[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:26

NRJ schreef:
En ook ik zie door de bomen het bos niet meer :o Ik heb een beetje gegoogled, maar er komt steeds meer keuze bij in plaats van dat het minder wordt. Dus laat ik jullie maar om hulp vragen :D
Momenteel heb ik een canon 1100D body, maar ik merk dat ik steeds kritischer wordt op mijn foto's en de body gewoon niet meer aan mijn eisen voldoet.
Handig om te weten is dat ik een aantal objectieven heb ( Sigma 17-70mm 2.8, Canon 70-200mm 2.8 en een 50mm 1.8) en voornamelijk paarden fotografeer, zowel portret als actie. Wat zou voor mij een goede upgrade zijn?

Hangt van je budget af. Je hebt dan denk ik keuze uit 700D, 70D of 7D2.

NRJ

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:28

Ik ben best bereidt iets langer door te sparen, maar heb toch een max van € 1000,- in gedachten.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 01:06

Dan is die 70D een prima keuze! Erg fijn voor actiefoto's voor bij de paardjes en hondjes. :)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 01:57

Dank je! +:)+ Ik ga me eens in dit model verdiepen. Zijn er trouwens ook ergens voorbeeldfoto's te vinden?

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:07

Ik ben ook van de 1100D naar de 70D overgestapt en ik ben er echt ontzettend blij mee!
Kan echt merken dat ik meer uit de camera kan halen, was met de 1100D toch wel aan zijn max.

Ik heb de 70D in combinatie met de 70-200 F4 L lens, ik heb hier 2 topics:

[FK] [FOTO] 1 van mijn weinige hondenshoots

[FK] [FOTO] Herfstfotoshoot

En anders kan je nog even op mn website kijken, meeste foto's zijn met de 70D gemaakt :)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:22

Een lotgenoot, leuk! :D Hele mooie foto's, echt mijn smaak. Ook even op je site gespiekt, volgens mij zijn we samen op de Wassenaarse strandmeeting geweest O:) Had je toen ook al de 70D?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:44

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:40

Hoi allemaal,

Ik kom ook even binnenvallen, hopelijk hebben jullie advies :). Ik fotografeer graag en veel, maar absoluut niet professioneel ofzo. Ik had een Casio Exilim EX-FH20 met 16x optische zoom, waar ik heel erg blij mee was. Deze heeft het helaas begeven en ik ben op zoek naar iets nieuws.
Gezien mijn eisen kom ik steeds weer op ofwel een spiegelreflex ofwel een systeemcamera uit. Mijn budget is overigens niet erg hoog, het moet zeker beneden de 500 blijven. Maar ik loop een beetje vast. Ik wil namelijk graag
- veel kunnen zoomen (ik heb de 16x optische zoom erg vaak gebruikt, bijvoorbeeld voor portretten tijdens concerten)
- goede macrofoto's kunnen maken (ik <3 macro)
- goede actiefoto's kunnen maken (paarden he...)
en daarnaast vind ik het belangrijk dat de kleuren helder en natuurgetrouw zijn.

Ik zat te lezen en kom erop uit dat ik hiervoor minstens 2 lenzen nodig zou hebben. Ik had een leuke systeemcamera gezien (Samsung NX300, beste koop consumentenbond) maar die komt standaard met een 18-55mm en dat lijkt me niet genoeg voor mijn zoomvereisten. En ik zag dat een zoomlens voor die camera ongeveer 250 euro kost, wat ik er echt niet 'even' bij uit kan geven.

Heeft iemand leuke tips om mij verder te helpen in mijn zoektocht?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:02

Ooh Marit wat fijn!! Ik las je blog, lekker impulsief nu al aangekocht, dat zijn de leukste aankopen :D (ik weet wel dat je super veel research hebt gedaan :-) )

ben heel erg benieuwd! Ooit wil ik ook een Full frame <3 Eerst sparen voor een 24-70 f2.8 :Y)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:05

Sheran schreef:
Hoi allemaal,

Ik kom ook even binnenvallen, hopelijk hebben jullie advies :). Ik fotografeer graag en veel, maar absoluut niet professioneel ofzo. Ik had een Casio Exilim EX-FH20 met 16x optische zoom, waar ik heel erg blij mee was. Deze heeft het helaas begeven en ik ben op zoek naar iets nieuws.
Gezien mijn eisen kom ik steeds weer op ofwel een spiegelreflex ofwel een systeemcamera uit. Mijn budget is overigens niet erg hoog, het moet zeker beneden de 500 blijven. Maar ik loop een beetje vast. Ik wil namelijk graag
- veel kunnen zoomen (ik heb de 16x optische zoom erg vaak gebruikt, bijvoorbeeld voor portretten tijdens concerten)
- goede macrofoto's kunnen maken (ik <3 macro)
- goede actiefoto's kunnen maken (paarden he...)
en daarnaast vind ik het belangrijk dat de kleuren helder en natuurgetrouw zijn.

Ik zat te lezen en kom erop uit dat ik hiervoor minstens 2 lenzen nodig zou hebben. Ik had een leuke systeemcamera gezien (Samsung NX300, beste koop consumentenbond) maar die komt standaard met een 18-55mm en dat lijkt me niet genoeg voor mijn zoomvereisten. En ik zag dat een zoomlens voor die camera ongeveer 250 euro kost, wat ik er echt niet 'even' bij uit kan geven.

Heeft iemand leuke tips om mij verder te helpen in mijn zoektocht?

http://www.kamera-express.be/product/12 ... t=default1

Tada! Prima starterset met kit en zoom lens.. Veel goedkoper ga je dit niet vinden, of je moet 2de hands opzoek gaan naar de 55-250 lens en enkel de 1200 met kitlens nieuw kopen. Zo een 55-250 vind je heel regelmatig op 2de hands sites :-)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:16

Dank je voor de tip, het is idd boven budget maar ik ben tweedehands aan het kijken naar die Canon. Waarom zou je de body niet tweedehands kopen?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:02

Ik koop liever een lens 2de hands dan een body. Ik heb het gevoel dat een body sneller verslijt dan een lens :-). Maar als je een 2de hands body wil kan je ook naar de 1100 d kijken, die ga je sneller vinden de 1200 is pas nieuw dus niet veel te vinden op de 2de hands markt :-).

Je kan 2de hands ook naar een 600, 650 of 700 d kijken!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:24

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:54

Sheran schreef:
Ik zie bijvoorbeeld deze:
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr

Is dit wat? Ik heb eerder een tweedehands camera gehad en dat beviel prima, maar ik wil geen kat in de zak kopen uiteraard.

Tikkie aan de prijs, is mijn eerste reactie.

2de hands body, dan koop je heel vaak verouderde techniek en als het wel een redelijk jonge camera is, is de prijs meestal niet dusdanig schokkend laag dat het de moeite waard is.
2de hands bodys worden eigenlijk pas leuk bij de 5D en 1D(s), dat niveau, maar dan betaal je nog altijd 2000 euro voor een 1D mark IV, maar een 1D mark X doet dan weer 7k; dat zijn verschillen om eens over na te denken.

k_m schreef:
Ik koop liever een lens 2de hands dan een body. Ik heb het gevoel dat een body sneller verslijt dan een lens :-). Maar als je een 2de hands body wil kan je ook naar de 1100 d kijken, die ga je sneller vinden de 1200 is pas nieuw dus niet veel te vinden op de 2de hands markt :-).

Je kan 2de hands ook naar een 600, 650 of 700 d kijken!

Dit dus.
De prijzen van de 1200D en in iets mindere mate de 700D zijn zodanig dat het meestal de moeite is om even langer te sparen en gewoon een 700D te kopen, in plaats van een 600D tegen ietsje minder.....
http://www.cameratools.nl/digitale-came ... 18-55-stm/

Die 75-300 is echt niet zo schokkend:
http://www.cameratools.nl/lenzen-object ... 0-5-6-iii/

En de 55-250 is ook niet om failliet van te gaan, maar volgens de kenners wel sneller dan de 75-300:
http://www.cameratools.nl/lenzen-object ... -6-is-stm/

Tel daarbij op dat dit niet de scherpste internetprijzen ooit zijn waarmee die 600D tegen die prijs in mijn optiek echt geen koopje is, zoals gesuggereerd wordt....

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:31

Bedankt voor het advies :)

Het gaat me niet om het sparen (ik heb het geld wel) maar ik wil niet meer geld uitgeven aan een camera. Voor mij wordt het dan buiten verhouding :)

Ok, beter dus een nieuwe body en eventueel wel tweedehands lenzen. Wat is dan een geschikte body die inclusief tweedehands lenzen (2 stuks dus, een flinke zoomlens en een 'standaard') nog wel binnen mijn budget valt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:04

Sheran schreef:
Bedankt voor het advies :)

Het gaat me niet om het sparen (ik heb het geld wel) maar ik wil niet meer geld uitgeven aan een camera. Voor mij wordt het dan buiten verhouding :)

Ok, beter dus een nieuwe body en eventueel wel tweedehands lenzen. Wat is dan een geschikte body die inclusief tweedehands lenzen (2 stuks dus, een flinke zoomlens en een 'standaard') nog wel binnen mijn budget valt?

Ik zou het budget iets verhogen en die 700D-kit nemen. Ga daar even mee experimenteren en koop er daarna een 55-250 bij.
De rest verzamel je er vanzelf bij als je merkt dat dat nodig is en anders niet.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:22

Sheran, bij de mediamarkt staat een Nikon d5100 in promotie met de 18-55 en de 55-200 lens voor 444 euro.
Nu is dit wel bij de mediamarkt die woensdag in Turnhout (België) open gaat, maar misschien is er bij jouw in de buurt ook een soortgelijke promotie?

De body is wel wat ouder, maar je koopt hem nieuw, en in mijn ogen geschikt voor wat jij ermee wilt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:12

De 700D body + kitlens is al boven budget, dus zeker inclusief extra lens (ik ga de sterke lens echt wel nodig hebben, ik gebruikte hem op mijn oude camera hele erg veel) wordt het een bedrag dat ik niet voor een camera over kan hebben op dit moment (net mijn baan kwijt...). Misschien komt hij ergens in de aanbieding :)

Die Turnhout-aanbieding klinkt erg goed, die hebben ze hier helaas niet! Maar ik ga even langs om te kijken of ze stiekem toch zoiets hebben :P

Ik raak nog wel een beetje in de war van de modellen, want hogere getallen betekenen niet automatisch nieuwere modellen enzo :'). Maar ik begrijp dat de 700D bijvoorbeeld in ieder geval goed is, dus als ik die in een aanbieding zie kan ik hem meenemen? En welke nog meer? :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:50

Ok, ik heb toch een kerstbonus *\o/* en nu komt de 700D wel binnen bereik. Maar ik lees zo wat reviews op internet en daar komt toch vaak de 600D er beter uit dan de 700D. Zijn jullie het daarmee eens? Beter de 600D of de 700D nemen?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:06

Ik heb de 600d en ben daar blij van, maar die is niet meer nieuw te verkrijgen, de 700d is nieuwer.. Ik zou in ieder geval daarvoor kiezen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:26

De 600D is idd niet meer nieuw te krijgen. := Naar welke reviews 600D vs 700D heb jij gekeken?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:48

Ik heb ook even een vraagje: Ik denk er al een hele tijd over om een speigelreflexcamera te kopen, maar ik heb het tot nu toe steeds uitgesteld.

Nu ik over twee weken op vakantie ga naar Zuid Afrika, merk ik dat ik wat onrustig word van het idee dat ik al het moois dat ik daar ga tegenkomen, niet zo mooi vast kan leggen met mijn huidige compactcamera als ik zou willen. En dat ik (mezelf kennende) vast heel erg teleurgesteld ben als ik de foto's achteraf bekijk met familie en vrienden. Ik hoor mezelf zeggen: In het echt was het veel mooier!

Welke camera raden jullie mij aan voor zo'n reis, en het mooi op de foto willen zetten van mijn paarden?
Het liefst een mooie aanbieding, niet al te duur (de reis kost al genoeg := ), maar wel een echt goede camera :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:02

Als je op vakantie gaat naar Zuid-Afrika over 2 weken heb je eigenlijk 2 keuzes;
- Of je koopt een spiegelreflex met een kittens + minstens 300mm zoomlens
- Of je houd je compact camera

Een spiegelreflex met alleen kitlens ga je helemaal niets aan hebben op safari. Ik had zelf een 500mm mee :) Een compact kan vaak meer zoomen dus dan ben je daar beter bij uit.

Daarbij, als je nog nooit met een DSLR gefotografeerd hebt ga je dat in 2 weken waarschijnlijk niet geheel onder de knie krijgen..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:15

Dat laatste dacht ik inderdaad ook al, en is ook een reden waarom ik er nog geen gekocht heb (geen tijd om er op mijn gemakje mee te oefenen).

Maar aangezien het toch door mijn hoofd blijft spoken, mijn paarden nog wel een tijdje bij me blijven en ik vaker op reis zal gaan, wordt het wel eens tijd om me er in te gaan verdiepen. Anders zit ik vlak voor mijn volgende reis met hetzelfde 'dilemma'. :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:19

Gewoon lekker op je gemak na je vakantie dan eens oriënteren. Wat wil je precies, waar wil je hem voor gaan gebruiken en wat is je budget, etc.