[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 00:05

Wat vinden jullie nou écht een fijne lens voor een Canon (400D)? Lachen
(Eventueel ook waarom?)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 00:14

Uhmwat voor lens bedoel je? Clown

En volgens mij hangt dat toch echt af van je eisen etc. Clown

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 00:15

capopjekop schreef:
Ik weet niet hoe die persoon flitste, was mijn eerste westernwedstrijd dus was te druk bezig om daar op te letten Tong uitsteken

Heb zelf nog geen externe flitster. Heb ik ook nog niet nodig Lachen

Oke Haha!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 00:16

Zomaar een lens in het wilde weg kunnen we je niet mee helpen Nyckle.. Wat wil je ermee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 00:17

*Slaperig Huilen van het lachen

Ik wil een lens tot 300,- en goed voor beweging en portret van paarden! Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 00:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:53

Toch nog even ingaan op paar dingetjes van de vorige pagina...

capopjekop schreef:
Ik heb nog geen externe flitser, heb ook nog niet het idee dat ik hem nu al echt nodig heb, omdat ik voornamelijk buiten fotografeer en overdag. Binnen heb ik tot nu toe genoeg gehad aan mijn interne flits.

Alles leuk en aardig, maar het gaat bij het gebruik van (externe of interne) flitsers meer om het verschil in kwaliteit dan om het verschil in kwantiteit. "Genoeg hebben aan" wil niet zeggen dat het ook mooi geflitst is...

Pink_Horizon schreef:
Ga nog wel zoetjes aan een beetje rond kijken naar een externe flitser voor als ik toch perse wat binnenbak foto's wil maken.
Iemand tips aan welke flitser ik het beste kan denken?

Als je voor een flitser van Canon wil gaan, heb je qua instapmodellen de keuze uit de 420EX, 430EX en 430EX II. De 420EX kun je niet manual gebruiken (je kunt alleen de flitslichtcompensatie instellen op je camera, net als met de interne flits, voordeel is wel meer bereik & het kunnen richten/bouncen/etc van de flits), de andere twee wel (in bepaalde mate).

Edit: wanneer de 430EX II precies te koop is, weet ik overigens niet. Hij is net een maandje geleden aangekondigd. Verschil met de 430 I is vooral dat 'ie wat sneller en stiller is. Nieuwprijs van de 430 I en II zal denk ik tussen de 200 en 250 euro liggen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:58

Nouks schreef:
capopjekop schreef:
Ik heb nog geen externe flitser, heb ook nog niet het idee dat ik hem nu al echt nodig heb, omdat ik voornamelijk buiten fotografeer en overdag. Binnen heb ik tot nu toe genoeg gehad aan mijn interne flits.

Alles leuk en aardig, maar het gaat bij het gebruik van (externe of interne) flitsers meer om het verschil in kwaliteit dan om het verschil in kwantiteit. "Genoeg hebben aan" wil niet zeggen dat het ook mooi geflitst is...

Dat weet ik Lachen Maar ik fotografeer nu alleen maar een beetje mensen in de voetbalkantine. Als ik de flitsintensiteit aanpas, heb ik nu altijd nog mooie foto's gekregen. Dus tot nu toe heb ik genoeg aan de interne flits, aangezien het in zo'n kantine nooit heel donker is Lachen

Edit: Ik geloof ook best dat de kwaliteit nog beter zou worden met een externe, maar voor mijn doeleinde zijn de foto's nu goed genoeg. Zou ik vaker binnen/feesten gaan fotograferen dan zou ik wel voor een externe flitser gaan.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 11-07-08 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:58

Oh en nog over het flitsen in de binnenbak: 't zou niet mijn voorkeur hebben... Het komt de belichting over het algemeen niet ten goede, je loopt het risico op rare gekleurde ogen, metalen onderdelen/spiegels kunnen ontzettend reflecteren, de afstand is te groot om netjes te kunnen flitsen, lijkt me ook niet bevorderlijk voor de concentratie van bepaalde paarden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:24

Flitsen in een binnenbak heeft totaal geen zin tenzij het echt om close-ups gaat ofzo.

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:41

Heeft iemand toevallig ervaring met een raynox macroconvertor voorzetlens ?
Ik wil graag wat meer macro fotograferen en een macro lens speciaal kopen is mij te duur,
dat kost meer dan mijn camera zelf dus vroeg me af of dit een goede oplossing is..

de voorzetlens: http://www.fotokonijnenberg.be/product_ ... oduct=8323

heeft iemand er ervaring mee of er iets over gehoord of misschien nog een andere betere oplossing?
Bloos

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 01:54

Nouks schreef:
Oh en nog over het flitsen in de binnenbak: 't zou niet mijn voorkeur hebben... Het komt de belichting over het algemeen niet ten goede, je loopt het risico op rare gekleurde ogen, metalen onderdelen/spiegels kunnen ontzettend reflecteren, de afstand is te groot om netjes te kunnen flitsen, lijkt me ook niet bevorderlijk voor de concentratie van bepaalde paarden.

Ik gebruik ook nooit een flitser in binnenbakken.. Hele donkere binnenbakken word ik zowieso niet zo vrolijk van, en ik kan me niet voorstellen dat ik het met het huidige setje camera's en lenzen niet ga redden... Clown
Afstand is overigens voor een sb800 best ver.. Volgens mijn pa haaltie gemakkelijk 20m dus daar ga ik dan maar vanuit Knipoog

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:30

Ik ben mijn 18-55 lensje spuugzat en heb gekozen voor een nieuwe lens inplaats van een tekentablet, nu was er een website waar je de lens in kon typen en dan zag je voorbeeld foto's ervan, heb al gegoogled maar kan hem niet vinden, weet iemand die nog?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:35

Naar die site was ik laatst ook op zoek x DramaQueen.
Niet kunnen vinden helaas

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:39

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:43

JW18 thanks, het is niet dezelfde maar het is al heel wat Ja

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:45

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:52

patsur schreef:
Heb je al wat lenzen of niet?
Misschien is zo'n superzoom makkelijk: http://kamera-express.nl/index.php?page ... roduct=389

ik heb een canon 450 d met een kitlens 18-55.
Ik baal ervan dat ik dingen niet dichterbij kan halen, wat ik wel graag wil en ook nog scherp.
Is deze lens echt wat ? Wat is er anders een beter alternatief. Lekker zo'n forum.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:02

Ik zou eerder gaan voor een 55-200mm F4 USM of een 55-250mm F4 IS als aanvulling op je kitlens.
Als je dit topic een beetje doorspit zul je de meningen over super zoom lensen kunnen lezen, als walk around lens prima maar je kwaliteit is wel minder Knipoog

Dus ik zou eerder gaan voor deze
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... i_usm.html

of deze
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... 56_is.html

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik mijn 55-250mm IS het meeste gebruik op dit moment en ik het stukje tussen 18-55mm niet eens zo erg mis Bloos

Ik heb ook sinds kort een 75-300mm USM objectief en die vind ik ook erg fijn alleen merkte ik vandaag met foto's maken in de bak dat die 75mm niet altijd echt een heel handig beginpunt is als je ruimte beperkt is Clown

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:09

ik kijk even op kieskeurig en dar vind ik meer info over de 55-250mm F4 IS, leuke is dat de prijs varieert tussen de 248 en 3111 euro. Ga verder spitten, je begrijpt timbers ik wil er een lens bij, schiet me lek de hele dag maar best wel frustie als je bepaalde zaken niet genoeg naar voren kan halen en ook nog eens scherp en wil het ook nog wel een beetje betaalbaar houden *uitdaging*

van kieskeurig een reactie van een gebruiker:
Ik ben in het bezit van een EOS400D en heb deze lens recentelijk aangeschaft en moet zeggen dat ik bijzonder tevreden ben.

Ik heb getwijfeld tussen deze lens naast mijn 18-55mm kitlens of een Tamron 18-200mm ter als een alles-in-één lens. Meteen vielen de volgende zaken op toen ik de 2 lenzen testte.
- Deze Canon lens stelt veel sneller scherp. Het is weliswaar geen USM gestuurde lens, maar voor het meeste gebruik bijzonder geschikt. Veel sneller dan de Tamron 18-200.
- Ik nam vergelijkende fotos in een donkere omgeving (in winkel) alle foto’s die met de Tamron mislukten, Waren met deze Canon zonder moeite meteen haarscherp.

Ook foto’s die onder bewolkte of duistere omstandigheden gemaakt worden, lukken veel vaker dankzij de Image Stabilizer. Ook de automatische omschakeling van de IM van stilstaande naar bewegende objecten (dieren die ineens wegrennen) werkt moeiteloos..

De lens heeft over het gehele bereik zeer weinig optische afwijking. Alles ziet er mooi recht en natuurlijk uit.

Hoewel de lens van kunststof gemaakt is, voelt het geheel degelijk aan.

Een groot bereik objectief zoals de Tamron 18-200mm heeft als voordeel dat je maar één lens mee hoeft te slepen en relatief compact is. Maar dit voordeel weegt totaal niet op tegen de voordelen van de Canon EF-S 55-250mm IS als het op fotokwaliteit en gebruiksgemak aankomt.

Hoewel critici mijn cijfers misschien te hoog zouden vinden, beschouw ik de beoordeling als iets relatiefs. De lens zal uiteraard niet opkunnen tegen een L-lens met 3 tot 4 nullen in de prijs. Maar voor het geld dat je aan deze lens uitgeeft heb je een bijzonder mooie lens in huis.

Al met al ben ik zeer tevreden. (een paar weken in bezit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:12

Timbers: kan best zijn dat jij dat bereik niet mist, hangt ook af van de soort fotografie die je doet.

Had d'r gister nog een discussie over met een bevriende fotograaf. Bij de Canon Professional Services hanteren ze het beleid dat je minimaal 3 L-lenzen moet hebben. Ik sprak dinsdag de "grote man" van CPS en die blijft van mening dat je "zonder 3 L-lenzen geen professionele fotografie kunt doen".

Ik ken mensen die alleen hun 70-200 gebruiken, omdat ze gewoon niet meer nodig hebben... Waarom dan nog 2 lenzen van +1000 euro per stuk aanschaffen als je ze toch niet gebruikt, dan kun je net zo goed een goede-maar-geen-L-wel-USM-lens ofzo kopen.

Die vriend van me gebruikt voor de professionele fotografie vooral 20-35 (L), 28mm, 50mm (beide geen L). Overig L gebruikt 'ie niet eens voor de betaalde opdrachten.

En jij zou het standaardbereik niet missen; ik zou 't absoluut niet meer zonder mijn 16-35 willen doen...

Garny: de 70-200 F4.0 L kun je NIET voor zo'n laag bedrag kopen. Echt NIET. En ook NIET voor 3000 oid. Kijk voor de gangbare prijzen voor de 70-200 F4.0-lenzen (zijn 2 varianten van) even op www.fotokonijnenberg.nl, dan heb je ff een reëel beeld van wat die lenzen moeten kosten.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:38

Nouks schreef:
Timbers: kan best zijn dat jij dat bereik niet mist, hangt ook af van de soort fotografie die je doet.

Daar ben ik me ook wel van bewust hoor Haha! maar dan zou ik er toch liever een lens bijkopen om het gat tot 55mm te dichten dan een superzoom en voorlopig heb ik mijn kitlens daarvoor (ben nog voor een goed alternatief aan het kijken, kijken wel bereik ik precies wil hebben nog en uiteraard weer even sparen Haha! ).

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:39

jij ook bedankt nouks,
de EF-S 55-250 mm IS staat daar voor 249,-
de 70-200L F4 USM IS + zk staat daar voor 949
de 70-200L F4 USM + zonneklep staat daar voor 549

stond een hele goede reactie bij over de tweede, dan wil je hem meteen bestellen, ik weet alleen niet of mijn man daar echt gelukkig van wordt, ik heb alleen maar hobby's die geld kosten
Eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer vooral als je ziet wat er allemaal niet wordt aangeboden, ik kom daar niet uit omdat ik nog veel te weinig weet en ik wil geen arsenaal met lenzen, gewoon een goeie erbij omdat ik met die kitlens niet echt ver kom.
Ik laat het even inwerken en noteer deze types.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:52

Garny: zowel de 70-200L F4 USM als de 70-200L F4 USM IS zijn absolute stokpaardjes van Canon. Werkelijk zéér goede lenzen.

Mocht dit ongeveer je budget zijn, dan zou ik geen moment twijfelen. Maak voor jezelf even de overweging of je de IS nodig hebt, anders kun je ook prima de versie zonder IS kopen (scheelt toch 400 euro...)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:54

mooi dit te weten, nu alleen nog een geschikt moment zoeken om m'n man lief aan te kijken Haha! al heb ik zo mijn twijfels of dat gaat helpen