[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gwen09

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:10

:wave:

Wellicht zouden jullie mij kunnen helpen?

Ik ga een camera aanschaffen en op het eerste oog dacht ik aan de Nikon D3200 met een telezoom 70-300 mm erbij. Echter, nu kreeg ik als tip eens de kijken naar de Fujifilm X-Pro1. Dat zou echt de toekomst zijn, omdat het niet zo groot is, maar je er minstens zulke goede foto's mee kan maken. Wat is jullie ervaring met systeemcamera's (bij de paarden)?

Alvast bedankt voor jullie advies! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:11

Ik heb geen ervaring met systeemcamera's, maar ik heb wel een nikon D3200 met bijna dezelfde lens. En ik moet zeggen, ben er óntzettend tevreden mee. :D

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:26

Goed om te horen dat je tevreden bent. Ben nog wel op zoek naar meer ervaringen van anderen?! :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 07:49

Gwen09 schreef:
Goed om te horen dat je tevreden bent. Ben nog wel op zoek naar meer ervaringen van anderen?! :D

Je kunt het beste even kijken in:
[FK] [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Ik heb een systeemcamera voor erbij, maar ik gebruik hem niet bij de paardjes. Oh wacht, ik mag niet liegen. := Mijn DSLR heeft geen touchscreen en kan niet autofocussen tijdens het filmen en mijn #babyCanon wel... Ik heb mijn M1 wel eens gebruikt bij het filmen van paarden.

Kimmetjee04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:32

Femke schreef:
Als de mensen allemaal even ver van de camera af staan (naast elkaar op 1 lijn dus), maakt het niet uit op wie je de scherpstelling doet.
Staan ze 3 rijen diep, dan pak je de middelste en moet je je diafragma wat verder dicht zetten om meer scherptediepte in de foto te krijgen.

Bedankt! Ik ga het proberen :)

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:06

Hopelijk kunnen jullie helpen :) Ik loop tegen twee problemen aan.

-Ik vind het lastig om de achtergrond wazig te krijgen op mijn foto's. Hiervoor moet ik het diafragma kleiner maken, toch? Nu vind ik het dan erg lastig om genoeg licht in mijn foto te krijgen. Hoe doen jullie dat? Ik wil namelijk de ISO ook weer niet te hoog maken aangezien er dan meer ruis in de foto komt.

Zoals bijvoorbeeld op deze foto:
http://avdburgfotografie.weebly.com/upl ... 9_orig.png
ISO: 400
35 mm
f 5.6
1/1250

-Verder vind ik het ook erg lastig om een mooie blauwe lucht ook echt blauw op de foto te krijgen. Ik kom er niet helemaal uit hoe ik deze mooi op de foto kan krijgen. Heeft iemand hier tips voor?

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:07

Bagheera: bedankt voor de tips! :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:23

Je kan ook de witbalans aanpassen anne_joy. Misschien dat je daar iets mee kan met belichting? Dan wordt wit vaak wat witter ;) De meeste camera's stellen automatisch de witbalans in, dan kan het zijn dat je witbalans niet op die blauwe lucht staat, maar op iets anders waardoor de blauwe lucht wat wegvalt.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:24

anne_joy schreef:
Hopelijk kunnen jullie helpen :) Ik loop tegen twee problemen aan.

-Ik vind het lastig om de achtergrond wazig te krijgen op mijn foto's. Hiervoor moet ik het diafragma kleiner maken, toch? Nu vind ik het dan erg lastig om genoeg licht in mijn foto te krijgen. Hoe doen jullie dat? Ik wil namelijk de ISO ook weer niet te hoog maken aangezien er dan meer ruis in de foto komt.

Zoals bijvoorbeeld op deze foto:
http://avdburgfotografie.weebly.com/upl ... 9_orig.png
ISO: 400
35 mm
f 5.6
1/1250

-Verder vind ik het ook erg lastig om een mooie blauwe lucht ook echt blauw op de foto te krijgen. Ik kom er niet helemaal uit hoe ik deze mooi op de foto kan krijgen. Heeft iemand hier tips voor?

Je moet je diafragma groter maken wil je een wazige achtergrond :) Een kleiner getal is een groter diafragma. Heel verwarrend maar wel waar :D
Dat je zo'n scherpte achtergrond hebt komt doordat je op 35 mm zit. Dat is eigenlijk geen bereik waarmee je paarden gaat fotograferen. Dan wil je een telelens gebruiken, en werk je vanaf een millimeter of 100. Hoe meer je inzoomt, hoe onscherper je achtergrond wordt.

Rena100; blauwe lucht niet goed belicht krijgen heeft niet te maken met je witbalans, maar met je belichting :)

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:44

Rena100: Dankje :) Ik stel mijn witbalans altijd zelf in. Tenminste ik zet hem op bewolkt als het bewolkt is, zon als het zonnig is etc. Is dat goed of kan ik hem nog anders instellen?

Marit: Oh ik dacht juist te lezen dat het diafragma juist kleiner moest. Heb ik het vast verkeerd gelezen :P Ik wist inderdaad wel dat het in dat geval een groter F getal moet zijn. Bij het maken van de voorbeeldfoto had ik weinig ruimte en kon ik dus niet verder weg gaan zitten. Ik zal er voortaan extra op gaan letten om verder van het paard af te gaan zitten :) Dankje! (Hopelijk komt er ooit nog eens een lens die verder in kan zoomen dan de 135mm die ik nu heb :P)

Als ik het dus goed begrijp heeft de blauwe lucht ermee te maken hoeveel licht er op dat moment aanwezig is. Kan ik dit verder nog verbeteren met bepaalde instellingen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:46

En je paard nog veel verder van de achtergrond afzetten :)

Ik heb mn witbalans over t algemeen op automatisch staan. Zou gek worden naast standje M telkens ook Daar mee te switchen tussen zon/geen zon bij n wolkerige dag.

Edit:

Standfotos kun je al maken bij 1/500 (1/250 sommigen zelfs). 1/640 1/800 beweging bij paarden en ook sommige ponys. Bij f4 vangt je lens ook meer licht en wordt je achtergrond onduidelijker. Dan kan je je iso al op 100/200 zetten :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:08

Ik zit vaak alleen boven 1/1250 met witte paarden.

Daar waar ik meer met witbalans zou moeten doen kies ik voor hogere sluitertijd. Werkt sneller met mn draaiknopje.

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:12

Oke dankjewel :) Bij het paard in mijn voorbeeld had ik de sluitertijd sneller gezet aangezien hij steeds aan het draaien was en dan een paar seconden stilstond. Ik zal eens gaan kijken hoe mijn foto's worden als ik mijn sluitertijd lager zet :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:00

Ow, ik dacht dat je het kon aanpassen met je witbalans. Maar belichting is ISO toch? Ben zelf ook beginnend en snap er nog niet zo veel van, maar lees veel dus kan zijn dat ik wat dingen door elkaar haal...

Goede tip van de sluitertijd 1/1250 voor witte paarden, laat ik nou net een schimmel hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:35

Hallo,

ik kom plots even binnen vallen maar ik heb een dringende vraag.

Werkt een licht filter het zelfde als een zonnekap? Aanstaande Zondag ben ik gevraagd om foto's mee te gaan maken op wedstrijd alleen aangezien ik nog niet zo lang fotografeer weet ik er nog niet zoveel van af. En vraag ik mezelf af of ik een zonnekap moet gaan kopen voor de wedstrijd van aankomende Zondag.

Wat een filter heb ik wel en die zit er ook altijd standaard op, alleen een zonnekap is ook wel handig denk ik. Maar ik kan ze niet samen gebruiken toch?

Bedankt alvast! :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:56

@ anne_joy: Voor een mooie blauwe lucht, schroef een polarisatiefilter op je objectief!

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:02

Dagmar80 schreef:
@ anne_joy: Voor een mooie blauwe lucht, schroef een polarisatiefilter op je objectief!

Is dat niet lastig met het fotograferen van paarden? Aangezien het filter alles donkerder maakt en hierdoor de instellingen dus veranderd moeten worden (iso omhoog, sluitertijd omlaag etc.). Ik ben wel in het bezit van één polarisatiefilter dus ik zal hem eens proberen :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:04

Of spaar voor Lightroom :P kun je zulke dingen ook bij aanpassen (lucht feller maken door blauwtinten op te schroeven)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:09

fresley schreef:
Hallo,

ik kom plots even binnen vallen maar ik heb een dringende vraag.

Werkt een licht filter het zelfde als een zonnekap? Aanstaande Zondag ben ik gevraagd om foto's mee te gaan maken op wedstrijd alleen aangezien ik nog niet zo lang fotografeer weet ik er nog niet zoveel van af. En vraag ik mezelf af of ik een zonnekap moet gaan kopen voor de wedstrijd van aankomende Zondag.

Wat een filter heb ik wel en die zit er ook altijd standaard op, alleen een zonnekap is ook wel handig denk ik. Maar ik kan ze niet samen gebruiken toch?

Bedankt alvast! :)

Een licht filter?

Ik heb het goedkoopste uv filtertje die weinig tot niets doet en alleen mn lensglas beschermd omdat ik ter plekke weleens de neiging heb mn shirt langs mn lens te vegen als t stoffig is :=

qua kleuren heb ik met en zonder weinig tot geen verschil dus vind t wel prima.

Fotografeer altijd met een zonnekap overigens. Zelfs in binnenbakken. Puur om te voorkomen dat er licht van bovenaf op de lens valt en eigenlijk ook om m te beschermen tegen dingen die tegen mn glas aan kunnen komen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:12

Rena100 schreef:
Ow, ik dacht dat je het kon aanpassen met je witbalans. Maar belichting is ISO toch? Ben zelf ook beginnend en snap er nog niet zo veel van, maar lees veel dus kan zijn dat ik wat dingen door elkaar haal...

Goede tip van de sluitertijd 1/1250 voor witte paarden, laat ik nou net een schimmel hebben!

Bij fel licht kun je zelfs boven 1/1600 uit komen met diafragma op f4/f5,6. Op f2.8 zit ik zelfs nog hoger.

Nee je kunt in je camera ook instellen hoe de witbalans zijn moet. -3 +2 enz. Maar ik heb m lekker op AWB. Soms zijn mn fotos net ietsje donkerder dan ik zou willen maar dan licht ik ze op in mn bewerkingsprogramma. Lang leve digitale fotografie ipv fotorolletjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:16

een UV filter bedoel ik.

Maar bedankt voor je antwoord dan ga ik er denk ik ook maar 1 kopen..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:23

Zonnekap is altijd handig om te gebruiken.

qua filters zijn alleen de duurdere varianten goed. De dingen van 20/50 euro schijnen prut te zijn. Ik heb er alleen 1 op om krassen van wrijven op mn lens te voorkomen. Nieuw glas in mn lens is duurder dan uv filtertje. (Heb er zelf 1 van 20 euro). Moet zeggen dat k zelf niet veel verschil merk tussen met of zonder.

Misschien niet zo kritisch als de profs. :) wellicht denk ik er over n tijd heel anders over :P

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:56

@anne_joy: Soms moet je kiezen... Je instellingen aanpassen moet sowieso bij een pola. Ik denk dat het vooral bij licht gekleurde paarden prima kan, mits een heldere dag (met blauwe lucht... :p) Bij een zwart paard, tja, dan kan het wellicht lastig zijn, alhoewel je dan misschien minder contrast hebt wat betreft lichte lucht, donker paard? Iemand ervaring mee?

Edit: Zelf ook weleens toegepast bij een zeer donkerbruin paard, ging eigenlijk wel prima. Was mooi voor de kleuren van het gras enzo, die lucht was helaas die dag grauw... Probeerde nog wat wolkjes mee te pakken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:00

Donkere paarden op lichte lucht is met uv filter ook niet simpel. Bij mij dan.

Kimmetjee04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:00

als jullie een paard (in actie) fotograferen, op welke stand zetten jullie dan de selectie (handmatige zone-af, automatische 19 punts, etc.) en de meting (meervlaks, deelmeting)?

ik heb soms nog moeite met welke keuze ik dan het beste kan maken voor een juiste scherpe en belichte foto