[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:51

Tsja, de 50D heeft qua aantal frames per seconden wel degelijk voordelen ten opzichte van de 550D en 500D. Maar alle drie zijn mooie camera's en de objectieven zijn absoluut belangrijker voor hoe je foto's er uiteindelijk uitzien dan de camera. Hoe groot is je budget? Als je niet zo veel budget hebt zou het absoluut een idee kunnen zijn een 500D of 550D te kopen en het prijsverschil met de 50D te investeren in een goede lens.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:02

Maar wat ik al ooit zei: Staar je niet blind op die 6,3 fps van de 50D. Zodra je ook wil scherpstellen haalt ie die snelheid niet... dan max 4 fps.

Fizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:42

Budget heb ik niet.

Ik wil gewoon een goeie en fijne camera met goeie lens, liefst voor het leven.
Of iig voor heel lang de body.

Dus wil wel echt een goeie kopen zeg maar.

Tussen de 500D en de 550D zitten daar grote verschillen, behalve dan de film mogelijkheid?

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:45

Fizz schreef:
Budget heb ik niet.

Ik wil gewoon een goeie en fijne camera met goeie lens, liefst voor het leven.
Of iig voor heel lang de body.

Dus wil wel echt een goeie kopen zeg maar.

Tussen de 500D en de 550D zitten daar grote verschillen, behalve dan de film mogelijkheid?

Nee daar zit niet zoveel verschil tussen. Maar ik kan je wel vertellen dat je objectieven over het algemeen langer mee gaan dan je body ;)

Je zegt dat je niet echt een budget hebt, dan zou ik als ik jou was toch ook even gaan kijken naar de 50D, is toch net iets meer camera (heeft alleen geen filmfunctie). Zegt niet dat de 500 en 550D slechte camera's zijn hoor ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:00

Tsjah, als je geen budet hebt kun je beter voor de 1Ds mIII, of de 7D gaan ofzo :P

Fizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:20

imd schreef:
Tsjah, als je geen budet hebt kun je beter voor de 1Ds mIII, of de 7D gaan ofzo :P

Dat is iets te prof voor mij denk ik:P

dus vandaar die andere.

Maar zit wel echt heel erg te denken aan de 50D.

Zijn er mensen die deze hebben. Is die een beetje gebruiksvriendelijk enzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:21

Ach, d'r zijn grenzen natuurlijk :D

de 50D is inderdaad net wat meer camera. Wat voor fotografie wil je er voornamelijk mee gaan doen, Fizz? Dan kunnen we je evt ook alvast een beetje informeren over objectieven :)

Fizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:29

Nouks schreef:
Ach, d'r zijn grenzen natuurlijk :D

de 50D is inderdaad net wat meer camera. Wat voor fotografie wil je er voornamelijk mee gaan doen, Fizz? Dan kunnen we je evt ook alvast een beetje informeren over objectieven :)

Paarden! <3

Het liefst springfoto's en dressuurfoto's en veel actie foto's.
Veel sportfoto's ;)
Maar ook portret foto's van hun hoofdjes enzo.

Detail foto's vind ik ook leuk, zoals van bloemen of een oog zegmaar.
En verder honden en katten, dus voornamelijk dieren.

Landschappen, gebouwen etc vind ik niet zo interessant.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:33

Fizz schreef:
imd schreef:

Dat is iets te prof voor mij denk ik:P

dus vandaar die andere.

Maar zit wel echt heel erg te denken aan de 50D.

Zijn er mensen die deze hebben. Is die een beetje gebruiksvriendelijk enzo?

Jahoor de 50D is behoorlijk gebruiksvriendelijk. Als ik jou was zou ik gewoon eens langs een winkel gaan en beide camera's uitproberen. De 50D is net iets groter, vaak ligt dat beter in de hand.

Fizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:34

Ik heb de 50D al in me hand gehad en was idd fijner omdat ik nogal mijn vingers best lang zijn. Maar wou nog wat meer research en ervaringen van mensen aan horen zegmaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:34

Ok, dan is een telelens in ieder geval noodzakelijk. Als budget niet echt een optie is zou je kunnen kijken naar een 70-200 F4.0L (eventueel zelfs met IS), of als je ook graag binnen paarden wil fotograferen zelfs de F2.8 (eventueel van Sigma als dat toch wat aan de prijs wordt).

Fizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:39

Ik begin denk ik gewoon met een goedkopere en simpelere lens om de camera helemaal te leren kennen. Dus een kitlens ofzo. Ben nog zeker geen prof dus dit is miss iets teveel van het goede:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:40

Ok, met de kitlens paarden fotograferen zou ik je niet aanraden. Een zeer goedkope telelens is zonde van de body. Misschien de EF-S 55-250?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:43

Als je vragen hebt over de 50D stel ze gerust :P ik heb vrij kleine handen maar wil wel iets in me handen hebben. Dus een 50D is ideaal, daarbij heb ik hem ook icm de batterygrip.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 14:50

Weet iemand welke instellingen je nodig hebt om een bewegend paard vast te leggen bij zonnig weer.. Ik fotografeer op de M stand vaak.. En met Nikon D3000..

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 15:05

Gewoon een beetje spelen met de sluitertijd en diafragm. Korte sluitertijd houden om de beweging te bevriezen. Bij zonnig weer is er dus veel licht dus is het veel makkelijker om een bewegend paard vast te leggen dan wanneer je weinig licht hebt :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:25

Ja dat is een beetje het probleem haha, mn vriend maakt foto's. En die kan niet zo goed met de camera overweg! Welke sluitertijd is goed? 1/500 of hoger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:32

Met 1/500 of korter zit je altijd goed. Rond de 1/320 of 1/250 zou beweging zichtbaar kunnen worden op de foto's.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:22

Okee! En met zonnig weer moet 1/500 wel kunnen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:26

Moet makkelijk lukken hoor :)

caroliin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:15

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Canon 500D? Ik ben namelijk aan het overwegen om deze camera aan te schaffen. Ik wil voornamelijk paarden gaan fotograferen en natuur. Is een 70 - 300mm iS USM lens hier geschikt voor?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:46

@Destino: ik zou de body op de "A"-stand zetten als je vriend 'm moet bedienen. Laagste ISO is met zonnig weer meestal genoeg, maar check even of de cam idd ruim onder 1/500 blijft als je een paar keer hier en daar in de rijbak oid richt. Verder kan je lichtmeting nogal belangrijk zijn, die kan je alvast optimaliseren door vantevoren zelf wat foto's van je paard te maken. Succes!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:19

caroliin schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Canon 500D? Ik ben namelijk aan het overwegen om deze camera aan te schaffen. Ik wil voornamelijk paarden gaan fotograferen en natuur. Is een 70 - 300mm iS USM lens hier geschikt voor?

Zie dat je nog geen antwoord gekregen hebt, en ik zit weer te suffen in de trein dus waag me er maar weer eens aan :)

Vooral voor een starter is de 500d een mooie body: betaalbaar, betrouwbaar en met genoeg groeimogelijkheden. Een pro hoeft de meeste shoots niet te laten schieten omdat ie alleen een 500d bij zich heeft, laat ik het zo zeggen.

Wat betreft die lens sta je voor een iets moeilijkere keuze: de 70-300IS USM is zonder twijfel een fijn stukje glaswerk, de vraag is of jij ermee uit de voeten kan of niet - wil je inderdaad met een niet zo lichtsterke telelens aan de slag?

Vaak stuur ik mensen eerst eens richting een kitje. De 500d i.c.m. een 18-55IS is een betaalbare basis, en geloof me: die 18-55IS is een plastic poedersuiker van nog geen 100 euri nieuw, maar er zitten nog steeds foto's in m'n portfolio die ik daarmee geschoten heb! Dat ding is ragscherp en mits goed gebruikt ook mooi contrastrijk.

Op een gegeven moment merk je - als je je een beetje in de materie verdiept - vanzelf waarin zo'n kitlens voor jou tekortschiet in bepaalde situaties. Te weinig tele of juist te weinig groothoekbereik, onvoldoende lichtsterk of teveel scherptediepte.. Op het moment dat je dat kan benoemen weet je ook wat je nodig hebt en hoef je alleen nog maar informatie te zoeken over of een bepaald objectief voldoende kwaliteit biedt voor wat je kan/wil betalen.

Hoop dat je hiermee verder kan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:58

Ik weet dat de meeste hier weinig tot geen ervaring hebben met compactcamera's en dat het vooral over spiegelreflexen gaat, maar ik waag toch maar eens een poging, omdat ik met een klein dilemma zit ...

Ik heb nu in mijn bezit:
- Canon Powershot SX200 IS
- Canon Ixus 100 IS

(en een Canon Ixus 950 IS maar dat is eentje van voor de oorlog :Y) ;) Heeft trouwens als je 'm ziet duidelijk de oorlog nog meegemaakt :+ :') ).

De Powershot is prachtig om foto's mee te maken, maar de video (vooral het geluid) valt me tegen.
De Ixus is eigenlijk gewoon een miskoop geweest (omdat ik de Powershot gewend was .. waarom ik die Ixus dan toch gekocht heb is een heel verhaal en kan eventueel via pb verkregen worden moest iemand daar nood aan hebben ;) ).

Nu was ik ten tijde van de Powershot aan het twijfelen tussen die Canon en de Panasonic (TZ7) en heb voor de Canon gekozen omdat ik al een Canon had en ook in de winkel hebben ze mij die aangeraden over de Panasonic. Ze hadden gelijk, de Canon heeft véél meer mogelijkheden mbt foto's en was voor mij ook makkelijk te begrijpen omdat ik Canon al kende .. Maar ik film ook graag met mijn camera (vooral concerten) en dat viel toch wel tegen :o Ik ken mensen die die Panasonic hebben en die videos (van dezelfde concerten) zijn echt prachtig, ben ik best wel jaloers op, zowel beeld- als geluidskwaliteit.

Ben ondertussen aan het denken om die Panasonic te kopen, voor "erbij" zeg maar .. Vooral voor de videos maar er kunnen natuurlijk ook foto's mee genomen worden. Ik zou dan de Powershot houden en de Ixus verkopen. Maar toen kwam ik de nieuwe Powershot (SX210) tegen, met als belangrijkste verschillen tov de SX200:
- 14x zoom (ipv 12x)
- stereo-geluidsopname (ipv mono)
- optische zoom tijdens filmen (gaat nu niet).

Waardoor ik dacht: verdorie, dat lijkt me wel een interessante camera. EN de Canon-foto's (camera is verder hetzelfde als wat ik nu heb), EN (in theorie) goede videos met mooi geluid.
De Panasonic maakt ook gebruik van stereo-geluidsopname en dat klinkt echt goed.

Dus nu zit ik te denken om misschien mijn beide camera's te verkopen, en de 210 te kopen .. Maar echt 100% zeker dat het ook allemaal goed zit tijdens het filmen kan ik niet zijn, omdat de camera er pas is en dat soort testen doorgaans niet gedaan worden. Verder zijn de bestanden die je dan krijgt ook enorm groot, terwijl bij de Panasonic er op een speciale manier opgeslagen wordt waardoor ze zeg maar de helft zijn van bestandsgrootte (ik heb het eens vergeleken, de bestandgrootte van een Panasonic-filmpje in HD 1280x720 is evengroot als bij mijn oude Canon met 640x480 :+ ).

Om het kort te houden ( :+ ), ik weet niet wat ik moet doen ...
- Powershot houden & Panasonic erbij kopen?
- Powershot ook verkopen en nieuwe Powershot kopen?

De nieuwe Powershot kost ruwweg geschat zo'n € 75 - 100 duurder dan de Panasonic op dit moment.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:39

Goeie vraag [***], en ook goed ingeschat.. ik heb werkelijk geen idee. Het enige dat ik je mee kan geven is dat ik heel erg onder de indruk ben van wat je met een Canon G11 nog kan bij een concert.. Zowel qua beeldkwaliteit als qua bediening. Maar ook daar: Geen idee wat ie met film kan, volgens mij is de resolutie nog vrij beperkt bij dat ding..