[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:22

Wauw! Fijn dat je dit deelt. Zie me toch een partij mooie foto's gemaakt met de camera die ik heb. Ongeloofelijk wat je kunt met zo'n compactje als je maar weet hoe het moet!

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:08

Hoi :wave:

Ik heb het hele topic doorgelezen, maar mijn vraag staat er niet in. :D

Ik fotografeer nu met een Olympus E300, uit 2005 als ik het goed heb. Hij vertoond heel snel al ruis op de foto's.. Ik zou graag een nieuwere body willen, met liveview, meer megapixels e.d. Gewoon een stapje meer zeg maar. :P

Ik heb op de Olympus site gekeken, en zag daar de Olympus E450, de E620, de E510 en de E30. Heeft er iemand ervaring met een van deze body's? En wat zijn de voor en nadelen?

Alvast bedankt. :D

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:36

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:45

heb je voorbeeldfoto's van die camera?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:47

Een beeeeetje lezen in een topic kan geen kwaad hoor :n. Dit staat 1 pagina hiervoor;

Nouks schreef:
Voor voorbeeldfoto's is de Flickr Camera Finder fantastisch

http://www.flickr.com/cameras/canon/

Daar even zoeken naar de 550D (EOS Rebel T2i, EOS Kiss X4 (internationale benamingen)). Dan zie je dat er op dit moment meer dan 336000 foto's op Flickr zijn gemaakt met de 550D. Klik je in het overzicht op het model, dan kun je deze foto's bekijken.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:49

ooh.. excuses hoor! het spijt me dat ik daar overheen gelezen heb..

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:54

yvonnepuntnl schreef:
Wil je perse een Olympus??
Ik heb nl. nog een Canon 30D te koop voor een zacht prijsje :P
[EA-OV] Canon 30D spiegelreflexcamera

Haha ja, want ik heb een Olympus lens en ben heb niet veel geld. _O-

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:43

Teziej schreef:
Hoi :wave:

Ik heb het hele topic doorgelezen, maar mijn vraag staat er niet in. :D

Ik fotografeer nu met een Olympus E300, uit 2005 als ik het goed heb. Hij vertoond heel snel al ruis op de foto's.. Ik zou graag een nieuwere body willen, met liveview, meer megapixels e.d. Gewoon een stapje meer zeg maar. :P

Ik heb op de Olympus site gekeken, en zag daar de Olympus E450, de E620, de E510 en de E30. Heeft er iemand ervaring met een van deze body's? En wat zijn de voor en nadelen?

Alvast bedankt. :D

ik heb met de E500 gefotografeerd en die had ook al heel veel ruis. Dat is voor mij de reden geweest om over te stappen op Canon, want vaak heb je in NL het weer niet mee en moet je wel een hogere ISO gebruiken. Dus ik raad je dan aan om maar even door te sparen zodat je volledig kan overstappen op de canon ;) Olympus is verder een supermerk hoor! Maar met dat ruis heb ik geen goede ervaringen :P

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:51

Thanks voor je bericht. Ik blijf liever bij de Olympus, vind het fijn werken, ik werk ook regelmatig met Canon en Nikon op school, maar ben happy met mijn Olympus. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:31

Ik vond zelf de Canon veel fijner in omgang toen ik overstapte, eerst zweerde ik ook bij de olympus, maar als je verder wilt en meer lenzen enzo wil komen is Canon beter, daar is veel meer van op de markt en daarom ook voordeliger, voor olympus kon je heel moeilijk goedkoop lenzen en assecoires vinden :P

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:44

Nee dat is zo hoor. :D
Heb nu een 50-140 3.5-4.5 lens heel goedkoop weten te vinden. Is de eerste versie van die lens, de nieuwe is geloof ik 4.5 - 5.6?

Ben er iig heel erg blij mee. :D Ooit komt er wel weer een andere, maar zolang ik hier blij mee ben... :D

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:41

Dag Bokkers!

Mijn vriend heeft, sinds dat hij gespeeld heeft met mijn Nikon, erg veel intresse in de spiegelreflex. Alleen zijn het er zo veel, dat we door de bomen het bos een beetje kwijt zijn geraakt!

Hij is opzoek naar een camera waarbij de autofocus in de body zit, en niet in de lens. Ik begreep dat de Nikon D3000 dan al afvalt toch?
Ook wil hij graag een instapcamera en zit dus met een budget van max. 400 euro.
Zijn voorkeur gaat uit naar Nikon, maar eventueel ook naar Canon.
Nu heb ik helemaal geen verstand van Canon en kan hem daar dus ook echt niet bij helpen. Weten jullie of Canon ook camera's heeft die de autofocus in de body missen?
En heeft Canon ook camera's die in de instapprijsklasse zit?

Alvast bedankt voor het helpen!

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:45

je zou eens naar de canon eos 1000d kunnen kijken, leuk instapmodel in die prijsklasse! wbt de autofocus, dat zou je ff moeten googlen..

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 01:52

Canon mist altijd de autofocus in de body. Bij Canons zit de autofocus nl. altijd in de lens :) Soms een voordeel, soms een nadeel. De goedkopere 70-200's zijn op Canon vaak bijv. trager dan op Nikon, door een inferieure focusmotor.

@Nikki__: Bij Nikon begint het spel voor nieuwe camera's bij een D90 voor je vriend, en dat gaat ie voor dat budget van 400,- niet redden. 550,- begint het zo ong.

Gezien je echter zelf een Nikon gebruikt zou ik me wel op Nikon richten als ik hem was. 2 merken in één gezin kan onhandig zijn ivm lenzen delen.. aan de andere kant kan het misschien ook wat ruzies voorkomen ;)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:19

Ik heb een compactcamera met 12x zoom. Is het mogelijk hier met een of ander opzetstukje een lens-filter voor te plaatsen? Het betreft een Canon Powershot SX 200 IS.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:42

Verder heb ik de Kodak Easyshare Z812. Bij Bol.com staan bij accesoires diverse lens filters (van Hama). Heb ik dan nog een adapter nodig voordat deze op de camera passen? En welke filters zijn handig/leuk om te hebben?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:00

HLPhoto schreef:
Canon mist altijd de autofocus in de body. Bij Canons zit de autofocus nl. altijd in de lens :) Soms een voordeel, soms een nadeel. De goedkopere 70-200's zijn op Canon vaak bijv. trager dan op Nikon, door een inferieure focusmotor.

@Nikki__: Bij Nikon begint het spel voor nieuwe camera's bij een D90 voor je vriend, en dat gaat ie voor dat budget van 400,- niet redden. 550,- begint het zo ong.

Gezien je echter zelf een Nikon gebruikt zou ik me wel op Nikon richten als ik hem was. 2 merken in één gezin kan onhandig zijn ivm lenzen delen.. aan de andere kant kan het misschien ook wat ruzies voorkomen ;)

Dankjewel voor de informatie!
Voor zover ik weet heeft de Nikon D50 toch ook de motor in de body zitten? Deze zijn 2e hands leuk te betalen.
Nikon D90 is inderdaad nog te duur.
Lensen delen vind ik niet zo'n probleem, als ik ze maar terug krijg. :D

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:32

Aangezien het bijna de maand van het vakantie geld is gaat mijn spiegelreflex er eindelijk komen!
Aanleiding voor wat beter speelgoed is dat ik steeds vaker gevraagd word rij/actie/wedstrijd foto’s te maken van mensen en hun paarden en ik merk dat ik het steeds leuker gaat vinden. Ik fotografeer nu met mijn kleine digitale olympus (8 megapixels) en met de kodak van mijn vader (ouder model geen spiegelreflex en maar 5 megapixels geen idee welke het precies is) en ze doen hun best en ik krijg er nog behoorlijk wat fatsoenlijke plaatjes uit maar ik vind het wel tijd voor het betere werk ;)
Ik maak dus voornamelijk actie en portret foto’s van paarden en andere beesten. Maar de nadruk ligt vooral op de actie foto’s.

En ik dacht dat ik eruit was: de Nikon 5000D maar dankzij dit topic toch maar weer aan het twijfelen :P De canon D500 (of misschien wel de D550) staat op plaats nr 2 maar dankzij dit topic ben ik nu ook naar een pentax aan het kijken. Oftewel ik begin weer opnieuw met alles uitpluizen.
Reden voor de nikon 5000: het lijkt mij een goede instap camera en hij lijkt mij heel erg duidelijk voor een beginner door het menu.
Aangezien ik al heb begrepen dat een goeie lens essentieel is ben ik nu ook bezig me daar in te verdiepen. Met de 18-55 kom ik vast niet heel erg ver.
Ik ben wel van plan een cursus te gaan volgen als mijn camera er eenmaal is maar ik wil er ook voor oppassen geen camera te kopen die boven mijn pet gaat.

Ik denk dat ik binnenkort maar eens langsga bij een goede foto zaak om nog meer informatie in te winnen (mocht iemand nog een goeie weten in omgeving Dordrecht/Rotterdam?)
En ik ga zeker nog verder lezen in dit topic (ben inmiddels bij blz 80 )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:33

Tootz, zeker als je van plan bent een goede cursus ergens te volgen (waar je de technische basis op een fatsoenlijke manier uitgelegd krijgt), hoef je er niet bang voor te zijn dat een camera snel boven je pet gaat hoor. Als je de technische basis eenmaal onder de knie hebt kun je (na even oefenen en zoeken waar alle functies verstopt zitten) eigenlijk met iedere camera wel overweg.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:46

wat zijn goede cursussen? ik ben van plan een beginnersworkshop van Femke/Hypofocus te gaan volgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:06

De workshops van Femke zijn natuurlijk heel erg gericht puur op paardenfotografie, bovendien verwacht ik niet dat je na één workshop (die bovendien gericht is op zo'n specifiek onderwerp) de technische basis echt zal begrijpen. Is niet erg, maar het uitgangspunt van haar workshops is een ander uitgangspunt dan "je camera en de techniek leren begrijpen".

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:08

voor zover ik begrepen heb, is de beginnersworkshop ten eerste gericht op de basis, om vervolgens te oefenen op paarden..

maar welke workshop zou jij aanraden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:27

Nouks schreef:
De workshops van Femke zijn natuurlijk heel erg gericht puur op paardenfotografie, bovendien verwacht ik niet dat je na één workshop (die bovendien gericht is op zo'n specifiek onderwerp) de technische basis echt zal begrijpen. Is niet erg, maar het uitgangspunt van haar workshops is een ander uitgangspunt dan "je camera en de techniek leren begrijpen".

Mijn beginners workshop is er juist voor het grootste deel op gericht om voornamelijk de techniek volledig te leren begrijpen.
En dat passen we daarbij toe op paarden.

Iemand die z'n camera en andere apparatuur dus écht goed wil leren kennen, en wil leren wat fotografie precies is, en hoe je omgaat met diafragma, sluitertijd en iso... die zit bij de beginners workshop op exact de juiste plaats :)

Dit staat ook netjes op de site uitgelegd, dus ik begrijp niet helemaal waar je redenering vandaan komt dat mijn workshop "puur gericht op paardenfotografie" is. ;)

En ja; na deze ene workshop begrijpen cursisten de volledige basis, en kunnen ze deze in de praktijk toepassen :)
Met een góede cursus kun je deze basis gemakkelijk in een paar uur leren.

Ik heb zelfs regelmatig afgestudeerden van de fotovakschool die de workshop komen doen, die me na afloop van de workshop nog even spreken, en vertellen dat het kwartje nu eindelijk gevallen is. Dat ze dit op school nooit zo duidelijk als uitleg hebben mee gekregen, en dat de puzzel nu wel compleet is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:30

Haha tsja, vraag je me wat... Vaak kun je uit de omschrijving van een cursus of workshop al veel opmaken.

- Komt de omschrijving van een workshop of cursus al niet al te helder over, dan reken er maar op dat 'ie gegeven wordt door iemand die moeite heeft met het duidelijk uitleggen van dingen
- Komt de omschrijving wat zweverig over, dan reken er maar op dat dat in het echt ook zo is
- In 3 uurtjes leert een beginnend fotograaf zijn of haar camera niet kennen, hoe je het ook went of keert
- Themaworkshops zijn vooral gericht op het leren fotograferen van het onderwerp/thema, dus vormen meestal geen goede algemene basis

Met dat in je achterhoofd kom je denk ik een heel eind met het uitzoeken van een cursus...

Heb wat moeite om nu direct m'n eigen cursus aan te prijzen, maar je zou ook eens naar mijn aanbod kunnen kijken.
Online basiscursus
Privélessen

Verder heb ik bijvoorbeeld wel vertrouwen in:
http://beeldvlak.nl/cursus.html (ik ken degene die deze cursus aanbiedt, heb er wel vertrouwen in dat de cursus inhoudelijk een goede basis vormt)

Heb net ook even bekeken:
http://www.fotocursus.nl/
Hier lijkt de focus in de basis- en mastercursus vooral op nabewerking van je foto's te liggen. Ik krijg de indruk dat in de algemene cursus de techniek slechts globaal wordt behandeld ("met de sluitertijd en diafragma regel je je belichting, met je sluitertijd kun je beweging vastleggen (lange sluitertijd) of bevriezen (korte sluitertijd), met een groot diafragma kleine scherptediepte en met een klein diafragma grote scherptediepte", afgaande op de tekst (vooral: de omschrijving van het programma) heb je het dan wel ongeveer gehad).

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:40

moet eerlijk bekennen dat jouw privelessen me ook wel wat lijken, is ook bij mij in de buurt ;)