[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:05

Oh sorry, dat heb ik niet gezien :+ Ik kom zo binnen gezet dus heb niet naar je eerdere posts gekeken :P

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:08

Marit schreef:
Oh sorry, dat heb ik niet gezien :+ Ik kom zo binnen gezet dus heb niet naar je eerdere posts gekeken :P

Geeft niet :) Jij hebt ook een wereldlens, wellicht komt die er voor mij ook ooit nog, maar ja, dan wel graag met IS en dan heb je het over 2200 euro. Net mijn 70D aangeschaft dus voorlopig even niet zeg maar :P
Maar qua scherpte zou mijn F4 IS er niet heel veel voor onder moeten doen volgens mij.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:13

Er is mij verteld dat veel fotografen juist f4 scherper vinden.

de winkel waar ik mn 2.8 ophaalde vond t jammer dat k mn f4 weg deed (ben superblij met mn 2.8 ofcourse.. nu nog andere camera := )

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:24

Ik heb de 70-200 F4.0 zonder IS, super scherpe lens, aan je set zou het niet kunnen liggen. De IS-versie kan niet heel veel minder zijn qua scherpte lijkt me. De 70-200 serie van Canon is goed van kwaliteit. Iso 2000 is niet zo heel bevorderlijk voor je beeldkwaliteit, ook het licht op het koppie is niet zo mooi, beetje donkere foto. Ik zou het nog eens overdoen bij beter licht, lager isowaarde gebruiken, goed kijken waar je het beste licht hebt op je onderwerp...

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:15

Zo, 4 pagina's verder en veel info wijzer!
Ik kreeg mijn bewegingsfoto's altijd slecht scherp. De laatste meeting was een teleurstelling. Alle leuke composities waren niet scherp op het paard. Ah, daar baal ik zo van!

En nu begrijp ik ineens waardoor dat mogelijk zou kunnen komen. Mijn camera stond op One Shot!
Ik heb me eigenlijk nog nooit echt verdiept in deze functies en ik heb een Canon 1100D, geen snelle camera dus.

In welke situaties gebruik je de andere twee standen dan?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:23

One shot is (eigenlijk) voor stilstaande objecten zoals bijv. Gebouwen en landschappen.

De andere weet k eigenlijk zo snel niet :=

Speel daar eigenlijk niet mee haha

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:25

Ai servo volgt het onderwerp en al focus switcht tussen ai servo en ons shot.
Femke is hier een paar berichtjes terug al uitvoerig op in gegaan :)

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:32

Hallo,
Ik heb problemen bij het scherpstellen van een (los) lopend paard. Ik heb negen scherpstelpunten en als ik de camera zelf laat kiezen dan is vaak een deel van het paard en de achtergrond scherp (nooit het hoofd). Als ik het middelste focus punt selecteer en probeer te mikken op de schouder/ borst van het paard dan is het hoofd niet scherp; stel ik scherp op het hoofd dan is het lijf niet scherp. Idem als het paard onder het zadel is dan is ofwel de ruiter ofwel het paard scherp maar nooit beiden. Bij actiefoto's fotografeer in tv en ai servo. (sluitertijd zet ik hoog genoeg, dus er is niet echt een bewegingsonscherpte )

Iemand tips waarop je moet scherpstellen bij een paard dat los gegooid/ bereden wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:39

Wat is je diafragma?

Achtergrond scherp > Paard onscherp is een kwestie van verkeerde focus. Maar Hoofd scherp > lichaam onscherp betekend een te groot diafragma.

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:52

@ WiancaR Ik heb al verschillende diaframa's geprobeerd, maar mijn probleem zit denk ik vooral in het focussen. Als ik de camera zelf alle negen de punten laat gebruiken, dan stelt die deels scherp op het paard (nooit het hoofd), maar ook grotendeels scherp op de achtergrond. Als ik zelf het scherpstelpunt kies (bv de middelste of 1 vd omliggende punten (niet handmatig scherpstellen)) dan kan ik wel bv scherpstellen op het hoofd, maar doordat het paard steeds beweegt kan het het hoofd alweer uit het gebied gebied zijn dat ik scherp heb gesteld (en daardoor dus de achtergrond scherp heb). Daarom laat ik de camera zelf de punten kiezen (dus automatisch = meer scherpstelpunten dan wanneer ik zelf een punt kies), maar dat is ook niet ideaal. Hoe stellen jullie scherp op een paard? Op welk punt focussen jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:54

crazy_horses schreef:
@ WiancaR Ik heb al verschillende diaframa's geprobeerd, maar mijn probleem zit denk ik vooral in het focussen. Als ik de camera zelf alle negen de punten laat gebruiken, dan stelt die deels scherp op het paard (nooit het hoofd), maar ook grotendeels scherp op de achtergrond. Als ik zelf het scherpstelpunt kies (bv de middelste of 1 vd omliggende punten (niet handmatig scherpstellen)) dan kan ik wel bv scherpstellen op het hoofd, maar doordat het paard steeds beweegt kan het het hoofd alweer uit het gebied gebied zijn dat ik scherp heb gesteld (en daardoor dus de achtergrond scherp heb). Daarom laat ik de camera zelf de punten kiezen (dus automatisch = meer scherpstelpunten dan wanneer ik zelf een punt kies), maar dat is ook niet ideaal. Hoe stellen jullie scherp op een paard? Op welk punt focussen jullie?

Ik denk dat je het juist wel op dat punt moet laten staan. De camera mee bewegen met het paard en dan foto's maken. Denk dat het toch ook vooral een stuk oefenen is. :)
Zelf stel ik namelijk wel gewoon op die manier scherp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:00

Ik focus op de laars tijdens het rijden en kies voor een zone. In mijn geval stelt mijn camera dan scherp op 4 of 5 punten. Maar ook als ik op 1 punt scherpstel krijg ik gewoon scherp foto's, mits ik mijn diafragma aanpas en zelf goed focus.

Achtergrond scherp en paard onscherp is echt een geval van zelf verkeerd focussen. Je camera weet niet dat je een paardenfotograaf bent en geen bosjesfotograaf. Daarom moet je ook niet voor automatisch gaan, maar zelf je scherpstelpunt(en) kiezen.

Maar als het hoofd van het paard scherp is en de rest van het lichaam niet, dan ligt dat aan je diafragma. Waar staat je diafragma meestal op?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:09

Die keuze heb ik niet. Heb maar 1 scherstelpunt (canon 550D)

http://senzfoto.weebly.com/bestand.html

exif rijfoto:

ISO 100
165mm
f/3,5
1/1000

Bij rijfoto's en losfoto's heb ik hem gewoon op het midden.

exif portret:

ISO 100
150mm
f2.8
1/1000

Scherpstelpunt ingesteld op linksmidden (wat bij kantelen dus bovenin is bij het paardenoog) Ik vind dit persoonlijk mooi. Maar stel ik had het gezicht van de eigenaresse op f2.8 ook scherp willen hebben dan had ze niet achter het hoofd moeten staan maar op dezelfde diepte als het paardenhoofd/oog. :) (Dus tegenover zn neus zegmaar)

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:21

@ WiancaR Ik zet diaframma meestal op f/5.6
@ Deetjuh Meebewegen met het paard probeer ik. Maar stel je al scherp op het paard en volg je nog een tijdje het paard mee en druk je dan pas af of volg je het paard mee en stel je dan pas scherp?
@S_Z Gewoon in het midden als in op de buik of meer de nek?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:32

Heb de foto even teruggezet op standaard maat ipv crop. In dit geval was het midden van deze foto op de teugel in het midden vd hals.

Ga even op zoek naar een foto waarin ik scherpgesteld heb op de laars/knie.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:40

S_en_Z schreef:
Scherpstelpunt ingesteld op linksmidden (wat bij kantelen dus bovenin is bij het paardenoog) Ik vind dit persoonlijk mooi. Maar stel ik had het gezicht van de eigenaresse op f2.8 ook scherp willen hebben dan had ze niet achter het hoofd moeten staan maar op dezelfde diepte als het paardenhoofd/oog. :) (Dus tegenover zn neus zegmaar)

Hele mooie warme kleuren op je website, S_en_Z!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:04

Zo, bestanden toegevoegd met exifs :)

Dankje KootMiraDrum

Bovenste rijfoto is niet/heel weinig gecropt, alleen horizon is ietsje verlegd. Midden was bij knie iets OP het zadel.

Wat bij mijn cam werkt (heb ik het idee) is als ik niet teveel zoom + ook niet te beeldvullend wil fotograferen (iets moeten croppen dus)

Hoe verder het hoofd bij je scherpstelpunt vandaan is des te minder scherp hij is. Ik probeer wel op te passen dat ik niet té ver fotografeer want dan moet je weer zoveel croppen dat er een hoop van de grootte van je foto verloren gaat voor evt. canvas.

Ik fotografeer zelden op f2.8 bij rijfoto's tenzij het binnenfotografie is en niet licht genoeg. Maar ik fotografeer ook weinig hoger dan f4.

Waar ik in t begin met fotograferen veel lastvan had met onscherpte is dat ik onbewust tijdens t scherpstellen aan het in/uitzoomen was. :)

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:35

Jammer dat er niet gereageerd wordt op mijn vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:37

drae schreef:

Misschien kan je hem beter even opnieuw stellen met daarbij een vriendelijke opmerking over dat er nog niet gereageerd is. Dit is niet echt handig. ;) Mensen kunnen (zeker in het gesprek toen) er overheen hebben gelezen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:42

Sorry drae maar ik heb geen verstand van nikon en heb geen ervaring met kitlenzen (heb er geen)

Enige wat ik weet is dat ik alleen ruis wat meer omhoog zie komen op zwart als ik erg veel moet oplichten om de foto naar mn zin te krijgen.

In dat geval zet ik hem liever op iso 200.

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:46

Deetjeeuh schreef:
drae schreef:

Misschien kan je hem beter even opnieuw stellen met daarbij een vriendelijke opmerking over dat er nog niet gereageerd is. Dit is niet echt handig. ;) Mensen kunnen (zeker in het gesprek toen) er overheen hebben gelezen.

Hoezo zou dit onvriendelijk zijn dan? Is helemaal niet zo bedoelt hoor ;) , vind het gewoon een beetje jammer want loop toch wel tegen een probleem aan. Bericht was overigens vrij groot dus niet makkelijk over het hoofd te zien, maar dat doet er niet toe. Zal hem even op nieuw quoten!

s_en_z en daar loop ik vast, er was voldoende licht, iso stond mooi laag.. Zou verder niet weten wat de ruis veroorzaakt..

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:46

@ S_en_Z eest en vooral wat een prachtige foto's en ten tweede heel erg bedankt voor je uitleg!

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:47

drae schreef:
Hopelijk kan iemand mij helpen.Vandaag wezen foto's maken met mijn hond, en ik zie toch heel wat ruis terug. Dit heb ik wel vaker en is natuurlijk niet de bedoeling.. Ik heb een nikon d3100 met standaard kit lens (18-55 dacht ik).
http://nl.tinypic.com/r/w02hxj/8
Dit is toch wel de foto met de meeste ruis van vandaag. f4,5, iso 100, 1/320. Hond stond gewoon netjes stil en maakte geen beweging.

Hier zit ook wat ruis, minder maar toch storend. Vooral duidelijk bij haar wang.
http://nl.tinypic.com/r/el4j0i/8

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:49

Ja dat idee had ik al vandaar ook dat ik niet reageerde op je vraag

(Omdat ik geen nuttig antwoord weet dus)

Ik zie het dus alleen voorbij komen als ik op iso 100 té onderbelicht zit met zwart. :)

crazyhorses graag gedaan hopelijk heb je er iets aan (ben zelf ook nog een "leek" maar ik experimenteer graag :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:54

drae schreef:
drae schreef:
Hopelijk kan iemand mij helpen.Vandaag wezen foto's maken met mijn hond, en ik zie toch heel wat ruis terug. Dit heb ik wel vaker en is natuurlijk niet de bedoeling.. Ik heb een nikon d3100 met standaard kit lens (18-55 dacht ik).
http://nl.tinypic.com/r/w02hxj/8
Dit is toch wel de foto met de meeste ruis van vandaag. f4,5, iso 100, 1/320. Hond stond gewoon netjes stil en maakte geen beweging.

Hier zit ook wat ruis, minder maar toch storend. Vooral duidelijk bij haar wang.
http://nl.tinypic.com/r/el4j0i/8

Als je foto's wil laten beoordelen op bijv. iets waarvan je denkt dat het verkeerd gaat...
Dan moet je zorgen dat je de foto op volledige grootte post.
Op dit kleine formaat zijn ze niet te beoordelen.

Dat was voor mij persoonlijk om (nog) niet te reageren op je vraag... Zonder de benodigde grote foto's, is er geen antwoord op te geven.