[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:49

Mijn vader zat te denken aan een tweedehands Sigma 70-200mm f/2.8
Hij had gesproken met de fotografen van zijn werk en zij zeiden dat ik me daar
misschien eens in moest verdiepen.

500/600,- is toch wel het maximum bedrag..

Julia

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:05

Die heb ik. Fijne lens, mits je een goede hebt. :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:05

Julia schreef:
HLPhoto schreef:
leuk lensje idd, maar "mooi" bokeh heeft de 50 1.8 niet. Je ziet al gauw de vijf bladen in het diafragma terug in de beelden die je schiet. Erg ver open of juist erg gesloten valt dat niet direct op, maar vooral lantaarns ed in de achtergrond zijn met een 50 niet supermooi.

Toch is de 50 voor foto's wel degelijk een aanrader, grijp zelf de iets duurdere variant ook vaak beet. Alleen voor video zou ik 'm - om bovenstaande reden - echt afraden, dan zijn er weer andere betaalbare objectieven (die voor foto's onhandig zijn ivm manual focus/belichting enz)

Geen mooie bokeh? Apart.. De mijne wel hoor. :D

De hele wereld heeft het over het feit dat de goedkoopste 50 1.8's geen mooie bokeh hebben, maar de jouwe heeft 't wel. You should know better :+

Buiten dat TDP een k*-site is hebben ze dit plaatje wel netjes voor elkaar. Van links naar rechts, Canon 50 1.2L - Canon 50 1.4 - Canon 50 1.8 II:
Afbeelding

@ Sem_: Als je dan toch voor een Sigma 70-200 f/2.8 wil gaan, koop dan een nieuwe. Het is een heerlijk objectief, maar niet de meest betrouwbare en ook nog wel één met wat exemplarische problemen. Niks waarom je 'm niet zou moeten kopen, maar vier jaar garantie is op zich wel fijn tenzij je weet waar je mee bezig bent :)

Ben momenteel bezig met wat testen enz. met diverse objectieven op zowel m'n eigen bodies als een splinternieuwe "loaner". Waar ik vroeger de 50-150 afkraakte denk ik dat ik Sigma maar een excuusbriefje moet schrijven ofzo.. heb eerder enkele exemplaren onder m'n neus gekregen die ronduit bagger waren. 1 daarvan is onder garantie gerepareerd, dat objectief ben ik hier aan het vergelijken geweest met een tweede exemplaar dat enkel teruggestuurd is voor kalibratie. Beide zijn ronduit scherp. Morgen krijg ik er nog één binnen en als die even goed is op het oog durf ik de 50-150 serieus wel aan te raden.

Het blijft neerkomen op het bekende verhaal: Sigma laat verhoudingsgewijs meer slechte objectieven hun fabriek verlaten dan Canon/Nikkor. Voor álle objectieven blijft "testen in de winkel" en "als het verschil klein is, koop met nieuw en/of met garantie" een goed advies.
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 13-09-10 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:06

Ik heb de canon 50mm 1.8 ook en vind het een erg fijn lensje. Gebruik hem erg veel in ieder geval en is zijn geld méér dan waard, spotprijsje :=

Heb zelf ook even een vraag. Ik heb nu dus de canon 70-300 4.0 -5.6 IS USM en die gebruik ik heel veel, máár ik loop een beetje tegen de 70 aan. Dat ik toch gauw mijn onderwerp té dichtbij heb en dus achteruit moet, waardoor er dingen voor mijn onderwerp komen te staan etc. Lastig dus. Maar ben wel erg weg van de fotokwaliteit van deze lens.

Nu vroeg ik me af wat het alternatief is voor het bereik onder de 70, natuurlijk heb ik daar een kitlens voor, maar zou graag een lens zien van vergelijkbare kwaliteit als mijn 70-300. Iemand hier ervaring mee?

Ben nog aan het twijfelen of ik voor een andere lens erbij of een andere body ga sparen, maar ben ff benieuwd wat de opties zijn :)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:09

Turns out I don't know better. Ik heb nog nooit iets lelijks aan mijn bokeh met die 50mm F1.8 gezien. Maar misschien is het ook wel een kwestie van smaak. :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:12

Julia schreef:
misschien is het ook wel een kwestie van smaak. :+
I guess so, just like mirror lenses are :+
Afbeelding

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:13

Dat is - neem ik aan - niet met een 50mm F1.8? :=

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:21

Mirrorlens. Kwestie van smaak? :+

Wat algemeen bekend staat als "mooie bokeh" is een cream machine. Mijn MF 50mm of de (helaas onvindbare) Voigtlander 125mm f/2.5 macro zijn perfecte voorbeelden van extreem zachte en ronde bokeh bij alle diafragma-openingen.

De (alleen voor Sony leverbare) Zeiss 135mm f/1.8 is ook een objectief dat daar super mee is:

Afbeelding

Let niet op de ruis, het blijft een Sony :+ (grapje, ff plagen), maar wat algemeen bekend staat als "creamy" bokeh is extreem glad "verdeeld", mooi rond en heeft geen harde rand.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:23

Afbeelding
Voorbeeldje van een Carl Zeiss 80mm f/2.8 op een Canon 20D, en de 50 1.8 op dezelfde body, met dezelfde achtergrond. Het kan dus beter dan met die Carl Zeiss :)

Waar ik eerder op doelde: Deze vorm is uit een foto nog wel redelijk weg te corrigeren. Ga je filmen, dan is het vrijwel onmogelijk. Mocht je dit interessant vinden (en je portemonnee niet willen sparen) let ook eens op de bokeh in films. Heel af en toe herken je die Canon 50 f/1.8 ineens in recente en wat goedkopere videoproducties.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:28

Zal bij andere, interessantere beelden vast wel een vet effect kunnen geven. Wat vind je hiervan dan, ook te harde randjes?

Filmen heb ik niet echt verstand van. Heb er sowieso niet zoveel verstand van compared to you. ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:32

Julia schreef:
Zal bij andere, interessantere beelden vast wel een vet effect kunnen geven. Wat vind je hiervan dan, ook te harde randjes?

Daarvan niet nee, maar er is wel héél weinig detail over in die foto. Impliceert een extreem korte scherpstelafstand dus tussenring, voorzetlens of lensje keren... daarmee maak je het je objectief aardig wat makkelijker volgens mij + zie geen heftige lichtbronnen in de achtergrond :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:32

En wat zeggen jullie van de Sigma 70-210 2.8 Apo Canon?
Ik zit me een beetje te oriënteren, ik dus zoek een lens die snel scherp stelt,
maar wel aardig lichtsterk is. Deze heeft geen HSM dus is hij dan ongeveer
even snel als de Canon EF 75-300 f/4-5.6 III die ik nu heb?
Dan zat ik ook nog naar de Sigma 70-200 mm F2.8 EX APO HSM te kijken..
Laatst bijgewerkt door Sem_ op 13-09-10 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:36

In ieder geval geen tussenring, want die heb ik helaas niet. En als 't lensjekeren was, wat ik indd wel met enige regelmaat doe, dan was 'ie (meer) macro geweest. Vind dit niet echt onder macro vallen. Maar ik weet het niet meer om eerlijk te zijn. :D Alleen dat het wel met de 50mm F1.8 is geschoten + 40D.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:45

Sem_ schreef:
En wat zeggen jullie van de Sigma 70-210 2.8 Apo Canon?
Ik zit me een beetje te oriënteren, ik dus zoek een lens die snel scherp stelt,
maar wel aardig lichtsterk is. Deze heeft geen HSM dus is hij dan ongeveer
even snel als de Canon EF 75-300 f/4-5.6 III die ik nu heb?

Nee, dat is ie niet, als ie het al doet op alles behalve f/2.8.
Ik zou de sigma 70-210 f/2.8 laten liggen als ik jou was, die is héél oud :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:46

Ahh oké, bedankt voor de snelle reacties! :)
En de Sigma 70-200 mm F2.8 EX APO HSM?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:49

Die zijn een heel stuk jonger en doen het volgens mij nog steeds perfect op alle moderne Canon en Nikon bodies. Mits technisch goed in orde én goed afgesteld heb je hier een heel mooi objectief aan. Dat de lak aan de buitenkant wat afbladdert is vrij normaal bij dat objectief, zegt niks over zwaar gebruik oid.

Of ie goed is kan je alleen ontdekken door testen, testen, testen. Calculeer een ~150,- in voor het vrijmaken van de scherpstelmotor, schijnt bij deze objectieven nogal eens te gebeuren dat die vast loopt (de mijne heeft dat probleem ook gehad).

Ik citeer:
Julia schreef:
Die heb ik. Fijne lens, mits je een goede hebt. :)
Geldt ook voor de oudere variant ;)
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 13-09-10 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:51

Oké, dankje. Mijn vader weet gelukkig nog wel vrij veel van objectieven
en hij heeft nog een team achter zich van fotografen op zijn werk die me
allemaal willen helpen met de juiste keuze, maar ik dacht ik stel de vraag
ook hier even. :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:00

@ HLPhoto, heb jij met al je ervaring ook een advies mbt mijn vraag hierboven dan? ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:13

Alwiene schreef:
@ HLPhoto, heb jij met al je ervaring ook een advies mbt mijn vraag hierboven dan? ;)

wordt in alle gevallen sparen vrees ik (voor de gemiddelde boktfotograaf :+ mezelf niet uitgesloten trouwens).. opties zijn een beetje beperkt tot 24-105IS USM L en 15-85IS USM geloof ik. Verder omhoog in het bereik is er vrij weinig van dezelfde kwaliteit of beter. Ja de 28-300IS USM L maar die is helemaal onbetaalbaar.. Als je geluk hebt een 35-350 USM L? Goed voor je spierballen :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:15

Tnx! Dat vraagt dus weer een behoorlijk stevige investering := Dan ga ik tóch maar eerst voor een betere body denk ik :o

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:28

Dat biedt mogelijkheden. Wat wil je uitgeven? Als "betere body" hetzelfde betekent als "fullframe" heb je ineens een heel andere bereik.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:35

HLPhoto schreef:
Dat biedt mogelijkheden. Wat wil je uitgeven? Als "betere body" hetzelfde betekent als "fullframe" heb je ineens een heel andere bereik.

Had in het andere topic al even gereageerd omdat dat over camera's ipv lenzen gaat :) Maar ik heb nog geen vast budget in mijn hoofd. Ik weet niet waar fullframe begint? Ik heb in principe geen budget voor een 1D of 5D, maar als ik overtuigd raak van de voordelen ben ik wellicht bereid om daarvoor door te sparen :j

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:39

Alwiene schreef:
Had in het andere topic al even gereageerd omdat dat over camera's ipv lenzen gaat :) Maar ik heb nog geen vast budget in mijn hoofd. Ik weet niet waar fullframe begint? Ik heb in principe geen budget voor een 1D of 5D, maar als ik overtuigd raak van de voordelen ben ik wellicht bereid om daarvoor door te sparen :j
Vanaf een 350D.. is het een ferme stap. Nevermind the comment :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:07

Veirl schreef:
Ik kan helaas mijn laatste bericht niet aanpassen, ik vroeg mij alleen nog iets af. Ik zat net mezelf een beetje in te lezen over bokeh en ik vind het altijd erg mooi als de achtergrond een goede bokeh heeft. Klopt het dat dit ook mogelijk is met deze 50mm f/1.8 lens? :)

"Goede" bokeh gaat over de kwaliteit van de bokeh en is bovendien grotendeels smaakafhankelijk, dat verschilt per persoon en per lens. Als je puur doelt op "kleine scherptediepte", ja, dat is met een 50mm F1.8 zeker mogelijk.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:08

Alwiene, we kunnen elkaar de hand schudden want ik heb precies hetzelfde probleem :)) Nou ja, probleem..... eigenlijk gewoon een luxeprobleem.
Ik heb ook een Canon 70-300 IS USM en loop er ook weleens tegenaan dat ik te weinig afstand kan nemen. Ik maak trouwens geen foto's van paarden maar van motoren, maar ik vermoed dat dit qua objectief niet zoveel uitmaakt, we hebben allebei snelheid nodig.
Ondertussen heb ik op advies van HLP al wel een paar andere lenzen geleend en getest. Ik ben maar eens begonnen met de wat goedkopere om eens te kijken of daar iets geschikts bij zit. De Canon 18-135 IS en de 17-85 IS vond ik te traag, deze zijn trager dan wij gewend zijn met de 70-300 IS USM.
Ik ben bang dat ik toch wat dieper in de buidel moet gaan tasten en in elk geval de USM erbij moet hebben. Ik laat dan liever de IS weg dan de USM, ik denk dat ik meer baat heb bij snelheid dan bij de stabilisator. Maar liefst wil ik het toch allebei, ook al gaat m'n spaarvarkentje dan kramp krijgen :))
Helaas is het motorseizoen voorbij dus ik kan pas volgend jaar verder testen. Misschien ook niet zo verkeerd, dan kan ik mooi nog effe verder sparen :)