[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:13

Bedankt alwiene! Hier ben ik zeker iets mee, had er eigenlijk niet bij stilgestaan dat de zoomlengte effect heeft op de beweging.
Ik snap jouw berekening enkel niet echt. Heb het hier al vaker voorbij zien komen maar ben er nog steeds niet helemaal mee weg..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:23

En bij jou alwiene, al kunnen testen met beter licht?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:26

S_en_Z schreef:
En bij jou alwiene, al kunnen testen met beter licht?

Nee nog niet eigenlijk. Van de week wel foto's gemaakt, maar dat was weer in het bos met aardig wat bewolking, weer niet optimaal dus.
Nog niet op het juiste moment tijd en gelegenheid gehad dus :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 07:54

k_m schreef:
Bedankt alwiene! Hier ben ik zeker iets mee, had er eigenlijk niet bij stilgestaan dat de zoomlengte effect heeft op de beweging.
Ik snap jouw berekening enkel niet echt. Heb het hier al vaker voorbij zien komen maar ben er nog steeds niet helemaal mee weg..

Het is ook maar een richtlijn... Sommige mensen hebben bibberhandjes en anderen juist erg vast hand en scheelt als je bijvoorbeeld jezelf kunt ondersteunen. Als het een bloem is die beweegt op de wind kun je zelfs met statief een onscherpe foto krijgen. Ligt niet aan de bewegingsonscherpte van je eigen beweging, maar aan de beweging van de bloem. :=

De richtlijn is zoals Alwiene het zegt:
Dus fotografeer je met een voelvreempje dan is het ongeveer:
50mm -> 1/50s
100mm -> 1/100s
200mm -> 1/200s
300mm -> 1/320s, er is geen 1/300s als instelling
etc.

Heb je een cropje dan gaat daar je cropfactor overheen. Bij Canon is dat 1.6x.
50mm -> 1/80s (50mm x 1.6 = 80mm)
100mm -> 1/160s (100mm x 1.6 = 160mm)
200mm -> 1/320s (200mm x 1.6 = 320mm)
300mm -> 1/500s (300mm x 1.6 = 480mm), er is geen 1/480s als instelling
etc.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:44

Wat handig om te weten! Hier volgende keer mee aan de slag dan. :)
Wanneer je op AV fotografeert, houd deze stand hier dan reking mee? Deze foto was namelijk gemaakt op manual.
Als ik hem dan op AV had gezet had die dan de juiste sluitertijd gekozen, of had die net ook te laag gegaan, i.v.m. het licht?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:56

Daar houdt de camera geen rekening mee. Daar zul je zelf op moeten letten. Als in Av de sluitertijd te lang wordt moet je diafragma verder openen of ISO hoger zetten.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:15

Er zijn ook camera's (van Nikon) waar je nu een minimale sluitertijd kunt instellen, komt hij daar onder, dan kun je instellen dat de auto iso op dat moment in werking komt.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:22

Een aantal pagina's terug staat een heel stuk over kalibratie en dat je de kleurtemperatuur het beste op 5200K of native kan zetten. Geldt dit ook voor CRT monitors? Want op internet lees ik juist ook veel dat je hem op 6500K moet zetten. Dus waar kan ik hem dan het beste op zetten als ik m'n monitor wil kalibreren?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:31

Hallo!

Ik heb nog even een vraagje, ik moet volgend weekend voor het eerst foto's maken op een avond feest.
Ik geloof dat het er vrij donker zal zijn, dus dat ik met flits zal moeten werken. Dit doe ik eigenlijk nu nooit, ik ben vanplan de kitlens 18-55 te gebruiken, omdat ik voor de rest enkel een tele lens heb.

Wanneer ik de flits gebruik, zou ik dan best de AV stand gebruiken? En moet ik de iso dan omhoog gooien, of is dit niet nodig?

Alvast bedankt!

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:31

Hoi,

Ik kom me hier aanmelden:-)
Ik ben voornamelijk om tips om te verbeteren voor in me foto's.
Ik zat al in een andere topic van hoeveel ken ik vragen en ik krijg al vanaf december te horen dat ik nog niks ken vragen.
Mijn foto's beginnen nu eindelijk scherper en kleurrijker te worden.
Ik heb aan me oom gevraagt om tips hij zegt zel dat mijn iso tussen de 100 en 800 moet zitten en niet hoger hoe lager hoe scherper zegt ie.
Maar nu wil ik jullie mening.
Ik heb Zelf een canon 350D spiegelreflex en ik wil een nieuwe en heb op het oog een canon 1200D(eerst maar even sparen:-p)
Hier een foto wat ik maandag heb gemaakt:
(Kwalitijd achteruit gegaan door uploaden en fb kwalitijd)
Afbeelding

Effects weet ik nu nog niet uit me hoofd volgens mij was de iso 100 of 200.
Ik had hem op de M stand staan en in RAW bestand

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:35

Steffy, ik zie dat je weebly hebt. Maak daar eens een losse pagina aan (die je kunt afschermen) en op die pagina doe je het blokje "doc" naar je pagina slepen. Doe daar het originele bestand eens in uploaden als je wilt? Die pagina kun je hier dan zetten. Dan kunnen we naar de scherpte kijken op groot formaat :)

Want deze is best wel "blurry". Waar ik ook wel benieuwd naar ben is met welke lens je fotografeert (merk/type, hoeveel mm)

Zie idd dat veel foto's in je portfolio niet scherp lijken te zijn.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 11-05-14 22:38, in het totaal 2 keer bewerkt

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:37

Top Dankje dan zal ik dan dat morgen avond doen! Zit namelijk nu op me tellefoon en ken ik gelijk ook de nettere foto er op zetten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:39

Even mn voorgaande post aangepast.

Overigens kun je ook (als je de foto's op je weebly plaatst) via daar rechtermuisknop en link delen doen he. Weebly heb je stuk minder kwaliteitsverlies dan tinypic en etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:06

S_en_Z schreef:
Even mn voorgaande post aangepast.

Overigens kun je ook (als je de foto's op je weebly plaatst) via daar rechtermuisknop en link delen doen he. Weebly heb je stuk minder kwaliteitsverlies dan tinypic en etc

Dat valt ook wel tegen hoor. :Y) bij weebly lijken ze ook minder scherp als dat ze echt zijn. Wellicht is het wel beter, maar geen idee. :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:53

Feestboek verklooit idd altijd je foto's. :( Veel meer dan uploaden in .PNG kun je er helaas niet aan doen. :(

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:46

Haha Deetjeeuh, klopt. Er BLIJFT altijd wat kwaliteitsverlies (ook op uploaden op prf. websites.. ik snap niet waar dat voor nodig is...........)

Ik stoor me daar ook mateloos aan.. MAAR wat me wel op is gevallen, is dat foto's bekijken op Internet Explorer ook minder goed doet dan met Google Chrome.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:46

S_en_Z schreef:
Haha Deetjeeuh, klopt. Er BLIJFT altijd wat kwaliteitsverlies (ook op uploaden op prf. websites.. ik snap niet waar dat voor nodig is...........)

Ik stoor me daar ook mateloos aan.. MAAR wat me wel op is gevallen, is dat foto's bekijken op Internet Explorer ook minder goed doet dan met Google Chrome.

Wel heeft Marit een test gedaan wat het beste is voor het uploaden en daar kwamen flickr. en postimage uit. :P Dus ik upload nu altijd met postimage haha. Flickr is wel nummer 1, maar dan moet je weer een yahoo account aanmaken etc. :Y)

Ik irriteer me er ook echt vreselijk aan. Gelukkig kan je foto's naar eigenaren mailen. Maar zie je ook echt verschil tussen chrome en explorer? :oo

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:23

Deetjeuh, mailen gaat ook inderdaad, maar hoe doen jullie dat?
als ik ga mailen met hotmail kan ik er misschien 10 foto's inkrijgen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:26

Wetransfer. :) Blijkt dat bij mijn dropbox de kwaliteit niet normaal achteruit gaat. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:36

Tip voor iedereen hier die bij weebly upload.. Ze verkloten je kleuren.

Foto is niets bijzonder/onbewerkt. Color management is wel goed. Maar voor een snel voorbeeld:
Weebly:
Afbeelding

Eigen domein
Afbeelding

Edit: En ze doen ook aan eigen handig verkleinen. Dit is namelijk twee keer exact hetzelfde bestand.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:24

ik kan geen nieuwe foto's op weebly plaatsen:( ook geen nieuwe portfolio foto's ik baal daar echt van !
WiancaR je eigendomijn? waar heb je foto's laten uploaden die laaste dan? want die is echt mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:27

Die laatste staat op mijn eigen .nl domein. Aangekocht bij Versio.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:33

bij mij bij weebly:
Afbeelding
Postimage:
Afbeelding

Zie zelf geen verschil.. als ik mn foto open in Windows Photo viewer naast mn weebly zie ik eigenlijk ook amper verschil... typisch.

Vind t wel apart dat jij 600x900 pixels kan uploaden op bokt WiancaR terwijl bokt zegt alleen 800x600 (800x533) te accepteren.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:40

Het is ook raar gister zat ik dan op
De computer en zag ik bij wiancer heel groot kleur verschil en nu zit ik op me mobiel en zie ik geenverschil

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:43

Ik vind je foto in de tinten nog heel groen overigens wianca, dacht dat t aan kalibratie lag t was weer tijd maar ik zie t nog.