Leonyr schreef:Even wat uitgebreider nu ik wat meer tijd heb.
Allereerst wil ik duidelijk maken dat het ontzettend knap is wat sommige met hun bewerkingsprogramma's voor elkaar krijgen.
Maar mijn inziens is dat geen fotografie meer. Fotografie is het zien van een juiste uitsnede, het op de juiste manier verwerken van het licht, de kleurtemperatuur bepalen en dan op het juiste moment afdrukken.
Dan ben ik misschien van 'de oude stempel', maar ik zie nu zat foto's voorbijkomen waarbij alleen op timing en bewegings-scherpte wordt gelet. De rest? Dat zie je dan wel weer in photoshop. Het wordt dan meer een kwestie van even snel klikken en het 'fotograferen' begint pas in photoshop.
Als daarnaast bij actie-foto's ook nog de burst-tool wordt gebruikt, wat voor kunst zit er dan in fotograferen?
Waar het dan op neer komt is je kwaliteit met photoshop. Nogmaals; ook dat is bewonderingswaardig, maar wel op een andere manier.
In mijn ogen ben je dan niet zozeer een fotograaf, maar ga je meer richting een grafisch ontwerper. Dan betekent ook helemaal niet dat je minder bent dan andere fotografen, maar gewoon dat je kunsten ergens anders liggen dan achter de camera.
Dan heb ik het overigens niet over het lijntje wegwerken en het lichtelijk oplichten. Maar wel over het extreem croppen (Bijvoorbeeld een hoofd uitcroppen), het extreem verscherpen, oplichten, alles in de extremen.
Wat ik dan ook vaak zie op een fotomeeting, is een groepje fotograferen, zittend of vaak staand en bovenal bijzonder 'positie-vast'. Ze zetten niet na vijf foto's een stap opzij, maar vragen hooguit of het paard een andere kant op kan rennen. Meer richting 'de luie fotograaf'. Toch komen daar na afloop de meest bijzondere en fantastische foto's uit. En als ik dan dit topic zie, dan weet ik waar dat 'fotografisch talent' hem in zit. Niet zozeer in het fotograferen, maar in de verbazingwekkende skills met Photoshop.
Ik hoop hiermee niet teveel kapotte beeldschermen veroorzaakt te hebben want nogmaals, ik bedoel het niet denigrerend. Maar het is wel mijn mening en een verklaring voor mijn totale verbazing over sommige fotografen.Citaat:Het is ontzettend moeilijk om én een bewegend paard in de gaten te houden, achtergrond mee te nemen en dan ook nog eens compositie bepalen. Soms gaan die drie dingen niet helemaal goed, wat vaak ook nog een onmachts-puntje is.
En dat is, vind ik, de kunst der fotografie.
Dat heeft niks met de oude stempel te maken. Het lijkt soms wel alsof mensen denken dat het nabewerken van foto's iets nieuws is wat is gekomen met Photoshop; dat is niet waar, want in de doka bewerkte men vroeger ook al. Contrast, kleuren, helderheid en dat soort dingen nabewerken in de doka was heel normaal en hoorde ook gewoon bij het fotograferen.
Fotograferen is niet alleen op een knopje drukken, het is ook de foto ontwikkelen. Of dat nu digitaal is of analoog.

Ik vind iemand die wat meer bewerkt dan ook niet meteen een 'mindere' fotograaf.