[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suuszels

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:58

Wat voor lens gebruik je? Mijn telelens kan geloof ik pas op minstens een meter scherpstellen
Zou sowieso een lager diafragma getal doen, richting 4 ofzo,vind ik vaak mooier bij macro

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:02

Het is me eerder ook gelukt met de telelens, maar toen was er iemand die dat even snel instelde.
Later heeft hij de camera weer op de oude stand gezet en ik spiekte mee maar de lieve man zorgde er wel voor dat ik het niet helemaal mee kon kijken helaas. Ik kon wel een dure cursus volgen bij hem namelijk :')
Maar het was niet bepaald in de buurt dus schoot het nog niet erg op.

Het moet dus kunnen.......alleen....hoe zat het??
Hoe krijg ik de lens zo ver dat ik hem zelf scherp kan stellen?

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:05

Gewoon het knopje van AF naar M zetten op je lens en draaien aan de andere ring dan de zoom op je lens.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:09

Ten eerste een lager F getal (diafragma wijder open). Hiermee krijg je een stuk meer licht binnen waardoor de sluitertijd korter kan. Korte sluitertijd is bij macro belangrijk, want het is een objectief dat flink vergroot - met gevolg dat een kleine trilling van jou ook een groot gevolg heeft. Daarnaast kan het zijn dat het bloemetje door de wind bewegen kan of de bij die erop zit.
Het allerwijdste diafragma zorgt voor een fiks wazige achtergrond, maar heeft als handicap dat er ook maar een klein deel scherp wordt weergegeven en de fotograaf hier dus goed bewust van moet zijn. Wat de wijdste waarde is hangt van jouw objectief af.

Daarnaast zou ik met de hand scherpstellen omdat je camera weleens iets anders zou kunnen kiezen.
Er zit een schuifje op je objectief om de automatische scherpstelfunctie uit te schakelen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:10

AvWShots schreef:
Gewoon het knopje van AF naar M zetten op je lens en draaien aan de andere ring dan de zoom op je lens.

Eerst even bedankt voor het mee denken en de tips. :)

MF kom ik dan op....alleen M zit er niet op -O-
En op MF doet hij dat nog niet.
Het is ook niet een hele luxe camera maar ik weet dat hij het wel moet kunnen.
Zwaar irritant hoor.......ben echt al weken aan het zoeken.

Dat schuifje zit er bij mij niet op.
Ik heb dat wel bij andere camera`s gezien inderdaad maar bij mijn camera ontbreekt dat.
Die meneer heeft het in het menu aangepast........en dat krijg ik nu niet meer gevonden.

Ik moest in het menu de tweede afbeelding van die camera nemen en dan krijg je rechts een lijstje......en daar houd het op, verder heeft hij niet verteld of laten zien

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:18

@Quartel: welke camera heb je?

Even plat door de bocht:
Lens op manual focus (M of MF)
Camera op diafragmavoorkeur (en zo laag mogelijk f-getal)

Onderwerp scherp in beeld brengen (een statief is je vriend) en klikken maar.

Of er aanpassingen in het menu noodzakelijk zijn, is afhankelijk van merk en type camera.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:28

Olympus E400......niet zo een hele uitmuntende maar om mee te beginnen even mooi genoeg voor nu. :o

Op MF....daar staat hij nu op en F 4.0.................maar met de ring stelt hij nog niet scherp genoeg......de ring doet nu eindelijk wel wat, dat is al heel wat *\o/*

Het is alleen nog echt verre van scherp........niet eens een herkenbaar iets zeg maar......
Kan het zijn dat de lens niet goed meer is?

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:53

MF en M is het zelfde :)
Gewoon net zo lang draaien aan de ring tot het wel scherp wordt. Als het goed is zie je het van scherp naar minder scherp gaan en andersom als je draait.
Als de lens niet goed meer zou zijn, zou je dit ook met normaal foto's maken moeten merken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:59

quartel schreef:
Olympus E400......niet zo een hele uitmuntende maar om mee te beginnen even mooi genoeg voor nu. :o

Op MF....daar staat hij nu op en F 4.0.................maar met de ring stelt hij nog niet scherp genoeg......de ring doet nu eindelijk wel wat, dat is al heel wat *\o/*

Het is alleen nog echt verre van scherp........niet eens een herkenbaar iets zeg maar......
Kan het zijn dat de lens niet goed meer is?

Neem eens wat meer afstand tot je onderwerp en kijk of het dan wel scherp wordt.
Mogelijk is de range waarbinnen de lens scherp kan stellen niet groot genoeg voor de specifieke situatie waarin je nu wil fotograferen?

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:10

Dagmar80 schreef:
@Marit: Jazeker! De kleuren worden ook intenser, de lucht wat blauwer, kan je zelf wat mee spelen door aan het filter te draaien. Nadeel is wel dat je zo'n 3 stops lichtverlies hebt, dus je moet je instellingen wel wat aanpassen. Op een lichte en heldere zomerdag zeker aan te raden! Verder zou ik adviseren om als je een pola koopt een beetje goede kwaliteit te kiezen zodat je beeldkwaliteit niet achteruit gaat, helemaal zonde als je een dure, goede lens hebt (duurste van het duurste is ook niet nodig, beetje shoppen online...).

Ik ben eigenlijk ook op zoek naar een fijne pola filter voor mijn camera, welk merk zou jij aanraden? Ik kom online zoveel verschillende tegen dat ik door de bomen het bos niet meer zie :+

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:42

Ik heb het ding gepakt en ben naar de fotograaf gegaan.
Ook hij dacht eerst even dat de lens kapot was.
Nu heeft hij de camera op de P ingesteld........ik wil kennelijk nog te veel voor een beginner :o
Perfectionistisch als ik ben wil ik prof foto`s maken :')
Nah.........Morgen even op de P oefenen bij de paarden en kijken wat hij zo doet.

Bedankt voor het mee denken allemaal.......ik ga er even verder mee stoeien.
De lenzen waren verder gelukkig niet stuk

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:13

OK.....nog even aan het stoeien geweest en dit is hem dan geworden.
Foto is onbewerkt......had iets lichter gemogen en ik had hem beter in het midden scherp kunnen stellen maar vooruit....het is de eerste.

Afbeelding

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:34

Jeej, ik heb mijn camera eindelijk binnen! Ik heb een canon 1100d!

Nu zat ik gisteren al iets te spelen met het ding, maar ik zit nog heel erg te kijken naar de verschillende instellingen (modes) die er zijn. Wat is een goede mode om mee te beginnen? Ik vond de vol automatische stand erg irritant, maar in de manuele modus kreeg ik niet alle foto's mooi scherp. Wie helpt mij om de makkelijkste (voor nu, moet het nog leren nl) instelling te pakken? Ik wil me er graag in verdiepen, maar ik moet eerst een beetje handigheid krijgen dus wil nu al wel vast wat simpele foto's kunnen schieten...

1 foto is al mooi gelukt, die zal ik vanavond eens plaatsen!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:47

Hallo!

Ik heb nog eens een vraagje, heb al wat gegoogled maar kom er niet echt uit.
Wat is nu het grote verschil tussen JPEG of RAW? Ik fotografeer nu altijd in JPEG en bewerk simpel na in photofilter, maar ik merk dat veel mensen RAW foto's maken.

Iemand die mij het duidelijk kan uitleggen? :D

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:08

Persoonlijk ga ik eerder voor de p stand dan de groene stand. :)
Bij Nikon dan.

Probeer te kijken wat je wilt fotograferen en ga daar op googlen. Welke richtlijnen gegeven worden en schrijf ze op in een schriftje. Ga oefenen en probeer wat ermee te spelen. Wat gebeurd er als je instellingen veranderd? Probeer hierbij de S en de A uit. Weet je een beetje waar ze voor dienen kan je ook de m stand gaan gebruiken. Plaats foto's op Bokt en zoek feedback. Zoek op Nikon forum naar tips, tijdschriften en vooral je handleiding. Of een cursus :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:50

k_m schreef:
Hallo!

Ik heb nog eens een vraagje, heb al wat gegoogled maar kom er niet echt uit.
Wat is nu het grote verschil tussen JPEG of RAW? Ik fotografeer nu altijd in JPEG en bewerk simpel na in photofilter, maar ik merk dat veel mensen RAW foto's maken.

Iemand die mij het duidelijk kan uitleggen? :D

http://mhilariusfotografie.wordpress.co ... oe-en-wat/
Ka het wel helemaal hier uitleggen maar zo is het makkelijker :D

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 22:55

Dankje duidelijke site! Waar stel je de kleur balans in, zonder RAW te schieten? Ik werk altijd alleen met ISO sluitertijd en diafragma..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:00

Witbalans kun je ook gewoon instellen op de camera. Standaard zal ie staan op "AWB" wat meestal best oké is, maar in sommige situaties is het beter hem direct goed (en constant) in te stellen. Bijvoorbeeld in de studio, als je precies weet welke kleurtemperatuur je lampen hebben, is het echt veel handiger de witbalans vast te stellen op een vaste waarde (zeker als je in JPG werkt). Waar je de witbalans precies instelt verschilt per camera, maar meestal staat er wel ergens "WB" bij een knopje.

Kimmetjee04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:13

ik heb een vraag; ik moet voor iemand een foto maken van een schilderij (zodat de foto hiervan kan worden uitgeprint op canvas).
Hoe kan ik dit het beste doen (qua situatie en instellingen)?
Zelf lijkt me een statief handig en natuurlijk licht (buiten dus).
Iemand nog tips?

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 21:16

Hallo!
weet iemand misschien nog enkele tips en tricks in verband met de compositie van foto's? Vaak zet ik foto's die beter verticaal zijn horizontaal en omgekeerd. Ik zal straks enkele voorbeeld posten!
Ik heb vooral problemen met 'hoeveel mag ik afsnijden?' 'Mogen er delen van het paard worden afgesneden?' hoeveel Open ruimte kan je best laten(hangt natuurlijk wel af van de positie van het paard)?'
Heeft iemand daar nog enkele tuckjes voor? :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:58

@Sicayes: Ik heb zelf eerst een Fuyijama gekocht, na veel uitzoekwerk (google) bleek dat dit goedkopere merk wel kwaliteit zou leveren. Moet ik zeggen dat ik niet helemaal weet of het zo is, ik heb hem bij mijn 17-70 gebruikt voor landschapjes en die foto's waren prima, ook wat op stock staan. In combinatie met mijn 70-200 had ik het idee dat het de beeldkwaliteit beïnvloedde? Snelle sluitertijd, prima diafragma en toch niet echt scherp... ?

Verder heb ik vanwege de aanschaf van een 24-105 nog een grotere pola moeten kopen en die heb ik via MP gevonden, een Tiffen en deze bevalt prima.

Let er wel op dat je een circulaire koopt, bij een lineaire (helaas goedkoper) heb je kans dat je autofocus niet werkt...

B&W is ook altijd wel goed, maar zeker bij circulaire pola's vrij prijzig, wat googelen kan wel voordeel opleveren... Ik heb zelf wel twee UV's van B&W, een dure 24-105 met een goedkoop filter is een beetje zonde... Viel nog best mee ook qua prijs, je hoeft niet meteen te kiezen voor een extra dun filter met speciale coating ofzo...

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 15:26

Thanks voor je reactie Dagmar :) ik zag inderdaad dat de prijzen voor verschillende pola's erg uiteen liepen. Maar omdat ik totaal geen benul heb van 'fotografie-merken' dacht ik 'ja..wanneer is het nou goedkoop, normaal, iets duurder of buitensporig?' :+

Zag veel mensen met Hoya pro's maar die vallen ook onder de categorie goedkoop geloof ik?

Ik heb nog geen extreem dure lenzen maar wil niet dat als ik overga op ander glas dan alsnog geremd word door de pola filter.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 15:51

Hoya staat ook wel goed bekend, dus dat is ook een optie. Koop een pola van een beetje kwaliteit voor je lens met de grootste filtermaat en koop er dan verloopringetjes bij zodat de pola ook op de andere lenzen kan, dan hoef je maar één pola te kopen.

Kimmetjee04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:30

vraagje: hoe kan ik mijn camera het beste instellen (focuspunt) als ik meerdere mensen tegelijkertijd fotografeer en alle gezichten scherp wil hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:52

Als de mensen allemaal even ver van de camera af staan (naast elkaar op 1 lijn dus), maakt het niet uit op wie je de scherpstelling doet.
Staan ze 3 rijen diep, dan pak je de middelste en moet je je diafragma wat verder dicht zetten om meer scherptediepte in de foto te krijgen.