[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:39

magda_90 schreef:
Zijn er ook bokkers die meer weten over analoge camera's en dan met name de match met lezen die zowel analoog als digitaal gebruikt kunnen worden?

Het zou mogelijk gaan om de Minolta Dynax 900 of Minolta Dynax 9 icm de Minolta 50 mm f/1.7 http://www.dyxum.com/reviews/lenses/Min ... iew17.html.

Ik ben mij sinds kort aan het inlezen qua analoge apparatuur en die termen zijn mij echt een raadsel namelijk. := Dat was het in het begin ook bij digitaal dus het komt vanzelf wel. :)

[edit] Als ik http://www.dyxum.com/reviews/lenses/Min ... iew17.html en http://camerapedia.wikia.com/wiki/Minolta_Dynax_500si lees, zou ik logischerwijs kunnen concluderen dat het past toch?

Het gaat om de vatting van de lens. Als die overeen komt, zou de lens moeten passen.
De lenzen van de analoge Canon EOS serie passen ook op de digitale EOS van Canon, om maar een voorbeeld te noemen.

Je moet je echter afvragen in hoeverre het de moeite waard is om dergelijke oudere lenzen te willen gebruiken.
Ik heb een verloop op de EOS, met name omdat ik een hele goede 500mm spiegel heb uit mijn analoge tijd; echter is de kwaliteit van de foto's toch niet wat je ervan zou verwachten en in vergelijk met de L-serie telelenzen. Ik moet nog uitproberen wat mijn 70-200 doet met de 2x teleconverter, maar dat wil ik nog wel eens afzetten tegen die spiegel.........

magda_90

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:43

Ik heb de Minolta 50 mm al in bezit voor mijn Sony en ik slaap er nog net niet mee, ik ben zo blij met de foto's die ik daarmee kan maken. Maar het gaat mij niet om de oudere lenzen op digitale camera's te zetten.

Ik wil mij ook graag richten op analoge fotografie en aangezien ik al een Minolta lens heb, probeer ik te achterhalen of die lens op de analoge toestellen past die ik op het oog heb. Als het goed is, zouden mijn Sony lenzen dan daar ook op moeten passen.

Omgekeerd doe ik in principe niet meer, ik neem geen Minolta lenzen meer mee naar mijn Sony inderdaad.

Volgens mij moet ik dan AF camera's en AF lenzen hebben, als ik dat goed begrijp.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:43

magda_90 schreef:
Ik heb de Minolta 50 mm al in bezit voor mijn Sony en ik slaap er nog net niet mee, ik ben zo blij met de foto's die ik daarmee kan maken. Maar het gaat mij niet om de oudere lenzen op digitale camera's te zetten.

Ik wil mij ook graag richten op analoge fotografie en aangezien ik al een Minolta lens heb, probeer ik te achterhalen of die lens op de analoge toestellen past die ik op het oog heb. Als het goed is, zouden mijn Sony lenzen dan daar ook op moeten passen.

Omgekeerd doe ik in principe niet meer, ik neem geen Minolta lenzen meer mee naar mijn Sony inderdaad.

Volgens mij moet ik dan AF camera's en AF lenzen hebben, als ik dat goed begrijp.

Yep, AF camera's en AF body's.

Maar als je je dan wil toeleggen op analoge fotografie, wat is dan de toegevoegde waarde? Als je dan echt ballen hebt, koop je een XD7 en ga je op de hand door het leven }>
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:02

Ik wil het eerst uitproberen voor mijzelf en wie weet in de toekomst er naast doen. :) Eerst maar kijken of het mij bevalt, ik heb zojuist een Minolta van mijn buurvrouw gekregen met twee lenzen erbij die ik mag uitproberen, indien het bevalt neem ik die over. Morgen ook even de negatieven scanner uit de kast halen.

De XD7 lijkt mij voor nu nog wat te, eerst maar klein proberen. :P

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:25

Ik heb aantal minolta lenzen, heb een macro 100 mm van minolta en 75-300 van minolta. Deze lenzen worden op dyxum aardig goed gewaardeerd. Ik gebruik ze op sony a 58, een digitale camera. Ik ben er erg tevreden over, alleen de macro is fijner om zelf scherp te stellen, AF vind ik niet zo fijn, loopt heel erg te zoeken. ik heb ook 35-85 lensje van minolta, maar vind ik niet zo fijn, idee dat die lens er wel naast zit met scherpstellen, niet helemaal scherp is. Dan grijp ik sneller naar mijn kitlens of 75-300 (en ondertussen heb ik ook sigma in met oa dat bereik).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:26

magda_90 schreef:
Ik wil het eerst uitproberen voor mijzelf en wie weet in de toekomst er naast doen. :) Eerst maar kijken of het mij bevalt, ik heb zojuist een Minolta van mijn buurvrouw gekregen met twee lenzen erbij die ik mag uitproberen, indien het bevalt neem ik die over. Morgen ook even de negatieven scanner uit de kast halen.

De XD7 lijkt mij voor nu nog wat te, eerst maar klein proberen. :P

De XD-7 is een wereldcamera :j Ik kreeg op enig moment zo'n dingie te pakken en ik was gelijk verslingerd aan dat ding. Toen de analoog uit de gratie raakte, heb ik marktplaats afgespeurd en er diverse op de kop getikt. Bij een van die camera-sets zat dus die 500mm spiegel van Tokina.......

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:28

Je laat mijn portemonnee jeuken ikke, ophouden. :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:47

magda_90 schreef:
Je laat mijn portemonnee jeuken ikke, ophouden. :')

Wat is je budget?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:58

Ik moet er nog voor sparen, maar wilde eerst kijken wat er zoal is en wat de huidige prijzen zijn aangezien ik weinig van analoog af weet. Wat ik nu te leen heb, zal bij elkaar zo'n 20-30 euro zijn wat een leuk bedrag is om mee te starten.

Hoe duurder iets is, hoe langer ik ervoor moet sparen. Zoiets als Leica (?) van 4.000,- wordt het in nog geen vierduizend jaar i.i.g.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 08:53

magda_90 schreef:
Ik moet er nog voor sparen, maar wilde eerst kijken wat er zoal is en wat de huidige prijzen zijn aangezien ik weinig van analoog af weet. Wat ik nu te leen heb, zal bij elkaar zo'n 20-30 euro zijn wat een leuk bedrag is om mee te starten.

Hoe duurder iets is, hoe langer ik ervoor moet sparen. Zoiets als Leica (?) van 4.000,- wordt het in nog geen vierduizend jaar i.i.g.

Ah, joh, als het nu gaat om een digitale achterwand op een Hasselblad (a 20k) dan hebben we het nog ergens over :D
Leica's zijn inderdaad ook niet goedkoop maar die gaan ook de rest van je leven mee (en dat van je kleinkinderen....)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:02

@Ikke: Tof dat je 500mm's hebt. Die nieuwe 100-400mm staat op mijn wishlist. :)

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:15

Heeft iemand ervaring met de winkel Kamera-Express in Den Haag? :)
Misschien dat ik als zondag dan de 50mm al ga halen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:41

Bagheera_206 schreef:
@Ikke: Tof dat je 500mm's hebt. Die nieuwe 100-400mm staat op mijn wishlist. :)

Ik denk dat jij met die 100-400 betere foto's schiet dan ik met die 500mm. Dat ding is minimaal 20 jaar oud en je merkt daaraan dat ook de ontwikkeling van glas niet stilgestaan heeft. Wellicht dat de tussenring nog wat roet in het eten gooit, dat weet ik niet, maar ik ben nog niet zo onder de indruk, eerlijk gezegd.

Wellicht eens op m'n XD-7 zetten en er een rolletje tegenaan gooien.

Irisx94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:34

Pff, wou in april de 70-200 2.8 IS aanschaffen. Hebben ze nou net een actie bij kamera express: Canon masterclass dat je een dag met een natuurfotograaf mee op pad gaat (of portret in studio). Zoo gaaf! Maar de actie loopt maar tot 31 december :')

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:50

Handig :+
Net als dat ik nog 50 euro moet voor mijn nieuwe lens.. Dat geld krijg ik niet binnen 2 dagen ben ik bang en ben pas in januari jarig.. En in de vakantie heb ik natuurlijk een paar shoots.. Nouja, dichtbij staan dan maar..

Iemand ervaring met Macro ringen?
En enig idee of alle nikon-macro ringen ook op alle nikon-body's kunnen? (Of alle macro-ringen op de nikon D3200, kan uiteraard ook :'))

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:00

Ik heb geen ervaring met macro ringen. Ik zie er wel toffe resultaten mee. Geloof dat de tip wel was om set ringen te nemen waarmee je diafragma gewoon nog kunt bedienen. AF is niet erg, want met macro doe je toch vaak op MF. Nadeel hoorde ik dat je best vaak aan het wisselen bent tussen de ringen. := Maar een heel stuk goedkoper dan een echt macro objectief.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:03

Ohh, en hoe zie ik dat je dia nog wel kan bedienen? Heeft dat een naam of dergelijke?
Misschien wel handig namelijk om te weten, want ik lees alleen maar dingen over hoeveel ringen hij heeft en dat ie wel of geen AF heeft. _O-

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 02:41

Je hebt ook speciale omvormers om je lens achterstevoren op je body te zetten (ja echt waar :') ). Kosten iets van een paar tientjes en zo wordt je simpel objectiefje ook macro. Ik heb het zelf nooit geprobeerd maar op school gezien...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 02:45

k_m schreef:
Je hebt ook speciale omvormers om je lens achterstevoren op je body te zetten (ja echt waar :') ). Kosten iets van een paar tientjes en zo wordt je simpel objectiefje ook macro. Ik heb het zelf nooit geprobeerd maar op school gezien...

In den beginne heb ik zo'n ring gekocht. Wel eens gebruikt toen maar best een gepiel. Nu al jaren niet meer gebruikt. Vind het ook niet fijn on de achterkant van m'n lens zo open en bloot te hebben.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 02:46

Ik vond het ook iets vreemd, hadden nog wel andere opties voor macro fotograferen, ik zal morgen wel eens in mijn cursus kijken als ik het niet vergeet :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:25

Die omkeerringen geven tof effect, maar toch wel tricky om stof te vangen in achterkant van je objectief. :=

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:54

ikke schreef:
magda_90 schreef:

Ah, joh, als het nu gaat om een digitale achterwand op een Hasselblad (a 20k) dan hebben we het nog ergens over :D
Leica's zijn inderdaad ook niet goedkoop maar die gaan ook de rest van je leven mee (en dat van je kleinkinderen....)

Klopt ja, mijn oma heeft er nog een waar ik af en toe wat foto's mee mag schieten. :P

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 11:01

Heeft jouw oma een Hasselblad? :~

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 11:58

Yes _O_
Was van mijn opa, die 3 jaar terug is overleden. Maar hij doet het niet goed meer en vraag mij af op een reparatie nog gaat helpen (reageert erg traag).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 12:05

magda_90 schreef:
Yes _O_
Was van mijn opa, die 3 jaar terug is overleden. Maar hij doet het niet goed meer en vraag mij af op een reparatie nog gaat helpen (reageert erg traag).

Een Hasselblad is altijd de moeite waard om te laten repareren! Gewoon doen (in overleg met oma).