[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bluem

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:03

Nouks schreef:
Ik zal binnenkot eens een topic in elkaar draaien, zal ik ff een model regelen en flink veel lenzen in dezelfde omstandigheid testen voor jullie Lachen

Super, bedankt OK dan!
't Is dat ik in februari in een binnenpiste moet fotograferen, en wil me graag al wat oriënteren qua lenzen.. en dan heb ik ook nog wat deftig de tijd om er zelf mee bezig te zijn tegen dan. (oh en begrijp me niet verkeerd, ik ga de lens hiervoor niet speciaal aankopen, het is noodzaak, mijn huidige lens heeft gewoon nogal moeite met bewolkt weer e.d.)
Laatst bijgewerkt door Bluem op 07-09-08 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:04

Ik heb m'n profiel even aangepast... Nieuwe foto's met 5 jaar oude digitale camera en gemaakt door m'n zusje, dat moge duidelijk zijn, maar ik vind de neus-foto's zo onder elkaar wel schattig Clown

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:34

Tong uitsteken Toch wel:
Nouks schreef:
Liesje:

In sommige gevallen zal F4.0 prima zijn.

Om even een voorbeeldje te geven:

http://www.nouks.nl/20080614_HorLi/

Ik ben begonnen op ISO1600, maar daarmee zat ik op rond de 1/320 en F4.5. Op een gegeven moment kwam de zon wat door en zat ik rond de 1/640 en later zelfs 1/800. Prima resultaten, maar dan kan je ISO dus ook wel ietsje omlaag.

Toen dus verder gegaan met de ISO op 1000.

Wat betreft onderbelichten:

In principe zou je bij vol open (F4.0 voor de Canon, F2.8 voor de Sigma) en dezelfde sluitertijd (laten we zeggen: 1/320) dus een stop verschil nodig hebben in de ISO. Bij 4.0 dus 1600, bij 2.8 dus 800.

Canon-camera's zijn op hogere ISO-waardes goed bruikbaar.

Kom je echter met je F4.0 op ISO 1600 tekort op de sluitertijd, kun je ISO3200 (mits mogelijk met je camera) overwegen, maar dan wordt de kwaliteit al wat minder...

Ik heb diverse tests gezien op internet: ISO3200 of ISO1600 -1 EC en de EC verviolgens wegwerken met je software.

Algemene conclusie daaruit kon zijn dat de kwaliteit vergelijkbaar is. Sommige mensen (vooral heel handig met software) konden door 1600-1 op te trekken (ietsje) betere resultaten krijgen dan op ISO3200, anderen kregen iets betere resultaten door het de camera te laten doen met ISO3200. Maar over het algemeen konden camera en software het vergelijkbaar.

Zelfde verhaal voor ISO800-1 en ISO1600.

Dus de afweging ISO omhoog (indien nog mogelijk) of onderbelichten is helemaal aan jezelf, misschien kun je voor jezelf eens testen: 1 foto 2x maken, 1x op ISO1600-1 en 1x op ISO3200 (of: 800-1 en 1600). Als jij het naar eigen inzicht beduidend beter voor elkaar krijgt om die -1 weg te poetsen, dan loont het dus om te gaan onderbelichten in plaats van de ISO omhoog te krijgen. Kom je niet echt in de buurt van de kwaliteit van de camera op hogere ISO, dan zou ik dus gewoon je ISO omhoog doen.

Met onderbelichten is 't wel altijd uitkijken dat je wel detail behoudt in de donkere partijen.

Als je ISO niet nog verder omhoog kan, kan het dus lonen om te onderbelichten en er daarmee toch een "ISO3200" (tussen aanhalingstekens) uit te persen. Maar ook hier: naar eigen inzicht of dat kwalitatief goed genoeg is voor wat jij zou willen bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:37

Maar ik zeg toch nergens dat ik daar de 70-200 F4.0 heb gebruikt? Knipoog

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:38

Oh, dat had ik toch begrepen toen, hahahaha Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:40

Neuh. Even uit m'n hoofd is dat de 28-105 Haha! Clown

Weer een andere lens dus Clown

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:43

hahaha! Ach nou ja. Clown

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:48

NAJAAAA! Nu doet de sigma het ineens weer!!!
Laat hem denk ik toch maar even onderzoeken, hahaha Clown
Morgen even bij de canon 70-200 kijken, misschien ter vervanging voor mijn Sigma APO DG blabla 70-300.. Of gewoon extra... Clown Alleen word het dan een beetje een luxeprobleem welk objectief ik wil gebruiken ROFL

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:06

Liesje, ik zag van de week dat de canon-objectieven onwijs in prijs zijn gedaald, wel twee- tot driehonderd euro goedkoper. OK dan!

Als ik het geld van de verzekering krijg, leg ik denk ik bij voor de IS-versie van mijn 70-200, kost nu nog maar 1450. Ja

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:09

Even een vraagje van mijn kant.
Ik heb een Nikon D40, en wil graag een portretlens aanschaffen. 50 mm F1.8 eigenlijk dus. Maarrr rdat is een AF-D lens, en hij moet AF-S zijn. Een AF-D werkt niet op mijn camera, toch? En is een AF-S 50 mm F1.8 eigenlijk wel op de markt? Bestaat die uberhaupt?

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:18

Zover ik weet niet .

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:19

Sander_ schreef:
Liesje, ik zag van de week dat de canon-objectieven onwijs in prijs zijn gedaald, wel twee- tot driehonderd euro goedkoper. OK dan!

Als ik het geld van de verzekering krijg, leg ik denk ik bij voor de IS-versie van mijn 70-200, kost nu nog maar 1450. Ja

Ja, zag ik ook. De 70-200 F4 L USM is nog maar €540,-.. Maar die waar ik morgen bij ga kijken is €400,- en van december 2007.. Dus dat scheelt €140,- euro en zo héél oud is 'ie nog niet. Krijg er ook een kopie'tje van de bon bij (Kamera-Express), en een UV filter dus ik doe het daar maar mee Tong uitsteken Scheelt weer, ben maar een arme student Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:24

Liesje: waarom een kopie? Staat d'r nog meer op die bon ofzo, dat je het origineel niet mee krijgt?

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:25

_Marjon_ schreef:
Zover ik weet niet .

Oké dat is echt héél erg balen dan. Scheve mond

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:29

Nouks schreef:
Liesje: waarom een kopie? Staat d'r nog meer op die bon ofzo, dat je het origineel niet mee krijgt?

Waarschijnlijk heeft hij -zoals ze adviseren bij KE- een kopie van de bon gemaakt toen hij hem net had, en is de originele bon inmiddels onleesbaar. Ik heb ook van alle belangrijke spullen die ik heb kopieën van de garantiebewijzen en bonnen en dergelijke zaken, omdat gewone bonnetje na een tijd vervagen en onleesbaar zijn. En een bonnetje van de albert heijn accepteren ze meestal niet Tong uitsteken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:55

Liesje89 schreef:
[***] schreef:

Waarschijnlijk heeft hij -zoals ze adviseren bij KE- een kopie van de bon gemaakt toen hij hem net had, en is de originele bon inmiddels onleesbaar. Ik heb ook van alle belangrijke spullen die ik heb kopieën van de garantiebewijzen en bonnen en dergelijke zaken, omdat gewone bonnetje na een tijd vervagen en onleesbaar zijn. En een bonnetje van de albert heijn accepteren ze meestal niet Tong uitsteken Haha!

Hmmm, Kamera-Express gebruikt geen standaard bonnetjes-bonnetjes dacht ik, gewoon nette prints die je na lange tijd nog goed kunt lezen...

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:57

Ik heb gewone bonnetjes van K-E Ja

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 23:06

Ach nouja, kopie of origineel.. ben al lang blijk dat het er bij zit Tong uitsteken

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 23:31

@flowerpull, die af-d zal waarschijnlijk wel werken op je camera, maar je hebt dan geen autofocus. Volgens mij heeft Nikon wel een AF-S 50 f1.4 , maar die zal wel weer wat meer kosten.

@Sander, heb die lens ook, bevalt erg goed. Bijkomend voordeel van de IS versie is dat deze spatwaterdicht is.

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:29

Zoiets dacht ik dus al, bedankt JW18.
Dat is knap balen, autofocus is op zich toch wel handig.

Ik hoorde van iemand dat er ook Sigma's en Tamron lenzen waren die voor de nikon zijn, hoe kan ik dan zien dat er in de lens een scherpstelmotor zit? Kan iemand toevallig een voorbeeld geven van zo'n lens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:53

Tsja, dat weet je bij voorbaat als je een D40 koopt....

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:56

@Flowerpull: Verdiep je eens in de afkortingen bij objectieven.
Overzichtje

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:59

Ah zoiets zocht ik Liesje89, bedankt! Ik wist nietw aar ik dat ergens kon zoeken/vinden.

@Nouks, daar heb je inderdaad gelijk in. Ik baal er nu ook wel een klein beetje van, maar op dat moment dacht ik dat het heel handig was en dat dat met die lenzen wel los zou lopen. Omdat mijn budget ook niet héél veel groter was als 14jarige (toen), heb ik toen voor de D40 gekozen. Verder vind ik het een prima camera trouwens hoor.

Wat ik dus verneem uit de link van Liesje89 is dat AF-D lenzen er wél compatible mee zijn?
D-Nikkor = Lenzen met een ingebouwde processor die zorgt voor communicatie tussen camera en objectief (alleen deze objectieven zijn 100% compatibel met Nikon DSLR's)

Ik denk dat ik maar gewoon naar de fotowinkel ga in Den Bosch en me daar even goed laat vertellen wat wel en wat niet, kan ik ze ook gelijk testen enz.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:53

@JW, ik ben erg tevreden over mijn non-IS, maar ik heb zelf niet zo'n hele vaste hand en ik merk dat als ik meer dan een half uur portretten sta te schieten, ik 'm moeilijk stil kan houden. Dus lijkt me IS toch wel handig. Ja
Is de behuizing van de non-IS niet waterdicht eigenlijk? Dat wist ik niet, hij lijkt erg dicht gebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:55

Sowieso vind ik dat dat gemiep over al-dan-niet waterdicht zijn nu maar 'es afgelopen moet wezen. Zeker L-lenzen zijn er stuk voor stuk op gebouwd écht wel tegen een stootje (plens water) te kunnen. Dat je ze niet in een sloot moet leggen, zal iedereen begrijpen, maar een beetje regen kan echt niet zo veel kwaad hoor. Ik heb jaren terug nog regelmatig met een 350D en 70-300 in de stromende regen gestaan, zelfs dat ging altijd goed. Sowieso heb ik nog nooit van wie dan ook gehoord dat materieel blijvende schade heeft overgehouden aan een plensbui.