[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hygge

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:21

Omdat ik altijd zoveel van jullie Boktfotografen kan leren, probeer ik het hier weer eens. Zouden jullie mijn foto in dit topic: Ayla_4Ever @ [FK] [FOTO] Vlinder willen beoordelen en mij tips en tricks geven?

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:03

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:08

Een macrolens kan van heel dichtbij scherpstellen en heeft vergrotingsfactor van 1:1.

Ik gebruik die van mij vooral als mijn meest favo portretlensje en kan er idd ook gewoon macro mee doen. :)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:00

Ik vindt het nog wel erg jammer.
Ik ben al bijna een jaar bezig met fotografie.
En nog steeds krijg ik van bokt te horen dat ik nog niks voor moet vragen.
Ik doe het nu al een jaar gratis af en toe vraag ik wel wat maar dat is zelden.
Ik krijg zo steeds minder het plezier er in als ik nu al een jaar hoor van bokt dat ik nog niks moet vragen...
Aangezien ik ze wel scherp vindt en mijn oom (profosoneel fotograaf) zegt ook dat ze goed scherp zijn.

[FK] [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:19

Ik heb je nog niet getaxeerd maar die bovenste en onderste zou ik niet gebruiken om een taxatie te vragen.. ik zou er kritischer naar kijken. Zo vind ik bij de bovenste het paard teveel giraffe en ik (is persoonlijke smaak) vind t niet mooi dat zn gehele borst mist.

Bij de onderste vind ik het beeld vervormd door het schuinboven staan.

Je kan zeker wel wat geld gaan vragen maar ik zou toch iets kritischer gaan kijken naar hoe anderen het doen en daar je eigen smaak in ontwikkelen. Ik ben de eerste tijd ook meer begonnen met proberen te imiteren. En van daaruit ben ik uit gaan zoeken hoe ik het meer naar "mijn" zin kreeg.

Nog steeds op zoek naar mn eigen stijl maar met sommige shoots die mij heel enthousiast maken is het in mijn ogen heel "eigen".

Een aantal fotos op je portfolio zou ik direct schrappen (zoals paard met hoofd omhoog tijdens t rijden). Het kijkt echt niet fijn weg..

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:27

Dankje!

Ik ben zelf niet meer echt met paardenfotografie bezig meer met honden.
Volgende week zondag dan een wedstrijd van een vriendin fotograferen dressuur en een mini cros(tips?)

Ik heb dan via internet gelezen bij een hond dan dat de neus en de ogen scherp moeten zijn dan is de foto perfect en het mooiste dan nog een glans in de ogen. Zoals bij die benner sennen zie je een klein beetje me zelf er in.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:29

Ik zoek nog een fotograaf voor op de hondenmeeting 29 juni of... 19 juli.. als ik t goed zeg uit mn hoofd. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:04

trysteffy schreef:
Ik krijg zo steeds minder het plezier er in als ik nu al een jaar hoor van bokt dat ik nog niks moet vragen...
Aangezien ik ze wel scherp vindt en mijn oom (profosoneel fotograaf) zegt ook dat ze goed scherp zijn.

Ik fotografeer al 30 jaar....... gratis.......

Maar als jouw insteek is dat je er een (neven)inkomen uit wil halen, zou ik meer waarde hechten aan wat jouw oom zegt dan wat Bokt zegt.

Volg een goede cursus en/of wordt lid van een goede fotoclub; dat levert je meer kennis en inzicht op dan de mening van Bokt.......
Overigens is een jaar nog niet zo lang als je echt vanaf niks begonnen bent. Dan moet je echt nog wel even buffelen om een en ander terdege onder de knie te krijgen.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:54

@trysteffy; ik doe zelf ook mee aan het topic: je scherpte zit goed, maar dat is lang niet alles (ik heb even op je profiel gekeken) Ook de compositie is enorm belangrijk en je moet zien dat de belichting echt goed zit! En daar kan een cursus echt in helpen! En ik ben nu 2 jaar gewoon voor de lol bezig en weet nu pas alle knopjes op mijn camera perfect staan ;) gewoon goed oefenen! En fotografie moet leuk blijven: Het is een hobby, die moet je even graag doen, of je nu betaald wordt of niet.

Dit is trouwens nog een topic waar ik zelf ook veel uit leer, misschien iets goed voor jou? www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=68&t=1760551

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:03

trysteffy schreef:

Je moet niet zo hangen aan het geld vragen. Ik heb jaren gefotografeerd zonder geld te vragen. Fotograferen doe je omdat je het leuk vind, en als je echt heel graag betaalde opdrachten wil gaan doen zul je er iets harder aan moeten trekken en er heeeel veel mee bezig zijn. Ik heb destijds cursussen gevolgd, kocht elk boek of tijdschrift wat over fotografie ging, volgde tutorials, las erover op internet, ik was er elke dag mee bezig. Oefen vooral veel en kijk naar andere fotografen.

Ik heb je portfolio even bekeken, en je bent er inderdaad nog niet :) Wat ik vooral zie is dat je portfolio veel te uitgebreid is. wees kritischer, plaats alleen je aller-allerbeste foto's erop. De meeste fotografen komen na een shoot met één echt goede portfolio foto thuis. Plaats er geen 10 :) Wat ik zie is dat je ook nog niet het beste uit je camera haalt. Ze zijn wel scherp, maar met scherpte foto's ben je er niet. Je moet echt iets vastleggen, de foto moet iets speciaals hebben, waardoor mensen het willen kopen. Je moet je onderscheiden door echt kwaliteit te leveren.

Ik merk heel erg dat mensen die 2 dagen hun camera hebben meteen een site gaan maken waarop ze betaalde shoots aanbieden. Dan denk ik, je begrijpt het niet helemaal :+ Betaalde shoots is niet iets wat elke Jan of Pietje even gaat doen. Dat kost tijd, training, oefening en heel veel geld en apparatuur. Het is normaal dat je niet na een jaar al betaalde shoots doet. Dat kost tijd en studie. Fotografie is een hele bereikbare hobby, maar écht fotograferen kost jaren. Ik timmer nu ook al zo'n 3 jaar aan de weg en ik ben er nog lang niet, en dat vind ik ook niet erg. Als jij dat wel erg vind, moet je je afvragen of het fotograferen wel de juiste hobby is. Je moet het oefenen namelijk wel leuk vinden :) Het draait niet alleen om betaalde opdrachten.

Edit; overigens zit je website vol spellingsfouten :+ Komt ook minder professioneel over. Misschien nog even naar laten kijken? :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:13

Marit schreef:
trysteffy schreef:

Je moet niet zo hangen aan het geld vragen. Ik heb jaren gefotografeerd zonder geld te vragen. Fotograferen doe je omdat je het leuk vind, en als je echt heel graag betaalde opdrachten wil gaan doen zul je er iets harder aan moeten trekken en er heeeel veel mee bezig zijn. Ik heb destijds cursussen gevolgd, kocht elk boek of tijdschrift wat over fotografie ging, volgde tutorials, las erover op internet, ik was er elke dag mee bezig. Oefen vooral veel en kijk naar andere fotografen.

Ik heb je portfolio even bekeken, en je bent er inderdaad nog niet :) Wat ik vooral zie is dat je portfolio veel te uitgebreid is. wees kritischer, plaats alleen je aller-allerbeste foto's erop. De meeste fotografen komen na een shoot met één echt goede portfolio foto thuis. Plaats er geen 10 :) Wat ik zie is dat je ook nog niet het beste uit je camera haalt. Ze zijn wel scherp, maar met scherpte foto's ben je er niet. Je moet echt iets vastleggen, de foto moet iets speciaals hebben, waardoor mensen het willen kopen. Je moet je onderscheiden door echt kwaliteit te leveren.

Ik merk heel erg dat mensen die 2 dagen hun camera hebben meteen een site gaan maken waarop ze betaalde shoots aanbieden. Dan denk ik, je begrijpt het niet helemaal :+ Betaalde shoots is niet iets wat elke Jan of Pietje even gaat doen. Dat kost tijd, training, oefening en heel veel geld en apparatuur. Het is normaal dat je niet na een jaar al betaalde shoots doet. Dat kost tijd en studie. Fotografie is een hele bereikbare hobby, maar écht fotograferen kost jaren. Ik timmer nu ook al zo'n 3 jaar aan de weg en ik ben er nog lang niet, en dat vind ik ook niet erg. Als jij dat wel erg vind, moet je je afvragen of het fotograferen wel de juiste hobby is. Je moet het oefenen namelijk wel leuk vinden :) Het draait niet alleen om betaalde opdrachten.

Edit; overigens zit je website vol spellingsfouten :+ Komt ook minder professioneel over. Misschien nog even naar laten kijken? :D

Zoals er eens in een opiniestuk stond: iedereen met een dslr noemt zich tegenwoordig fotograaf. Een scherpe foto is inderdaad geen punt, maar een compositie is andere koek.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:17

Dus ik ben een fotograaf? :wow:

Ik fotografeer eigenlijk ook vooral voor de hobby ter ontspanning. Laten we het op een uit de hand gelopen hobby houden. :)

Cursussen, workshops en fotomeetings zijn heel fijn om dingen te leren, te experimenteren en ervaring op te doen. :)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:39

Met me website doe ik weinig mee omdat ie niet goed doet en kan geen nieuwe foto's opplaatsen alleen op me voor pagina bij me portfolio zit allemaal foto's van oktober-november in.. Ik doe meer op fb.

Ik heb me website toen ook aangepast door iemand anders omdat er veel
Meer typ fouten waren door mijn zelf.. Ik ben erg slecht in Nederland schrijven en lees tekens enzo. Daarom
Had ik het ook door iemand anders laten doen.
Maar in ieder geval doe ik er weinig met me website foto's verwijderen wilt ie ook niet.

Ik lees zelf ook op internet boeken van anderen die ik ken lezen. Curus ben ik geweest binnenkort weer een
Afspraak met me oom.
Ik ben er eigenlijk iedere dag mee bezig dat ik er eigenlijk geen tijd heb maar gewoon het ook erg leuk vindt en mensen het ook leuk vinden om hun dier op de foto te zetten.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:45

Bagheera_206 schreef:
Dus ik ben een fotograaf? :wow:

Ik fotografeer eigenlijk ook vooral voor de hobby ter ontspanning. Laten we het op een uit de hand gelopen hobby houden. :)

Cursussen, workshops en fotomeetings zijn heel fijn om dingen te leren, te experimenteren en ervaring op te doen. :)

Ik vind dat ook lastig.. Ik doe weliswaar fotoshoots in opdracht voor een klein bedrag, maar als mensen op bijv een verjaardag dan zeggen: oh dus je bent fotograaf?
Ehm nou.. Ik maak wel foto's maar ik vind fotograaf wel heel statig klinken ofzo.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:48

Ik ben dan ook gewoon een professioneel prutser wat fotografie betreft. _O-

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:51

Ik iemand met een beetje uit de hand gelopen hobby :o

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:09

Ik heb ook wel een (eindelijk..:o) uit de hand gelopen hobby denk ik. Ik vraag nog niks voor shoots of evenementen waar ik fotografeer.. puur omdat ik het gewoon leuk vind om herinneringen voor mensen vast te leggen en die blijdschap daar uit te halen.

Dat klinkt nu echt heel dramatisch :') maar je begrijpt wat ik bedoel. Ik schoot vroegah altijd met een 'camera-die-denkt-dat-hij-dslr-is' (Nikon Coolpix L90) en heb net een paar maanden m'n DSLR waar ik ontzettend blij mee ben. Heb wel een eigen fotografie pagina maar dat is gewoon meer dat ik het een handig media vind om mensen mee te bereiken. Ik ben verder nog veeeeel te onervaren om geld er voor te vragen.. daarnaast weet ik ook niet of ik dat ooit zou doen..

Ik vind officieel 'fotograaf' ook statig klinken inderdaad :')

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:32

@trysteffy ik zie ook heel veel "basisregels" in jouw foto's niet terug. Nu hoef je je bij fotografie zeker niet altijd aan de regels te houden, maar een foto zonder kijk- en of ademruimte voor het paard (of mens of ander dier) en afgesneden lichaamsdelen kijkt gewoonweg nooit fijn.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:19

Ik had vandaag opeens een probleem onder het fotograferen.. En ik vroeg me af of misschien iemand dat bekend voor komt?
Ik was al de hele tijd gewoon in de M stand aan het fotograferen en ik heb verder niks (in ieder geval niet bewust) anders ingesteld. Toen ik aan de tweede shoot wilde beginnen kon ik in eens mijn diafragma niet meer veranderen en bleef hij op 3.2 staan. (ik kreeg een L op mijn kleine schermpje te zien, geen idee of dat wat betekent?)
Toen ben ik maar op de Av stand verder gegaan, nu waren het vrij gemakkelijke lichtomstandigheden dus dat was gelukkig niet zo'n probleem op dit moment. Maar ideaal was het zeker niet!
Dus als iemand een oplossing weet, heel graag!

Hmm ik bedenk me net dat ik wel kan proberen om hem te resetten en terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Maar mijn camera ligt nog bij mijn ouders, dus dat kan ik op dit moment niet uitproberen.

Edit: Ik heb trouwens een 5d3

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:43

Had je toevallig je draaiwieltje op lock staan? Ik lock mijn diafragma nog weleens bij het maken van studiofoto's, anders wil ik nog weleens ongemerkt het diafragma veranderen, wieltje draait makkelijk. Die L van lock? Net even gecontroleerd, ik kan niet zien dat het diafragma op lock staat bij mijn 7D (zou die 5D3 ook wel willen...).

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:05

Oh van die functie heb ik nog nooit gehoord! Wat handig (als je hem dan wel goed gebruikt), maar dat zou het wel eens heel goed kunnen zijn denk ik! Ook omdat er een L in beeld verscheen, wanneer ik het probeerde te veranderen!
Wanneer ik mijn camera weer bij de hand heb ga ik het meteen testen! (hihi bewust bij mijn ouders gelaten, want ik moet deze week studeren en niet soggen xd)
Maar dankjewel! Ik laat wel weten of dat het probleem was!

Edit jaaaaa hele fijne camera!! <3 <3 ik heb hem intussen over twee dagen alweer een jaar (wow wat vliegt de tijd), maar ik ben er nog steeds verliefd op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:15

Van die functie heb ik ook nog nooit gehoord! Super handig, ga ik onthouden. :D

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:29

@ Yvettee: Ik hoor wel wat het probleem was! Kan inderdaad best handig zijn die functie. Buiten wissel ik nogal vaak van diafragma, maar bij de studio zit ik dan niet ineens met een lichtere foto ofzo. Vooral bij klanten, evenementen, niet fijn!

Ja, dat geloof ik dat het een fijne cam is! De volgende cam wordt een fullframe, nog láng geen geld voor, maar de 5D MarkIII is wel een grote kanshebber, de 5D MarkII vind ik te weinig upgrade i.v.m. de slechtere AF en aangezien ik ook actie doe...

Ach ja, zo heb ik meer wensen, macrolens... ;)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:18

Dagmar80 schreef:
@ Yvettee: Ik hoor wel wat het probleem was! Kan inderdaad best handig zijn die functie. Buiten wissel ik nogal vaak van diafragma, maar bij de studio zit ik dan niet ineens met een lichtere foto ofzo. Vooral bij klanten, evenementen, niet fijn!

Ja, dat geloof ik dat het een fijne cam is! De volgende cam wordt een fullframe, nog láng geen geld voor, maar de 5D MarkIII is wel een grote kanshebber, de 5D MarkII vind ik te weinig upgrade i.v.m. de slechtere AF en aangezien ik ook actie doe...

Ach ja, zo heb ik meer wensen, macrolens... ;)

Dat wordt nog even die rijke cowboy aan de haak slaan dan? ;)

Erg jammer van de AF van de 6D. Als ze daar nou de AF van de 7D/70D in hadden gestopt... := Gemiste kans van Canon...

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:48

Haha, ik ga mijn vriend wel omruilen voor een rijke cowboy, heb ik er ook meteen paarden bij, leuk! :) (wil dan wel een échte cowboy, niet zo'n nepper die aan linedancing doet :p)

Tja, wat daar dan de gedachtegang achter geweest is? Die is dus óók geen goede upgrade voor mijn 7D, leuk voor bruiloften en portretten, maar dan ga je dieren in actie doen en tja.... Dan moet je weer een andere cam (mee).