[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:23

Statief heb ik ook, en gaat ook zeker mee. Maar zit ik zo verkeerd als ik denk dat het fijn is om een object net wat mooier uit te kunnen lichten of om (via muur/plafond) jezelf net dat beetje extra licht te geven wat nodig is? (of in situaties met tegenlicht, maar daar gaat 't nu effe niet om) Ik had iig niet de verwachting dat ik met flitser ineens in 't stikdonker mooie foto's kan maken of zo. :)

Niet dat ik er per sé eentje wil hoor, maar het leek mij een nuttige aankoop. Maar als ik dat verkeerd heb, dan bewaar ik dat geld wel voor een andere/volgende aankoop, haha.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:33

Samy schreef:
Ik heb mail terug, maar wat ze willen gaat niet.
Ze wil alle foto's hebben, naja dat deed ik altijd al bij ze voor een leuk prijsje, het is niet de hele dag.
Ik mocht ook wel met mijn camera fotograferen, maar dan met haar kaartje. Ze heeft alleen de kitlens.
Dat gaat hem dus niet worden, ze heeft de 550 en dat kaartje past niet in mijn 7D.
Straks dus maar even een prijsopgave maken en zeggen dat ik toch met mijn eigen camera moet werken. Die 70-200 2.8 heb ik toch echt wel nodig voor de fotos buiten.

Als ik mag kiezen om een bruiloft te doen met 550D of met 7D... Beide! :+ Mijn 580EXII op de 550D met kitlensje en die 70-200mm f/2.8 op de 7D. :+ Ik heb zelf de ervaring dat de 550D af en toe moeite heeft met scherpstellen in het donker. Dan kun je vaak alleen maar het middelste punt gebruiken wat iets gevoeliger is. Oplossing voor mij is dan om het hulplichtje van mijn opzetflitser te gebruiken om toch fatsoenlijk scherp te kunnen stellen zonder in te flitsen. De AF-punten van de 7D zijn allemaal een stuk gevoeliger dan die van de 550D en kun je wel beter je composities maken door gebruik te kunnen maken van alle 19 AF-punten.

Een bruiloft zou ik sowieso niet doen met maar 1 body. := Altijd reservebody en kitlensje oid mee...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:13

Weer te grappig:

50 Tips & tricks by DRTV:

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:05

Hallo,

Ik heb een Canon PowerShot SX120 ls.
Heeft iemand tips voor de instellingen bij zonsondergang zodat ik de juiste lichtinval krijg?

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:09

Wat wil je fotograferen?
En op welke manier?

Wil je met 't licht in je rug werken (direct licht), met strijklicht of juist met volledig tegenlicht?

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:29

Ik wil wat foto's van de contour van het paard, maar vooral met het licht in de rug. (ik heb verder geen idee wat strijklicht is) Ik ben pas net begonnen met fotografie. Mijn camera maakt 1600x1200 pixel foto's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:37

Als je met de zon in je rug wil fotograferen (dus veel licht op je onderwerp), dan zou ik niet té laat gaan fotograferen. Je ogen wennen namelijk aan 't feit dat het donker wordt, maar je camera niet.
Soms ben je dan dus net wat te laat en is er niet genoeg licht om de foto te kunnen bevriezen.

Voor een silhouet (volledig tegenlicht) zorg je dat de zon heel laag staat (bijv. nu rond 21.30 uur 's avonds) en zet je je onderwerp vóór de zon. Verder hoef je dan niet echt iets bijzonders te doen, je foto wordt vanzelf een silhouet.

Zet de camera bijvoorbeeld op Av.
Stel die waarde zo laag mogelijk in (bijv. f2.8 of f4, etc.). En controleer welke sluitertijd je camera dan aangeeft.
Is dat heel traag (bijv. 1/10e seconde)? Dan moet je je iso hoger zetten (bijv. van iso 200 naar iso 800 toe).
Is dat een hele snelle sluitertijd? (Bijv. 1/4.000e seconde), dan kun je de iso weer wat lager zetten.

De sluitertijd hoeft maar nét genoeg te zijn om je onderwerp te bevriezen.
In stilstand is 1/200e voldoende. In actie zit je met 1/500e vaak wel veilig (afhankelijk van hoe snel je onderwerp zich beweegt).

Vind je dit nog te moeilijk? Ga dan gewoon aan de slag in de portret stand op je camera.
En lees wat meer over instellingen en belichting rondom fotografie. Op internet zijn daar goede lessen/tutorials op websites over te vinden. En een goed boek is ook nooit verkeerd :)

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:49

Hallo Femke,

Het bovenstaande vind ik erg lastig en ik zou niet weten hoe het moet op mijn camera. Zou jou boek goed zijn? Ik heb al heel wat tips en tutorials gelezen, maar ik weet niet hoe ik dit op mijn camera kan instellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:51

Mijn eerste tip is om je gebruiksaanwijzing een keer goed door te lezen.
Daar staan vaak al heel erg veel bruikbare tips in.

In mijn boek ga ik inderdaad nog in op wat alle termen betekenen en hoe ze met elkaar in verbinding staan.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:56

Oke, Ik ga de gebruiksaanwijzing nog maar is doorlezen :O

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:22

is het niet een compact camera wat je hebt dan? want soms kan je het bij een compact camera niet echt instellen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:26

De betreffende camera heeft de M, Av, Tv en P functies gewoon.
Dus kan helemaal handmatig ingesteld worden qua belichting ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:26

Sorry dat ik even kom binnenvallen, maar heb een vraagje :+

Ik heb een Canon 1000D en probeer af en toe eens wat uit met de camera. Stel het liefst alles handmatig in.
Maar net geoefend op waterdruppels, en die kreeg ik niet 100% scherp. Wie kan me wat tips geven om waterdruppels op de foto te zetten? :D

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:48

fotografeer je met de kitlens 18-55mm? mss kom je te dicht bij het onderwerp met je lens?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:25

Idd de kitlens :j maar hoe kan je hem dan dichtbij en scherp op de foto krijgen? :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:14

Heb je een voorbeeldje van één van je foto's met de exif erbij?

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:20

ik zoom gewoon zo ver mogelijk in, dan stel ik scherp (dus knop half indrukken) en dan kijk ik hoe dichtbij ik kan komen, hopelijk snap je het, nogal moeilijk uit te leggen :P

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:25

Ik zal morgen avond de fotos even uploaden! Ben nu niet thuis :+

hafjesliefde: maar dan kan je nooit zo dichtbij komen dat je lens de druppel bijna raakt? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 23:19

Inderdaad...
Iedere lens heeft een minimale scherpstel afstand.

Je eigen ogen ook.
Probeer je vinger eens te volgen, terwijl je steeds dichter naar je oog toe gaat. Vanaf een bepaald punt kun je je vinger niet meer scherp zien, maar alleen wazig.

Dat werkt met lenzen ook zo.

Op de lens staat ergens (vaak onderop of bijv. bij de focus afstandring) precies wat de minimale scherpstelafstand is.

Ik weet 't niet precies uit m'n hoofd, maar ik gok dat die zo rond de 30cm zal liggen.
Zo veel afstand moet je dus van je onderwerp houden om scherp te kunnen stellen. Kom je dichterbij, dan lukt scherpstelling niet meer.

Wat je dan nog kunt doen is bijvoorbeeld een marco lens kopen of "lensje keren" (via google meer over te vinden).

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 23:37

Weet iemand of er een apparaatje bestaat waarop je je sd kaartjes kunt legen en de foto's worden opgeslagen (soort externe harde schijf dus).
Aangezien ik volgend jaar langere tijd op vakantie (reis) wil lijkt me dit erg handig omdat ik dan geen zin heb om met m'n MacBook te gaan slepen terwijl je aan het 'backpacken' bent :).

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 23:41

Femke, Met lensje keren kun je er een tussenring inzetten toch? Ik zou alleen een beetje huiverig zijn voor stof in mijn objectief, omdat de achterkant openblijft. Of valt dit wel mee?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 23:42

Femke bedankt voor je uitleg! Zal morgen mijn lensen is bekijken!
Welke marco lens is goed en betaalbaar? Misschien een leuk verjaardagscadeau :D

Showteam ik kan jou helaas niet helpen. Heb geen idee namelijk!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 23:46

Nell, In het objectieventopic kun je wel het één en ander vinden van zowel canon als nikon. Ik weet niet waar je mee fotografeert? :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 23:47

De canon :D
Zal morgen dat topic eens bekijken! Dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:26

@Showteam: ja, dat is er.
Ik ben de naam ff kwijt....
Maar dan zit je aan zoiets: http://www.bobatkins.com/photography/co ... shpac.html
Prijzen liggen denk ik zo tussen de 250 en 500 euro.
Het is een portable harde schijf met een ingebouwde cardreader. Soms hebben ze ook nog een kleuren display zodat je de foto's al kunt zien.

@Mootje: je objectief heeft aan de achterkant ook gewoon glas. Dus stof zal er op die manier niet inkomen ;) Er kan wel stof in je camera komen als je geen verloopring gebruikt.
Zo'n verloopring is dus wel heel handig, maar niet perse noodzakelijk.

@Nell_: kijk eens in een online camera winkel, klik naar Canon (of de Sigma en Tamron die voor Canon zijn) en kijk naar alle lenzen waar "Macro" achter staat. Dan zie je vanzelf welke lenzen het zijn en hoe duur ze zijn.
Dit linkje bijvoorbeeld voor Canon macro lenzen bij Cameranu.nl: http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/c ... o/c125_476