[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:42

Je cursus lijkt mij super! Ik heb wel een heel uitgebreide compact waarop ik alles kan instellen, maar geen spiegelreflex dus ik kan helaas niet meedoen.

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:46

Manon, mocht je geïnteresseerd zijn zou ik een lijstje voor je op kunnen stellen van de functies waarover je camera moet beschikken om zo veel mogelijk aan de cursus te hebben. Dan kun je zelf een beetje inschatten of je de cursus helemaal mee zou kunnen doen of dat het je waard is om ook dingen behandeld te zien worden die je zelf misschien niet mee kunt doen.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:23

hmm vrees dat de canon EOS 50D nu op nummer 1 staat. Die spreekt me ook wel heel erg aan. Moet hem alleen nog zien te combineren met een lens die redelijk allround is zonder dat ik heeeeeeeeel erg over budget ga. *gaat spitten in [FK] [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:35

Nouks schreef:
- In 3 uurtjes leert een beginnend fotograaf zijn of haar camera niet kennen, hoe je het ook went of keert
- Themaworkshops zijn vooral gericht op het leren fotograferen van het onderwerp/thema, dus vormen meestal geen goede algemene basis

Sorry, maar ik ben het niet eens met deze bovenstaande stellingen.
Ik geef al ruim 4 jaar workshops, en mij lukt het keer op keer bij iedere workshop om beginners écht binnen die paar uur de basiskennis over fotografie én het gebruik van hun camera te leren. :)

Maar wellicht scheelt het ook dat ik hiervoor pedagogische onderbouwing heb in m'n hbo opleiding, en dus precies weet op welke manier dergelijke lessen en lesmateriaal het meest effectief zijn.
Veel mensen die fotografie cursussen en workshops geven hebben geen enkele pedagogische scholing gehad. Wellicht zit 'm daar het verschil in. ;)

En hoe een thema workshop is ingedeeld, ligt voor 100% aan de persoon die de workshop heeft gemaakt.
Dus een conclusie dat ze meestal geen goede algemene basis geven is ook erg snel getrokken.

Je kunt een onderwerp heel goed integreren in een cursus.
Bij een algemene fotografie cursus zonder extra thema, kun je in je voorbeelden praten over állerlei onderwerpen.
Bij een cursus over paardenfotografie, kun je tijdens de uitleg van de basis ook gelijk alles doortrekken naar paarden. En zo kun je zelfs in de uitleg over camera's, instellingen, compositie, etc. gewoon het onderwerp "paard" erbij betrekken, wanneer je in algemene fotografie misschien als onderwerp "model", "hond", "vlindertje", "berglandschap", etc. zou verwerken.

:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:39

Femke, tis geen aanval richting jou (zie alle "meestals" en "waarschijnlijks"), als jij ervan overtuigd bent dat het wel kan is dat prima, maar ik merk in de praktijk dat een paar keer een uurtje (of 2) beter werkt dan iemand in één dag alles willen leren. Daarnaast bestaat ook nog de kans dat we een definitieverschil hanteren wat we verstaan onder die technische basis. Ik doe 't op mijn manier, jij op de jouwe. Allebei prima. Ik oordeel niet over jouw aanbod en heb gewoon een andere werkwijze en overtuiging dan jij. Ik weet in ieder geval dat ik goede resultaten boek met mijn cursisten en dat ze zeer tevreden zijn over mijn manier van lesgeven en mijn cursusmateriaal :)

Edit: overigens weet ik bovendien 100% zeker dat mijn basiscursus breder is/meer onderwerpen behandelt dan jij tijdens je workshop :) Jouw workshop zal mensen goed op weg helpen en ik twijfel er ook niet over dat ze na een paar uur weten wat bijvoorbeeld sluitertijd en diafragma voor effect hebben op de foto, maar een complete basis zal 't niet zijn, afgaande op wat ik over jouw workshops heb gelezen (door jou geschreven op Bokt en je website, ervaringen van anderen etc).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-05-10 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:41

Met de term "hoe je 't ook went of keert" maak je theoretisch gezien wel duidelijk dat dit in álle gevallen zo is.
Daarom vond ik het even nodig om daar verdere uitleg over te geven ;)
That's all :)

En inderdaad; in 1 dag alles leren kan niet.
Fotografie is een leerproces. Je bent in de fotografie ook nooit klaar met leren.
Mensen kunnen wel leren begrijpen hóe alles werkt.
Maar ze kunnen niet van de ene op de andere dag verwachten dat ze daardoor gelijk professionele vaardigheden ontwikkelen.

Door mensen de onderliggende gedachte van fotografie te leren, leren ze wél hoe ze zich zélf verder kunnen ontwikkelen. En kunnen ze hun fouten leren herkennen. Daardoor groeien ze sneller, dan wanneer die basis er niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:44

Femke schreef:
Met de term "hoe je 't ook went of keert" maak je theoretisch gezien wel duidelijk dat dit in álle gevallen zo is.
Daarom vond ik het even nodig om daar verdere uitleg over te geven ;)
That's all :)

Ben ik ook nog steeds van overtuigd, mijn algemene basiscursus die 6 weken duurt zal absoluut breder van opzet zijn dan jouw workshop van een paar uurtjes. Durf ik zelfs wel een wedje op te zetten. Ik zeg nergens dat jij ze de basis voor het fotograferen van paarden niet in een paar uur bij kan brengen, maar er zijn dingen die niet aan bod zullen komen in jouw workshop.

Edit: en nu kap ik met deze discussie, heb meer te doen vandaag en heb bovendien nergens jouw workshops onderuit gehaald, ook al voelt dat misschien voor jou wel zo. Het staat iedereen vrij om zelf een cursus of workshop te houden en dat wil ik graag zo houden, ik vind dit dan ook een vrij kinderachtige discussie. Ik leg puur uit dat er verschillen zijn in de nadruk van workshops en cursussen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-05-10 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:48

Daarom heb ik het ook over de basis...
Je suggereerde net dat het onmogelijk is om de basis aan te leren in die uurtjes.
Dat is niet zo.

Je kunt onmogelijk de basis + uitbreidingen vertellen in een paar uutjes. Dat klopt.
Maar dat was ook je argument niet. Je had 't erover dat de basis aanleren... dus de principes van fotografie, niet in een paar uur te doen is. En dat is, in mijn ervaring wel zo...

Bovendien heb ik ook niet alleen een beginners workshop.
Maar daarnaast een vervolg; de gevorderden workshop.
Daar een vervolg op: "op pad met hypo focus".
En voor de mensen die nóg meer willen leren is er nog de privé workshop.

Dus ja... er zijn genoeg mogelijkheden om uit te breiden. Maar de basis is echt met 'n paar uurtjes uitgelegd. Waardoor men snapt hoe het werkt, en waar eventuele fouten vandaan komen.

En ja... het lijkt me ook niet meer dan logisch, dat je mensen in 6 weken tijd meer verbreding kunt geven dan in 3 á 4 uurtjes.
Zou ook niet goed zijn als dat wel zo was natuurlijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:51

Okay, laatste dat ik nog ga toevoegen: definitieverschil. Ik stel als richtlijn voor mijn basiscursus "alle techniek achter fotografie en functies van de camera leren begrijpen en kunnen toepassen en bovendien op weg worden geholpen met het gebruik van standpunt, compositie, beeld en licht", jij verstaat onder de basis waarschijnlijk meer "snappen waar sluitertijd, diafragma en belichtingscompensatie voor dienen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:54

Nee, mijn definitie van basis is dezelfde als de jouwe ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:55

Nevermind...
Vind dit echt een beetje een jammere discussie. Ik gun jou je cursisten best, gun mij de mijne dan ook gewoon. Ok?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:59

Nouks schreef:
heb bovendien nergens jouw workshops onderuit gehaald, ook al voelt dat misschien voor jou wel zo. Het staat iedereen vrij om zelf een cursus of workshop te houden en dat wil ik graag zo houden, ik vind dit dan ook een vrij kinderachtige discussie. Ik leg puur uit dat er verschillen zijn in de nadruk van workshops en cursussen.

Dit schreef je eerder:

Nouks schreef:
De workshops van Femke zijn natuurlijk heel erg gericht puur op paardenfotografie, bovendien verwacht ik niet dat je na één workshop (die bovendien gericht is op zo'n specifiek onderwerp) de technische basis echt zal begrijpen. Is niet erg, maar het uitgangspunt van haar workshops is een ander uitgangspunt dan "je camera en de techniek leren begrijpen".

Tja sorry, maar misschien moet je dan toch beter je eigen woorden even goed nalezen, voordat je schrijft dat je mijn workshops níet onderuit haalt ;)

Want die post is de reden dat ik mij wilde verduidelijken, op het feit dat mijn workshops wél die volledige technische basis (in JOUW definitie) dekken, binnen die paar uur :)

Het maakt mij ook niet uit hoe iemand zijn workshops in elkaar steekt.
En IK val jou ook niet aan, in tegenstelling tot JOUW uitspraken over MIJN workshops.
Maar je doet hier uitspraken en aannames over míjn workshop specifiek, en dan mag ik daar best even wat uitleg over geven.
Dat heeft aan míjn kant niets met kinderachtigheid te maken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:00

Damn, je weet me wel weer iedere keer te overtuigen toch nog een keer te reageren...

Als je even goed leest is het mijn verwachting puur afgaande op wat ik gelezen en gezien heb van je workshops. "Verwacht ik niet" staat niet gelijk aan "is zo". Ik breng geen feit, ik uit mijn verachting. Ik had de indruk dat Sanne meer op zoek was naar een algemene cursus, dus benadruk ik even het verschil. Dat jij 't opvat alsof ik jouw workshops onderuit haal is jouw probleem. Thanks.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-05-10 15:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:01

Femke ik weet niet precies wat het probleem nou écht is, maar ik zie in de post van Nouks niet direct waar ze jou onderuit haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:02

Femke gaat mij mij bij dezen op de ignore-modus, heb me nu wel voldoende uitgelegd geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:05

Manon_ schreef:
Femke ik weet niet precies wat het probleem nou écht is, maar ik zie in de post van Nouks niet direct waar ze jou onderuit haalt.

Iemand maakt een verkeerde aanname over mijn diensten.
Ik zet dat even recht.

Als de ene persoon iemand bij naam noemt en een uitspraak doet die niet klopt.
Dan kun je toch verwachten dat de persoon in kwestie die uitspraak even recht zet?

Júllie zien daar blijkbaar een "probleem" in...?
Ik niet hoor ;)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:14

Nou als er geen 'probleem' is ga dan niet zo tekeer joh :\.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:34

Manon_ schreef:
Nou als er geen 'probleem' is ga dan niet zo tekeer joh :\.

"Tekeer" ?

Ik geef gewoon op een normale en goed beargumenteerde manier antwoord op de stellingen, aannames en vragen van Nouks die ze regelrecht naar mij toe deed.
Als dat als "tekeer gaan" is... Jeetje.
Mensen zien een discussie hier op bokt vaak gelijk als ruzie.
Een discussie en een ruzie zijn totaal verschillende dingen hoor.

Dit is gewoon een goed beargumenteerde discussie. Daar is niets mis mee.
Gedraag je toch niet zo allergisch ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-05-10 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:39

Ik zie hierin vooral irritatie vanuit Nouks dan vanuit Femke maar dat zal wel aan mij liggen. Sorry kon het niet laten te reageren. :o

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:45

Nouja de discussie hoort hier uberhaupt niet en Femke, JIJ bent degene die er steeds op doorgaat. Daar ben ik inderdaad allergisch voor zoals je dat zo mooi zegt. Net zoals voor huisstofmijt, pollen, dierenharen, parfum, etc. Bedankt!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:47

Jammer dat we allemaal niet meer helder kunnen nadenken en niet meer kunnen lezen.. Heb getemt.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:52

Faelivrin schreef:
Jammer dat we allemaal niet meer helder kunnen nadenken en niet meer kunnen lezen.. Heb getemt.
Gelukkig val je zelf ook in de categorie 'allemaal'.

Bedankt voor je leuke pb’s trouwens. Ze waren een genot om te lezen. Ik hoop niet dat het de bedoeling is dat ik daarop reageer :').

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:56

In zo'n situatie hoor je te PBen ipv een topic te vervuilen, ik wacht rustig af tot een mod het hier op pakt en ga verder geen drama maken in dit topic, is alleen maar zonde. :)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:58

Moderatoropmerking:
Klaar?

Typen is een vak apart. Maar lezen net zo goed ook.
Tot zo ver zie ik alleen berichten die gaan over 'ik vind' en 'ik verwacht'. Dat zijn niet per definitie aannames, waarheden en feiten. Het is nergens voor nodig om je aangevallen te voelen als er weinig aan de hand is. Gooi dus niet direct een botte opmerking in dit topic als je meent dat de andere je beschuldigd van iets wat eigenlijk helemaal nooit gezegd is. Tenzij je dingen tussen regels door ziet, maar er is hier naar mijn idee echt niets gezegd om over te vallen. Wat is het probleem dan?

Ook op Bokt geldt vrijheid van meningsuiting. Hou dat dan gewoon in ere. Tuurlijk mag je een mening van iemand proberen bij te schaven als je denkt dat die mening niet voldoet aan de werkelijkheid die je zelf voor ogen hebt. Maar een ander heeft ook het recht haar eigen mening te hebben. Als je de ander niet kunt overtuigen van je eigen mening dan zit er niets anders op dan het gewoon te laten rusten. Het heeft geen zin om elkaar de koppen in te slaan voor dingen die niet gezegt zijn.

Kortom; tel even tot 10. Lees het bericht nog eens en realiseer je dan dat dit gewoon een nuttige en onderbouwde discussie had kunnen zijn. Dingen die er niet zijn kun je niet lezen, betrek ze dan ook niet op je zelf en laat de ander lekker met rust.
Als je van mening bent dat je de ander toch lastig moet vallen dan adviseer ik dat via pb, op msn, in de e-mail of in real life te doen. Maar daar schiet je ook niets mee op.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:00

Mireille schreef:
Als je van mening bent dat je de ander toch lastig moet vallen dan adviseer ik dat via pb, op msn, in de e-mail of in real life te doen. Maar daar schiet je ook niets mee op.
Amen :).

En nu weer gezellig verder in dit leerzame topic!