een aanvulling wilt dan ligt het er meestal aan wat je ermee wilt doen.. Voor zover ik weet heeft Nicole het merendeel al gedekt met haar huidige lenzen (toch?) en dan zou je dus een verbetering willen. Dan kun je een test-shootje doen waarbij je met je huidige lenzen foto's maakt, en kijken wat je het handigst/mooist vind, of het meest gebruikt.

Daar had HLP (toch?) laatst een leuk programma voor: ExposurePlot. Programma scant alle foto's en laat dan zien welke iso, sluitertijd, diafragma en bereik je gebruikt.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:33

Ze heeft nu een 70-200 dus ze zou moeten kunnen aangeven of ze daar niks mee kan of dat ze een stuk van dat bereik gebruikt, bijv. van 70-100 mm.
Is 70 mm ietsje teveel tele of heel erg veel teveel tele.
De vraag van Nicole is niet heel duidelijk, dus de antwoorden blijven ook vaag....

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:35

_Marinke_ schreef:

Sorry, ik heb Canon en ben dus blanco v.w.b. Nikon. :o

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:53

Nicoletje, wellicht dat de Tamron 24-75 F2.8 ook iets voor jou is? Geen macro lens, maar zeker op een cropbody kan je daar nette 'close-ups' mee schieten.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:03

_Marinke_ schreef:
JolandaS je hebt het tegen Nicoletje92 over het "bereik dat je denkt nodig te hebben" maar hoe stel je zo iets eigenlijk vast? Dit lijkt mij een kwestie van uit ervaring..? (nieuwsgierigheidsvraagje overigens)

Als ik jou was, zou ik gewoon voor de kit gaan. Dus de D5000 + de 18-55. Die 18-55 is voor dat geld echt een prima glaasje.
Het geld dat je bespaart door niet de set met de 18-105 te nemen, kan je weer gebruiken voor een zoomlens.
Persoonlijk ben ik helemaal weg van de 70-300 VR, echt een heerlijke lens. Bereik tot 300mm is toch wel prettig. Snelheid van de autofocus is snel genoeg. Scherpte is ook erg lekker.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:04

@ Marinke: Zowel de 18-55VR als de 18-105VR zijn erg goed, en aan die 105mm heb je minder dan aan een goede tele voor wat paarden betreft. De 55-200VR (inmiddels vervangen geloof ik) is al niet slecht, zoals Julia al opmerkte is de 70-300VR nog veel beter (maar ook beter geprijsd).

@ Nicoletje: Als je iets haarscherps zoekt puur voor in de studio zou ik denk ik niet eens aan een zoom denken. Bij gebrek aan beter zet ik daar nu de 70-200L voor, als ik de 50D in de studio zou gebruiken zou ik niet aarzelen en er m'n 50 macro (of misschien zelfs een 60 macro) voor zetten (als het héél erg close-up moet doe ik dat ook, de Canon 50mm macro gaat tot 1:2).
Enige uitzondering is lichtbronnen in de achtergrond, zoals bij de 50 f/1.8 is ook de bokeh van de 50 macro niet om over naar huis te schrijven... maar een fotootje van m'n vriendin @ f/4.0 gaf haar wat kennis over haar eigen huid die ze misschien liever niet gehad had :+

Buiten dat een macro-prime vaak scherper is dan een zoom zijn macro-objectieven sowieso vaak uitermate scherp gezien het ontwerp meestal vrij "conservatief" is (een 50mm standaardlens met een diafragma van f/2.5 is helemaal niet bijzonder), zijn ze ook nog eens behoorlijk vriendelijk geprijsd. Geloof dat een 50 macro zoals ik heb net 250,- doet (tenzij je geluk hebt zoals ik :+ )

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:35

@ Julia, maar mis je dan niet het gedeelte tussen 55 en 70? En aan wat voor prijs moet ik zoal denken qua de 70-300VR (kan hem ook niet terug vinden op de site van Konijnenberg..) En Nikor is toch gewoon hetzelfde als Nikon? Alleen is Nikor de merk voor de objectieven ofzo? :? (Ik snap dus even niks meer van die benamingen)..

@ HLPhote, met de 18-105 heb ik meer 'zoom' mogelijkheden voor de foto's van dichterbij dus. En als ik er dan een 70-300 bij zou kopen dan 'overlapt' dat elkaar weer een beetje. En heb je dus niet een stuk gebied wat je mist dan wanneer je de 18-55 kit zou nemen..? Heb de vraag ook op het Nikon forum voorgelegd en daar werd mij ook geadviseerd de 18-105 te nemen en dan de 70-300 erbij...

(Als ik alles goed begrijp sorry..)