[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 17:16

hoi ik meld me!

CrazyIris schreef:
Ik heb een vraagje!
Ik heb geen macrolens, maar wil toch wel een beetje deftig insecten fotograferen met ofwel mijn 55-250 zoom of kitles (18-55).
Dit is het resultaat van mijn kitlens:
55mm
f5.6
1/800
ISO1250

Origineel:
[ Afbeelding ]
Bewerkt:
[ Afbeelding ]

En dit is het resultaat van mijn Zoomlens
250mm
f5.6
1/400
ISO 160

Origineel:
[ Afbeelding ]
Bewerkt:
[ Afbeelding ]

Welke lens zouden jullie gebruiken, waarom? En hoe zou ik bijvoorbeeld het spinnenweb duidelijker kunnen krijgen (met of zonder photoshop)?

ik weet niet wat voor lens je moet gebruiken maar ik zal geen photoshop gebruiken, vind organel persoonlijk altijd mooier.
trysteffy schreef:
Ik heb een nieuwe camera besteld moet morgen binnen 8 dagen binnen komen:-) een canon 1200D

leuk!

Dagmar80

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 09:35

@ Marit: Het is maar net wat de omstandigheden zijn en wat voor soort onderwerpen je fotografeert. In een studio heb je hem niet nodig bijvoorbeeld. Loop je buiten rond en je ziet een geweldige wolkenlucht dan kan het weleens tegenvallen op de foto, waar zijn die wolken? Pola erop schroeven, draaien en zie: een prachtige wolkenlucht!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:08

Ja, dat is zo inderdaad.. Zie je ook echt verschil in achtergrond als je bv met paarden bezig bent?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:41

Ik heb een flitser die ik even kan gebruiken om uit te proberen.. helaas zit er geen handleiding bij en is het een redelijk oud model :D Weet een van jullie misschien hoe ik m aan de gang kan krijgen ?

Het is een agfatronic 221cb en ik heb zelf een canon eos rebel.
Op internet word ik er niet echt wijzer van.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:20

_Mondy_ schreef:
Ik heb een flitser die ik even kan gebruiken om uit te proberen.. helaas zit er geen handleiding bij en is het een redelijk oud model :D Weet een van jullie misschien hoe ik m aan de gang kan krijgen ?

Het is een agfatronic 221cb en ik heb zelf een canon eos rebel.
Op internet word ik er niet echt wijzer van.

Daar zou ik mee uitkijken...:=

http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:07

Mag ik een brutale vraag stellen??

Ik probeerde gisteren een gans te schieten maar de vleugels zijn gewoon echt niet helemaal goed gegaan.
Iemand hier die me kan vertellen waarmee ik hier de fout in ging??

Afbeelding

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:12

als je hem echt wilt schieten, zou ik toch een pistool pakken :')

wat zijn je instellingen?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:16

Hij bleef wel lang genoeg zitten om raak te kunnen schieten :D
Volgende keer maar wat hagel meenemen :')

Instellingen......F5,6....ISO 100......1/160

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:22

sluitertijd mag veel sneller. ik zou kiezen voor minimaal 1/600. en als dat te weinig licht geeft de iso wat omhoog.

verder moet ik zeggen dat ik ook nog wel wat moeite daar mee heb hoor, maar een hogere sluitertijd gaat je de volgende keer beter helpen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:26

<3 <3 dank je wel _/-\o_ _/-\o_
Ik denk dat dat brutale ding wel weer eens komt kijken en dan hoop ik raak te schieten.
Wel lastig inschatten want zo heel veel tijd krijg je niet van zo een dier.....en eenmaal aan het vliegen is hij zo weg -O-

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:31

Ik heb er ook veel moeite mee. ook met bewegings fotos. maar hoe hoger je sluiter des te beter voor beweging :j met paarden fotografie heb ik minimaal bij draf en galop 1/800 :j

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:34

Met paarden schoot ik vandaag 1/600 in draf.....dat ging eigenlijk prima met mijn camera.
Galop op de 800 - 1000.......ligt aan het paard.......
Maar een vogel pppffff.....daar moet je er eerst maar eens een aantal van zien te vinden om het verkeerd bij te doen lijkt wel

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:52

@Marit: Jazeker! De kleuren worden ook intenser, de lucht wat blauwer, kan je zelf wat mee spelen door aan het filter te draaien. Nadeel is wel dat je zo'n 3 stops lichtverlies hebt, dus je moet je instellingen wel wat aanpassen. Op een lichte en heldere zomerdag zeker aan te raden! Verder zou ik adviseren om als je een pola koopt een beetje goede kwaliteit te kiezen zodat je beeldkwaliteit niet achteruit gaat, helemaal zonde als je een dure, goede lens hebt (duurste van het duurste is ook niet nodig, beetje shoppen online...).

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:48

quartel schreef:
Mag ik een brutale vraag stellen??

Ik probeerde gisteren een gans te schieten maar de vleugels zijn gewoon echt niet helemaal goed gegaan.
Iemand hier die me kan vertellen waarmee ik hier de fout in ging??

[ Afbeelding ]

Ik vinnem eigenlijk wel grappig, je hebt ook al vind je de foto mislukt toch beweging vastgelegd ;)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:39

Afbeelding

Iso200 sluitertijd?? Met een sigma lens 18-200
Deze week krijg ik me nieuwe camera

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:34

Filmen jullie wel eens met jullie DSLR? :=

Als je geen touchscreen hebt is het toch wel erg lastig om te blijven focussen op onderwerpen die bewegen... :=

Hoe doen jullie het met het geluid? Gebruiken jullie de interne microfoon of hebben jullie een externe microfoon? Ik heb afgelopen weekend zo een Rode Video Mic gekocht. Binnenkort maar eens uitproberen. :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:59

Jaaa ik ben veel bezig met filmen voor school, al redelijk wat filmpjes gemaakt :)

Ik werk eigenlijk altijd zonder microfoon, en later monteer ik er eventueel geluid achter. Die microfoon is inderdaad weinig aan..

Ik stel handmatig scherp, automatisch is gewoon geen optie :+ Ik bedenk van te voren mijn shot, oefen even met welke kant ik op moet draaien en hoe snel en dan kan ik wel redelijk meekomen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:05

Oefening baart kunst. Mijn babyCanon heeft wel een touchscreen en als ik een beetje afstop kan de AF een paard in de binnenbak eigenlijk best prima bijhouden heb ik het idee. Dan film ik met de EF-M 18-55mm STM kitlens. Ik zag tot mijn grote verbazing dat daar ook gewoon een mic ingang op zit. *\o/*

Denk dat ik de microfoon gewoon op mijn DSLR zal gebruik vanaf statief als ik wat opnames maak van wat optredens.

Denk dat die Dual Pixel AF van de 70D het met een STM lens ook wel prima zal doen met filmen, maar filmen met groot diafragma blijft natuurlijk het mooist en maak je optimaal gebruik van je grote sensor. :) Alleen is het focussen dan wel 10x zo uitdagend. :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:26

Bagheera_206 schreef:

Als je geen touchscreen hebt is het toch wel erg lastig om te blijven focussen op onderwerpen die bewegen... :=

Hoe doen jullie het met het geluid? Gebruiken jullie de interne microfoon of hebben jullie een externe microfoon? Ik heb afgelopen weekend zo een Rode Video Mic gekocht. Binnenkort maar eens uitproberen. :)

Dan ben ik erg benieuwd naar de resultaten!
Ik film regelmatig en de resultaten gaan ook wel ergens over. Ik gebruik nu interne mic, simpelweg omdat het geluid er eigenlijk niet zo toe doet (dressuurproeven). Voor de lessen is geluid wel zinvol, maar dat gaat best wel goed met de interne mic. Mocht extern beter werken, is dat zeker een overweging.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:28

Ik was aan het filmen in de les van mijn vriendinnetje. <3 Wat dan eigenlijk nog beter is om haar instructrice losse microfoon op te spelden en draadloos in verbinding staat met mijn babyCanon. :) Eerst maar eens spelen met die Rode Video Mic. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:30

Bagheera_206 schreef:
Ik was aan het filmen in de les van mijn vriendinnetje. <3 Wat dan eigenlijk nog beter is om haar instructrice losse microfoon op te spelden en draadloos in verbinding staat met mijn babyCanon. :) Eerst maar eens spelen met die Rode Video Mic. :)

Er is altijd een volgende stap.... :D

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:34

Bagheera_206 schreef:

Ik stel gewoon zelf alles scherp! Soms wel lastig te zien op het kleine schermpje, maar meestal stel ik automatisch scherp voordat ik begin met filmen, en onder het filmen stel ik het zelf bij.
Het geluid is inderdaad bagger haha, ik heb zelf geen microfoon, want ik film daar tot nu toe nog te weinig voor. Alleen laatst voor een schoolopdracht.

Even een vraag trouwens!
Ik heb op dit moment nog twee geheugenkaartjes nodig. Een voor mijn Isaw (neppe gopro camera) en ik heb nog een extra geheugenkaartje nodig voor een bruiloft die ik ga fotograferen. Maar in die Isaw moeten micro sd kaartjes. Maar ik vroeg mij nu af, als ik die micro sd in een sd adapter doe, kan ik hem dan gewoon als sd gebruiken? (want ik neem dan wel gewoon de snelste variant etc) Want ik vind het een beetje zonde om twee kaarten te kopen als het toevallig ook zo kan.
Iemand toevallig ervaring mee? (a)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:43

Micro SD kun je met adapter idd gewoon gebruiken in je 5D3. ;)

Ik heb laatst een Sandisk Micro SD Extreme 32GB gekocht voor in mijn mobiel. :)

Yvettee schreef:
Bagheera_206 schreef:

Ik stel gewoon zelf alles scherp! Soms wel lastig te zien op het kleine schermpje, maar meestal stel ik automatisch scherp voordat ik begin met filmen, en onder het filmen stel ik het zelf bij.
Het geluid is inderdaad bagger haha, ik heb zelf geen microfoon, want ik film daar tot nu toe nog te weinig voor. Alleen laatst voor een schoolopdracht.

Even een vraag trouwens!
Ik heb op dit moment nog twee geheugenkaartjes nodig. Een voor mijn Isaw (neppe gopro camera) en ik heb nog een extra geheugenkaartje nodig voor een bruiloft die ik ga fotograferen. Maar in die Isaw moeten micro sd kaartjes. Maar ik vroeg mij nu af, als ik die micro sd in een sd adapter doe, kan ik hem dan gewoon als sd gebruiken? (want ik neem dan wel gewoon de snelste variant etc) Want ik vind het een beetje zonde om twee kaarten te kopen als het toevallig ook zo kan.
Iemand toevallig ervaring mee? (a)

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:56

Aah toppie! :D dat scheelt me dan weer een hoop geld!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:54

Vraagje.....ik wil graag een macro foto maken.
Ik weet dat ik daarvoor wat in het menu aan moet passen maar ik kom er niet uit.
Instelling nu is:

S-AF
Iso 320
F13
M

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe??
Ik kan mijn lens niet met de hand afstellen op deze manier.