[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:32

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:35

S_en_Z, jouw foto's hebben allebei geen kleurprofiel. Als er ten tijde van het uploaden nog wel een profiel aan zat, hebben de sites dat eruit gesloopt. Oftewel, beide sites die je gebruikt zijn eigenlijk ongeschikt voor het delen van foto's.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:29

Ik heb geen idee, ik sla ze na bewerken op als .jpg via PS. Heb daar nooit aan gerotzooit omdat ik daar geen kennis van heb :)

Ben nu wel nieuwsgierig geworden zal vanavond eens kijken.

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:35

Vraagje (ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus misschien staat het al ergens), heeft iemand tips voor een gratis te downloaden photoshop filter voor dromerige foto's, zacht licht, lensflares etc.?

Een beetje zoals DreamSuite Mystical Lighting (maar dan gratis dus :D )?
http://www.autofx.com/products/mystical ... ance-gen1/

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:57

Ik heb een vraagje!
Ik heb geen macrolens, maar wil toch wel een beetje deftig insecten fotograferen met ofwel mijn 55-250 zoom of kitles (18-55).
Dit is het resultaat van mijn kitlens:
55mm
f5.6
1/800
ISO1250

Origineel:
Afbeelding
Bewerkt:
Afbeelding

En dit is het resultaat van mijn Zoomlens
250mm
f5.6
1/400
ISO 160

Origineel:
Afbeelding
Bewerkt:
Afbeelding

Welke lens zouden jullie gebruiken, waarom? En hoe zou ik bijvoorbeeld het spinnenweb duidelijker kunnen krijgen (met of zonder photoshop)?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:00

Kkkaren schreef:
Vraagje (ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus misschien staat het al ergens), heeft iemand tips voor een gratis te downloaden photoshop filter voor dromerige foto's, zacht licht, lensflares etc.?

Dat is echt een kwestie van googlen en hopen dat het wat is :') vaak is het niks heel geweldigs, maar af en toe zit er wat bij.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:03

Kkkaren schreef:

Via www.ononesoftware.com kan je picture perfect tijdelijk gratis downloaden. Is wel fijn, maar je hebt niet alles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:06

Marit schreef:
Kkkaren schreef:

Dat is echt een kwestie van googlen en hopen dat het wat is :') vaak is het niks heel geweldigs, maar af en toe zit er wat bij.

Je bedoeld actions voor photoshop? :+

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:20

Nee, ik wil echt een filter, geen action.

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:22

Suuszels schreef:
Kkkaren schreef:

Via http://www.ononesoftware.com kan je picture perfect tijdelijk gratis downloaden. Is wel fijn, maar je hebt niet alles

Thanx! Ga ik even naar kijken...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:42

Ik heb #PE8 ook. Prima plug-in voor Lr en Ps. :)

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:53

Wat is #PE8 Richard?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:02

Photo Effects versie 8. Dat is toch dat ding van onesoftware? :=

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:33

Aha....duidelijk!

Fantasycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:25

Zijn er hier Gimpers die me misschien wat dingetjes kunnen leren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:30

Fantasycat schreef:
Zijn er hier Gimpers die me misschien wat dingetjes kunnen leren?

Ik kan wel met GIMP omgaan ja, heb er al wel wat jaren mee gewerkt. Wat wil je weten? :)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:38

Ik heb ook weer een vraagje.
Hoe geven jullie de klant zijn/haar foto's?
Via een cd of via de mail of nog anders? En hoeveel foto's krijgt de klant bij jullie? Alleen de web-versie of ook de grote bestanden?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:59

Ik geef ze via email en ook nog een cd er bij.
De klanten krijgen minimaal 15 foto's of meer meestal is dat wel rond de 20 foto's.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:08

Iemand verstand van filterhouders?

Ik ben al een tijdje in bezit van enkele polarisatiefilters (voor elke lens) en heb een grijsverloopje voor mijn groothoek.
Ik overweeg een big stopper / 10 stops filter aan te schaffen en begin nu sterk te twijfelen waaraan ik beter doe; weer een opschroeffiltertje voor alleen de groothoek (vignettering?) of ook nog een tweede voor een andere lens? Wil ik straks toch de grijsverloop met de 10 stopper combineren?

Maar... ik heb totaal geen verstand en ervaring met filterhouders... Kan iemand me op weg helpen? Heb sowieso enkele vragen, maar please vertel me als ik nog dingen over het hoofd zie. Goed om te weten hierbij is dat mijn groothoeklens (sigma 10-22mm, 77mm) mijn grote, meest gebruikte, favorietje is.

Vragen:
1) laten houders zich makkelijk bevestigen?
2) kan ik inderdaad 1 houder op alle lenzen schroeven in combinatie met een juiste tussenring per lens (77mm, 58mm en nog 1, ff vergeten)?
3) moet ik dan voor de grootste lens (groothoek 77mm) een houder kopen en filters, en passen deze dan op de andere lenzen (icm tussenring)
4) en hoe groot moet, voor mij, de filterhouder zijn? Het moet groter zijn dan de 77mm, maar hoeveel?
5) hoe zit dat met een polarisatiefilter? Hoe draai je die voor de gewenste polarisatie? En raak je geen pol. vermogen kwijt als je maar een deel van het filter gebruikt als je met de kleinere lenzen werkt? (je doet dan toch niets met het buitenste deel)
6) Met de 10stops zie je niet zoveel door de zoeker, kun je dit filter dan makkelijk even eruit trekken? Dat zou makkelijker zijn ten opzichte van een schroeffilter die je er helemaal af moet schroeven.
7) Ik las dat je met een groothoek moet oppassen voor vignettering en randen vd filter - en dat je de filterhouder andersom erop kan zetten om dat te voorkomen. Is dat zo?

Ik hoop dat iemand me kan helpen en omdat ik niet bekend ben met filterhouders, hoor ik graag waaraan ik vergeet te denken!

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:40

Ik vroeg mij af of iemand misschien nog antwoord weet op mijn vraag? Zou ik erg blij mee zijn :j

joey_lover schreef:
Een aantal pagina's terug staat een heel stuk over kalibratie en dat je de kleurtemperatuur het beste op 5200K of native kan zetten. Geldt dit ook voor CRT monitors? Want op internet lees ik juist ook veel dat je hem op 6500K moet zetten. Dus waar kan ik hem dan het beste op zetten als ik m'n monitor wil kalibreren?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 19:57

F_Orumster schreef:
Iemand verstand van filterhouders?

Ik ben al een tijdje in bezit van enkele polarisatiefilters (voor elke lens) en heb een grijsverloopje voor mijn groothoek.
Ik overweeg een big stopper / 10 stops filter aan te schaffen en begin nu sterk te twijfelen waaraan ik beter doe; weer een opschroeffiltertje voor alleen de groothoek (vignettering?) of ook nog een tweede voor een andere lens? Wil ik straks toch de grijsverloop met de 10 stopper combineren?

Maar... ik heb totaal geen verstand en ervaring met filterhouders... Kan iemand me op weg helpen? Heb sowieso enkele vragen, maar please vertel me als ik nog dingen over het hoofd zie. Goed om te weten hierbij is dat mijn groothoeklens (sigma 10-22mm, 77mm) mijn grote, meest gebruikte, favorietje is.

Vragen:
1) laten houders zich makkelijk bevestigen?
2) kan ik inderdaad 1 houder op alle lenzen schroeven in combinatie met een juiste tussenring per lens (77mm, 58mm en nog 1, ff vergeten)?
3) moet ik dan voor de grootste lens (groothoek 77mm) een houder kopen en filters, en passen deze dan op de andere lenzen (icm tussenring)
4) en hoe groot moet, voor mij, de filterhouder zijn? Het moet groter zijn dan de 77mm, maar hoeveel?
5) hoe zit dat met een polarisatiefilter? Hoe draai je die voor de gewenste polarisatie? En raak je geen pol. vermogen kwijt als je maar een deel van het filter gebruikt als je met de kleinere lenzen werkt? (je doet dan toch niets met het buitenste deel)
6) Met de 10stops zie je niet zoveel door de zoeker, kun je dit filter dan makkelijk even eruit trekken? Dat zou makkelijker zijn ten opzichte van een schroeffilter die je er helemaal af moet schroeven.
7) Ik las dat je met een groothoek moet oppassen voor vignettering en randen vd filter - en dat je de filterhouder andersom erop kan zetten om dat te voorkomen. Is dat zo?

Ik hoop dat iemand me kan helpen en omdat ik niet bekend ben met filterhouders, hoor ik graag waaraan ik vergeet te denken!

Ik heb filters met filterhouders, en een houder laat zich vrij makkelijk bevestigen. Je moet het even weten, maar dan wil het wel.
2. Klopt inderdaad :j
3. Klopt ook :j Als je filters groot genoeg zijn voor die lens (zijn ze al gauw hoor, als je vierkante koopt) passen ze dus ook op de kleinere
4. Op de site van cameranu geven ze dit aan; "Cokin heeft vier verschillende systemen voor het gebruik van filters; te weten het A, P, Z-Pro en X-Pro systeem. Het A systeem wordt aangeraden voor objectieven die een grotere brandpuntsafstand hebben dan 35mm en een filtermaat tussen de 36mm en 62mm hebben. Het P systeem is geschikt voor objectieven met een brandpuntsafstand langer dan 28mm en een grote filtermaat, zoals 82mm. Met het Z-Pro systeem richt Cokin zich op enthousiaste amateur- en professionele fotografen. Filters van het Z-Pro systeem hebben een breedte van 100mm. Het X-Pro systeem betreft filters met een breedte van 130mm, die bij uitstek geschikt zijn voor professionals die met een middenformaat camera werken."
5. Je kan de filterhouder draaien, in elk geval kleine stukjes. Weet zo even uit mijn hoofd niet of je hem echt een kwartslag kan draaien maar geloof van wel..
6. Je kan de filters er super makkelijk in- en uit schuiven
7. Het lijkt mij dat je filterhouder er niet op past als je hem andersom zet :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 22:06

Lijkt mij ook leuk om eens te proberen. Ik heb ook nog steeds geen pola en ND filters. :=

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 22:14

Ik heb een nieuwe camera besteld moet morgen binnen 8 dagen binnen komen:-) een canon 1200D

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:51

@ Richard: Geen pola? Dat kan écht niet... :P Dat is zo'n beetje hét filter wat je moet hebben... Ik heb naast de UV filters ter bescherming ook alleen nog maar 2 pola's (kwam nieuwe lens met grote filtermaat bij...) Trouwens voor degene die er eentje willen kopen, koop er (een) verloopringetjea bij voor je kleinere lens(zen) en je kan pola op meerdere lenzen schroeven. Had ik ook gedaan met nummer één, maar toen kocht ik een lens met een nóg grotere filtermaat :p

Grijsverloopfilter staat ook nog op mijn verlanglijst :P Maar ik doe niet zo vaak landschapjes dus ga ik maar eerst voor de macrolens.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:43

Ik heb ook geen pola, vind hem niet heel erg onmisbaar :+ Of vind jij van wel?