[INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

naambordjes

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:46

Ik heb een vraag:

Hoe en met welk programma kun je verschillende foto's bijv 6, op 1 a4 in het ovaal of rond dezelfde grote maken?

Ik maak zelf gebruik van paint, of Corel PHOTO-PAINT essentials 3.

Bedankt!!

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:54

ff kijken hoor , geloof wel met elk programma, Je neemt gewoon een foto daar klik je het ovaal selctie tool aan of hoe het per programma ook heet ( dat vreschilt) ctrl c ctrl v en dan ff kijken hoeveel pixels hij is
stel 500x500 ( dat je echt precies langs de randjes gaat van hte ovaal en die pixels telt, ok lekker duidelijk XD)
en dan de rest van de fotos precies het zelfde en vergroten tot 500x500,

of

Je neemt basisvorm , die kopieer je op elke foto, dan weet je zeker het is de zelfde grote etc.
en dan gewoon alles om de basisvorm heen verwijderen mt gum evt. andere tools
en dan gewoon plakken op a4 formaat kan evt. in Word of gewoon bestand opnemen in je bewrkings programa
van 21 x 30 cm

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:33

Grmbl... Als ik een foto heb bewerkt in Photoshop CS5, dan ziet hij er naar mijn idee perfect uit. Dan sla je 'm op, open je hem en dan zijn de kleuren helemaal grauw en flets geworden |( Wie weet welke instelling ik in PS moet veranderen?!

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:12

als welk bestandje sla je hem op ?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:14

PNG.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:19

Dat klinkt als een colormanagement probleempje. Kleurweergave hangt er sterk vanaf welk kleurprofiel je aan een bestand hangt en in wat voor programma je je foto bekijkt. Zorg er altijd voor dat je foto het kleurprofiel sRGB heeft, dan is de weergave op je computer en op internet doorgaans het meest betrouwbaar. Het bestandsformaat maakt daarvoor verder niet uit (oké, een foto opslaan als gif is wellicht om andere redenen minder briljant, maar dat heeft dan niks met colormanagement te maken).

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:21

Camerakleuren staan op sRGB :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:36

Dat hoeft niet zo veel te zeggen, het zou kunnen dat je software het profiel er uit sloopt en/of aanpast.

Als je in Photoshop onder je foto op het kleine pijltje klikt en dan op "Document Profile" kun je zien welk profiel je foto heeft.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:38

Oja, dat is wel Adobe RGB. := Waar moet je dat weer veranderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:41

Afbeelding > Omzetten naar profiel als ik het goed heb. Of Bewerken ipv Afbeelding, dat zou ook kunnen :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:44

Bewerken > Profiel toewijzen > sRGB heb ik nu gedaan. Klopt inderdaad want nu wordt de foto flets. Super bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:47

Profiel toewijzen moet je nooit doen (tenzij de kleuren in Photoshop al niet kloppen), daarmee worden de kleuren aangepast. Met "Omzetten" zorg je dat de originele kleuren behouden blijven. Profiel toewijzen is oorspronkelijk bedoelt voor foto's *zonder* kleurprofiel, als je wel weet welk profiel er eigenlijk aan zou moeten zitten.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:56

Oh oke. Heb 'm nu omgezet :P

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:08

Hoi,

ik heb een probleem met Photofiltre. Telkens als ik een foto wil uitknippen langs de lijntjes met dat icoontje dat onder het driehoekje (rechts) staat, gaat dat lijntje steeds terug naar waar het vandaan komt. Ik kan maar ongeveer een half figuurtje uitknippen omdat dat lijntje niet verder wil.

Ik heb waarschijnlijk weer ergens op geklikt maar ik zou het echt niet meer weten... :')

Kan iemand mij helpen?

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:35

Dan heb je volgens mij te dicht bij je laatste punt, of dubbel geklikt.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:26

Hoi! :)
Wie weet hoe je met Adobe Photoshop CS5.1 een randje om je foto kan maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:15

Makkelijkst is Afbeelding > Canvasgrootte. Door daar een groter formaat in te voeren dan er al staat (bijv. zowel lengte als breedte 20 pixels of 1 cm breder oid) en dan op ok te klikken, krijg je een randje.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:42

Hoe maak ik met GIMP blackfoto's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:09

Door ze goed te fotograferen (zie Wiki) en daarna de achtergrond waar nodig nog iets bij te poetsen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:35

Ja ,maar daarom vraag ik juist hoe ? xD nieuwe lagen maken ? etc

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:58

minouesmee schreef:
Hoi! :)
Wie weet hoe je met Adobe Photoshop CS5.1 een randje om je foto kan maken?

mag ik misschien een hele gevaarlijke vraag stellen, het antwoord is al gegeven, er zijn vrij veel mogelijkheden voor in photoshop. Maar waarom gebruik je photoshop cs5.1 ga eens kijken voor photoshop elements dat is een stuk makkelijker.

http://www.photoshoproadmap.com/Photoshop-blog/2009/01/03/30-beautiful-photo-frames-and-borders-photoshop-tutorials-brushes-and-actions/, http://www.fotograaf-ruijten.nl/blog/index.php/techniek/bewerken/een-kader-om-een-foto-in-photoshop.htm kijk daar maar eens dan vind je wel wat je zoekt.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:19

Elin_ schreef:
Ja ,maar daarom vraag ik juist hoe ? xD nieuwe lagen maken ? etc

wat ze bedoeld is dat je bij het fotograferen zelf al moet zorgen voor een donkere achtergrond als er meer dan 3 stops verschil in de voorgrond en de achtergrond zit is de achtergrond van zichzelf al bijna zwart dat is het mooiste. anders moet je in photoshop/gimp met selecties zorgen dat je alles heel precies uitknipt en vervolgens op een nieuwe zwarte laag plakt.

en zoek ook even op bokt http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=149&t=922608

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:07

Ik heb een vraagje, ik kan zelf nieuwe lagen maken ( ik heb Adobe Photoshop C5.1) voor nog 29 proefdagen. Nu kan ik opeens bij Aanpassingen » Niveau's niet meer aangepast kiezen, sterker nog, ik kan helemaal niks veanderen, het is gewoon een grijs vlak.. Ik kan dus niet het kopje Niveau's aanklikken en die ernaast. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:22

Jorienn schreef:
Ik heb een vraagje, ik kan zelf nieuwe lagen maken ( ik heb Adobe Photoshop C5.1) voor nog 29 proefdagen. Nu kan ik opeens bij Aanpassingen » Niveau's niet meer aangepast kiezen, sterker nog, ik kan helemaal niks veanderen, het is gewoon een grijs vlak.. Ik kan dus niet het kopje Niveau's aanklikken en die ernaast. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

heb je wel een foto geopend :+ ? anders even controleren of afbeeldingen > modus op rgb kleur staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:22

Haha ja, ook al verschillende foto's geopend (ook foto's waar het eerst wel lukte). Ja, staat op RGB kleur en 8-bits kanaal oid.