[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Medea

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:38

Ik heb al wat op internet rond gezocht, maar wellicht kunnen jullie mij ook wat op weg helpen. Ik heb momenteel al een spiegelreflex, maar zou er graag een simpel compactje bij willen om gewoon mee te nemen met uitjes (stappen etc.). Het moet een vooral hele kleine camera zijn, tot maximaal 200 euro.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:18

Hallo, ik kom ook even binnenstormen.
Ik ben al enige tijd opzoek naar een (compact)camera met goede kwaliteit. Nou heb ik eindelijk 2 camera's gevonden die mij denk ik wel aanstaan. Het vinden van reviews op internet blijkt lastiger dan gedacht, ik vind alleen maar winkels oid die de camera's een review geven en omdat ik ook wel snap dat die moeten verkopen lijken mij die reviews niet 100% betrouwbaar. Dus als iemand hier misschien ervaring heeft met de Olympus Mju TOUGH 3000 of Olympus Mju TOUGH 6010, brand maar los!

Op het moment heb ik 1 (voor mij) belangrijke vraag die mij verder kan helpen in mijn zoektocht.

Wat betekend?:

Citaat:
Minimale sluitertijd (sec)
1/2000
Maximale sluitertijd (sec)
4

Ik kom dit iedere keer weer tegen en ik kan me er natuurlijk wel iets bij voorstellen maar wát het nou precies is? Ik snap dat het met de sluitertijd te maken heeft en ik snap ook dat de maximale sluitertijd 4 seconde is, maar wat 1/2000 nou betekend is en blijft een raadsel voor mij.

Ook kwam ik nog iets tegen waarvan ik niet helemaal weet wat het is, en vooral niet waarom het een minpunt zou zijn (kom het namelijk steeds tegen bij de minpunten). Het, schijnbaar, oh zo grote minpunt is de 'Panoramastand'.

Mocht iemand van jullie nog andere suggesties weten met een lekker aantal megapixels en een, voor een compactcamera, snelle sluitertijd hoor ik dat ook graag :). Kwa budget... Tja, laten we het houden op maximaal 200 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:48

Zoals 4 seconden de langste sluitertijd is die mogelijk is met die camera, is 1/2000 de kortste. Een tweeduizendste deel van een seconde dus. Das heel kort :D

Overigens is het voor beweging ook wel prettig als je camera ingesteld kan worden op een hoge ISO. 400 (maximale van veel compactcamera's) is soms net te weinig. Kijk dus naar een camera die je ook in kunt stellen op ISO 800 en 1600.

Edit: hey, ik kijk net even in je profiel... Sanoma Digital Travel, Vakantie.nl? Loop je daar stage?

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:51

Vakantie.nl ja & nu.nl/reizen. Daar loop ik stage ja :j.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:09

Nog een vraagje, ISO... Ik neem aan dat dat te maken heeft met dat je geen 'schimmen' ziet zodra je van iets bewegends een foto maakt?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:48

ISO is de lichtgevoeligheid. Check de wiki even, daar is het uitgebreid uitgelegd.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:54

Ah thanks! Had niet verwacht dat het bij de wiki zou staan :=

Edit: Even gelezen, als ik het goed begrijp (ook via google) is een hogere ISO een betere scherpte?

Sorry voor al de vragen, ben echt een leek op dit gebied.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:41

Hogere ISO = kortere sluitertijden. Soms heb je dat nodig (een paard "bevries" je niet op de foto met 1/10, wel met 1/500), in ruil voor een meer "bevroren" paard krijg je wel meer beeldruis.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:43

Aha ik snap het denk ik.

Een hogere ISO is een hogere ruis maar wel een beeld zonder 'waas' van de beweging & een lagere ISO is minder ruis maar wel meer waas van de beweging.

Thanks!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:52

Kort door de bocht klopt dat idd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:14

[***] schreef:
Kunnen jullie mij helpen aan betrouwbare (internet)winkels? Vooral in België zou handig zijn, maar in Nederland die makkelijk naar België leveren mag ook ;) Heb er op de vorige pagina wel een paar zien voorbijkomen maar zijn die echt betrouwbaar & goed? (neem aan van wel, maar toch maar even vragen :+ ). Heb er via google wel gevonden maar ik heb er totaal geen ervaring mee en er staat zoveel op internet...

En hoe werkt het eigenlijk als je via internet koopt en er is een probleem? Moet je dan je camera terugsturen etc.? (want nu ga ik gewoon naar de winkel en regelen zij verder alles).

Verder nog iemand tips/ervaringen?

Fotokonijnenberg had ik een e-mail gestuurd met wat vragen, kreeg ik netjes reactie op. Echter heb ik ontdekt dat de camera waar het om gaat van gisteren op vandaag ineens € 16 duurder is?

Omdat de prijs nu niet meer zoveel verschilt (zeker niet als ik niet meteen een extra batterij koop) heb ik kamera-express ook even een e-mail gestuurd, ben benieuwd naar hun reactie :)

Nog winkels die aan te raden zijn?
Ik zou graag de camera nog deze week (eventueel maandag) geleverd krijgen, verwacht misschien veel maar volgens de websites moet dat kunnen :+ Maar snel beslissen is dus wel handig ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:47

cameranu.nl
fotoboom.nl

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:42

imd schreef:
fotoboom.nl

fotoboom.nl doet vanalles, maar verkoopt zeker geen bergen camera's :D

www.fotovideoboom.nl

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:43

Haha, oeps :=

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:46

imd schreef:
Haha, oeps :=

kan gebeuren :D

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 01:42

[***] schreef:
Kunnen jullie mij helpen aan betrouwbare (internet)winkels? Vooral in België zou handig zijn, maar in Nederland die makkelijk naar België leveren mag ook ;) Heb er op de vorige pagina wel een paar zien voorbijkomen maar zijn die echt betrouwbaar & goed? (neem aan van wel, maar toch maar even vragen :+ ). Heb er via google wel gevonden maar ik heb er totaal geen ervaring mee en er staat zoveel op internet...

En hoe werkt het eigenlijk als je via internet koopt en er is een probleem? Moet je dan je camera terugsturen etc.? (want nu ga ik gewoon naar de winkel en regelen zij verder alles).

Wat shops in Belgie

Action Shop
Digilight
Art & Craft Media NV
Bartok
Erdelo
Focilux.be
Foto Rembrandt
Foto Rubens
Grobet
Studio 73
TopCamera

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:35

HLPhoto schreef:
imd schreef:
fotoboom.nl

fotoboom.nl doet vanalles, maar verkoopt zeker geen bergen camera's :D

http://www.fotovideoboom.nl

Wel die in Almelo natuurlijk. :j

:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:09

Bedankt allemaal :) Allemaal bekeken maar bij de meeste zijn ze nog erg duur := (terwijl ze bij de andere al niet eens meer verkocht worden :+ ).

Dus het zal waarschijnlijk Kamera Express worden, al vond ik hun reactie op mijn mail niet 100% (hebben maar de helft van mijn vragen beantwoord) maar ze zullen het druk hebben ...

Iemand enig idee of hun 'bestel voor 17u, levering morgen' ook geldt voor België? Of hoelang het doorgaans duurt voordat het in België geraakt? (dat was 1 van de vragen die ik niet beantwoord kreeg en lijkt me toch wel handig om te weten :+ ).

Fredlover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:00

Citaat:
Ik schiet alleen maar op M(anual) of A(v)(perture) en heel soms S(hutter priority). Dat doe ik overigens met iedere spiegelreflex.. of er nou Canon, Nikon, Pentax, Olympus of Sony op staat ;)

Bedoel je met dit (rode lijntje) die M, A en S? Want dat snap ik niet helemaal. :o En op welke moet ik hem dan zetten voor een paard dat springt, galoppeert of draaft? Gewoon bewegend dus. :+
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:07

Als je weet wat sluitertijd, diafragma en ISO zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden, maakt het eigenlijk niet uit of je P, A, S of M gebruikt. Dan kun je op iedere van die vier standen scherpe foto's maken van beweging. Natuurlijk zul je ook dan wel een voorkeur hebben voor één of twee van die standen, maar dan red je je met de andere standen ook wel.

Om te beginnen met beweging is A een hele mooie, stel je diafragma (ook afhankelijk van de hoeveelheid licht) zo in dat je sluitertijd minimaal 1/400 of korter is. Stel je ISO naar boven bij als dit niet lukt. Houd tijdens het fotograferen de sluitertijd een beetje in de gaten voor het geval dat het licht verandert (bijvoorbeeld: wolk voor de zon), maar in principe heb je daarna nog weinig omkijken naar je instellingen.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:31

ISO & Sluitertijd weet ik inmiddels, diafragma is mij nog geheel onbekend :o.
Long live google.

Ik kom zo nog wel even vragen of ik het inderdaad begrijp :P

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:41

Diafragma is dus de hoeveel licht die je doorlaat?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:42

Het gaat niet lukken ;(
Wilde de camera graag ten laatste maandag hebben omdat ik dinsdag op vakantie vertrek .. Weet dat ik laat ben, maarja, kon het maar proberen ... Bij Cameranu.nl zagen ze het niet lukken om binnen die tijd te verzenden ivm 30 april, bij Kamera-express zeiden ze dat het misschien net kon lukken en bij Konijnenberg hadden ze het over vanaf donderdag terug in voorraad ofzo, ik snapte het niet goed maar had geen zin om achter uitleg te blijven vragen :+

Winkels hier de buurt hebben de camera ook niet, degene die ik ken dan toch .. en waarschijnlijk zullen ze zo'n € 100 duurder zijn als ze toevallig wel in voorraad zijn ..

Iemand nog ideeën?
Misschien toch maar Kamera-express proberen? Maar vind het zo'n zonde als ik 'm dan toch niet heb, kan ik net zo goed nog even wachten ..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:52

Ik weet niet waar je woont maar foka.nl heeft een goede webshop en een eigen winkel in rotterdam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:02

België ... Dat is het probleem :+ Winkels zijn allemaan nét iets te ver om naartoe te rijden ...

Ik heb 'm toch maar besteld bij Kamera-Express, op hoop van zegen ... Kreeg nu net wel een e-mail van cameranu.nl dat de levertijd naar België 1 tot 3 werkdagen is, maar aan de telefoon (had eerder al gebeld) zeiden ze dat voor maandag waarschijnlijk niet zou lukken ... Best wel verwarrend :+