[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:28

mijn budget is max 500,00

Noeni

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:14

Is iemand in het bezit van een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM? Zou graag wat ervaringen horen

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:25

_Ilsee_ schreef:
Ik ga volgend jaar op vakantie en daar zijn behoorlijk veel grote en mooie landschappen. Nu zat ik te denken om te sparen voor een lens die daar geschikt voor is (Nikon)
Ik heb nu een 70-300 maar hier krijg ik nooit de grote gebergte mee op de foto en de standaard kitlens 18-55 van Nikon.

Wie heeft toevallig ervaring met grote landschappen fotograferen, of kan mij helpen met het kiezen van een goede lens?

De Nikkor 12-24 8-)

Ik heb de mijne tweede hands weten te kopen voor 500 euro. Het is even zoeken op marktplaats, maar hij is het geld en de gok dubbel en dwars waard!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:28

Noeni schreef:
Is iemand in het bezit van een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM? Zou graag wat ervaringen horen

Een erg fijn portretlensje op een voelvreempje. <3 Sinds ik deze heb ligt mijn 85mm f/1.8 te verstoffen in de kast. := Voor Macro- en productfotografie vind ik hem fijner op mijn cropje.

Die IS is wel een beetje overrated. Met portretfotografie heb je er nog wat aan, maar bij macro zit je er te dicht op en is het effect van IS suboptimaal. Productfotografie doe ik vanaf statief dus dan ook overbodig. Dus waar wil je hem voor gaan gebruiken, want anders is de non-IS versie een goed alternatief. Die is bijna even scherp en contrastrijk als de IS versie. Heb jij dat extra geld daar voor over? De IS versie is dan wel weer weathersealed. :)

Op mijn Google+ en FB heb ik een aantal voorbeeldfoto's staan. Maar die ISO1600 foto's van laatst heb ik er ook mee gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:46

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:38

Wie kan me goede raad geven?
Canon EF 135mm F/2.0 L USM of Canon EF 70-200mm F/4.0 L iS USM

Ik twijfel enorm tussen deze 2 lenzen. Ik heb altijd met een 18-200mm gefotografeerd maar het wordt tijd dat ik mezelf eens ga verbeteren!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:43

Chrlooott schreef:

Ik twijfel enorm tussen deze 2 lenzen. Ik heb altijd met een 18-200mm gefotografeerd maar het wordt tijd dat ik mezelf eens ga verbeteren!

Beide?
Het geen lenzen om met elkaar te vergelijken.
de 135 kan een aardig lensje zijn op een FF voor specifieke doeleinden maar op een crop denk ik dat je vast loopt.
Een zoomlens is voor multifunktioneel werk en dan vooral als andere vormen van "zoom" niet werken, zoals bijvoorbeeld benen :D

Dus wat is de achtergrond van dit vergelijk?

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:10

ikke schreef:
Chrlooott schreef:

Beide?
Het geen lenzen om met elkaar te vergelijken.
de 135 kan een aardig lensje zijn op een FF voor specifieke doeleinden maar op een crop denk ik dat je vast loopt.
Een zoomlens is voor multifunktioneel werk en dan vooral als andere vormen van "zoom" niet werken, zoals bijvoorbeeld benen :D

Dus wat is de achtergrond van dit vergelijk?

Ik fotografeer vooral paarden/honden, vaker portret dan actie (bij portret denk ik aan 135mm), een bevriende fotograaf van mij zegt ook dat de 135mm een van de betere lenzen is van canon. Maar idd als ik over de actie denk denk ik aan de zoom lens. Maar in een binnenpiste ben ik dan weer niet veel met die zoom. Beide is sowieso niet haalbaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:28

Chrlooott schreef:
Ik fotografeer vooral paarden/honden, vaker portret dan actie (bij portret denk ik aan 135mm), een bevriende fotograaf van mij zegt ook dat de 135mm een van de betere lenzen is van canon. Maar idd als ik over de actie denk denk ik aan de zoom lens. Maar in een binnenpiste ben ik dan weer niet veel met die zoom. Beide is sowieso niet haalbaar.

Een 135 op FF is een prima lensje voor portret; op een crop wordt ie te lang (216mm) vrees ik. Zie foto's van Richard met een 100mm op een cropcamera (7D)

Paardenwerk en actie met een L-serie 70-200 f4.0 gaat buiten prima. Binnen gaat 'm niet worden, dan moet je echt naar dat f2.8 vlaggenschip van Canon. Is z'n prijs waard, maar je moet dat wel even hebben liggen, danwel de winkels afspeuren naar occasions en als je dan een occasion vind, gelijk bellen, reserveren en in je auto stappen om 'm te halen!
Ik had de mazzel de winkel op tijd binnen te stappen, de f2.8 in het vizier te krijgen en ernaar te vragen. Terwijl ik 'm bekeek kwam er drie man de winkel binnen voor die 2.8........
Sorry heren en dames, ik had m'n creditcard bij me, het spijt me.......

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:29

Nadeel van de 2.8 vind ik wel z'n enorme gewicht, wel een puntje om te noemen denk ik :P Ik vind het zelf niet prettig om dat om m'n nek te hebben hangen. F4 vind ik al zwaar zat :') Overigens wel met IS dan. Maakt dat veel verschil qua gewicht?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:32

Thesserd schreef:
Nadeel van de 2.8 vind ik wel z'n enorme gewicht, wel een puntje om te noemen denk ik :P Ik vind het zelf niet prettig om dat om m'n nek te hebben hangen. F4 vind ik al zwaar zat :') Overigens wel met IS dan. Maakt dat veel verschil qua gewicht?

Juiste schouderband doet wonderen, maar met een 7D eraan heb je wel een paar kilo om je nek hangen, dat is zo.

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:33

ikke schreef:
Chrlooott schreef:

Een 135 op FF is een prima lensje voor portret; op een crop wordt ie te lang (216mm) vrees ik. Zie foto's van Richard met een 100mm op een cropcamera (7D)

Paardenwerk en actie met een L-serie 70-200 f4.0 gaat buiten prima. Binnen gaat 'm niet worden, dan moet je echt naar dat f2.8 vlaggenschip van Canon. Is z'n prijs waard, maar je moet dat wel even hebben liggen, danwel de winkels afspeuren naar occasions en als je dan een occasion vind, gelijk bellen, reserveren en in je auto stappen om 'm te halen!
Ik had de mazzel de winkel op tijd binnen te stappen, de f2.8 in het vizier te krijgen en ernaar te vragen. Terwijl ik 'm bekeek kwam er drie man de winkel binnen voor die 2.8........
Sorry heren en dames, ik had m'n creditcard bij me, het spijt me.......

Ja de 2.8 is gewoon een toplens, maar heb ook al gelezen dat het gewicht best wel een nadeel is, en met mijn slechte rug wil ik dit niet riskeren! Verder, tweedehands is hij nog steeds 700 euro duurder dan deze 2 lenzen dus dat gaat hem niet worden vrees ik :) misschien als ik genoeg verdiend heb voor en die lens en een goed statief!

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:35

ikke schreef:
Thesserd schreef:

Juiste schouderband doet wonderen, maar met een 7D eraan heb je wel een paar kilo om je nek hangen, dat is zo.

Dat dus -O- heb ze Eos 550D die goed meevalt qua gewicht

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 06:44

Ik gebruik die 100mm op crop en FF. Op crop voor macro/product en mensportret op FF. De 135mm staat nog op mijn wishlist, omdat ik ook macro wilde doen ben ik voor de 100mm ipv 135mm gegaan voor lensje erbij. Op zich kan het wel een ultieme prime zijn voor bij de paardjes op crop, maar je moet vooral de ruimte hebben. De 200mm f/2.0L is namelijk DE portretlens voor bij de paardjes op FF, maar kost helaas iets van 5K. -O- Ik vind zelf de 70-200mm erg fijn in gebruik en breed inzetbaar.
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 17-12-14 06:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 06:49

Ik hang zware combi's nooit om mijn nek. := Alleen met een licht lensje. Ik heb dan wel een dikkere/zachtere/bredere draagriem gekocht.

Bij de 550D met/zonder BG vond ik hem uit balans met de 70-200mm f/2.8. Ik hield daardoor zo mijn combi anders vast dat ik vaak per ongeluk het AF knopje op MF zette. :=

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 08:44

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:04

manonfleur schreef:
Nu zit ik toch na te denken over een 55-200. Is deze fijn? Voor mij is €149,- namelijk al een flinke investering :')

http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/NI ... langId=-11

Dat is een prima lens voor bij de paardjes. Weet je alleen zeker dat je hem graag bij de MM wilt kopen? :=

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:00

Voor je D5100 is dit een mooie lens. Ik heb er goede resultaten uitgehaald. Maar zou hem inderdaad niet bij de MM halen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:02

Thesserd schreef:

Nog even het gewicht opgezocht en ja, dat maakt uit: f4.0 760gr; f2.8 1490gr.
Niet helemaal raar natuurlijk, je hebt nogal wat extra glas nodig voor zo'n gat en glas maakt het gewicht van de lens......

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:24

ikke schreef:
Thesserd schreef:

Niet helemaal raar natuurlijk, je hebt nogal wat extra glas nodig voor zo'n gat en glas maakt het gewicht van de lens......

Ha thanks! Maar ik bedoelde eigenlijk of met of zonder IS nog verschil maakt qua gewicht haha, maar dat zal wel niet? Pff ik voel me echt een leek hier haha :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:29

Thesserd schreef:
ikke schreef:

Ha thanks! Maar ik bedoelde eigenlijk of met of zonder IS nog verschil maakt qua gewicht haha, maar dat zal wel niet? Pff ik voel me echt een leek hier haha :')

Maakt iets uit: 1310 om 1490gr.

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:37

Bagheera_206 schreef:
manonfleur schreef:
Nu zit ik toch na te denken over een 55-200. Is deze fijn? Voor mij is €149,- namelijk al een flinke investering :')

http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/NI ... langId=-11

Dat is een prima lens voor bij de paardjes. Weet je alleen zeker dat je hem graag bij de MM wilt kopen? :=

Klinkt misschien heel dom, maar waarom niet? :o .
Ik weet het nog niet zeker hoor, ik was alleen aan het kijken voor een prijs indicatie

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:24

manonfleur schreef:
Bagheera_206 schreef:

Klinkt misschien heel dom, maar waarom niet? :o .
Ik weet het nog niet zeker hoor, ik was alleen aan het kijken voor een prijs indicatie

Mediamarkt is een dozenschuiver. Als je iets niet helemaal begrijpt, zijn zij ook niet kundig genoeg om je inhoudelijk te helpen. De vakman is soms ietsje duurder maar dat weegt echt op tegen de veel betere service; bijvoorbeeld voor jou: cameraNU

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:26

ikke schreef:
Mediamarkt is een dozenschuiver. Als je iets niet helemaal begrijpt, zijn zij ook niet kundig genoeg om je inhoudelijk te helpen. De vakman is soms ietsje duurder maar dat weegt echt op tegen de veel betere service; bijvoorbeeld voor jou: cameraNU

Oh oké, haha.
Op cameranu.nl is hij ook €149,- met gratis verzending, maar ik vind het eigenlijk fijner als ik hem op kan halen, omdat ik het toch wel eng vind om hem te laten verzenden :o.
Maar ik zit me nog een beetje in te lezen, en ik vraag anderen om advies. Tot nu toe zegt iedereen dat het een erg fijne lens is, dus als ik het geld heb, ga ik hem denk ik wel aanschaffen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:31

Zijn er ook bokkers die meer weten over analoge camera's en dan met name de match met lezen die zowel analoog als digitaal gebruikt kunnen worden?

Het zou mogelijk gaan om de Minolta Dynax 900 of Minolta Dynax 9 icm de Minolta 50 mm f/1.7 http://www.dyxum.com/reviews/lenses/Min ... iew17.html.

Ik ben mij sinds kort aan het inlezen qua analoge apparatuur en die termen zijn mij echt een raadsel namelijk. := Dat was het in het begin ook bij digitaal dus het komt vanzelf wel. :)

[edit] Als ik http://www.dyxum.com/reviews/lenses/Min ... iew17.html en http://camerapedia.wikia.com/wiki/Minolta_Dynax_500si lees, zou ik logischerwijs kunnen concluderen dat het past toch?