Liesje:
In sommige gevallen zal F4.0 prima zijn.
Om even een voorbeeldje te geven:
http://www.nouks.nl/20080614_HorLi/Ik ben begonnen op ISO1600, maar daarmee zat ik op rond de 1/320 en F4.5. Op een gegeven moment kwam de zon wat door en zat ik rond de 1/640 en later zelfs 1/800. Prima resultaten, maar dan kan je ISO dus ook wel ietsje omlaag.
Toen dus verder gegaan met de ISO op 1000.
Wat betreft onderbelichten:
In principe zou je bij vol open (F4.0 voor de Canon, F2.8 voor de Sigma) en dezelfde sluitertijd (laten we zeggen: 1/320) dus een stop verschil nodig hebben in de ISO. Bij 4.0 dus 1600, bij 2.8 dus 800.
Canon-camera's zijn op hogere ISO-waardes goed bruikbaar.
Kom je echter met je F4.0 op ISO 1600 tekort op de sluitertijd, kun je ISO3200 (mits mogelijk met je camera) overwegen, maar dan wordt de kwaliteit al wat minder...
Ik heb diverse tests gezien op internet: ISO3200 of ISO1600 -1 EC en de EC verviolgens wegwerken met je software.
Algemene conclusie daaruit kon zijn dat de kwaliteit vergelijkbaar is. Sommige mensen (vooral heel handig met software) konden door 1600-1 op te trekken (ietsje) betere resultaten krijgen dan op ISO3200, anderen kregen iets betere resultaten door het de camera te laten doen met ISO3200. Maar over het algemeen konden camera en software het vergelijkbaar.
Zelfde verhaal voor ISO800-1 en ISO1600.
Dus de afweging ISO omhoog (indien nog mogelijk) of onderbelichten is helemaal aan jezelf, misschien kun je voor jezelf eens testen: 1 foto 2x maken, 1x op ISO1600-1 en 1x op ISO3200 (of: 800-1 en 1600). Als jij het naar eigen inzicht beduidend beter voor elkaar krijgt om die -1 weg te poetsen, dan loont het dus om te gaan onderbelichten in plaats van de ISO omhoog te krijgen. Kom je niet echt in de buurt van de kwaliteit van de camera op hogere ISO, dan zou ik dus gewoon je ISO omhoog doen.
Met onderbelichten is 't wel altijd uitkijken dat je wel detail behoudt in de donkere partijen.
Als je ISO niet nog verder omhoog kan, kan het dus lonen om te onderbelichten en er daarmee toch een "ISO3200" (tussen aanhalingstekens) uit te persen. Maar ook hier: naar eigen inzicht of dat kwalitatief goed genoeg is voor wat jij zou willen bereiken.