Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:42

LisaDijk schreef:
Waarom jammer? omdat er paaltjes zijn weggewerkt? of omdat er wat aan de kleur word gedaan? want dat laatste gebeurde ook gewoon in de doka! (dingetjes wegwerken overigens soms ook...)

Omdat ik van echt hou. Ik hou ook niet van nepbloemen, laminaat wat op hout lijkt en nep merkkleding.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:53

Soms ontkom je er gewoon niet aan, je hebt niet altijd perfecte omstandigheden als fotograaf zodat je alles zó vast kan leggen zoals het is zonder dat er iets storendst op de foto staat, tuurlijk streef je daar zoveel mogelijk naar maar het is niet altijd mogelijk. Daarnaast als fotograaf kies je er samen met de eigenaar voor om een paard tussen paaltjes en draad los te gooien met 9/10 als gevolg dat je dan paaltjes of draad weg moet werken. Tuurlijk een paard helemaal los op de zandvlakte ideaal! maar dan kan je ook gelijk je geliefde dier vaarwel zwaaien in veel gevallen. Die paaltjes zijn dus een oplossing om zonder je paard kwijt te raken :+ toch mooie actie foto's te hebben, met als nadeel dat je de paaltjes/draad weg moet werken maar dat neem je dan voor lief. Zolang het in overleg gaat met een eigenaar over het wegwerken zie ik geen problemen :) Als jij een fotoshoot boekt en aangeeft dat je niets "nep" wilt zien achteraf dan moet je er bijvoorbeeld niet voor kiezen om een paard los te zetten tussen paaltjes en draad :P of je moet ze mooi vinden op de foto natuurlijk :+

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:05

Rhodos schreef:
LisaDijk schreef:
Waarom jammer? omdat er paaltjes zijn weggewerkt? of omdat er wat aan de kleur word gedaan? want dat laatste gebeurde ook gewoon in de doka! (dingetjes wegwerken overigens soms ook...)

Omdat ik van echt hou. Ik hou ook niet van nepbloemen, laminaat wat op hout lijkt en nep merkkleding.

Ik vind het een slechte vergelijking en een klein beetje een belediging voor de fotograaf die de foto heeft genaakt.. Paaltjes weg shoppen heeft niets met nep te maken. De foto is helemaal goed gemaakt en als je de paaltjes zou laten staan is dat zonde van de mooie foto.. Nu trekt het oog alleen maar naar het mooie paard en niet naar een paaltje.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:05

Begrijp me niet verkeerd, het paard zelf wordt weer gegeven zoals hij is. Hij wordt niet mooier of beter gemaakt. De foto is prachtig!

En ik snap dat mensen ervoor kiezen en het dus op deze manier bewerkstelligen maar ikzelf hou er niet zo van. Ik hoef dan ook niet perse zo'n foto van mijn paard :). Mijn vraag kwam naar voren omdat ik me bij deze foto had kunnen voorstellen dat hij genomen was in een bak en de omheining niet zichtbaar door de positie van de fotograaf. kleine edit: ik zit nog eens naar de foto te kijken en ik weet eigenlijk niet of je de omheining er niet zichtbaar op kan krijgen zo technisch ben ik namelijk niet :+. Dus wie weet zit ik er helemaal naast.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:14

In het geval van die foto had je er denk ik voor kunnen zorgen dat het de paaltjes en draad niet zichtbaar waren, maar ik weet natuurlijk niet precies de omstandigheden. Zo te zien galoppeert het paard op een heuvel, dan had je er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de paaltjes onderaan de heuvel te zetten, maar nadelen zijn; paard springt wellicht makkelijk over de omheining. Of het paard gaat helemaal uit zijn dak onderaan de heuvel en jij staat net aan de andere kant waardoor je dat allemaal niet op de foto krijgt :P
Laatst bijgewerkt door LisaDijk op 24-03-13 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:14

First_Unique schreef:
Ik vind het een slechte vergelijking en een klein beetje een belediging voor de fotograaf die de foto heeft genaakt.. Paaltjes weg shoppen heeft niets met nep te maken. De foto is helemaal goed gemaakt en als je de paaltjes zou laten staan is dat zonde van de mooie foto.. Nu trekt het oog alleen maar naar het mooie paard en niet naar een paaltje.

Je mag het een slechte vergelijking vinden toch is dat het niet. Er zijn mensen die een sfeer / plaatje willen creëren en daar oplossingen voor bedenken (prima maar ik hou er niet van) en mensen die houden van op het juiste moment de juiste foto onder ideale omstandigheden (ook prima toch?).

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:15

LisaDijk schreef:
In het geval van die foto had je er denk ik voor kunnen zorgen dat het de paaltjes en draad niet zichtbaar waren, maar ik weet natuurlijk niet precies de omstandigheden. Zo te zien galoppeert het paard op een heuvel, dan had je er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de paaltjes onderaan de heuvel te zetten, maar nadelen zijn; paard springt wellicht makkelijk over de omheining. Of het paard gaat helemaal uit zijn dak onderaan de heuvel en jij staat net aan de andere kant waardoor je dat allemaal niet op de foto krijgt :P

:D Klopt

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:16

Rhodos schreef:
Je mag het een slechte vergelijking vinden toch is dat het niet. Er zijn mensen die een sfeer / plaatje willen creëren en daar oplossingen voor bedenken (prima maar ik hou er niet van) en mensen die houden van op het juiste moment de juiste foto onder ideale omstandigheden (ook prima toch?).

Ik hou ook het meest van een foto onder de juiste omstandigheden geloof me, maar je beschikt als fotograaf niet altijd over ideale omstandigheden, daar moet ook rekening mee gehouden worden :)

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:28

Ik volg dit topic al even, en gister heb ik helaas ook niet de meest ideale omstandigheden gehad..

http://tinypic.com/r/2e4m5nq/6

De reclame borden waren niet te vermijden, heel erg jammer. Ik ben niet zo'n bewerk ster, gister is iemand zo aardig geweest om de borden weg te werken, en dat ziet er al veel mooier uit.

Verder vind ik paaltjes en storende dingetjes wegwerken kunnen :) Maar benen verplaatsen en nek dikker maken, nee, dat vind ik echt niet kunnen.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:33

Had je de reclameborden niet vermeden als je een stuk lager was gaan zitten? Ik zie dat je op 104mm hebt gefotografeerd, als je verder weg was gaan zitten en lager (dan zat je ook niet te laag dat je het paard van "onderen" op de foto krijgt) had je dat misschien wel op kunnen lossen :)

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:36

Dat had ik al geprobeert Lisa, maar dan zag je alsnog een stuk van de borden helaas... De goede kant waar ik normaal fotografeer op die locatie, waren de bomen gekapt.. Heel erg zonde. Daardoor moest ik voor die kant kiezen.

Maar zo kan ik er altijd wel rekening mee houden, tips ben ik altijd voor in!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:39

Zouden ze dit paard al weer gevangen hebben? :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door yvonnepuntnl op 24-03-13 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

MerelBormans

Re: Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:47

Kijk, van dat soort dingen wordt je (ik) als fotograaf wel gelukkig! :p

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:56

zonnetje, leuk paard dat los kan galoperen... ja daar word ik happy van :))

Ik heb wel eens een paard helemaal los mogen fotograferen :) helaas zat het weer niet mee en ben je alsnog een tijd bezig om het paard een beetje doortekening te geven en ruis te verwijderen... meer als dit heb ik er niet uit kunnen halen ookal school ik in RAW: http://reneefotografie.nl/wp-content/up ... G_2732.jpg . Misschien dat als ik het nu zou bewerken het met mijn nieuwe kennis wel beter zou kunnen, maar just to show dat zelfs een loslopend paard op de foto zetten nog steeds een lange bewerkingstijd kan geven :)

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:04

Haha heerlijk weer en ook nog een paard los!

Lifaya, gaaf dat het paard helemaal los kon! Maar zonde van het weer zeg :oo
Laatst bijgewerkt door horsieslii op 24-03-13 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:15

yvonnepuntnl schreef:
Zouden ze dit paard al weer gevangen hebben? :D

[ Afbeelding ]

Haha ik zag die ook langskomen op FB, geweldig! hopelijk krijgen we ook zulke momentjes in toscane haha :D Maar in het buitenland hebben ze meestal baaien die je makkelijk af kan sluiten dacht ik?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:23

Conclusie: we moeten gewoon met z'n allen emigreren. :))

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:27

Ja baaien zijn echt ideaal :P

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:41

Laurie schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:42

LisaDijk schreef:
Laurie schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

+1 :))

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:55

Dat is idd de beste conclusie, dan zijn de foto's niet meer "nep" :')

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:02

Poeh, iets staat me bij over optimaliseren, retoucheren en manipuleren. Optimaliseren gebeurde vroeger in de doka al, rechttrekken van foto's, belichting en contrasten bijwerken. Retoucheren in de zin van het wegwerken van kleine foutjes zoals een pukkeltje of een wondje, en manipuleren. Als het afgebeelde verandert tov de gemaakte foto. En dat is nu juist het punt waar er lastig een lijn te trekken is. Een halstertouw wegwerken valt dan ook onder manipuleren, het paard staat immers niet los, maar toch is dit voor velen acceptabel. Het is moeilijk om grenzen te stellen, en met de huidige technieken soms nog moeilijker om realiteit van nep te onderscheiden.
In gevalletje commercie, dekhengsten e.a., moet er in mijn ogen zo min mogelijk geshopt worden. Zo min mogelijk manipuleren, that is.

Sorry als het onduidelijk is, zit op mobiel

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:10

lifaya schreef:
Ik heb wel eens een shoot gehad naast een industrieterrein, geloof me, daar word je als fotografe niet blij van :) Maar ik wil wel mooie foto's kunnen leveren.

Dat is onwijs balen ja, maar ik vind dat in dit geval het probleem van degene voor wie jij de shoot doet. Zij hebben kennelijk die locatie aangegeven, waarom zou jij daar dan aan gaan shoppen?
Zij hadden zelf ook aan de achtergrond kunnen denken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:20

Ik zeg toch niet dat ik het doe omdat ze het van mij verwachten? Ik doe het omdat ik het zelf wil, mijn naam komt op die foto's te staan dus wil ik gewoon de beste foto's kunnen leveren. Dat is mijn recht :) Als ik de foto's mooier kan maken qua omgeving, waarom niet?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:23

lifaya schreef:
Ik zeg toch niet dat ik het doe omdat ze het van mij verwachten? Ik doe het omdat ik het zelf wil, mijn naam komt op die foto's te staan dus wil ik gewoon de beste foto's kunnen leveren. Dat is mijn recht :) Als ik de foto's mooier kan maken qua omgeving, waarom niet?

OK, snap je punt inderdaad.
Ik zou er niet voor kiezen in zo'n geval. Als zij die achtergrond kiezen zou ik er mijn tijd niet in stoppen om die te veranderen. Ik zou deze foto's in ieder geval niet zelf gebruiken in mijn portfolio.