[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Milky_Way

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:50

Klopt dat er minder aandacht aan de techniek word besteed, we leren met de standaard te werken en als je zelf andere lenzen wilt gebruiken of met flitser enzo aan de slag wil moet je dat zelf aangeven en dan helpen ze je daar pas mee.
Ik heb al die dingen tot nu toe nog niet echt nodig gehad of gebruikt, daar begin ik nu pas mee :D

Maar ik ga eens even naar die lenzen kijken van jou Nouks, en die site van JolandaS is denk ik ook wel handig, dan zie ik de beelden erbij.

Heb als tip van een klasgenoot ook nog gehad dat ik beetje met flitsers wat kan proberen die heel subtiel zijn, hij bood al aan dat hij mij daar dan wel mee wilde helpen, want flitsers hebben we genoeg op school om te lenen, dus denk dat ik wel zelf een lens aanschaf en de flitsers steeds via school leen als ik die nodig heb.

Maar ga nu even op die DOF site kijken :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:13

Vivi: is er een reden dat je een met vaste brandpuntsafstand wilt, heb ik daar overheen gelezen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:37

Het leuke van flitsers is dat ze steeds "subtieler" geregistreerd worden naarmate je diafragma kleiner wordt... Wat ook weer meer scherptediepte met zich meebrengt. Maar daarvoor is het wel handig om te begrijpen hoe flitslicht werkt.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:58

Imd, het hoeft niet zo zeer een vast brandpunt afstand te hebben, maar heb van mijn klasgenoot gehoord dat vaste lenzen vaan toch net iets meer scherpte geven, en bij mijn zoektocht naar F/ 1.4 1.8 enz. kwam ik steeds uit bij lenzen met vast brandpunt.

Had wel een gezien van canon die 70 - 200 is (dacht ik) en F van 1.4 maar die was wel heel duur :P

Heb je anders nog meer ideeën voor lenzen? zo ja, laat maar zien :D

En die flits technieken moet ik dan nog even goed voor gaan zitten met die andere jongen (eigenlijk man) uit mijn klas, zodra ik daar aan toe ben om dat te willen gaat hij mij dat leren, dan reserveren we de studio en kan ik van alles gaan uitproberen met flitslicht :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:09

_vivi_ schreef:
Had wel een gezien van canon die 70 - 200 is (dacht ik) en F van 1.4 maar die was wel heel duur :P

F2.8 bedoel je, neem ik aan. Twee stops minder licht dan een F1.4-objectief.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:43

_vivi_ schreef:
Imd, het hoeft niet zo zeer een vast brandpunt afstand te hebben, maar heb van mijn klasgenoot gehoord dat vaste lenzen vaan toch net iets meer scherpte geven, en bij mijn zoektocht naar F/ 1.4 1.8 enz. kwam ik steeds uit bij lenzen met vast brandpunt.

Heb je anders nog meer ideeën voor lenzen? zo ja, laat maar zien :D

En die flits technieken moet ik dan nog even goed voor gaan zitten met die andere jongen (eigenlijk man) uit mijn klas, zodra ik daar aan toe ben om dat te willen gaat hij mij dat leren, dan reserveren we de studio en kan ik van alles gaan uitproberen met flitslicht :D

Ik heb er niet zoveel verstand van als Nouks en HLP, maar ik ga binnenkort de 17-50 2.8 van Tamron kopen en die schijnt ook goed te zijn.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:43

Ja kan ook wel dat die 2.8 was, maar 2.8 is voor mij niet genoeg, ik moet het toch echt hebben van de 1.4 1.8 of 2.0 meer dan dat mag het niet zijn, dan heb ik er niet super veel aan in mijn geval.

Ik heb nu 4 opties waar ik tussen twijfel, deze 4:

Sigma 30 mm F 1.4
Sigma 24 mm F 1.8
Sigma 20 mm F 1.8
Canon 28 mm F 1.8

Ze vallen alle 4 ook nog redelijk binnen het budget, weet het alleen nog niet zo goed welke het zal worden.
Lees bij vergelijkingen dat de Sigma wel beter qua licht en scherpte is maar dat de Canon beter gebouwd is en de AF ook sneller is.
Al heb ik ook begrepen dat sommige mensen moeite hebben met scherp stellen bij de Sigma, maar als je het eenmaal hebt dat het ook goed scherp is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:03

Heb je mijn advies nog opgevolgd om adhv je portfolio eens te bekijken welk bereik je nu echt gebruikt?

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:30

Oh nee daar heb ik helemaal overheen gelezen, heb net even je berichten terug bekeken en zie dat je dat op de vorige pagina idd als tip hebt gegeven.
Zit momenteel niet thuis, maar is zeker slim van je dat ik dat even kan na kijken.

Had gister tijdens de werkbespreking met mijn lerares het er nog over (zij doet ook veel met fotografie) we hebben samen de lenzen bekeken en mijn foto's erbij gehad, ze adviseerde mij om niet boven de 30 mm te gaan, dat zou toch te krab worden voor mij met wat ik op beeld wil hebben en dat idee heb ik zelf ook.
Heb gister beetje een testje gedaan met een prullenbak die ik als focus punt had, heb steeds vanaf de zelfde plek foto's gemaakt op 20mm 28mm 30mm en 35mm om even het verschil te kunnen zien.

Als ik morgen thuis ben ga ik je tip even opvolgen om te kijken op welke afstand ik hem vaak heb/had staan, vind dat wel een goed idee +:)+

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:25

Ik had daar laatst een programma voor gedownload: ExposurePlot. Je selecteert een map met de foto's en vervolgens gaat hij een samenvatting maken van meest gebruikte afstand, diafragma, sluitertijd en iso. Ik vind het erg handig!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:41

HLPhoto schreef:
Doe dan maar even doorsparen voor een 70-300 IS USM. De 75-300 USM is niet zo fantastisch.

Dankje, dan doe ik dat. :)
Ga ik er dan ten opzichte van de EF 75-300mm f/4-5.6 III goed op vooruit?

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:21

Ik heb een tijdje terug de Canon 1000D gekocht waarbij ik de 18-55mm (zonder IS) bij kreeg. Gisteren heb ik een fotografiecursus gehad en ik wil nu nog graag een tijdje oefenen, alle basis dingen onder de knie krijgen, maar ondertussen wil ik graag gaan sparen (maar ook weer niet teveel geld) voor een lens waarmee ik meer kan inzoomen.

Ik heb alleen zo weinig verstand van al die cijfertjes e.d. die bij een lens staan. Ik heb nu een vermoeden dat hoe groter de getallen, hoe meer je kunt inzoomen. Is dat zo? Ik kan bijv. met een 55-250 meer inzoomen dan met een 18-55, maar met een 70-300 (bijv) weer nog meer? Ik ben heel slecht in cijfers dus ik hoop dat ik het zo een beetje goed begrepen heb. :+

Ik zat te kijken naar deze twee lenzen: Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS en de Tamron 70-300 F4-5.6 Di LD Macro. Daar zit dan wel weer een verschil in, maar als de lenzen allebei (vrij) goed zijn dan zou ik ze misschien wel allebei willen aanschaffen, dan doe ik er alleen wat langer over.

Kortom, ik vind het enorm lastig. Ik weet zelf niet zo goed wat ik wil. Macro's maken vind ik leuk, maar ik wil me ook wel wat meer gaan verdiepen in portretten en wil ook de mogelijkheid hebben om mooie landschapfoto's te maken en dat alles kun je niet echt in één lens vinden neem ik aan.
In ieder geval wil ik graag een leuke en goede uitbreiding voor als ik klaar ben om meer te gaan doen.
Laatst bijgewerkt door Veirl op 12-09-10 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:39

Veirl schreef:
Ik heb een tijdje terug de Canon 1000D gekocht waarbij ik de 18-55mm (zonder IS) bij kreeg. Gisteren heb ik een fotografiecursus gehad en ik wil nu nog graag een tijdje oefenen, alle basis dingen onder de knie krijgen, maar ondertussen wil ik graag gaan sparen (maar ook weer niet teveel geld) voor een camera waarmee ik meer kan inzoomen.

Als ik jou was, zou ik sparen voor een lens die meer kan inzoomen, i.p.v. een camera. ;)

Lees dit topic eens door, dan kom je heel veel info tegen, over de lenzen die je noemt, maar ook over alternatieven. Allebei die lenzen aanschaffen, lijkt me niet zo zinvol omdat ze voor het grootste deel overlappen. Landschappen kun je prima fotograferen met de 18-55 mm die je nu al hebt. Met de 55-250 erbij heb je al een heel leuk bereik om heel veel verschillende dingen te fotograferen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:54

Veirl schreef:
ik wil me ook wel wat meer gaan verdiepen in portretten
Ik zeg: Sla een beetje van je spaargeld stuk op een 50mm f/1.8! Heerlijk lensje om portretten mee te schieten en van werken met een prime leer je veel :) Daarnaast is ie - mits een paar stops geknepen - superscherp en da's ook weleens leuk om mee te maken ;)

@vivi: ik dacht dat je het scherp wilde hebben (zowel wat betreft scherptediepte als een scherp objectief)?

Allevier je suggesties zijn verre van super nl., de canon is het scherpst als ik me niet vergis. Ik heb toen m'n 28 f/1.8 usm weggedaan voor een 28 f/2.8 omdat die laatste scherper was.. Bij f/2.8 dus. Groter diafragma wordt het vooral erger.

@sem: de 70-300is usm is een heerlijk objectief :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:16

Ik heb sinds zaterdag een Sony a230, hier zat standaard een 18-55 lens bij. Maar voor echte sportfotografie heb je iets anders nodig toch?

Ik zat te kijken en had wat lenzen gevonden, hebben jullie een idee wat het beste is, of een hele andere suggestie?

Tamron AF 70-300mm Di F/4.5-5.6 Macro 1:2, voor Sony(alpha)

Sigma 70-300mm F/4.0-5.6 DG macro 1:2 - Sony (alpha)

Sony 55-200mm F/4-5.6 DT, met 2jaar garantie, Nederlands

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:27

HLPhoto schreef:
Veirl schreef:
ik wil me ook wel wat meer gaan verdiepen in portretten
Ik zeg: Sla een beetje van je spaargeld stuk op een 50mm f/1.8! Heerlijk lensje om portretten mee te schieten en van werken met een prime leer je veel :) Daarnaast is ie - mits een paar stops geknepen - superscherp en da's ook weleens leuk om mee te maken ;)

Bedankt voor je reactie, ik zal zeker eens gaan nadenken over deze lens. Ik neem aan dat als ik wat meer richting macro wil dat ik dan weer een heel andere lens nodig heb? (Excuses als ik domme vragen stel, ik ben gewoon nog totaal niet thuis in de lenzen en ik ben heel slecht in cijfers. Al die cijfers achter de lenzen zeggen mij daarom vrij weinig tot niets.)

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:24

Ik kan helaas mijn laatste bericht niet aanpassen, ik vroeg mij alleen nog iets af. Ik zat net mezelf een beetje in te lezen over bokeh en ik vind het altijd erg mooi als de achtergrond een goede bokeh heeft. Klopt het dat dit ook mogelijk is met deze 50mm f/1.8 lens? :)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:27

Bokeh is eigenlijk met elke lens mogelijk, of je bokeh krijgt/creëert ligt aan de licht omstandigheden en hoe je het licht gebruikt. Maar met de 50mm F1.8 is dat zeker mogelijk. Errug fijne lens, ik heb 'm ook. :)

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:31

Ah oké, bedankt voor je snelle reactie. De 50mm f1.8 wordt iig steeds aantrekkelijker. :D

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:36

Weet zeker dat je er geen spijt van krijgt Ann! Voor dat geld kun je 'm echt niet laten liggen. :D

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:09

Ik denk ook zeker dat ik binnenkort ook zo'n lens heb. Absoluut niet duur, zeker niet als het zo'n fijne lens schijnt te zijn. :D

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:53

Ik heb 'm ooit gekocht voor 'zomaar erbij' maar gebruik 'm nu erg vaak. Heel erg fijn ding :j. Zéker voor dat geld!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:15

leuk lensje idd, maar "mooi" bokeh heeft de 50 1.8 niet. Je ziet al gauw de vijf bladen in het diafragma terug in de beelden die je schiet. Erg ver open of juist erg gesloten valt dat niet direct op, maar vooral lantaarns ed in de achtergrond zijn met een 50 niet supermooi.

Toch is de 50 voor foto's wel degelijk een aanrader, grijp zelf de iets duurdere variant ook vaak beet. Alleen voor video zou ik 'm - om bovenstaande reden - echt afraden, dan zijn er weer andere betaalbare objectieven (die voor foto's onhandig zijn ivm manual focus/belichting enz)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:22

Mijn vader denkt dat de 70-300mm f/4-5.6 IS USM niet echt een vooruitgang
is ten opzichte van de Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III. Hoe denken jullie hierover?
Wat maakt de 70-300 beter? Ik heb begrepen dat hij sneller scherpstelt. (Het is
met name om honden/paarden te fotograferen en die zijn nogal bewegelijk).

Ik weet het niet goed.. Ik zoek een voor mij goed betaalbare lens, zoveel verstand
heb ik niet van de lenzen, maar het wordt algauw te duur voor mij.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:24

HLPhoto schreef:
leuk lensje idd, maar "mooi" bokeh heeft de 50 1.8 niet. Je ziet al gauw de vijf bladen in het diafragma terug in de beelden die je schiet. Erg ver open of juist erg gesloten valt dat niet direct op, maar vooral lantaarns ed in de achtergrond zijn met een 50 niet supermooi.

Toch is de 50 voor foto's wel degelijk een aanrader, grijp zelf de iets duurdere variant ook vaak beet. Alleen voor video zou ik 'm - om bovenstaande reden - echt afraden, dan zijn er weer andere betaalbare objectieven (die voor foto's onhandig zijn ivm manual focus/belichting enz)

Geen mooie bokeh? Apart.. De mijne wel hoor. :D

Sem_ schreef:
Mijn vader denkt dat de 70-300mm f/4-5.6 IS USM niet echt een vooruitgang
is ten opzichte van de Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III. Hoe denken jullie hierover?
Wat maakt de 70-300 beter? Ik heb begrepen dat hij sneller scherpstelt. (Het is
met name om honden/paarden te fotograferen en die zijn nogal bewegelijk).

Ik weet het niet goed.. Ik zoek een voor mij goed betaalbare lens, zoveel verstand
heb ik niet van de lenzen, maar het wordt algauw te duur voor mij.

Wat versta je onder een goed betaalbare lens? Canon EF 70-200 F4L (IS of non-IS) niks voor je? Fantastische lens, optisch gezien echt één van de beste, al dan niet de beste.
Je kunt trouwens ook Occasions van bijvoorbeeld Konijnenberg in de gaten houden.