[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AvWShots

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:43

Femke zegt toch nergens dat leonyr een amateur is?
De theorie die Femke verteld klopt wel en de techniek van one shot is dan ook ontwikkeld voor stilstaande dingen. Hoe het kan dat leonyr juist dat fijn actie vindt fotograferen is mij wel echt een raadsel. maargoed, als dat voor haar werkt, ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:19

Volgens mij is het bij fotograferen juist zo dat je buiten de regeltjes gaat, zo creëer je je eigen stijl en blijven mensen je dat herinneren. En dat krijg je door niet alles klakkeloos over te nemen van 'doorgewinterde' fotografen. Zolang iedereen maar het gewenste resultaat aflevert lijkt het mij prima, iedereen heeft zijn eigen werkwijze. :) Om het dan af te schrijven als onverstandig vind ik niet bepaald tof.

Het klopt dat de theorie van Femke logisch klinkt, en dat is ook zo. Maar sinds wanneer hoor je alle regeltjes te volgen? ;)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:48

Ik denk dat Femke vooral probeerde te zeggen dat de techniek van de camera zo ontworpen is. Ook al creëer je je eigen stijl, er zijn altijd wel een paar standaard dingen die je moet doen om een goed gelukte foto te krijgen.
Leonyr, klik je gelijk door als je de foto maakt? Dus scherpstellen en direct afdrukken.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:06

Hoi! Heb even gezocht maar niet meteen iets gevonden, sorry als het al vaker gevraagd is!

Misschien echt een leek vraag maar, hoe zorg je ervoor dat gewoon alles scherp is? Nu moet je altijd een focuspunt kiezen, maar wanneer ik bijvoorbeeld iemand links in beeld wil, en iemand rechts in beeld, kan ik maar 1 focuspunt kiezen, als ik hem zelf laat doen kiest ie ook voor het midden.

Ik heb de canon 600d.

Even edit; ik weet dat ik de f. omhoog zou kunnen halen, maar dan word hij snel heel donker.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:10

k_m schreef:
Hoi! Heb even gezocht maar niet meteen iets gevonden, sorry als het al vaker gevraagd is!

Misschien echt een leek vraag maar, hoe zorg je ervoor dat gewoon alles scherp is? Nu moet je altijd een focuspunt kiezen, maar wanneer ik bijvoorbeeld iemand links in beeld wil, en iemand rechts in beeld, kan ik maar 1 focuspunt kiezen, als ik hem zelf laat doen kiest ie ook voor het midden.

Ik heb de canon 600d.

Dan moet je ervoor zorgen dat beide ontwerpen op dezelfde afstand staan vanaf de camera. Als je dan op 1 onderwerp scherp stelt is het andere onderwerp ook scherp, omdat ze in het zelfde "vlak" zitten. Als je niet in het zelfde vlak zitten, dus niet even ver staan, kun je proberen je diafragma te verkleinen om meer scherptediepte te creëren zodat ze toch allebei scherp zijn. Dus bijvoorbeeld van f/4.0 naar f/11.0. Dit heeft wel als impact dat je achtergrond dus ook scherper en minder wazig wordt.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:21

Oke bedankt! Dacht al dat het toch met diafragma gedaan zou moeten worden! Maar bijvoorbeeld zoals gisteren, dan maakte ik foto's (gewoon met de kitlens) van onze bloemen in de serre, wanneer ik m'n diafragma getal omhoog gooide werd het echt vrij donker, op de av stand..

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:25

Dat klopt. Als je het diafragma kleiner maakt moet je ISO hoger of je sluitertijd langer om tot een juiste belichting te komen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:46

Moeten we een boom omzagen?
Kom, laten we een botermesje proberen!
Tja, de houthakker had wel gezegd dat het met een zaag of een bijl handiger is, maar we zoeken zelf wel een oplossing die wij bedenken.

Dat het 100 uur duurt ipv 10 minuutjes... Ja jammer dan, de boom ligt om, daar ging het om.
Onze conclusie: Het botermesje is dé manier van bomen omzagen en dat vertellen we aan iedereen!
Want wat een rotmensen zijn die houthakkers, dat ze ons gratis en belangeloos willen helpen voor een beter resultaat.
Heel naar, niet tof. Heb je niets aan...

Vooral hun belerende toon. Want tja, het is heel logisch dat wij liever iets in 100 uur doen, wat eigenlijk maar 10 minuutjes hoeft te duren, die houthakker is maar raar dat hij niet begrijpt dat wij het onszelf liever zo moeilijk mogelijk willen maken terwijl er een makkelijke manier is.
En iedere houthakker die durft te zeggen dat het slecht advies is om een botermesje te gebruiken, die is niet tof en pesten we gewoon weg.

Ja, ik weet het... Nu ben ik uiteraard een enorme aansteller en moet ik niet zo zeuren.
Da's waar.. Het is tegenwoordig heel normaal dat je mensen helpt, afgezeken wordt en daar dan niets over mag zeggen. Je moet 't gewoon slikken. En na het afzeiken? Graag nog een keer hulp als we er zelf niet uit komen.

En dan nog zeuren over respect... Pff.
Hou toch op.

Ach, vooruit...
Voor hen die nog wél naar degelijk, onderbouwd advies willen luisteren:

Spoiler:
Extreem duidelijk praktijkvoorbeeld:
Je maakt een foto van een hond op 5 meter afstand. Hij rent naar je toe.

Situatie 1:
Iemand die op z'n Canon 1000D op 70mm schiet met een f5.6 diafragma...
Heeft dan een scherpteveld van 1.09 meter! Je hebt aan de voorkant 49cm speling en aan de achterkant zelfs 61cm.
De hond kan dan dus nog een halve meter naar voren rennen, voordat de foto onscherp is. Fantastisch, die foutmarge! Zou je denken....

Even rekenen:
Een hond die 30km/u rent, gaat 8,3 meter per seconde.
Een mens heeft een reactie tijd van ongeveer 0,2 seconde.
In de tijd die verstrijkt terwijl je je ontspanknop half indrukt waarbij de camera scherp stelt, en de tijd waarbij je daadwerkelijk de ontspanknop ingedrukt hebt nadat je de scherpstelling bevestigd krijgt van de camera... Is de hond op die snelheid 1,66 meter naar je toe gelopen.

Je hebt met je instellingen een totale scherpte van 109cm. Met 49cm aan de voorkant en 61cm aan de achterkant.
De hond rent in de tijd die je nodig hebt om de knop in te drukken al 166cm naar voren.
Dat is meer dan het scherpteveld dat je had op het moment dat je de scherpstelling met One Shot vastgezet hebt. Conclusie: de hond loopt zo ver naar voren dat hij ver buiten het scherpe gebied valt.

Loopt een hond schuin of zelfs gewoon van links naar rechts aan je voorbij... Dan heb je inderdaad wat meer ruimte voor je foutmarge.
Komt hij recht op je af? Dan heb je dus gewoon geen schijn van kans om de foto scherp te krijgen in One Shot.

Situatie 2:
Pak dezelfde camera, maar maak een foto op 200mm met f2.8.
Er blijft dan maar 6cm scherptediepte over!
Met een marge van 3cm scherpte ervoor en erachter.
De hond kan dan dus maar slechts 3cm naar voren rennen, voordat je de scherpte verliest op het oog.

In de praktijk zagen we al dat de hond tussen de scherpstelling en het indrukken van de ontspanknop al 166cm naar je toe komt. Hij laat het volledige scherpteveld dan dus 160cm achter zich liggen. Dat is meer dan 1,5 meter!

One Shot is dus niet effectief voor bewegende onderwerpen.

En dat terwijl er gewoon een speciale functie voor bestaat, die er specifiek voor gemaakt is om het bewegende onderwerp keurig te volgen tijdens z'n beweging.

One Shot vs AI Servo?
Typisch gevalletje: "Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:50

Je hebt volledig gelijk hoor Femke! Daar twijfel ik absoluut niet aan en ik vind het super tof van je dat je zulke tips (gratis) geeft en de tijd in lange berichten steekt! +:)+
Vind het interessant wat je uitlegt en ik lees het graag. :j
Enige waar ik mee in zat was de manier waarop je het bracht naar haar toe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:53

Das soms gewoon de handicap van internet; geen intonatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:56

Dat klopt, vandaar dat ik er nog maar eventjes bij vertel dat ik het tof vind wat je doet. :j
Volgens mij is de AI Servo bij de Nikon (d3200) AF?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:23

Ik zal ook zeker niet zeggen dat ik het niet waardeer dat je iedereen altijd van hulp en tips voorziet. Hartstikke leuk dat je daar de tijd voor neemt! Maar de toon van het bericht vond ik niet zo positief, maar wat je zegt, dat zal inderdaad te maken hebben met het feit dat je geschreven tekst leest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:45

Ai servo heet bij nikon AF-c
one shot is AF-S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:50

Femke schreef:
Ai servo heet bij nikon AF-c
one shot is AF-S

Dankje! :)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:58

Dit is mijn laatste bericht betreffende dit onderwerp, want ik vind het onzin om er nu zo'n big deal van te maken.

Wat mij dwarszit van jouw bericht Femke, is het feit dat ik aangeef beide manieren geprobeerd te hebben maar beter af was met de one shot. Ik ondervind hier geen problemen mee, mijn foto's bevallen goed bij andere mensen.... waarom zou ik dan, omdat het boekje het zegt, een andere methode moeten doen, als ik mij daar niet prettig bij voel?

Persoonlijk vind ik je bericht dan ook niet prettig overkomen; alsof er geen enkele andere optie is dan de AI servo en alsof ik een ontzettend domme beslissing heb genomen door te kiezen voor de one shot. En dat vind ik vervelend om te lezen.

Je laatste vergelijking raakt hem bij mij dan ook niet zo, vooral omdat ik het idee heb dat jij mij helemaal niet begrijpt. Het is geen onwetendheid of pure koppigheid, het is een bewuste keuze door eigen ervaring. Is daar dan geen ruimte voor in de fotografie?

Citaat:
Ja, ik weet het... Nu ben ik uiteraard een enorme aansteller en moet ik niet zo zeuren.
Da's waar.. Het is tegenwoordig heel normaal dat je mensen helpt, afgezeken wordt en daar dan niets over mag zeggen. Je moet 't gewoon slikken. En na het afzeiken? Graag nog een keer hulp als we er zelf niet uit komen.

En dan nog zeuren over respect... Pff.
Hou toch op.

Ach, vooruit...
Voor hen die nog wél naar degelijk, onderbouwd advies willen luisteren:

Citaat:
Want wat een rotmensen zijn die houthakkers, dat ze ons gratis en belangeloos willen helpen voor een beter resultaat.
Heel naar, niet tof. Heb je niets aan...

Vooral dit is erg vervelend. Heb ik niet in mijn eerste bericht gezegd dat ik het altijd met je eens ben geweest? Heb ik ook maar ergens genoemd dat ik jouw advies nutteloos vind? Heeft iemand dat hier beweerd? Ik kan het mij niet herinneren en kan daarom deze zinnen ook absoluut niet plaatsen.

Nogmaals ik wil hier geen persoonlijke noot of aanval van maken, maar er moet toch enige ruimte voor discussie en meningsvrijheid bestaan?
Verder ga ik er hier in het topic niet op in. De personen die het willen proberen hebben gelezen dat het eventueel ook anders kan en daarmee heb ik mijn doel bereikt.
Voor eventuele verdere notities; Mijn mailbox staat altijd open, ben ook niet weg van een goede, onderbouwde discussie. :)

Oh, vergeet ik bijna jou te antwoorden AvWShots:
Ja, over de jaren heen ben ik steeds beter gaan timen. :D
Op gevoel weet ik hoelang het voor de camera duurt om scherp te stellen, dus kan ik op het juiste moment de ontspanknop indrukken. De tijd tussen het scherpstellen en het daadwerkelijk maken van de foto is zo minimaal, dat alle hondenkoppen bij mij altijd scherp zijn. Zelfs van de kleintjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:12

Jij niet, anderen reageerden wel gelijk met dergelijke oordelen over mij.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:52

Femke schreef:
Jij niet, anderen reageerden wel gelijk met dergelijke oordelen over mij.

Ah, dan heb ik daar overheen gelezen. Excuses. :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:54

Femke ik vind het super fijn dat je tijd en aandacht aan dit topic besteed en ons adviezen wil geven! Top!

Heb vandaag ontdekt dat ik nog wat meer kan instellen aan mijn camera voor de ai servo stand. Heb de acceleration/deceleration tracking nu op +2 gezet wat goed zou moeten zijn voor onvoorspelbaar versnellende/vertragende onderwerpen. En mijn 1ste foto priroriteit op focussen gezet en de 2de foto prioriteit op afdruksnelheid. Al ben ik van die laatste nog niet zeker of ik die niet ook liever op focus zou hebben.
Het lijkt nu ietsje beter te gaan, maar het was vanavond eigenlijk al te laat en dus te donker om het goed uit te proberen. Ben dus heel benieuwd wat het morgen met daglicht gaat doen, maar ik lijk nu al iets meer treffers te hebben :)

Femke, ik heb jouw paardenfotografieboek, maar heb jij niet ook zoiets voor honden? :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:56

Ik kan niets terugvinden met teruglezen over oordelen of jou niet waarderen Femke.

Je wordt zeker wel gewaardeerd, er werd alleen een kleine noot aangegeven vanwege hoe je jezelf verwoordde. Door 1 persoon en er stond zelfs nog iets positiefs onder aan het bericht.

Maargoed, het blijven letters. Zoals zij jou misschien verkeerd opvatten kan jou dat ook overkomen.

Ik vind het (hoop dat je er niet overheen leest) leuk dat je hier tips/advies en je ervaring deelt. Hoop ook dat je dat blijft doen :)

Leonyr; ik vind t knap dat je zulke nette foto's op OS krijgt. Misschien is jouw camera daar snel genoeg voor? :j Ik heb m bijna altijd toch wel op AS staan.

Vind het wel leuk om te zien dat iedereen zijn eigen manier heeft!

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:36

Hopelijk kan iemand mij helpen.Vandaag wezen foto's maken met mijn hond, en ik zie toch heel wat ruis terug. Dit heb ik wel vaker en is natuurlijk niet de bedoeling.. Ik heb een nikon d3100 met standaard kit lens (18-55 dacht ik).
http://nl.tinypic.com/r/w02hxj/8
Dit is toch wel de foto met de meeste ruis van vandaag. f4,5, iso 100, 1/320. Hond stond gewoon netjes stil en maakte geen beweging.

Hier zit ook wat ruis, minder maar toch storend. Vooral duidelijk bij haar wang.
http://nl.tinypic.com/r/el4j0i/8

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:38

Vanmiddag nog wat aan het oefenen geweest. Jammergenoeg in het bos en met bewolkt weer zodat ik mijn ISO aardig omhoog moest gooien, dus weet nog altijd niet hoe het bij lagere ISO waardes zal gaan.
Maar ik ben toch wel erg benieuwd of ik nu gewoon te veeleisend ben? Ik zal even een voorbeeld geven met een redelijke/betere foto die ik vanmiddag gemaakt heb. Op kleiner formaat kom ik er namelijk best mee weg, maar ik vind het moeilijk om in te schatten hoe scherp een foto moet zijn op 100% want ik zie soms 100% crops langskomen die superscherp zijn en dat krijg ik nooit voor elkaar.

Zo zou het resultaat ongeveer worden verkleind, en bewerkt.
Afbeelding

Dit is het orgineel http://i298.photobucket.com/albums/mm24 ... g~original

Is dit (gekeken naar het orgineel) nu wat ik zou mogen verwachten van mijn set, of moet dat echt beter kunnen?

Exif:

F 4.5
200mm
1/1250e
Iso 2000

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:54

Het ligt ook een beetje aan je lens.. Ik fotografeerde hiervoor met een tamron telelens een een canon, en ik vond ze altijd wel scherp, maar niet echt haarscherp. Tot ik mijn 70-200 f/2.8 in handen kreeg <<) Ik was helemaal gelukkig haha, ZO ongelooflijk scherp. Dus het ligt ook wel een beetje aan de kwaliteit van je spullen..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:03

Marit schreef:
Het ligt ook een beetje aan je lens.. Ik fotografeerde hiervoor met een tamron telelens een een canon, en ik vond ze altijd wel scherp, maar niet echt haarscherp. Tot ik mijn 70-200 f/2.8 in handen kreeg <<) Ik was helemaal gelukkig haha, ZO ongelooflijk scherp. Dus het ligt ook wel een beetje aan de kwaliteit van je spullen..

Uiteraard ligt het daar ook aan, maar die heb ik in 1 van mijn eerdere recente posts duidelijk genoemd. Ik fotografeer nu met een 70D met een canon 70-200 F4 IS.