[INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:30

Worden de vragen die hier gesteld worden uberhaupt wel eens beantwoord? Het is dat ik er geen verstand van heb ;)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:05

Jazeker, maar ik kan je helaas niet helpen met je vraag. Dat heb ik nog nooit eerder gedaan. :=

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:07

Ah ok, dan wacht ik geduldig af ;)

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:12

en mijn vraag dan?
ook niemand die dat weet?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:14

Er zijn volgens mij genoeg mensen met GIMP. Helaas gebruik ik dat pakket niet. := Ik gebruik voornamelijk Lightroom. En als ik echt touwtjes/hekjes weg moet werken moet ik weer eens Photoshop openen, maar dat heb ik in geen jaren meer gebruikt en ben ik niet meer zo handig in. :=

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:35

en mijne ook niet ??

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:05

Kneus meld zich :Y)
Probeer een foto te bewerken met een paar dingen in kleur, de rest zwart/wit.
In Photofiltre kun je maar 1 ding selecteren dus dat gaat niet. Heb daarom 'Photo Black & Color' gedownload, daar kun je aanklikken wat je in kleur wilt houden. Wil de rode dingen rood houden, maar nu ziet dat programma in huiskleur blijkbaar ook rood, want dat kleurt mee :7
Wie o wie red mij? :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:51

Vandaag is volgens mij Adobe Lightroom 3.5 en ACR 6.5 vrij gegeven. Ik zal dit weekend eens proberen of ik mijn LR 3.4.1 kan updaten naar 3.5. :) Met deze update worden weer een aantal nieuwe camera's ondersteund en verder weet ik het fijne nog niet. :=

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:49

Amira_ schreef:
Hoe bewerk ik een foto zoals mensen doen dat ze de achtergrond veranderen.
http://tinypic.com/r/egpsah/7
Zoals hier op de achtergrond de geit weghalen, hoe doe je dat?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:02

@Amira_: Welk pakket gebruik je? Sommige pakketten is vrij eenvoudig en andere pakketten een stuk lastiger. Het is hier een beetje lastig uitleggen, maar volgens mij als je googlet naar jouw pakket en iets in de trant van "uit foto knippen" of "achtergrond verwijderen" dan kom je denk ik een hoop tutorials tegen die je netjes kunt volgen. Er zijn zelfs YouTube films die je het dan uitleggen.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:32

Dan stel ik mijn vraag nog een keer:

Citaat:
Ik heb op mijn laptop Photoshop CS3 staan, maar die heb ik natuurlijk niet helemaal op een nette manier verkregen. :o
Nu wil ik binnenkort een nieuwe computer gaan kopen en daar wil ik ook weer Photoshop op. Nu gebruik ik het eigenlijk het meest voor foto's verkleinen, contrast ophogen, kleur misschien iets veranderen, tekst toevoegen, dingen transparant maken, etc. Ik denk dat ik daarvoor niet zoveel geld hoef uit te geven. Daarom vroeg ik me af of ik niet net zo goed Adobe Photoshop Elements 9.0 kan kopen. Ik vraag het maar even hier in de hoop dat er iemand is die mij antwoord kan geven. :D
Ik neem aan dat ik die dingen die ik boven opsomde wel kan doen met Adobe Photoshop Elements 9.0 of niet?

Reacties die ik kreeg gingen over Lightroom. Wat is dan het verschil tussen Lightroom en Elements? Want ik zie wel dat Lightroom (€105) weer iets duurder is dan Elements (€80).

Wat ik trouwens ook vaak doe is bijv. alleen de ogen ophelderen of meer contrast geven, ik heb het idee dat ik dat bij Lightroom niet kan doen? (Als ik het zo lees op een ander forum).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:26

@Veirl:
Lightroom is een completer pakket voor het bewerken en beheren van foto's. Je kunt dan alles in één programma doen, van het maken van je selecties tot het bewerken tot het maken van webgalleries, zonder dat je daar nog andere software voor nodig hebt.

Photoshop Elements heeft sinds versie 8 ook de plugin Adobe Camera Raw die Photoshop ook heeft voor het bewerken van foto's. Voor het bewerken van RAW-bestanden is Photoshop Elements dus helemaal prima.

Lokale edits zijn in beide programma's mogelijk.

Enkele dingen die in Elements niet kunnen maar in Photoshop wel: werken met aanpassingslagen, werken in 16 of 32 bit (voor nu waarschijnlijk niet belangrijk maar mocht je in de toekomst echt op hoog niveau gaan werken verrekte handig), batchen/automatiseren (hele ladingen foto's tegelijk verkleinen of hetzelfde watermerk geven vallen daar bijvoorbeeld onder).

In Elements wel, in Lightroom volgens mij niet mogelijk: teksten in je foto's zetten (anders dan een watermerk).

In Lightroom wel mogelijk, in Elements niet: je foto's beheren, selecteren, gemakkelijk doorzoekbaar maken, webgalleries maken, batchen/automatiseren.

Over het algemeen kun je stellen dat Lightroom ook door professionals veel gebruikt wordt, omdat zij met Elements al gauw tegen de grenzen van de software aan lopen waar ze dit met Lightroom niet doen. Lightroom is een prima goedkoop alternatief voor als Photoshop niet noodzakelijk is (lees: je geen ingewikkelde fotomanipulaties doet).

VWB de prijzen die je noemt vraag ik me af of je niet toevallig naar de upgradeprijzen aan het kijken bent? De officiële prijzen liggen hoger, vooral van Lightroom (300 euro). Of ben je student, en zijn dit de studentenprijzen?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:23

Assepoetster schreef:
Ik wil graag uit een aantal foto's een filmpje maken. Geen 'Youtube filmpje' maar eerder een steeds bewegende foto. Wie kan mij helpen hoe ik dat moet doen en met welk programma?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:28

Heb een pb'tje gehad met de tip 'Photoscape'. Fijn en makkelijk programma :):)

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:22

sorry ik kom hier ook even binnenvallen hoor haha :p
en ik hoop dat julie mijn vraag kunnen beantwoorden :j
ik ben op zoek naar een bewerkings progamma waarin je dit bevoorbeeld kan www.eliteriders.blogg.se en dan dat kopstuk , dat je de foto er zeg maar uitkan knippen ,
moet gratis zijn maar dan verwacht ik natuurlijk ookgeen profesionele kwaliteit,

hoop op antwoord :)

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:51

Sorry dat ik zo kom binnenvallen :P
Ik heb sinds kort GIMP, maar kun je er ook dingen mee wegwerken? en van 2 foto's 1 foto maken, ik kan dat namelijk niet vinden.
Is er een andere fotoprogramma dat gratis is waarmee je dingen kan wegwerken?

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:35

Hier een vraag over photobucket.

Ik probeer steeds bij het bewerken een stuk uit te knippen en op een andere foto te plakken.
En helaas lukt deze waarschijlijk simpele actie mij niet. Als ik een stuk geknipt heb en dan opsla komt er een wit vlak achter, en dat is dus niet helemaal de bedoeling...
Iemand enig idee hoe dit moet ? :o

@Jin159 : Je kunt wel dingen wegwerken, maar dan moet je eingelijk gewoon een stukje wat er op lijkt kopieëren, er overheen plakken, en dan uitvegen zodat het lijkt alsof het er niet is. Kost je even wat oefening, maar is uiteindelijk meestal wel te doen :) (tenzij het iets heel groots is oid)

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:45

X
Laatst bijgewerkt door xNK op 26-08-23 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:56

X
Laatst bijgewerkt door xNK op 26-08-23 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:32

Irene18 schreef:
Hier een vraag over photobucket.

Ik probeer steeds bij het bewerken een stuk uit te knippen en op een andere foto te plakken.
En helaas lukt deze waarschijlijk simpele actie mij niet. Als ik een stuk geknipt heb en dan opsla komt er een wit vlak achter, en dat is dus niet helemaal de bedoeling...
Iemand enig idee hoe dit moet ? :o

@Jin159 : Je kunt wel dingen wegwerken, maar dan moet je eingelijk gewoon een stukje wat er op lijkt kopieëren, er overheen plakken, en dan uitvegen zodat het lijkt alsof het er niet is. Kost je even wat oefening, maar is uiteindelijk meestal wel te doen :) (tenzij het iets heel groots is oid)

Het kopieëren lukt wel. allen dat uitvegen, welke knopje is dat? :o en ik wil nu teugels wegwerken, alleen. hoe krijg ik dan dat stukje dat half op zijn neus zit maar ook half op het gras. heb nu namelijk een groot makkelijk stuk erin gezet :P

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:48

allemaal kleine stukjes kopiëren. uitvegen kan met het vingertje :)
als het niet lukt kan je het ook altijd vragen in het aanvraag bewerken topic

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:18

Ik heb met PhotoScape een gif-animatie gemaakt en opgeslagen. Kan hem nu alleen nergends meer terug vinden.. Weet iemand waar hij kan staan, of hoe ik hem anders op moet slaan?
(ik heb gewoon op ''sla op'' knopt gedrukt :) )

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:24

Vaak helpt het wel om in dat programma iets nieuws op te slaan en dan moet je even kijken welke map hij aangeeft.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:26

Amira_ schreef:
Hoe bewerk ik een foto zoals mensen doen dat ze de achtergrond veranderen.
http://tinypic.com/r/egpsah/7
Zoals hier op de achtergrond de geit weghalen, hoe doe je dat?

In photoshop werkt dit met clone. Je selecteert dan een stukje gras, cloned het stukje & 'plakt' het over de geit heen. Zo ga je door tot de geit helemaal weg is. :)

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:10

Kan iemand mij helpen ??
liefst even via PB, want anders raak ik kwijt waar het stond

Als ik een foto maak en er is een storend object hoe kan ik dit verwijderen ??
ik heb op dit moment photoshop element 10.
De proefversie.., mocht dit bevallen dan koop ik hem.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit kan verwijderen o.i.d ?
en ook hoe ik rode ogen weer een mooie kleur laat krijgen ??
en als laatste hoe ik bijvoorbeeld een andere hond op de foto erbij plak ??

alvast bedankt