Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
hafjesliefde schreef:Elin_ schreef:of 55-250mm IS II f4 5.6 ?![]()
@Richard : welke lens heb jij eigenlijk ?
dat doet me aan een vraagje denken dat ik nog in mijn achterhoofd had: mijn kitlens, kan heel soms op 4.0, wanneer is dit? soms is dat op sluitertijd 1/100, maar andere keren weer niet?
_tarja_ schreef:Zeg hoe bepaald je eigenlijk bij een bewegend beeld hoe klein je sluitertijd is? Soms hoor ik mensen ie bij 1/250 al een mooie scherpe foto hebben. Wat gebeurd er als je je sluitertijd zo klein mogelijk zet? En waarom is het een keuze om bij een bewegend beeld je sluitertijd niet op z'n kleinst te zetten?
Heeft dat ook te maken hoe je het diafragma instelt en of het donker weer is of binnen?
Alwiene schreef:_tarja_ schreef:Zeg hoe bepaald je eigenlijk bij een bewegend beeld hoe klein je sluitertijd is? Soms hoor ik mensen ie bij 1/250 al een mooie scherpe foto hebben. Wat gebeurd er als je je sluitertijd zo klein mogelijk zet? En waarom is het een keuze om bij een bewegend beeld je sluitertijd niet op z'n kleinst te zetten?
Heeft dat ook te maken hoe je het diafragma instelt en of het donker weer is of binnen?
Ja, ik stuur je even een mailtje door met uitleg hierover
Bagheera_206 schreef:Dat hangt er erg vanaf hoe snel je bewegend onderwerp gaat. Hoe sneller het onderwerp hoe korter je de sluitertijd moet zetten.
Daarnaast heb je last van bewegingsonscherpte. Dat wil zeggen dat je zelf de camera beweegt wat dus onscherpe foto's oplevert. Richtlijn is ongeveer aanhouden bij hoeveel mm je fotografeert. Bij 50mm een sluitertijd korter dan 1/50s. Bij 100mm een sluitertijd korter dan 1/100s. Bij 200mm een sluitertijd korter dan 1/200s. Etc. Dus hoe verder je inzoomt des te korter moet je sluitertijd maken om bewegingsonscherpte te voorkomen.
Nouks schreef:Vragen staat vrij, maar eigenlijk is dit wel het verkeerde topic daarvoorEr staat op FK ook een tips & tricks-topic. En je eerste vraag wordt behandeld in de handleiding van je camera
Je andere vraag kun je denk ik zelf wel beantwoorden... Een (te) korte sluitertijd en (te) klein diafragma geeft een te donkere foto, dus een (te) lange sluitertijd en een (te) groot diafragma geeft een....?
Faya__ schreef:Dag dames, ik zit al een tijdje te kijken naar spiegelreflex camera's.
Nu kwam ik deze set tegen, is dit een goede prijs/kwaliteit verhouding en is deze camera goed, ik ben nog maar beginnend en wil het gewoon voor de hobby houden.
http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/E ... 78169.html