Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
_Ilsee_ schreef:Ik ga volgend jaar op vakantie en daar zijn behoorlijk veel grote en mooie landschappen. Nu zat ik te denken om te sparen voor een lens die daar geschikt voor is (Nikon)
Ik heb nu een 70-300 maar hier krijg ik nooit de grote gebergte mee op de foto en de standaard kitlens 18-55 van Nikon.
Wie heeft toevallig ervaring met grote landschappen fotograferen, of kan mij helpen met het kiezen van een goede lens?
Noeni schreef:Is iemand in het bezit van een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM? Zou graag wat ervaringen horen
Chrlooott schreef:Wie kan me goede raad geven?
Canon EF 135mm F/2.0 L USM of Canon EF 70-200mm F/4.0 L iS USM
Ik twijfel enorm tussen deze 2 lenzen. Ik heb altijd met een 18-200mm gefotografeerd maar het wordt tijd dat ik mezelf eens ga verbeteren!
ikke schreef:Chrlooott schreef:Wie kan me goede raad geven?
Canon EF 135mm F/2.0 L USM of Canon EF 70-200mm F/4.0 L iS USM
Ik twijfel enorm tussen deze 2 lenzen. Ik heb altijd met een 18-200mm gefotografeerd maar het wordt tijd dat ik mezelf eens ga verbeteren!
Beide?
Het geen lenzen om met elkaar te vergelijken.
de 135 kan een aardig lensje zijn op een FF voor specifieke doeleinden maar op een crop denk ik dat je vast loopt.
Een zoomlens is voor multifunktioneel werk en dan vooral als andere vormen van "zoom" niet werken, zoals bijvoorbeeld benen![]()
Dus wat is de achtergrond van dit vergelijk?
Chrlooott schreef:Ik fotografeer vooral paarden/honden, vaker portret dan actie (bij portret denk ik aan 135mm), een bevriende fotograaf van mij zegt ook dat de 135mm een van de betere lenzen is van canon. Maar idd als ik over de actie denk denk ik aan de zoom lens. Maar in een binnenpiste ben ik dan weer niet veel met die zoom. Beide is sowieso niet haalbaar.
Thesserd schreef:Nadeel van de 2.8 vind ik wel z'n enorme gewicht, wel een puntje om te noemen denk ikIk vind het zelf niet prettig om dat om m'n nek te hebben hangen. F4 vind ik al zwaar zat
Overigens wel met IS dan. Maakt dat veel verschil qua gewicht?
ikke schreef:Chrlooott schreef:Ik fotografeer vooral paarden/honden, vaker portret dan actie (bij portret denk ik aan 135mm), een bevriende fotograaf van mij zegt ook dat de 135mm een van de betere lenzen is van canon. Maar idd als ik over de actie denk denk ik aan de zoom lens. Maar in een binnenpiste ben ik dan weer niet veel met die zoom. Beide is sowieso niet haalbaar.
Een 135 op FF is een prima lensje voor portret; op een crop wordt ie te lang (216mm) vrees ik. Zie foto's van Richard met een 100mm op een cropcamera (7D)
Paardenwerk en actie met een L-serie 70-200 f4.0 gaat buiten prima. Binnen gaat 'm niet worden, dan moet je echt naar dat f2.8 vlaggenschip van Canon. Is z'n prijs waard, maar je moet dat wel even hebben liggen, danwel de winkels afspeuren naar occasions en als je dan een occasion vind, gelijk bellen, reserveren en in je auto stappen om 'm te halen!
Ik had de mazzel de winkel op tijd binnen te stappen, de f2.8 in het vizier te krijgen en ernaar te vragen. Terwijl ik 'm bekeek kwam er drie man de winkel binnen voor die 2.8........
Sorry heren en dames, ik had m'n creditcard bij me, het spijt me.......
ikke schreef:Thesserd schreef:Nadeel van de 2.8 vind ik wel z'n enorme gewicht, wel een puntje om te noemen denk ikIk vind het zelf niet prettig om dat om m'n nek te hebben hangen. F4 vind ik al zwaar zat
Juiste schouderband doet wonderen, maar met een 7D eraan heb je wel een paar kilo om je nek hangen, dat is zo.
manonfleur schreef:Nu zit ik toch na te denken over een 55-200. Is deze fijn? Voor mij is €149,- namelijk al een flinke investering
http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/NI ... langId=-11
Thesserd schreef:Nadeel van de 2.8 vind ik wel z'n enorme gewicht, wel een puntje om te noemen denk ikIk vind het zelf niet prettig om dat om m'n nek te hebben hangen. F4 vind ik al zwaar zat
ikke schreef:Thesserd schreef:Nadeel van de 2.8 vind ik wel z'n enorme gewicht, wel een puntje om te noemen denk ikIk vind het zelf niet prettig om dat om m'n nek te hebben hangen. F4 vind ik al zwaar zat
Nog even het gewicht opgezocht en ja, dat maakt uit: f4.0 760gr; f2.8 1490gr.
Niet helemaal raar natuurlijk, je hebt nogal wat extra glas nodig voor zo'n gat en glas maakt het gewicht van de lens......
Thesserd schreef:ikke schreef:Nog even het gewicht opgezocht en ja, dat maakt uit: f4.0 760gr; f2.8 1490gr.
Niet helemaal raar natuurlijk, je hebt nogal wat extra glas nodig voor zo'n gat en glas maakt het gewicht van de lens......
Ha thanks! Maar ik bedoelde eigenlijk of met of zonder IS nog verschil maakt qua gewicht haha, maar dat zal wel niet? Pff ik voel me echt een leek hier haha
Bagheera_206 schreef:manonfleur schreef:Nu zit ik toch na te denken over een 55-200. Is deze fijn? Voor mij is €149,- namelijk al een flinke investering
http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/NI ... langId=-11
Dat is een prima lens voor bij de paardjes. Weet je alleen zeker dat je hem graag bij de MM wilt kopen?
manonfleur schreef:Bagheera_206 schreef:Dat is een prima lens voor bij de paardjes. Weet je alleen zeker dat je hem graag bij de MM wilt kopen?
Klinkt misschien heel dom, maar waarom niet?.
Ik weet het nog niet zeker hoor, ik was alleen aan het kijken voor een prijs indicatie
ikke schreef:Mediamarkt is een dozenschuiver. Als je iets niet helemaal begrijpt, zijn zij ook niet kundig genoeg om je inhoudelijk te helpen. De vakman is soms ietsje duurder maar dat weegt echt op tegen de veel betere service; bijvoorbeeld voor jou: cameraNU