[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:37

Ik vind het ook een beetje raar.. Heel erg opgelicht? Weeromstandigheden? Denk dat het daaraan ligt namelijk. Zelf heb ik een Nikon D3200 met 55-200mm lens. Maar ik krijg ook ruis wanneer ik een foto te donker schiet en dan wil oplichten. ;)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:16

Fotograferen jullie beide wel in RAW?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:18

AvWShots schreef:
Fotograferen jullie beide wel in RAW?

Ik fotografeer in RAW ja. Maar ik heb het over extreme oplichting he. :P Normaliteit zou het niet mogen, en zeker niet kunnen bij ISO 100/200. Enige keer wanneer ik ruis krijg is als een foto bijna helemaal zwart is. :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:27

Haha ja ik ook in RAW maar ook ik heb het over flink oplichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:29

En dan heb ik het vooral heel erg over dit soort foto's oplichten, of delen van paarden/andere dieren waarvan het zó zwart is. Dan is ruis voorkomen onmogelijk. :)
Afbeelding

Facebook kwaliteit.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:34

Haha ik wel over wat minder zwart dan dat :P maargoed silhouette fotograferen is wel ietsje anders dan aan t eind vd middag met bewolkt weer in een binnenbaan met weinig licht proberen lichte fotos te maken zonder op ISO 1600/3200 te gaan zitten met een wat oudere camera :P heb t over zulke fotos bewust gedeeltelijk onderbelicht gefotografeerd om sluitertijd op min. 640 te houden en iso 400/800 :P

Dan moet je al snel 1,5/2/3 stops oplichten en met n schimmel is dat n tikkie makkelijker dan bij zwart.

De ene camera is dan net wat beter dan de ander :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 03-05-14 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:36

Dat is natuurlijk wel waar, iets minder zwart dan dat ongeveer. :P Maar dan krijg ik toch wel meestal erg veel en snel ruis. Maar dat is pas rond ISO 1600/3200 inderdaad bij mij. Bij ISO 100 mag dat gewoon niet, of je moet het dus extreem oplichten. :')

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:40

Ja hier ook vanaf 1600. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:45

drae schreef:
Hopelijk kan iemand mij helpen.Vandaag wezen foto's maken met mijn hond, en ik zie toch heel wat ruis terug. Dit heb ik wel vaker en is natuurlijk niet de bedoeling.. Ik heb een nikon d3100 met standaard kit lens (18-55 dacht ik).
http://nl.tinypic.com/r/w02hxj/8
Dit is toch wel de foto met de meeste ruis van vandaag. f4,5, iso 100, 1/320. Hond stond gewoon netjes stil en maakte geen beweging.

Hier zit ook wat ruis, minder maar toch storend. Vooral duidelijk bij haar wang.
http://nl.tinypic.com/r/el4j0i/8

Dus, wat waarschijnlijk je probleem is ----> te donker geschoten en hem daarna teveel opgelicht. Tenminste, dat is het enige wat we zo kunnen bedenken. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:49

Ben wel benieuwd naar de onbewerkte foto (niet gecropped niet opgelicht, ook niet de schaduwen).

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 16:54

Foto's zijn helemaal niet bewerkt en, uit mijn hoofd, in fine geschoten. Verder was het een beetje bewolkt, maar had geen last van licht te kort. Hoe kan ik een foto met oorspronkelijke grootte uploaden? Met tiny pic past hij alleen maar de grootte aan.

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:24

drae schreef:
Foto's zijn helemaal niet bewerkt en, uit mijn hoofd, in fine geschoten. Verder was het een beetje bewolkt, maar had geen last van licht te kort. Hoe kan ik een foto met oorspronkelijke grootte uploaden? Met tiny pic past hij alleen maar de grootte aan.

Heb het probleem gevonden dankzij een bokker via pb, Iedereen in ieder geval bedankt voor de moeite!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:40

Wel benieuwd wat t nu dan was :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:29

S_en_Z schreef:
Waar ik in t begin met fotograferen veel lastvan had met onscherpte is dat ik onbewust tijdens t scherpstellen aan het in/uitzoomen was. :)

Hier zou jij voor mij wel eens iets ongelofelijks zinnigs gezegd kunnen hebben!!!
Ik las deze opmerking van jou vanmiddag, en hij bleef bij mij hangen en heb daar eens over na gedacht van 'doe ik dat?' en het antwoord is 'Nee niet bewust natuurlijk' Maaaarrr ik hou mijn lens op een wat aparte manier vast (nooit op gelet dat dat afwijkend is tot vanavond) en mijn nieuwere camera is wat zwaarder. Het is dus héél goed mogelijk dat ik na het zoomen en tijdens het bursten per ongeluk nog een klein beetje aan mijn lens draai.

Ik heb vanavond even wat foto's gemaakt waarbij ik heel bewust mijn hand van het zoomgedeelte van de lens af heb gehaald voor ik de foto's daadwerkelijk ging maken en daar zitten heel wat meer treffers tussen én de beste platen zijn een stuk scherper dan welke plaat ook tot nu toe.

Nou kan ik het niet helemaal met 100% zekerheid zeggen of dit het is, omdat de omstandigheden weer heel anders zijn dan met de foto van gisteren, maar het lijkt me zeker een mogelijke verklaring voor mijn nét niet foto's.

Ik zal even een van de scherpste foto's van vanavond plaatsen. Dit is denk ik heel redelijk qua scherpte toch, of moet het nog beter kunnen? (70D + 70-200 F4 IS )
(Let op: Reuzeformaat!!)
http://i298.photobucket.com/albums/mm24 ... g~original

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:45

Dat moet veeeeeel scherper kunnen in ieder geval.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:53

Alwiene wat was je exif van deze foto?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:06

S_en_Z schreef:
Alwiene wat was je exif van deze foto?

F4
1/1250e
iso 500
106mm

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:08

AvWShots schreef:
Dat moet veeeeeel scherper kunnen in ieder geval.

Serieus? -O-
En ik dacht echt dat ik een heel eind op weg was...

Ik zou zo graag eens een vergelijkbare foto (rennende hond) op vol formaat met deze lens en een vergelijkbare of mindere camera willen zien, maar ja hoe kom je daar aan? En dan dus niet nabewerkt, maar echt zo regelrecht uit de camera.

Want weet echt niet wat ik er op 100% van zou moeten verwachten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:47

Tis echt niet verkeerd. Denk dat je diafragma nog wat aan de lage kant is en dat tinypic de foto geen goed doet maar k ga morgen ff voor je kijken

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 01:08

Kan je eens een foto van een simpel stilstaand onderwerp maken?
Want ik heb niet het idee dat je het probleem moet zoeken in het rijtje van je efix, maar het scherpstellen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:47

tinypic heeft haar grote foto niet veel goeds gedaan. Ik heb hem op mn weebly gezet

groot formaat

Afbeelding

Ik zou proberen iets meer afstand vd hond te fotograferen (hond in t midden van je scherm)

Klik je gelijk door na het scherpstellen?

Dit is al een stuk beter dan je eerdere foto's :j

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:02

Hoe hou je je ellebogen? Laat je het uiteinde van je lens in je andere hand rusten, of hou je het uiteinde van de lens echt vast? De meeste tips zeggen "They usually tell you to bring your elbows to your side, and use your left hand to support the weight of the camera by cradling the lens from below."
http://vesnakozelj.com/main/wp-content/ ... rtical.gif

Zorg dat je eerst uitademt dan afdrukt, en dan weer inadement, dat zorgt ook dat je stabieler staat.

Evt kun je ook op deze manier vasthouden:
http://img.photographyblog.com/products ... hoto_2.jpg
http://img.photographyblog.com/products ... hoto_3.jpg

Hier nog wat meer manieren:
http://digital-photography-school.com/h ... era-shake/

En zet je ene voet wat voor je andere voet, dan sta je stabieler
http://www.nobadfoto.com/how-to-hold-a-camera.html

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:06

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:36

S_en_Z schreef:
tinypic heeft haar grote foto niet veel goeds gedaan. Ik heb hem op mn weebly gezet

groot formaat

[ Afbeelding ]

Ik zou proberen iets meer afstand vd hond te fotograferen (hond in t midden van je scherm)

Klik je gelijk door na het scherpstellen?

Dit is al een stuk beter dan je eerdere foto's :j

Lief van je! Alleen jouw link naar groot formaat daar is de foto veel kleiner dan bij mijn photobucket (geen tinypic ;) ) waardoor hij natuurlijk automatisch scherper lijkt dan als je hem op 100% bekijkt.

Ik heb vanmiddag weer andere hondjes om op te oefenen, helaas wel in het bos (al zijn er redelijk lichte delen bij volgens mij) en is het vandaag nogal bewolkt, dus niet de makkelijkste omstandigheden, maar we zullen zien wat we er van kunnen maken :)

@Kootmiradrum, ik ga je links op een ander moment even rustig bekijken. Ik hou nu min of meer bovenhands mijn toeter vast en ga eens kijken of ik eraan kan wennen en of het helpt om dat onderhands te doen :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:26

Iemand al eens gespeeld met een big stopper toevallig?