Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
trysteffy schreef:Ik vindt het nog wel erg jammer.
Ik ben al bijna een jaar bezig met fotografie.
En nog steeds krijg ik van bokt te horen dat ik nog niks voor moet vragen.
Ik doe het nu al een jaar gratis af en toe vraag ik wel wat maar dat is zelden.
Ik krijg zo steeds minder het plezier er in als ik nu al een jaar hoor van bokt dat ik nog niks moet vragen...
Aangezien ik ze wel scherp vindt en mijn oom (profosoneel fotograaf) zegt ook dat ze goed scherp zijn.
[FK] [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?
trysteffy schreef:Ik vindt het nog wel erg jammer.
Ik krijg zo steeds minder het plezier er in als ik nu al een jaar hoor van bokt dat ik nog niks moet vragen...
Aangezien ik ze wel scherp vindt en mijn oom (profosoneel fotograaf) zegt ook dat ze goed scherp zijn.
Marit schreef:trysteffy schreef:Ik vindt het nog wel erg jammer.
Je moet niet zo hangen aan het geld vragen. Ik heb jaren gefotografeerd zonder geld te vragen. Fotograferen doe je omdat je het leuk vind, en als je echt heel graag betaalde opdrachten wil gaan doen zul je er iets harder aan moeten trekken en er heeeel veel mee bezig zijn. Ik heb destijds cursussen gevolgd, kocht elk boek of tijdschrift wat over fotografie ging, volgde tutorials, las erover op internet, ik was er elke dag mee bezig. Oefen vooral veel en kijk naar andere fotografen.
Ik heb je portfolio even bekeken, en je bent er inderdaad nog nietWat ik vooral zie is dat je portfolio veel te uitgebreid is. wees kritischer, plaats alleen je aller-allerbeste foto's erop. De meeste fotografen komen na een shoot met één echt goede portfolio foto thuis. Plaats er geen 10
Wat ik zie is dat je ook nog niet het beste uit je camera haalt. Ze zijn wel scherp, maar met scherpte foto's ben je er niet. Je moet echt iets vastleggen, de foto moet iets speciaals hebben, waardoor mensen het willen kopen. Je moet je onderscheiden door echt kwaliteit te leveren.
Ik merk heel erg dat mensen die 2 dagen hun camera hebben meteen een site gaan maken waarop ze betaalde shoots aanbieden. Dan denk ik, je begrijpt het niet helemaalBetaalde shoots is niet iets wat elke Jan of Pietje even gaat doen. Dat kost tijd, training, oefening en heel veel geld en apparatuur. Het is normaal dat je niet na een jaar al betaalde shoots doet. Dat kost tijd en studie. Fotografie is een hele bereikbare hobby, maar écht fotograferen kost jaren. Ik timmer nu ook al zo'n 3 jaar aan de weg en ik ben er nog lang niet, en dat vind ik ook niet erg. Als jij dat wel erg vind, moet je je afvragen of het fotograferen wel de juiste hobby is. Je moet het oefenen namelijk wel leuk vinden
Het draait niet alleen om betaalde opdrachten.
Edit; overigens zit je website vol spellingsfoutenKomt ook minder professioneel over. Misschien nog even naar laten kijken?
Bagheera_206 schreef:Dus ik ben een fotograaf?![]()
Ik fotografeer eigenlijk ook vooral voor de hobby ter ontspanning. Laten we het op een uit de hand gelopen hobby houden.![]()
Cursussen, workshops en fotomeetings zijn heel fijn om dingen te leren, te experimenteren en ervaring op te doen.
Dagmar80 schreef:@ Yvettee: Ik hoor wel wat het probleem was! Kan inderdaad best handig zijn die functie. Buiten wissel ik nogal vaak van diafragma, maar bij de studio zit ik dan niet ineens met een lichtere foto ofzo. Vooral bij klanten, evenementen, niet fijn!
Ja, dat geloof ik dat het een fijne cam is! De volgende cam wordt een fullframe, nog láng geen geld voor, maar de 5D MarkIII is wel een grote kanshebber, de 5D MarkII vind ik te weinig upgrade i.v.m. de slechtere AF en aangezien ik ook actie doe...
Ach ja, zo heb ik meer wensen, macrolens...