[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:16

Ik kan geen tweedehands lens aanschaffen omdat het via de verzekering gaat, als ik dat wel wil krijg ik helaas niets vergoed. Het moet echt een lens zijn die vergelijkbaar is qua glas/prestatie's aan de lens die ik plaatste. Maar die van 900 euro is vergelijkbaar of is die ook beter?

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:37

Ik heb vandaag voor mijn nikon d3100 de sigma 18 - 250 F3.5 - 6.3 dc os macro
Maar ik weet nog niet wat ik er van vind := Kan nog niet echt m'n draai ermee vinden. Maar het went vanzelf hoop ik haha.
Iemand ervaring met deze lens?

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:04

WiancaR schreef:
Ik kan geen tweedehands lens aanschaffen omdat het via de verzekering gaat, als ik dat wel wil krijg ik helaas niets vergoed. Het moet echt een lens zijn die vergelijkbaar is qua glas/prestatie's aan de lens die ik plaatste. Maar die van 900 euro is vergelijkbaar of is die ook beter?

Die is beter, maar zoals ik al zei mis je daar hoe dan ook de Minolta kenmerken die heel prettig werken. De goedkopere is niet te vergelijken met je oude 75-300.
Als ik in jouw schoenen stond kocht ik toch een beercan of dezelfde tweedehands, en dat ik het bedrag zelf betaal. Vaak is dit niet veel (100-200 euro) en ik heb het er zeker voor over als je er zulk goed glas voor krijgt.
Ook een van de redenen dat ik geen verzekering heb afgesloten (speciaal) voor mijn materiaal, maar ook niet verwacht dat het vergoed wordt. Er zijn zo veel regeltjes dat er uiteindelijk weinig overblijft en je heel erg in je keuze beperkt wordt. Dan werk ik liever nog wat meer in de maand zodat ik het zelf kan bepalen. :) Liever zelf 200 euro besteden en er enkele jaren met plezier mee werk, dan (bij wijze van) 900 vergoed krijgen en ergens toch verlangen naar een andere lens.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 00:13

Ik fotografeer nu met een 55-250mm ik vind dat opzich een fijne lens maar ik heb laatst een keer een 70-200 F4 (met over zonder IS weet ik eigenlijk niet meer :o ) van mijn werk geleent en wat een verschil was dat :oo . Ik vond het resultaat echt verbluffend en dat op mijn eigen body (1000D) toch echt een heel erg instapmodel.

De prijs van een (tweedehands) 70-200 F4 zonder IS viel mij eigenlijk wel mee (ik wist alleen de prijs van de versie met IS en had mij nooit gerealiseerd dat die zonder zoveel goedkoper was :z ). Zijn er nog andere lenzen die kwa prijs en kwaliteit vergelijkbaar zijn met de canon 70-200 f4 of is denken jullie dat dit de beste keuze is. Ik ga hem dan gebruiken icm met mijn 1000D, nieuwe body zit er voorlopig niet iig niet in combinatie met een nieuw objectief, een objectief lijkt mij dan de betere investering. Ik wil hem voornamelijk gebruiken voor dieren en sportfotografie zo af en toe misschien een portret.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 00:17

Het objectief is ook belangrijker dan de body. :) Ik denk niet dat je qua prijs/kwaliteit een ander objectief zult vinden met deze eigenschappen voor bij de paardjes en hondjes. :=

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 00:32

Ik heb onlangs die stap gezet van 55-250 naar 70-200 F4 non IS en ik ben een dolgelukkig meisje :) zeker bij paardjes en hondjes is het echt een heel fijn ding :j Nieuw vond ik 'm ook heel prima te betalen en dat heb ik dus ook gedaan.. Het enige nádeel is dat ik nu mijn kitlensje (18-55 IS) echt heel heel heel hard tegenvalt en dat mijn portemonnee het me niet toestaat om die ook binnen nu en afzienbare tijd te upgraden :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 00:34

Neej schreef:
Ik heb onlangs die stap gezet van 55-250 naar 70-200 F4 non IS en ik ben een dolgelukkig meisje :) zeker bij paardjes en hondjes is het echt een heel fijn ding :j Nieuw vond ik 'm ook heel prima te betalen en dat heb ik dus ook gedaan.. Het enige nádeel is dat ik nu mijn kitlensje (18-55 IS) echt heel heel heel hard tegenvalt en dat mijn portemonnee het me niet toestaat om die ook binnen nu en afzienbare tijd te upgraden :')

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM. <3

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 00:43

Ik zag op marktplaats wel in ongeveer dezelfde prijs een sigma 70-200 f 2.8 zonder OS die is dan dus wel wat lichtsterker wat binnen misschien wel voordelig is, maar ik heb nog niet zoveel gevonden over de kwaliteit van die lens.

Ik heb trouwens nog een vraag je dat een beetje off-topic is maar ook een beetje on-topic want als ik een 70-200 lens oid koop loop ik er vast weer sneller tegenaan :P . Ik heb heel snel last van mijn polsen als ik een middagje foto's maak. Nogal vervelend, ik heb wel eens de tip gehoord een batterypack te gebruiken om de camera in balans te brengen, bij een topzware camera heb ik inderdaad veel sneller last maar ik krijg na een tijdje uiteindelijk vaak wel last ook al is de camera niet erg uit balans. En met battery pack is de camera natuurlijk ook weer zwaarder, zijn daar nog andere handige trucjes voor. Ik heb een statief en dat helpt uiteraard heel goed :Y) , maar ik vind dat wel wat lastig bij actie foto's

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 00:49

Bagheera_206 schreef:
Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM. <3

Sponsor jij dan <<)

Die staat inderdaad op m'n wishlist ja *\o/*

@liedje, lastig, geen idee eigenlijk. Mijn rechterpols is ook heel blessuregevoelig maar van mijn 450D met BG en teletoetert heb ik gelukkig niet echt heel veel last.. De eerste dagen fotograferen had ik wél last van stijve spieren hahahah, hij weegt beduidend meer dan de 55-250 :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 05:40

Het gewicht draag je voornamelijk met je linkerarm. Zorg dat je elleboog tegen je lichaam zit of als je door je knieën gaat zet je je linker elleboog op je bovenbeen/knie. En indien de mogelijkheid zich voor doet natuurlijk lekker op de grond gaan liggen sniperen. :)

Ben jij een linker- of rechteroog fotograaf? := In het geval van linkeroog en BG kun je de set op je linkerschouder laten rusten op je BG. *\o/*

Helaas heb ik even geen foto in mijn "R-in-actie" mapje op feestboek waar ik mijn body zo vast hou... Zal eens vragen of men zaterdag even een foto wil maken waarbij ik met mijn linkeroog kijk en body met mijn linkerschouder ondersteun.

@Neej: Ik had je best willen "sponsoren" door in januari mijn 17-55mm aan jou te verkopen, maar helaas heb ik hem al aan een andere Bokker verkocht... :=

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:03

Even globaal het topic doorgelezen, maar ik gooi mijn vraag toch gewoon hier neer en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Sinds vorig jaar heb ik een panasonic lumix gx1 systeemcamera.
Fijne camera met een objectief 1:3.5-5.6/ 14-42 met een diameter van 52.

Nu liep ik laatst in het bos en in de verte stonden wat reeën. Foto gemaakt, geen ree te zien natuurlijk op de foto, veel te ver weg.
Nu wil ik graag een ander objectief erbij, maar als ik naar de objectieven kijk die geschikt zouden zijn voor mijn camera (van panasonic zelf), dan schrik ik me een hoedje. Dure dingen.

Op de site van kamera express en dergelijke staan vaak aanbiedingen van tweedehands en ik vroeg me dus af of die ook passen of passend gemaakt kunnen worden mbv een tussenring?

Zodra ik tijd heb rijd ik eens even langs de winkel, maar ben benieuwd naar jullie eventuele ervaringen.
Nu moet erbij gezegd worden dat fotograferen mijn hobby is en ik geen prof ben of die intenties heb.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:45

Bagheera_206 schreef:
Het gewicht draag je voornamelijk met je linkerarm. Zorg dat je elleboog tegen je lichaam zit of als je door je knieën gaat zet je je linker elleboog op je bovenbeen/knie. En indien de mogelijkheid zich voor doet natuurlijk lekker op de grond gaan liggen sniperen. :)

Ben jij een linker- of rechteroog fotograaf? := In het geval van linkeroog en BG kun je de set op je linkerschouder laten rusten op je BG. *\o/*

Helaas heb ik even geen foto in mijn "R-in-actie" mapje op feestboek waar ik mijn body zo vast hou... Zal eens vragen of men zaterdag even een foto wil maken waarbij ik met mijn linkeroog kijk en body met mijn linkerschouder ondersteun.

Ik krijg ook vooral last van mijn linkerpols (die is ook zwakker want ooit gebroken) dan probeer ik hem natuurlijk te ontlasten maar het is onhandig om je camera met rechts te tillen dus krijg ik dan ook last van rechts :\ . Als je een foto hebt van hoe je dat nu doet zou ik hem wel graag willen zien want met de uitleg heb ik er niet echt een beeld bij.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:04

Ik had exact hetzelfde probleem. Nu heb ik een brace gekocht die ik alleen tijdens het fotograferen om mijn linkerpols doe. Dit gaat heel goed, ik heb er nooit meer last van. :) Nu kan ik gerust enkele uren fotograferen zonder dat het zeer gaat doen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:02

liedje89 schreef:
Ik fotografeer nu met een 55-250mm ik vind dat opzich een fijne lens maar ik heb laatst een keer een 70-200 F4 (met over zonder IS weet ik eigenlijk niet meer :o ) van mijn werk geleent en wat een verschil was dat :oo . Ik vond het resultaat echt verbluffend en dat op mijn eigen body (1000D) toch echt een heel erg instapmodel.

De prijs van een (tweedehands) 70-200 F4 zonder IS viel mij eigenlijk wel mee (ik wist alleen de prijs van de versie met IS en had mij nooit gerealiseerd dat die zonder zoveel goedkoper was :z ). Zijn er nog andere lenzen die kwa prijs en kwaliteit vergelijkbaar zijn met de canon 70-200 f4 of is denken jullie dat dit de beste keuze is. Ik ga hem dan gebruiken icm met mijn 1000D, nieuwe body zit er voorlopig niet iig niet in combinatie met een nieuw objectief, een objectief lijkt mij dan de betere investering. Ik wil hem voornamelijk gebruiken voor dieren en sportfotografie zo af en toe misschien een portret.

Dit is leuk om te lezen haha! :D

Ik ben zelf hard aan het nadenken, overdenken, piekeren, twijfelen etc. om deze stap ook te maken :)
ben blij met deze reactie!

Nu twijfel ik alleen of ik de f/4 of de f/2.8 wil aan schaffen :=
(spaar ik nog even verder of niet...)

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:07

Oh ik ben zo blij met mijn nieuwe lens <3
Ik heb gisteren meteen een testshoot gedaan(foto's zijn te zien als je klikt op de link in mijn onderschrift)

De lens is echt ideaal alleen wel wat lastiger als je grovere/grote paarden hebt.

De lens is een Nikkor 70 - 300

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:28

EngeltjeS schreef:
liedje89 schreef:

Dit is leuk om te lezen haha! :D

Ik ben zelf hard aan het nadenken, overdenken, piekeren, twijfelen etc. om deze stap ook te maken :)
ben blij met deze reactie!

Nu twijfel ik alleen of ik de f/4 of de f/2.8 wil aan schaffen :=
(spaar ik nog even verder of niet...)

Een F/2.8 is natuurlijk wel echt :~ maar ik ga denk ik liever voor de F/4 om en dan daarna door te sparen zodat ik ook mijn andere objectief kan vervangen. Anders val ik wel in een heel diep kwaliteitsgat als je een keer niet te ver in wilt zoomen :P .

Ik heb nu trouwens een canon 50mm F/1.8 in bruikleen, ik vind de prijs kwaliteit verhouding eigenlijk heel goed ik erger me alleen een beetje aan de autofocus die is nogal langzaam of heeft er echt moeite mee, is dat bij de II variant van die lens verbeterd? Want dat ik denk dat ik hem wel ga missen als ik hem weer inlever :o

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:35

Ik heb de II denk ik (net nieuw gekocht bij fotokonijnenberg), maar ik heb eigenlijk geen probleem gemerkt met de autofocus. Prettig lensje, leuk speelgoed :)

Gezien ik mijn tele ben verloren/gestolen, ga ik ook sparen voor de 70-200 f4. :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:03

RianneH, wat een nachtmerrie zeg!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:28

Het is wel heel vervelend en ik baal behoorlijk, maar het ging gelukkig 'maar' om de 55-250, dus niet direct het allerergste.. En een goed excuus om een nieuwe tele te kopen :) Plus dat ik de lens nodig heb op vakantie en alleen gebruik bij de paarden. Flink veel werken van het zomer :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:04

Leonyr schreef:
[paard] schreef:

Die is beter, maar zoals ik al zei mis je daar hoe dan ook de Minolta kenmerken die heel prettig werken. De goedkopere is niet te vergelijken met je oude 75-300.
Als ik in jouw schoenen stond kocht ik toch een beercan of dezelfde tweedehands, en dat ik het bedrag zelf betaal. Vaak is dit niet veel (100-200 euro) en ik heb het er zeker voor over als je er zulk goed glas voor krijgt.
Ook een van de redenen dat ik geen verzekering heb afgesloten (speciaal) voor mijn materiaal, maar ook niet verwacht dat het vergoed wordt. Er zijn zo veel regeltjes dat er uiteindelijk weinig overblijft en je heel erg in je keuze beperkt wordt. Dan werk ik liever nog wat meer in de maand zodat ik het zelf kan bepalen. :) Liever zelf 200 euro besteden en er enkele jaren met plezier mee werk, dan (bij wijze van) 900 vergoed krijgen en ergens toch verlangen naar een andere lens.

Zoals ik al zei ga/kan ik geen tweedehands lens aanschaffen :Y). Ik gebruik die lens toch amper en dat geld gaat niet naar een nieuwe lens maar naar een upgrade van mijn body. Ik ben er nou eenmaal voor verzekerd, krijg het vergoed en dus wil ik graag weten wat dan vergelijkbaar is. Deze verzekering geldt voor al mijn apparatuur, ook mijn laptop etc krijg ik vergoed als daar iets mee is. Maar geen van beide is dus vergelijkbaar, de ene is minder, de ander is beter. Dan ga ik dat voorleggen kom ik vast tot een prima middenweg.

In elk geval bedankt voor de infomatie :).

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:32

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want zit met mijn handen in het haar..
Sinds maandag heb ik op mijn nikon d3100 de sigma 18 - 250 F3.5 - 6.3 dc os macro. Leek me een fijne lens voor een compacte maar toch goede lens. Ik werd ook geadviseerd deze te nemen in de winkel.
Nu heb ik er wat foto,s mee geschoten en het valt me zo zwaar tegen! Er lijkt overal een soort waas overheen te zitten en hij stelt totaal niet goed scherp. Waren 3 verschillende weersomstandigheden: Zon, avondzon & bewolking. Verschillende instellingen geprobeerd en ook nog de autofuncties uitgeprobeerd. Maar geen van alle fotos is me goed bevallen..

Zou dit nu echt aan de zoom liggen of puur aan de lens? Las op internet iemand die het zelfde had maar meer niet echt..

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:01

Heb je wat voorbeeldfoto's?
De 18-250 is een superzoom, niet van een hele hoge kwaliteit. Resultaten op het niveau van een 70-200 zal ik dan ook niet verwachten, maar ben benieuwd wat voor een platen er bij jou momenteel uitkomen met je combi.
Hoe verloopt het scherpstellen? Hapert hij? Stelt hij scherp op hetgene waar jij op focust?

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:24

Had wat voorbeeldfoto's maar ze zijn beet klein uitgevallen met uploaden.. Had van mijn hondje wat foto's geschoten maar de blik in haar ogen lijkt heel erg te misvormen.. Soort dode blik. Maakt niet uit uit welke hoek ik schoot.. Foto's van pony zijn al helemaal mislukt omdat hij elke keer verkeerd focuste. Wanneer ik bijvoorbeeld met actiefoto's het paard focuste, stelde hij scherp op bijvoorbeeld zijn oren... Misschien ligt dit aan de macro functie erin?
Ik zal morgen eens proberen Wat fotos te plaatsen als voorbeeld!

Edit: ik ga kijken of ik hem morgen terug kan brengen. Vind het geen fijne lens voor bijna 400 euro... Dan spaar ik liever even verder

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 23:32

shirdaki schreef:
Had wat voorbeeldfoto's maar ze zijn beet klein uitgevallen met uploaden.. Had van mijn hondje wat foto's geschoten maar de blik in haar ogen lijkt heel erg te misvormen.. Soort dode blik. Maakt niet uit uit welke hoek ik schoot.. Foto's van pony zijn al helemaal mislukt omdat hij elke keer verkeerd focuste. Wanneer ik bijvoorbeeld met actiefoto's het paard focuste, stelde hij scherp op bijvoorbeeld zijn oren... Misschien ligt dit aan de macro functie erin?
Ik zal morgen eens proberen Wat fotos te plaatsen als voorbeeld!

Edit: ik ga kijken of ik hem morgen terug kan brengen. Vind het geen fijne lens voor bijna 400 euro... Dan spaar ik liever even verder

Ik begrijp niet helemaal wat ik voor me moet zien met vervormde ogen? Waar de camera scherp stelt ligt aan de instelling van de camera en wat je zelf doet, niet aan de lens! Is de foto danwel scherp op het punt waar hij scherp heeft gesteld of ook niet?

Ik weet niet wat voor lens je eerder gebruikte misschien moet je er gewoon aan wennen, misschien heeft hij ook wel een defect. Maar in de winkel staan wel vaker mensen met weinig verstand van fotografie dus wat ze je aanraden is niet altijd ook echt verstandig (tenzij je echt naar een gespecialiseerde winkel gaat, maar zelfs dan verkopen ze je vaak nog graag een UV filter die je niet nodig hebt ipv een zonnekap :roll: ).

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:57

Ik weet niet hoe je het precies uitlegd sorry voor m'n omstreden verhaal! Maar er leek een soort waas over te zitten. Ook de schepte merkte je heel erg.. Hoorde dat er helaas wat meer waren die dit met sigma hadden! De foto's klopte gewoon niet zegmaar..

Maar heb hem inmiddels terug gebracht en ga nu voor een 55-300 of een 70-300. Wss de 55 ivm kleine bak bij ons.

Uv filter werd me idd ook gelijk aangesmeerd :=