[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:56

Ik heb wel een ND filterset maar geen big stopper!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:03

Ik heb een nd 0.6 verloopfilter, maar nu toch wel wat naar een big stopper (of de goedkopere variant) aan het kijken. Kun je toch wel leuk mee spelen! Was wel benieuwd naar ervaringen.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:30

Ik ga een nieuwe laptop kopen, iemand die weet welke merken wel een goed kwaliteit van beeldscherm hebben, zodat ik natuurlijk deftig mijn foto's kan bewerken? En kan eender welk scherm gekalibreerd worden (is nog iets voor in de toekomst)? Iemand voorkeuren? Zelf was ik aan het denken aan een Macbook, omdat ik daar nogal veel goeds over lees, wat vinden jullie?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:53

CrazyIris schreef:
Ik ga een nieuwe laptop kopen, iemand die weet welke merken wel een goed kwaliteit van beeldscherm hebben, zodat ik natuurlijk deftig mijn foto's kan bewerken? En kan eender welk scherm gekalibreerd worden (is nog iets voor in de toekomst)? Iemand voorkeuren? Zelf was ik aan het denken aan een Macbook, omdat ik daar nogal veel goeds over lees, wat vinden jullie?

Ik heb pas een nieuwe laptop gekocht. Ook voor mij was het scherm dus erg belangrijk, maar ik ben gewoon in de winkel schermen gaan bekijken. Natuurlijk moest hij ook aardig snel wezen voor het bewerken enzo. Ik ben thuis gekomen met een Lenovo G510. Ik was (en ben) erg te spreken over de scherpte van het scherm. Resolutie op papier zegt weinig, want heb meerdere schermen met dezelfde eigenschappen gezien waar echt wel veel verschil tussen zat. Dus ik zou sowieso niet zomaar op internet gaan bestellen ofzo. Macbook heb ik geen verstand van :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:28

Ik zou inderdaad vooral voor een laptop gaan met een hoop rekenkracht aan boord. De i7's van Intel zijn wel erg fijn om als processor te hebben. Flink wat geheugen. Liefst 8GB, maar 16GB is nog fijner. En wat ook erg scheelt qua snelheid is ipv normale harde schijf er eentje met een SDD te nemen. Deze zijn een stuk sneller en scheelt enorm met opstarten van laptop/PC en het importeren/nabewerken van foto's. Ik werk zelf het liefst met een vaste PC zodat ik iets meer specs heb voor hetzelfde geld.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:40

Ja , ik moet hem ook mee kunnen nemen naar de universiteit volgend jaar, daarom een laptop ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:48

Bagheera_206 schreef:
Ik zou inderdaad vooral voor een laptop gaan met een hoop rekenkracht aan boord. De i7's van Intel zijn wel erg fijn om als processor te hebben. Flink wat geheugen. Liefst 8GB, maar 16GB is nog fijner. En wat ook erg scheelt qua snelheid is ipv normale harde schijf er eentje met een SDD te nemen. Deze zijn een stuk sneller en scheelt enorm met opstarten van laptop/PC en het importeren/nabewerken van foto's. Ik werk zelf het liefst met een vaste PC zodat ik iets meer specs heb voor hetzelfde geld.

Een en ander is natuurlijk wel budget afhankelijk. Ik heb 8GB intern geheugen en 'slechts' een i5.
Maar dit schatje was al 700 euro en dat vond ik toch wel weer genoeg voor een nieuwe laptop.
Met jouw wensen ga je volgens mij makkelijk over de 1000 euro heen :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:56

Er was geen budget genoemd en ze neemt een MacBook ook serieus in overweging dus ik dacht dat ze budget van minimaal 1000 euro zou hebben en dan zijn deze specs mss wel haalbaar, maar dan niet van appel... := Dat is ook een reden dat ik geen appel heb. Voor de helft minder heb ik een PC met bijna dezelfde specs, maar zonder dat appeltje aan de buitenkant.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:36

Even gekopieerd van mijn topic :)

--
Hallo allemaal :)
Ik heb afgelopen maandag een nieuwe camera gekocht, namelijk de Canon 70D met een 18-55 f3.5/f5.6. Echter gebruik ik hem nu met mijn telelens namelijk de Canon 70-200 f4 :).

Nou loop ik alleen duidelijk tegen een probleem aan, waarvan ik weet dat ik het fout doe. Alleen hoe moet ik het dan goed doen? :Y)
Ik weet dat de instellingen goed zijn en dat het daar dus niet aan ligt (immers ging het met mijn oude Canon 10D ook gewoon goed), scherpstellen doe ik niet handmatig want daar bak ik gewoon niks van :=

Om een lang verhaal kort te maken, ik vind het knap lastig om bewegende paarden nu scherp op de foto te krijgen (en niet bewegende paarden nu ook). Ik heb zoveel verschillende scherpstelpunten en kan op zoveel manieren scherpstellen dat ik het even niet meer weet :(.
Als ik kan kiezen tussen one shot, al focus en al servo heb ik hem eigenlijk altijd wel op al servo staan. Ik heb het een punts Af, Zone-af en 19 punten automatische selectie al geprobeerd, maar ik kom er gewoon niet uit tot frustratie aan toe :o Net als meervlaksmeting, deelmeting, spotmeting, gemiddelde meting met nadruk op gemiddeld. Ik heb het allemaal dus al geprobeerd, maar met een no go aan resultaat..

Wat foto's, niet dat het uploaden het er beter op maakt maar goed:

Iso 200, f7.1 (normaal gesproken gebruik ik gewoon 5.6 en is het prima) sluitertijd 640 (gebruik vaak ook 400 oid)
Afbeelding
Groter; http://i59.tinypic.com/2zjhqmw.jpg

En voor Iso 200 vind ik dit al best veel ruis? (maar dat kan aan mij liggen, de ruis op foto's die ik met Iso 1600 had gemaakt viel me ook erg tegen := )
Afbeelding

Hier even niet haar gezicht weggehaald, want deze foto leek scherp, maar als ik dan iets inzoom..
Iso 200, f5.6, sluitertijd 500.
Afbeelding
Groter; http://i62.tinypic.com/juff9v.jpg

Portret
Iso 200, f4 en sluitertijd weer 640.
Ook niet scherp:
Afbeelding
Groter: http://i58.tinypic.com/5n3tq0.jpg

Ik weet niet of jullie het kunnen zien, want het is moeilijk beoordelen als je het eerst nog moet uploaden inplv dat je het vanuit Photoshop kan laten zien, maar hoop dat jullie toch een beetje het idee hebben van wat ik bedoel.
Sorry als mijn verhaal wat warrig overkomt, ik ben al de hele dag (vanochtend 11uur tot half8) bezig geweest met mijn camera en moet toegeven dat ik er gewoon zo erg van baal.. Ik kan meer foto's laten zien waarvan het het plaatsen eigenlijk helemaal niet waard is, maar heb er gewoon zomaar wat tussen uitgeplukt. Er zijn ook foto's net zoals de laatste portret die wel scherp zijn en een fractie daarna geschoten zijn met exact dezelfde instellingen, beetje raar dus :=

Bedankt alvast voor jullie hulp :)!

--

Wie weet heeft iemand hier dé tip. Zou fijn zijn :D
Ik fotografeerde ook met mijn oude camera dus met zulke instellingen (sluitertijden) en dat ging ook prima met scherpe foto's dus sluitertijd 400 oid kan in mijn geval wel :j

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:42

voor scherpe foto's zou ik toch gaan voor een grotere sluitertijd. dus minimaal 800.
nou ben ik hier ook geen ster in hoor, krijg het ook niet voor elkaar eerlijk gezegd. maar je sluiter is mij te laag. f getal mag best op f4 of f5.6

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:50

Dat heb ik inderdaad eerder gehoord, maar ik krijg in principe ook gewoon scherpe foto's met een sluitertijd onder de 800 met mijn oude camera (kon ik tot 250 ong nog uit de hand scherp schieten) dus vind dit dan juist wel raar :o . Gebruik voor portret meestal inderdaad f4 en voor beweging f5.6 :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:55

maar de ene camera is de andere niet ;)

Ik denk toch dat je een snellere sluitertijd moet gaan gebruiken. probeer het eens uit zou ik zeggen :j

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:59

Ga het zeker even uitproberen :j

Nuja. Als je een Canon 10D uit het jaar 2003/2004 vergelijkt met de Canon 70D die pas sinds augustus 2013 uit is moet die wel een stuk beter zijn en het wel aankunnen, lijkt mij := (anders had ik hem niet gekocht haha)

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:12

@Bagheera_206: Mijn budget is inderdaad nogal groot hoor, als ik een goede laptop kan vinden van goede kwaliteit, wil ik daar best wat geld aan uitgeven. Ik ben nu ook aan het denken om een iets simpelere laptop te kopen, gewoon genoeg geheugen. En dan een 'groot' deftig scherm erbij te kopen om in mijn kamer te zetten. Dat leek mij ook wel handig, maar nu twijfel ik.
Ook vraag ik mij af of meer dan 1920x1080 pixels genoeg is. En of het zinvol is om nog hoger in pixels te gaan of niet. Ook het nut van Retina weet ik niet...

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:19

Ik zag net op FB een bericht dat Perfect Effects 8 tijdelijk gratis is :)
Net even gedownload en uitgeprobeerd en je kan er leuke filterdingen mee :)
Ook makkelijk 1 deel oplichten of donkerder maken.
http://www.ononesoftware.com/

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:28

Het verbaasd mij dat het je met die camera gelukt is. Heb je voorbeeld foto's ?

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:31

Hamsterfan: je hebt nu een nieuwe lens met zoom. En dat had je vorige niet. Wrs zit daar je probleem. Je zoomt nu veel verder in en gebruikt dezelfde instellingen, maar met die sluitertijd wordt je bewegingsonscherpte groter bij die zoomafstand. Toch je sluitertijd wat omhoog gooien.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:34

De lens had ik al (Canon 70-200 f4) sinds vorig jaar dus het ligt sowieso niet aan de lens..
Ga inderdaad deze week even proberen met een hogere sluitertijd :)

Ga zo gelijk even nog wat voorbeeldfoto's zoeken met ongeveer gelijke instellingen

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:35

Oh sorry, dan heb ik verkeerd gelezen!!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:00

Hallo! Ik heb ook zowat het probleem dat mijn foto's uiteindelijk toch niet scherp zijn! Heb bijvoorbeeld vandaag deze foto gemaakt:
Afbeelding

En nu blijkt ie toch weer totaal niet scherp te zijn! Ik wil de exif wel even opzoeken, maar ik zet de foto's altijd gewoon over, niet via canon. Dus hoe/waar kan je dit zien? :)

Edit: canon 600d, 70-200 f4 non IS

Edit: exif gevonden!

F 4
1/100
ISO 200
200 mm

Nu zie ik dat hij maar op 100 gemaakt is.. misschien is het toch daarom, ik heb volgens mij echt problemen met het stilhouden van de camera.
Laatst bijgewerkt door k_m op 07-05-14 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:02

Je kunt het zien als je de foto bijv opent in Photoshop. Mocht je dat niet hebben, kun je ook gratis Faststone downloaden. Daarmee foto openen, rechtermuisknop en voilà, daar staat de exif info.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:03

Exif gegevens kan je vinden onder rechtermuisknop klikken op de foto als bestand dan onderaan eigenschappen en dan onder details :)

Geeft niks! @ Marcato

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:04

k_m schreef:
Hallo! Ik heb ook zowat het probleem dat mijn foto's uiteindelijk toch niet scherp zijn! Heb bijvoorbeeld vandaag deze foto gemaakt:
[ Afbeelding ]

En nu blijkt ie toch weer totaal niet scherp te zijn! Ik wil de exif wel even opzoeken, maar ik zet de foto's altijd gewoon over, niet via canon. Dus hoe/waar kan je dit zien? :)

Edit: canon 600d, 70-200 f4 non IS

1/100e seconde op 200mm dan heb je waarschijnlijk al last van je eigen beweging. Je hebt geen IS dus daar is geen compensatie. Om je eigen beweging te bevriezen moet je uitgaan van je mm x je cropfactor. In dit geval dus 200mm x 1.6 crop = 1/320e van een seconde alleen al om je eigen beweging niet als onscherpte terug te zien op de foto.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:05

Heb mijn bericht ge-edit, had het ondertussen gevonden. Toch bedankt!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:08

k_m schreef:
Heb mijn bericht ge-edit, had het ondertussen gevonden. Toch bedankt!

Ja ik had je exif ook al 'gevonden' lol. Daarom ook de inhoudelijke reactie ;)