[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:10

Okee, dankjewel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:19

imd schreef:
Dat zou voor mij ook qua prijs een prima uitkomst zijn. Bedankt allemaal Lachen

Edit: Ik heb nog even een vraagje: Weet iemand hier toevallig wat er bij een lens wordt geleverd door Konijnenberg? Dan bedoel ik lensdop etc.

Standaard een voor- en achterdop voor de lens.
Voor zover ik weet nooit filters etc (zou ik ook niet aanraden trouwens), zonnekappen staan altijd duidelijk aangegeven (+zk meestal, niet bij alle lensen inbegrepen, wel aan te raden om deze er bij te bestellen), bij grote/zware/dure telezooms een statiefgondel inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 12:04

Ik heb even een vraagje voor mijn vader, hoop dat iemand ons kan helpen. Hij is van plan een Canon 450D te kopen, daar zit een kitlens (18-55) bij. Nu wil hij er nog een extra lens bijkopen, maar wat is het beste?

Er is de mogelijkheid een Canon-lens van 55 - 250.
Of een Tamron-lens van 70 - 200/300.

Wat zijn de verschillen en welke is het beste?
Waarvoor de lens gebruikt gaat worden weet ik nog niet precies, ik wil die camera wel eens lenen voor de paarden en hij zal waarschijnlijk ook wel paarden gaan fotograferen (moet ie dan wel van mij met zo'n camera Clown), maar wat kan je er nog meer mee? Hij heeft ook interesse in natuurfotografie en insecten en dat soort dingen .. moet je daar nog een aparte lens voor hebben? Of red je het ook wel met de kitlens & 1 van bovenstaande?

(sorry als die vraag hier al eerder gesteld is maar ik heb nu even geen tijd om het topic door te lezen en het is een beetje "dringend".. zal later vandaag het topic wel eens doornemen Lachen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:51

Ik ben sterk van plan om een 50mm 1.8 van Canon te gaan kopen.
Is dit een goede aankoop voor paardenfotografie?.
Vooral voor portret en foto's in de binnenbak.
Wel vervelend dat hij geen zoom heeft Scheve mond

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:52

Emmaa_ schreef:

Je noemt het probleem zelf al. Je hebt geen zoom. Voor portretfoto's niet zo'n probleem, maar voor actiefoto's is dat erg lastig. Verder is het wel een fijn lensje.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:45

[***] schreef:
Ik heb even een vraagje voor mijn vader, hoop dat iemand ons kan helpen. Hij is van plan een Canon 450D te kopen, daar zit een kitlens (18-55) bij. Nu wil hij er nog een extra lens bijkopen, maar wat is het beste?

Waarvoor de lens gebruikt gaat worden weet ik nog niet precies, ik wil die camera wel eens lenen voor de paarden en hij zal waarschijnlijk ook wel paarden gaan fotograferen (moet ie dan wel van mij met zo'n camera Clown), maar wat kan je er nog meer mee? Hij heeft ook interesse in natuurfotografie en insecten en dat soort dingen .. moet je daar nog een aparte lens voor hebben? Of red je het ook wel met de kitlens & 1 van bovenstaande?

Je zal toch een gebruiksdoel moeten hebben voordat je een advies kan krijgen. Voor paarden heb je vaak toch een grotere afstand nodig om ze mooi in beeld te krijgen. Voor insecten moet je er juist vrij dicht op zitten met een macrolens. Zijn 2 totaal verschillende dingen en niet te combineren in een lens. Waarom nemen jullie niet eerst gewoon de kitlens omdaar mee te spelen. Dan kan je vrij snel zien wat je gebruiksdoel is en wat voor lens je erbij wil. Bij camera tools is op dit moment een leuke aanbieding van de Kit (18-55) voor €599,- met de canon 55/250 erbij betaal je €839,- dat is maar €10,- meer dan als je m apart koopt. Ik vond dit niet echt de moeite waard.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 02:11

Emmaa_ schreef:

50mm is zowieso een goede aanwinst.
Fotografen om me heen zeggen altijd dat zoomlenzen voor luie mensen zijn Clown Laat ik nou net een luie donder zijn, dus zelf zal ik sneller neigen naar een zoomlens.

Pa heeft een 85mm 1.8 en daar is ie helemaal fan van, en gebruikt em erg vaak, ook bij paarden Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:22

Ik heb ook een 85mm F1.8, superlens. Stukken beter dan bijvoorbeeld de 50mm F1.4 of de 100mm F2.0.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:54

Een vriendin van mij heeft voor haar NIkon een 55-300mm lens, die kan ik alleen niet vinden voor de canon. Kan het zijn dat die gewoon niet bestaat?

En welke is uit dit rijtje nou de beste keuze volgens jullie?
Canon EF 75-300mm F 4.0-5.6 III Ø 58mm
€ 151,00
Canon EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC 58mm
€ 175,00
Canon EF 90-300mm F 4,5-5,6 USM 58mm
€ 199,00

Edit: Passen deze eigenlijk wel op een EOS 400D? Hoe kun je dat zien? Bloos

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:57

imd schreef:
Een vriendin van mij heeft voor haar NIkon een 55-300mm lens, die kan ik alleen niet vinden voor de canon. Kan het zijn dat die gewoon niet bestaat?

En welke is uit dit rijtje nou de beste keuze volgens jullie?
Canon EF 75-300mm F 4.0-5.6 III Ø 58mm
€ 151,00
Canon EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC 58mm
€ 175,00
Canon EF 90-300mm F 4,5-5,6 USM 58mm
€ 199,00

Edit: Passen deze eigenlijk wel op een EOS 400D? Hoe kun je dat zien? Bloos

Op de site van Canon kan je precies zien welke lenzen er bestaan.

Wat voor lenzen heb je nu in je bezit? Kitlens?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:16

Ja Ja

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:59

Op een 400D passen EF-S en EF lenzen, dus ze passen er alledrie op.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:29

Oké, dankje Bloos

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 23:34

Vergeet alleen niet dat een camera met kunststof behuizing (zoals dus een 400D) minder gewicht kan hebben dan een camera met metalen behuizing (bv 40D). Een te zware lens levert mogelijk problemen op.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:11

Daar zou ik niet aan gedacht hebben. Hoeveel gewicht kan hij ongeveer hebben denk je dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:34

Hmmmmm... Boeieh. Met een 400D kun je prima met zware lenzen fotograferen. Er is gewoon altijd een punt waarop je beter de lens kunt dragen dan de camera. Sowieso tijdens het fotograferen dient het grootste gewicht op je linkerhand (lens) te steunen en niet op de rechterhand (body). Ik ondersteun met m'n 1D mark II net zo goed zware lenzen in plaats van de body.

In verticale positie zou je overigens prima de body moeten kunnen dragen en niet de lens.

Er is geen enkele reden om met een 400D geen zware lenzen te gebruiken.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:59

Als je de lens gewoon ondersteunt kunnen de kunststoffen cameraatjes ook prima een zware lens hebben hoor.. Je kan zowieso beter je lens ondersteunen, en dus onderop vastpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:55

Marjolein schreef:
[***] schreef:

Je zal toch een gebruiksdoel moeten hebben voordat je een advies kan krijgen. Voor paarden heb je vaak toch een grotere afstand nodig om ze mooi in beeld te krijgen. Voor insecten moet je er juist vrij dicht op zitten met een macrolens. Zijn 2 totaal verschillende dingen en niet te combineren in een lens. Waarom nemen jullie niet eerst gewoon de kitlens omdaar mee te spelen. Dan kan je vrij snel zien wat je gebruiksdoel is en wat voor lens je erbij wil. Bij camera tools is op dit moment een leuke aanbieding van de Kit (18-55) voor €599,- met de canon 55/250 erbij betaal je €839,- dat is maar €10,- meer dan als je m apart koopt. Ik vond dit niet echt de moeite waard.

Zoals ik dus zei: het doel van mijn kant uit zijn de paarden.
Het doel van mijn vaders kant uit is natuur en insecten en dat soort dingen.

En mijn vraag was of dat bedekt kon worden door beide lenzen (= kitlens + andere) of dat dit niet voldoende is. Maar voor insectentoestanden heb je dan echt een macrolens nodig? Dit lukt niet met een kitlens of zoomlens (die 70-200 enzo zijn toch zoomlenzen hé? anders zijn het die wat ik bedoel Knipoog )?

En dan was de vraag welke van die 2 lenzen het beste zou zijn om er (uiteindelijk) bij te kopen, met die doelen voor ogen.. al zullen ze waarschijnlijk vooral voor de paarden gaan dienen.. Paardenfotografie vooral buiten trouwens als dat van belang is, binnenbak is niet aanwezig dus zal niet vaak voorkomen (misschien in de winter als er indoorwedstrijden zijn, maar daar ga ik toch niet vaak naartoe)..

Maar ik heb 'm ondertussen ook wel aangeraden om eerst gewoon met de kitlens erbij te proberen, en zien wat dat allemaal geeft, andere lenzen kunnen altijd nog bijgekocht worden ... Maar ben toch nog steeds nieuwsgierig dus als iemand mij verder kan helpen Knipoog

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:33

Even tussendoor: nog steeds te koop de canon zoomlens 70-200 F4 !!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:57

Woehoeee!! Mijn salaris van de dierenbescherming is binnen, +- 650 euries. Haha! Haha!

Wat kan ik daar een mooie lens van kopen (of twee). Haha!

Maar wat wil ik? Ja, vanalles natuurlijk! Maar ik heb geen flauw idee waar ik naar moet gaan kijken omdat er natuurlijk vanalles te krijgen is.

Ik zoek nog steeds een goede portretlens voor dieren (o.a. katten), maar iets om het heel kleine gespuis perfect mee vast te kunnen leggen (hamsters etc.) is ook zéér welkom.

En een lens om actiefoto's te maken van paarden zou natuurlijk ook welkom zijn. Haha!

Kortom, geen idee waar ik voor meot gaan. Ik heb een eos 400D met de kitlens en een 75-300 telelens zonder IS (deze gebruik ik voor de paarden).

Ik wil voor iets gaan met echt goede kwaliteit. Aanraders? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:48

Waar ik zelf momenteel voor aan het kijken ben; een 50mm 1.8.
Erg groot diafragma, dus je hebt een mooie scherptediepte, en daardoor zeer geschikt voor portretten.
En hij kost maar 83 euro op dit moment bij Kamera Express, dus voor dat geld Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:50

En dan misschien een 55-200 of een 70-300 erbij? Lachen

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:20

Ik ben aan het kijken voor een 300 lens bij mn nikon D40 Lachen
Er waren toch Sigma lenzen die erop konden?
Kan die alleen even niet vinden..
Budget is 400 Lachen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:40

Emmaa_ schreef:
Waar ik zelf momenteel voor aan het kijken ben; een 50mm 1.8.
Erg groot diafragma, dus je hebt een mooie scherptediepte, en daardoor zeer geschikt voor portretten.
En hij kost maar 83 euro op dit moment bij Kamera Express, dus voor dat geld Lachen

De mijne ligt momenteel op het postkantoor. Ik ben erg benieuwd! Ga 'm morgen halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:41

Ik ga hem binnenkort ook halen Lachen.
Lijkt me een zeer fijne lens.