[VRAAG] Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:45

marygoround schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens Marlinde, een portfolio zou echt een gevarieerde collectie moeten zijn van alleen je allerbeste (en beste is in deze dan een breed begrip, een plaat kan technisch niet je beste plaat zijn maar verder zo'n knalplaat dat hij alsnog in je portfolio hoort) en meest sprekende projecten. Dat je minstens tien platen af moet kunnen leveren die eventueel een plek daartussen zouden kunnen verdienen is iets anders.

Maar daar los van, is het afleveren van 100 (onbewerkte?) platen altijd een slecht idee. Jij bent de fotograaf, jij hoort de touwtjes in handen te houden over wat er van je gepubliceerd word en hoe. Hoe vervelend mensen het ook vinden (''Maar je hoeft ze niet te bewerken, dus het kost je geen extra tijd?!'') is zo veel foto's gewoon echt een dikke nee.
Ik ben het hier mee eens. :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:48

Ik als noorderling heb je ad gezien maar uhm durfde eigenlijk niet reageren. Ik ben absoluut niet fotogeniek en paard heeft net drie week stilgestaan ivm hoefzweer dus het zou alleen maar gaan om fotos in het weiland. Dat leek me niet leuk genoeg voor jullie.

Paard is trouwens wel vrij fotogeniek, zie ook link in topic in onderschrift.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:51

Anoniem

Re: Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:58

Dat komt omdat hij ook nog maar net opgezet is. :)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:58

KoudbloedKim schreef:
Dat komt omdat hij ook nog maar net opgezet is. :)

Ah oke dan heb ik niks gezegt :)

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:06

Ik kan op de een of andere manier de portfolio niet zien, maar merk aan de andere kopjes dat je veel je eigen paard en die van Maarten hebt en ik kijk meestal naar de home pagina en als die me aanspreekt, kijk ik verder en ik vind het leuk om verschillende paarden, mensen, natuur etc te zien.
Misschien moet je meer van andere paarden en (zoals bijna iedereen hier zegt) meer "eigen" aan de foto's geven.
Ik zag je advertentie ook langs komen en ik vroeg je niet omdat ik de foto's niet goed genoeg vind (sorry!)
Ik vind de prijs ook te duur voor niet zo veel foto's.
(Heb niet het hele topic doorgelezen, sorry als dit al is gezegd) maar ik denk dat je moet stoppen met zulke duren shoots voor nog niet je "eigen" foto's en gewoon veel mee doen aan fotomeetings en veel ervaring opdoen. Naar evenementen gaan, mensen benaderen en met de goede tips in de topic, ben ik heel benieuwd naar foto's van volgend jaar :o

Spoiler:
wat doet die pen op je website?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:09

Niet teveel druk achter zetten, en als je een shoot hebt: je aller-uiterste best doen om een SUPER resultaat neer te zetten. Mijn ervaring is dat veel klanten via-via bij mij terecht komen. Dus ik heb bijvoorbeeld een klant die blij is, en die praat er met iemand over, en dan komt diegene ook bij mij. Dat vind ik ten eerste een super leuke en fijne manier, en zou blijft het ook wat persoonlijker..
Ik fotografeer niet om er rijk van te worden, dus bij mij is alles relatief goedkoop. Maar ik heb af en toe een (paar) fotoshoot(s) en daar heb ik gewoon heel veel plezier in! En dan vooral als de klanten blij zijn met de foto's, kan mijn dag niet meer stuk..

Mijn advies: lekker veel foto's maken van verschillende paarden (ik zie eigenlijk bijna alleen maar kim en elske op de website staan bijvoorbeeld), juist die variatie is heel leuk vind ik! En qua foto's zelf: wees eens creatief met bijvoorbeeld je compositie, of je bewerking of standpunt. De foto's die jullie hebben staan als voorbeelden zijn mooi, maar niet met het wauw-effect, wat al meerdere keren is genoemd. Je kan gewoon eens op google kijken, of op bokt, naar leuke en creatieve foto's. En dan lekker uitproberen op fotomeetings of gratis portfolioshoots ofzo. :) Zo heb ik dat ook gedaan! En dat is ook nog eens super leuk!

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:10

*stille meelezer in t topic

Maar Tineke is het misschien een idee om eerst wat portfolio shoots aan te bieden? Dat moeten de mensen alleen de reiskosten vergoeden. Zo heb ik dit ook gedaan en doe ik regelmatig nog als ik te kort kom aan mijn portfolio, want die wil ik up to date houden.

Of vraag eens op de manege of je daar soort posters mag neer hangen om shoots aan te bieden :)

En op de site mis ik nog je voorwaarden en wat hierboven gezet word tarieven.
http://nludershots.weebly.com neem eens op mijn site een kijkje en ook onder het kopje voorwaarden. Die staat als je je muis op het kopje tarieven zet.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:17

Ik weet niet of je dit al hebt gehoord (en aangezien dit topic inmiddels 12 pagina's bevat ga ik dat ook niet allemaal doorlezen :P )

Aller eerst wil ik zeggen dat ik jullie foto's best mooi vind! Jullie zijn op de goede weg! (Alleen dat overmatige bewerken... Een beetje teveel van het goede. Maar dat heb je ook al van anderen gehoord.)

Maar eerlijk gezegd vind ik dat jullie toch wat prijzig zijn.
30 euro voor 30 foto's. Dat is dus 1 euro per foto...
En aangezien jullie nog niet zo lang gestart zijn met dit bedrijfje...
Ik ken mensen die meer ervaring hebben met fotografie en minder geld vragen. (voor meestal meer foto's)
De meeste starters bieden hun foto's en de shoots gratis aan. (alleen de benzine kosten zijn dan voor de klant bijvoorbeeld.)
En omdat er zoooooooo veel mensen (amateurs en professionals) bestaan die fotoshoots geven op paardengebied denk ik dat mensen eerder voor een goedkopere of zelfs gratis optie kiezen dan dat ze 1 euro per nog niet perfecte foto moeten betalen.

Ik snap best (en zeker als je er serieus mee bezig bent en er misschien wel je fulltime baan van wilt maken) dat je een bijdrage vraagt, maar echt, ik denk dat het zou helpen als je daar wat minder geld voor vraagt.

En dan heb jij nog eens het geluk dat je in paardenkringen redelijk bekent bent. (= makkelijk reclame maken) ;)

Nou ja ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:24

Bij mij doet het portfolio het wel gewoon?

Naaoommii, dat doen we ondertussen ook. :j
En inderdaad, een oproepje op de manege is ook een goed idee.
Ik zal jouw site zo even bekijken!

Yellowtje8, een fotoshoot doen is meer dan je camera pakken en klikken. :)
Het werk begint pas als je daarmee klaar bent.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:28

Ik heb een paar topics van je gevolgd waar ook fotografie in stond. Ik weet niet of het al genoemd is, heb ook niet het hele topic doorgelezen, maar ik vond de foto's altijd best mooi, alleen de copyright veel te groot en aanwezig, waardoor ik er nooit iets mee heb gedaan.
Weet niet of je daar wat aan hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:29

Dat copyright staat erop zodat mensen ze niet zo snel gaan gebruiken.
Ik ben in het verleden al vaker foto's van Kim op andere sites en in videos tegen gekomen en nu moeten ze toch wat meer moeite doen om het weg te halen. :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:32

Ik vind jullie foto's wel leuk! Ik zou er alleen niet zoveel geld voor neer willen leggen. Eerder 20 euro exclusief reiskosten. Daarbij zit ik helaas een eindje te ver weg denk ik! :(

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:33

yellowtje8 schreef:
Maar eerlijk gezegd vind ik dat jullie toch wat prijzig zijn.
30 euro voor 30 foto's. Dat is dus 1 euro per foto...
En aangezien jullie nog niet zo lang gestart zijn met dit bedrijfje...
Ik ken mensen die meer ervaring hebben met fotografie en minder geld vragen. (voor meestal meer foto's)
De meeste starters bieden hun foto's en de shoots gratis aan. (alleen de benzine kosten zijn dan voor de klant bijvoorbeeld.)

En omdat er zoooooooo veel mensen (amateurs en professionals) bestaan die fotoshoots geven op paardengebied denk ik dat mensen eerder voor een goedkopere of zelfs gratis optie kiezen dan dat ze 1 euro per nog niet perfecte foto moeten betalen.

!

En juist dat soort mensen zijn de mensen die de markt verneuken om het maar even grof te zeggen :+
Vind dit soort berichten dus ook erg jammer. 1 euro per foto, zo moet je het dus niet rekenen. De fotograaf steekt er tijd in, moet naar locatie komen, foto's maken en nabewerking nog doen. Ik gok dat je mínimaal 5 uur per shoot in totaal kwijt bent. Minimaal! Bedenk dat in dit geval het om 2 fotografen gaat en het geld dus ook verdeeld word. Wat zou de uurloon dan zijn in totaal ? ;)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:33

Jaa, ik snap echt waar een copyright voor dient. Gebruik er zelf ook wel eens één..

Alleen je hebt er een gigantisch paard opgezet die een voetje geeft (je eigen paard) opzich is dit idee leuk, maar wat er nu gebeurd is dat de copyright voor mij meer opvalt dan de foto zelf. Veel fotograven zetten er gewoon een handtekening en/of kort tekstje of site onder. Dit vind ik zelf veel rustiger staan en je wordt minder afgeleid door de copyright ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:36

Het is natuurlijk wel zo dat als we een shoot doen, de 'boeker' dat logo niet op zijn foto's krijgt. :)

Lifaya, klopt inderdaad, zoals ik al eerder zei is het veel meer dan je camera pakken en klikken. :j

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:42

Ik zou als ik jullie was wat meer proberen te doen met modellen en paarden erbij! Dus misschien wat meer focussen op de band tussen mens en dier? Want de foto met eigenaren erbij vind ik echt erg leuk :D

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:45

xMarloes schreef:
KoudbloedKim schreef:
We hebben nu een site. :)
http://www.doubleshoot.weebly.com

Op de website staat helemaal geen informatie over jullie prijzen etc!?

Kijk eens op een (professionele!) website van een fotograaf.
Nergens zie je prijzen.

http://www.aishazeijpveld.com/
http://www.erwinolaf.com/#/portfolio/
http://antoncorbijn.com/
http://web.ruudvanempel.nl/home.html

Ik vind dat ook totaal niet nodig. Mensen kiezen jou voor jouw werk, niet omdat jij de leukste prijs hebt. Sterker nog, zulke klanten, wil ik niet. 40,- p.u. is namelijk behoorlijk normaal bedrag voor een 'professionele' fotograaf, hier hoort de nabewerking en elke minuut die je erin steekt ook bij. En bij vele is dit nog aan de zeer lage kant. Maar vele vele mensen kunnen niet begrijpen waarom, want 'je hoeft toch alleen op een knopje te drukken?' :')

Waarom is een fotograaf 'zo duur'? interessant artikel: http://www.rogierbos.nl/waarom-is-goede ... afie-duur/

Verder, snap ik dat iedereen laag begint. Dit heb ik uiteraard ook gedaan. Hoe meer je oefent, hoe meer jaren vol energie en tijd en oefening en apparatuur je erin steekt. Des te wijzer je wordt en des te betere foto's je kunt afleveren. Dan kan je prijs omhoog.

Edit: kleine aanpassing.
Laatst bijgewerkt door laughterline op 08-12-14 20:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:45

Het is inderdaad veel meer dan alleen maar wat op een knopje drukken, dat kan haast iedereen wel!
Het zit hem in de nabewerking. En als dat niet goed gebeurd, zoals op de foto's die op pagina 9 van dit topic werden laten zien (te felle kleuren etc.) vind ik niet dat je het bedrag wat je vraagt kan vragen voor de foto's.
Oefenen is prima en hartstikke leuk zelfs, maar begin dan bijvoorbeeld met gratis portfolio shoots geven. Dan hebben mensen leuke foto's van hun paard en dan kan jij ongestoord oefenen met het bewerken en maken van de foto's.
Want, zoals ik al zei, ik vind niet dat je voor foto's die maar half goed zijn zo'n prijs kan vragen. Hoe laag je uurloon in het begin dan ook is, want ik neem aan dat je dit nu nog gewoon voor je plezier doet of niet? ;)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:48

yellowtje8 schreef:
Het is inderdaad veel meer dan alleen maar wat op een knopje drukken, dat kan haast iedereen wel!
Het zit hem in de nabewerking. En als dat niet goed gebeurd, zoals op de foto's die op pagina 9 van dit topic werden laten zien (te felle kleuren etc.) vind ik niet dat je het bedrag wat je vraagt kan vragen voor de foto's.
Oefenen is prima en hartstikke leuk zelfs, maar begin dan bijvoorbeeld met gratis portfolio shoots geven. Dan hebben mensen leuke foto's van hun paard en dan kan jij ongestoord oefenen met het bewerken en maken van de foto's.
Want, zoals ik al zei, ik vind niet dat je voor foto's die maar half goed zijn zo'n prijs kan vragen. Hoe laag je uurloon in het begin dan ook is, want ik neem aan dat je dit nu nog gewoon voor je plezier doet of niet? ;)

Ben ik het niet mee eens. Je moet eigenlijk een foto kunnen maken die zonder te bewerken ook al heel goed is. Dat doe je dus door goede apparatuur (alhoewel, echt goede kunnen met hun mobiel ook supermooie foto's maken), de juiste instellingen en inzicht in mooie kaders.
Laatst bijgewerkt door Selina op 08-12-14 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:48

Een goede foto zit 'm in de foto en niet in de nabewerking, vind ik. Al denk en hoop ik dat iedereen daar mee eens is. Een nabewerking is voor mij de foto wat meer laten spreken, en je eigen stijl wat meer te benadrukken.

Maar idd Marit, ik stoor me ook aan het feit dat 'ik koop een camera dus ik ben nu fotograaf' zo veel voorkomt. Ik zeg niet dat jullie zo zijn hoor haha :P Maar het is idd behoorlijk irritant!. De lage prijzen halen ook de fotografie markt naar beneden.

Edit: moet wel even zeggen dat ik niet alle pagina's heb doorgelezen :o

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:51

laughterline schreef:
KoudbloedKim schreef:
We hebben nu een site. :)
http://www.doubleshoot.weebly.com

Op de website staat helemaal geen informatie over jullie prijzen etc!?

Kijk eens op een (professionele!) website van een fotograaf.
Nergens zie je prijzen.

http://www.aishazeijpveld.com/
http://www.erwinolaf.com/#/portfolio/
http://antoncorbijn.com/
http://web.ruudvanempel.nl/home.html

Ik vind dat ook totaal niet nodig. Mensen kiezen jou voor jouw werk, niet omdat jij de leukste prijs hebt. Sterker nog, zulke klanten, wil ik niet. 40,- p.u. is namelijk behoorlijk normaal bedrag voor een 'professionele' fotograaf. En bij vele is dit nog aan de zeer lage kant. Maar vele vele mensen kunnen niet begrijpen waarom, want 'je hoeft toch alleen op een knopje te drukken?' :')

Waarom is een fotograaf 'zo duur'? interessant artikel: http://www.rogierbos.nl/waarom-is-goede ... afie-duur/

Verder, snap ik dat iedereen laag begint. Dit heb ik uiteraard ook gedaan. Hoe meer je oefent, hoe meer jaren vol energie en tijd en oefening en apparatuur je erin steekt. Des te wijzer je wordt en des te betere foto's je kunt afleveren. Dan kan je prijs omhoog.

Ik vind dit nog geen professionele foto's dus prijzen of informatie over een gratis (oefen) portfolio shoot is lijkt mij wel handig! :) (of zo'n soort actie)
Ook informatie over reiskosten en al die algemene informatie miste nog...was alleen bedoelt als een idee
Laatst bijgewerkt door xMarloes op 08-12-14 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:52

Ik heb net een mapje op mijn computer gemaakt met foto's die mij inspireren, uit bijzondere hoeken bijvoorbeeld.
Krijg gelijk al weer een hoop inspiratie! :):)

Jellybeans

Slina schreef:
yellowtje8 schreef:

Ben ik het niet mee eens. Je moet eigenlijk een foto kunnen maken die zonder te bewerken ook al heel goed is. Dat doe je dus door goede apparatuur (alhoewel, echt goede kunnen met hun mobiel ook supermooie foto's maken), de juiste instellingen en inzicht in mooie kaders.

Dat vind ik inderdaad ook wel hoor.
Maar aangezien de TS wel meerdere keren begint over de nabewerking, en dat die veruit de meeste tijd kost. Dat kan natuurlijk ook.

laughterline

xMarloes schreef:
Ik vind dit nog geen professionele foto's dus prijzen of informatie over een gratis (oefen) portfolio shoot is lijkt mij wel handig! :)
Ook informatie over reiskosten en al die algemene informatie miste nog...was alleen bedoelt als een idee

Oh op die manier :)
Val jou ook niet aan hoor haha. Was gewoon een mening in het algemeen. :P

KoudbloedKim schreef:
Ik heb net een mapje op mijn computer gemaakt met foto's die mij inspireren, uit bijzondere hoeken bijvoorbeeld.
Krijg gelijk al weer een hoop inspiratie! :):)

Altijd handig! :D