[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:54

Heeey Oscar, wat grappig dat onze paden elkaar hier alweer kruisen :=
Wat voor camera heb jij dat juweeltje eigenlijk op zitten? :)

Goed om te horen over de genoemde lenzen :j Ik ben er ook nog niet uit :n Misschien toch maar eerst een poosje verder oefenen nog :=

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:08

Oscar schreef:
De Canon 18-135 IS en de 17-85 IS vond ik te traag, deze zijn trager dan wij gewend zijn met de 70-300 IS USM.
Ook minder scherp, daarom had ik ze niet genoemd.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:20

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:08

Kan iemand mij helpen!! Ik heb een Canon 350D ik heb nu een lens Tamron 70/200. (zo'n goedkopere omdat ikt oen niet meer geld te besteden had). Ik had voorheen op mijn oude camera een canon 70-300. Ik vond dat qua afstanden beter bij wat ik ermee wil. Ik wil hobbymatig foto's maken van mijn paarden en soms van vrienden met rijden. Wie kan mij tippen wat ik moet nemen? Een lichtgevoeliger is duurder dat weet ik maar welke is ook goed geschikt voor binnen?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:26

Voor binnen heb je minimaal een f/2.8 lens nodig, in combinatie met een camera die op hoge ISO nog acceptabel presteert.
En dan nog kom je soms in donkere binnenbakken licht tekort.....

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:33

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:38

Klopt, maar ik wil zelf een nieuwe (standaard) lens. Dezelfde als mijn zus ben ik over aan het denken :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:39

JolandaS schreef:
Voor binnen heb je minimaal een f/2.8 lens nodig, in combinatie met een camera die op hoge ISO nog acceptabel presteert.

Ik neem aan dat mijn camera daar niet geschikt voor is?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:58

Daisies schreef:
Klopt, maar ik wil zelf een nieuwe (standaard) lens. Dezelfde als mijn zus ben ik over aan het denken :j

Ik zou dan voor dezelfde gaan. :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:04

Ik vind de Tamron 17-50 mm f2.8 ook wel wat :j

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:09

Die ben ik nog steeds van plan te gaan bekijken/testen in de winkel :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:10

Zonnetje81 schreef:
Kan iemand mij helpen!! Ik heb een Canon 350D ik heb nu een lens Tamron 70/200. (zo'n goedkopere omdat ikt oen niet meer geld te besteden had). Ik had voorheen op mijn oude camera een canon 70-300. Ik vond dat qua afstanden beter bij wat ik ermee wil. Ik wil hobbymatig foto's maken van mijn paarden en soms van vrienden met rijden. Wie kan mij tippen wat ik moet nemen? Een lichtgevoeliger is duurder dat weet ik maar welke is ook goed geschikt voor binnen?

Van Tamron ken ik alleen een 70-200 F2.8, niet echt goedkoop (tenzij je hem vergelijkt met de Canon), bedoel je die? In dat geval ga je er niks mee opschieten als je een andere lichtsterke zoomlens koopt, die zijn namelijk ook allemaal F2.8. Je kunt nog kijken of je de ISO wat kunt opschroeven, maar de 350D is inderdaad niet de beste camera om op ISO 1600 te gebruiken.

VWB het bereik en je wensen: houd er rekening mee dat je binnen minder ruimte hebt om te fotograferen dan je buiten vaak zult benutten. Je staat binnen in of direct aan de rand van de bak en mijn ervaring is dat je met 70mm soms verder uit zou willen zoomen dan mogelijk is met de lens. Buiten daarentegen zul je het bereik beter benutten.

Mocht je nu niet over een F2.8-lens beschikken, zal het waarschijnlijk een F4.0-5.6 lens zijn? In dat geval ga je er met een overstap op een F2.8 lens 1 tot 2 stops op vooruit qua hoeveelheid licht, dat betekent toch dat de kans op scherpe foto's in een binnenbak verdubbeld tot verviervoudigd zal worden. Onderschat die kans niet, ook met een 350D is dat een boel. Maar je zult er wel rekening mee moeten houden dat het niet altijd mogelijk is om in een binnenbak mooie foto's te maken. Op heldere dagen in heldere binnenbakken moet 't misschien best lukken, maar er zullen situaties zijn waar je ondanks een F2.8 lens niet weg zult komen.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:13

Zonnetje81 schreef:
JolandaS schreef:

Ik neem aan dat mijn camera daar niet geschikt voor is?

De 350D is van de eerste generatie digitale SLR's en juist de ISO is enorm verbeterd in de nieuwere modellen.
Ik weet niet precies van alle modellen tot welke ISO waarde je kunt gaan, maar op de hoogste stand zul je niet blij zijn met de resultaten.
Met de aankoop van een lichtsterkte lens ben je er nog niet....

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:11

Zonnetje81 schreef:

Ga eens kijken naar de 50mm F1.8 van Canon, geen al te dure lens, redelijk lichtsterk, is leuk om binnen mee te fotograferen, onder niet al te donkere omstandigheden.

Verder hangt het allemaal van je budget af wat je wil en of je in de buurt kunt komen. Liever als eerste een goed stuk glas, als weer een body zonder iets.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:20

Voor paarden is die 50mm F1.8 niet echt ideaal. Misschien kun je dan beter kijken naar de 85mm F1.8. Al kan het zijn dat die buiten je budget valt.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:25

Nouks schreef:
VWB het bereik en je wensen: houd er rekening mee dat je binnen minder ruimte hebt om te fotograferen dan je buiten vaak zult benutten. Je staat binnen in of direct aan de rand van de bak en mijn ervaring is dat je met 70mm soms verder uit zou willen zoomen dan mogelijk is met de lens. Buiten daarentegen zul je het bereik beter benutten.

Mocht je nu niet over een F2.8-lens beschikken, zal het waarschijnlijk een F4.0-5.6 lens zijn? In dat geval ga je er met een overstap op een F2.8 lens 1 tot 2 stops op vooruit qua hoeveelheid licht, dat betekent toch dat de kans op scherpe foto's in een binnenbak verdubbeld tot verviervoudigd zal worden. Onderschat die kans niet, ook met een 350D is dat een boel. Maar je zult er wel rekening mee moeten houden dat het niet altijd mogelijk is om in een binnenbak mooie foto's te maken. Op heldere dagen in heldere binnenbakken moet 't misschien best lukken, maar er zullen situaties zijn waar je ondanks een F2.8 lens niet weg zult komen.

Ze zal alleen een kans maken wanneer er geen (snelle) beweging is en er voldoende kunstmatige verlichting is. De kans op een scherpere foto wordt niet evenredig groter met een snellere lens, je vangt meer licht en wint daardoor aan belichtingstijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:47

Henkb: Of bij voldoende daglicht. Ik heb eens in een binnenbak gefotografeerd die dusdanig licht was dat ik kon afstoppen tot F/5 en en dan nog aan ISO 1250 voldoende had om scherpe foto's te maken. Het kán dus wel, maar je moet er met binnenbakken óók met F2.8-objectief en goede camera gewoonweg altijd rekening mee houden dat 't óók dan alsnog te donker kan zijn.

En stel, je zit met je niet-lichtsterke telelens op F5.6 en 1/80.
Met een F2.8-lens zit je dan op 1/320, en dan maak je dus wél scherpe foto's. Of er nu een 350D aan die lens hangt of een 1D mk IV.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:52

Julia schreef:
Voor paarden is die 50mm F1.8 niet echt ideaal. Misschien kun je dan beter kijken naar de 85mm F1.8. Al kan het zijn dat die buiten je budget valt.

Nadeel van beide objectieven is wel dat je behoorlijk beperkt wordt wanneer je niet ín de binnenbak mag komen en jezelf dus niet kunt verplaatsen...

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:58

Klopt. Ik heb wel eens met de 85mm F1.8 geschoten in een binnenbak. Wanneer je in het midden kan staan of je mag verplaatsen en een cropcam hebt, is het nog redelijk te doen. Wanneer je die mogelijkheid niet hebt, wordt het lastig..

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:16

Na ja gezien het budget vraagt dit om compromissen, anders moet ze maar doorsparen voor een Nikon D3 ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:34

henkb schreef:
Na ja gezien het budget vraagt dit om compromissen, anders moet ze maar doorsparen voor een Nikon D3 ;)

Kan aan mij liggen, maar vlgens mij heeft ze geen budget genoemd...

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:37

Ze had in ieder geval geen geld voor een 5D of een 1D, zoiets had ik gelezen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:03

Nikon D7000? Moet gelijk presteren bij hoge ISO aan de D3 - ik ben ernstig benieuwd of ie aan de hoge (ISO) verwachtingen gaat voldoen :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:43

Wie zocht er hier een 70-200 f/4 USM? Ik weet er één te liggen, moet morgen de eigenaar bellen voor een ander objectief. Als ik daar ga kijken kan ik m'n 10D er eens achter klikken voor wat proefshots.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:33

Ik bedacht me net ineens dat het me wel handig leek om eerst een cameratas te kopen zodat ik m'n lenzen wel goed kan opbergen. Mijn camera staat nu ook altijd 'zo' in de kast, zonder tas oid. Wordt wel tijd voor een tas.
Hoe bewaren jullie je lenzen? Neem nl. aan dat er maar een bepaald aantal past in een cameratas.