Fotografiemeetings: Wat vind jij er van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Fotografiemeetings: Wat vind jij er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 23:14

Ik vind het prima zo, een ieder kan z'n eigen keuze maken. Je kan de fotografie markt in principe vergelijken met kleren kopen. Het feit dat de Zeeman bestaat (minder mooi, minder kwaliteit maar goedkoper) betekent toch ook niet dat de H&M geen klanten meer heeft? (bijvoorbeeld, dit is geen persoonlijke keuze). Natuurlijk is kleding iets wat je móét hebben en is foto's een luxe, maar dat neemt niet weg dat het te vergelijken is.

Laat een ieder lekker zelf kiezen wat hij of zij wil. Als fotografen vanwege bijvoorbeeld de modellen het gratis willen doen, prima. Als een fotograaf dit niet wil, dan doet hij of zij dat vooral niet. Zelfde verhaal voor het model.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:33

Sinds kort heb ik ook een spiegelreflex en ben ik druk bezig deze te leren kennen. Ik bied geen fotoshoots aan, maar maak graag foto's van mensen/dieren/planten enz. in mijn omgeving, hier zoek ik dan de leukste uit en deze stuur ik dan op.
Een meeting lijkt me daarom erg interessant en is voor mij ook niet om geld te verdienen oid.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:30

Het lijkt me best eens een keer heel leuk. Ik ben nog leek.

En ja, voor diegene die zo makkelijk mooie foto's willen opstrijken... tsja uiteindelijk is het ook reclame voor de fotograaf, ook al verdien je er dan niets mee. Maar reclame, en dan natuurlijk positieve, is natuurlijk altijd goed!

En diegene kan ervaring opdoen :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:37

Ik heb de eerste 2 pagina's gelezen, de rest nog niet.
Ik reageer als model, niet als fotograaf.

Wat ik er tot nu toe van vind: ik ben 2 x met mijn paard op een meeting geweest, en 1 x met mijn hond. Verder bekijk ik heel veel resultaten van meetings waar ik niet ben geweest.

Over het algemeen zie ik deze meetings als een leuke kans voor fotografen om hun portfolio uit te breiden. En een leuke kans voor mij op een gezellig dagje uit, met leuke foto's.

De fotografen zijn -over het algemeen- vrij jong. Niets op tegen, iedereen moet ergens beginnen. Ik vind de kwaliteit van de foto's heel wisselend per fotograaf, maar, over het algemeen beslist niet denderend. (uiteraard zijn er uitzonderingen)De kwaliteit is vaak van dien aard dat ik met mijn compact-cameraatje met de goede instellingen vaak betere foto's krijg. Zowel qua scherpte en kleurinstelling, als qua "het juiste moment" als qua bijzondere uitsnedes of standpunten.
Dit is geen kritiek, zou het dat wel zijn, dan ging ik gewoon niet naar zo'n meeting.

Dat maakt voor mij wel dat ik niet snel foto's nabestel. Ik vind vervolgens de prijzen die worden gevraagd echt enorm, als je kijkt naar de kwaliteit.
Zit er nu een echt spectaculaire foto bij, ja, alla. Maar zoals gezegd, over het algemeen vind ik die echt tegenvallen.

Met name originaliteit mis ik erg. Altijd wel weer dezelfde foto op stand, in draf, van achteren. Nooit eens een aparte foto, geschoten tussen de benen van een paard door, omhoog vanonderaf of zoiets.
Kleurinstellingen, scherpte diepte, etc. zijn ook lang niet altijd geweldig.
Vaak bijvoorbeeld een oog net niet scherp, storende achtergrond etc.

De reacties -ook op dat soort foto's- zijn vervolgens vaak lyrisch...

Toch ga ik naar dit soort meetings. Omdat ik het leuk en gezellig vind. Omdat ik trots ben op mijn paard, en hem aan de hele wereld wil laten zien. Omdat ik vind dat iedereen ergens moet beginnen en een kans moet krijgen. En inderdaad ook voor een hoop aardige -niet briljante- foto's, waar ik weinig aan uitgeef.

Houdt dit mij tegen om ooit een echte betaalde shoot te boeken? Neen. Ik weet niet of ik dat uberhaupt ooit gedaan zou hebben namelijk.
Aan de andere kant, als ik een fotograaf tegenkom, die het voor elkaar krijgt om 15 echt briljante foto's van mijn paard te schieten op zo een meeting, dan zou het maar zo kunnen zijn dat ik die ooit wel een keer echt boek. Maar dan voor een shoot waar alles inzit dat ik zoek.

Ik ben zelf een leuke hobby-fotograaf, die er net wat meer kaas van heeft gegeten dan de gemiddelde amateur-plaatjes-schieter. Ik wil er mijn beroep niet van maken. Ik hoef niet zo nodig een portfolio om te laten zien wat ik kan. Ik maak af en toe wat foto's voor mijn lol, met zeer goedkope basisapparatuur.
Ik denk dat als je met een goedkope camera goede foto's kunt maken, dat het dan met een reflex ook wel lukt.
Ik zie veel mensen met reflexen werken, die het met een simpele camera zeker niet zouden kunnen... Of die niet zonder bewerkings-programma kunnen.
Wat mij betreft moet een echt goede foto goed zijn van zichzelf. Zonder kunstmatig verscherpen, vervagen, bewerken of wat dan ook.

Ik kijk dus wel vrij kritisch naar deze meetings...
En toch ga ik...

in de hoop ooit een briljante fotograaf tegen te komen. En tot die tijd om heerlijk te genieten van een leuke dag uit met mijn paard.
Want dat is waar ik het voor doe...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:58

Lees nu op pag. 3 de reactie van Amable.

Dat is eigenlijk precies hoe ik erover denk!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:00

Ik vind de fotomeetings ontzettend leuk, het is alleen jammer dat regelmatig dezelfde paarden worden uitgekozen :)

Nog een editje: ik heb 1x mee mogen doen en dat was jammer genoeg niet zo'n leuke ervaring. Op zich daar zelf was het ontzettend leuk. Maar later heb ik en alle andere mensen die met hun paard er waren maar van 2 meerdere foto's ontvangen. Van eentje nooit wat ontvangen, eentje was alles kwijt en van eentje kreeg ik hooguit 10 foto's van de paar uur dat we daar waren...

Ik wilde daarom dolgraag weer een keertje gaan, ik zou dolgraag mooie foto's willen hebben van mijn paardje in een mooie omgeving. Maar dan moet je wel uitgekozen worden natuurlijk :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:27

Jup,

hier dus op 3 meetings geweest. 2 x paard, 1 x bud georganiseerd en 1 x goed georganiseerd.
(van de eerste x weet ik niet eens welke fotografen er mee waren, heb van de meeste niet eens de foto's gezien...)

1 x met hond. organisatie klopte wel, alleen iedereen leek elkaar te kennen, ook alle modellen. Ik viel dus een beetje buiten de boot daar... Daar mistte ik dus wat gezelligheid.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:33

Bagheera_206 schreef:
Misschien is mijn tip dan toch wel niet zo heel slecht om alle deelnemende modellen te verplichten minimaal 3 nabestellingen te doen. Zo stimuleer je de fotografen naar een hoger niveau om de nabestellingen te krijgen en denken modellen er goed over na naar welke meeting zij willen afhankelijk van de deelnemende fotografen. :=

Zit wel wat in.

3 nabestellingen minimaal, maar dan wel totaal. Niet 3 per fotograaf, want dan wordt het onbetaalbaar.

Prijs vrij laten? marktwerking?
Of prijs per fotograaf hetzelfde, zodat de betere fotografen ook zeker de meeste nabestellingen krijgen?

(Ik wil niet vast zitten aan minimaal 3 nabestellingen, als de prijs per foto boven de zeg 5 a 10 euro komt te liggen! want stel dat de kwaliteit tegen valt, dan zit ik vast aan 3 duur betaalde foto's die in mijn ogen niet voldoen...)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:40

Bagheera, waarom zou je een model verplichten foto's af te nemen? Dat model is er ook voor de fotograaf. Zonder fotografen geen meeting, zonder modellen geen meeting. Zo simpel is het toch?
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 07-07-12 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:43

stef schreef:
Bagheera, waarom zou je een mOdiel verplichten foto's af te nemen? Dat model is er ook voor de fotograaf. Zonder fotografen geen meeting, zonder modellen geen meeting. Zo simpel is het toch?

Ben ik het mee eens :) Ik vind dat je modellen niet kunt verplichten daartoe.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:43

Al zou het natuurlijk niet vervelend zijn :)) (dat er nabesteld word)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:55

Natuurlijk niet, maar niet verplicht stellen en ook niet mauwen dat je er zoveel tijd en kosten aan hebt gehad imo

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:56

dat zeg ik toch niet? :P Al zou het wel fijn zijn als de modellen wat nabestellen, verplichten, zeker in het geval van slechte fotografen, zou ik niet doen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:58

Jij niet, maar genoeg hier wel

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:03

Lifaya maar ik moet eerlijk zeggen de enige foto's die ik gebruik zijn de digitale, ik druk nooit bestanden af en heb ook bijna geen foto's op mn muur hangen. Ga ik foto's nabestellen dan belanden ze ergens in een lade. De bestanden die ik gebruik zijn de digitale webversies. Copyright stoor ik me niet aan. De bestanden die je bij zo'n shoot krijgt zijn al de digitale versies. Wat moet ik dan nog nabestellen? Evt een origineel als ie heel gaaf is maar ik ga echt geen 30 euro voor een foto neerleggen

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:18

Interessant topic dit.
Fotomeets vind ik helemaal niet zo'n probleem. Wel als er problemen worden gemaakt om niets... :=
Mede omdat ik laatst ook voor het eerst mee had gedaan als fotograaf met een meeting.
En nu blijkt dat iemand zich nogal opwindt over het feit dat er betaald moet worden voor de originelen.
Het jammere is tevens dat er al een aantal internetformaatfoto's door een van de deelnemers in gebruik zijn genomen, en ook lekker bijgesneden, omdat diegene dat mooier vond. Met als gevolg dat de copyright eraf gesneden is...
Hoe is het dan als fotograaf om daarop te reageren?

Tevens kwam naar voren dat men geen geld wilde neerleggen voor de originelen. Want dat vond men niet rechtvaardig gezien zijn model was tijdens de meet. Ik denk win-win situatie. Zij een heleboel foto's van diverse fotografen van haar model. En de fotograaf heeft iets voor in zijn portfolio. En de rest is aan de model zelf of men wel of niet iets afneemt van een of meerdere fotografen.

En dan nog niets eens hebbende over de kosten voor originelen. Ik weet dat sommige fotografen 60-80 euro vragen voor het origineel of helemaal niet afgeven. Dus qua kostenplaatje verschilt het nogal...

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:01

Revanches schreef:
Het jammere is tevens dat er al een aantal internetformaatfoto's door een van de deelnemers in gebruik zijn genomen, en ook lekker bijgesneden, omdat diegene dat mooier vond. Met als gevolg dat de copyright eraf gesneden is...
Hoe is het dan als fotograaf om daarop te reageren?

Misschien was het geen gerichte vraag maar ik wil er tóch antwoord op geven. :) Dit heb ik zelf vaak zat meegemaakt, en toen heb ik besloten mijn naam/logo in 't midden van de foto te zetten. Maar hier krijg ik dan weer negatieve reacties op van de modellen van een meeting. Zoals laatst had ik een vrouw die vond het zó onacceptabel dat mijn logo in het midden stond dat ze zelfs zei (of ze het echt heeft gedaan weet ik niet) dat ze contact op had genomen met de rechtsbijstand en weetikveel allemaal. Dat vind ik dus ook het jammere, de vrouw bracht zoveel arrogantie met zich mee dat ik het dan niet meer leuk ga vinden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:54

Zo, dat gaat dan wel weer heeeeeeeel erg ver... Rechtsbijstand???? Voor de resultaten van een GRATIS fotoshoot? dan heb je toch gewoon genoegen te nemen met wat je krijgt? Je kunt dan altijd beslissen of je wil bestellen of niet, dat staat vrij. Maar het is toch algemeen bekend dat er een copyright op komt te staan, juist om te voorkomen dat de foto's voor meer dan alleen social-media gebruikt worden?

Ik ben kritisch, dat is waarschijnlijk wel duidelijk uit mijn eerdere posts, maar dit vind ik dan ook weer echt absurd!

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:59

Wat dat betreft kun je het als fotograaf ook niet goed doen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:31

rechtsbijstand vind ik idd héél ver gaan (en zonde van je tijd, je hebt toch geen poot om op te staan lijkt me).
Ik kan me wel voorstellen dat mensen het jammer vinden als er een copyright dwars door de foto staat. Op die manier is de foto niet mooi meer, en dus niet leuk om te laten zien (en laten zien heeft weer als resultaat dat mensen het werk van een fotograaf zien, en dat je dus potentiele klanten bereikt.
Mijn idee is dus (zoals al heel veel gebeurt) : Gratis shoot, gratis digitale exemplaren in het topic zetten met een copyright ergens is de hoek, van een x kwaliteit.
Model heeft vervolgens de keuze wel of niet na te bestellen tegen betaling

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:08

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 00:41

het is idd een win-win situatie. Vind het dan ook wel erg krom dat mensen het vreemd vinden dat je moet betalen voor originelen.

Ik vraag nu nog 15 euro per origineel :') maar zodra ik terug ben zal die prijs ook omhoog gaan, denk richting 20-25 euro :) En dat is dan alleen voor prive gebruik, commercieel gebruik heeft andere tarieven :P

Ik doe nooit moeilijk met foto's op internet formaat geven, houd me ook nooit aan een bepaald aantal, ik bewerk gewoon alle foto's die ik de moeite waard vind en die geef ik dan aan de eigenaar van het paard (met logo, wat er ook niet vanaf mag :P ) En zo is iedereen blij :)

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:50

Ik vind fotomeetings erg leuk en gezellig maar heb er nu 3 gehad en het begint nu wel een beetje saai/normaal te worden.
Het spannende is er van af en zie vaak dezelfde modellen terug komen op de meetings... Voor mij houd het dan ook op als portfolio materiaal.

En soms komt het voor dat de meeting heel chaotisch verloopt en heb dit al een keer meegemaakt en vond dit niet prettig werken.
Vind dat veel mensen het onderschatten om een meeting te gaan organiseren. Daar moeten ze beter over nadenken voordat ze een meeting organiseren.
Ik vind dat alleen fotograferen een meeting moeten organiseren en geen modellen. Want krijg dan de indruk dat ze zelf graag gratis foto's willen.
En bij de organisatie van de modellen gaat het nogal eens mis... De meeting waar ik het meeste plezier bij heb gehad is mijn eerste meeting geweest.
Denk dat het ook komt omdat het vrij nieuw was voor mij. Het is nu gewoon niet speciaal meer maar elke weekend kan je ergens terrecht voor en meeting..

Ik zit op dit moment best krap kwa inkomen en het kost mij nu alleen maar geld.. Ik heb nog nooit een nabestelling gehad.
Dit jaar ga ik nog naar de meetings die ik gepland heb en daarna stop ik ermee. Misschien dat ik dan 1 keer in het half jaar/jaar naar een meeting ga.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:22

Wil er nog even aan toevoegen dat er zoveel meetings zijn dat mensen veel vaker afzeggen en er uiteindelijk een tekort is voor fotografen tijdens een meeting...
Vind wel dat het aantal meetings flink naar beneden mag gaan!