[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:59

[quote="_vivi_"]JUP VRAAGJE hierzo :D !

Ik zet nu vaak de iso wat hoger en de sluitertijd langer, helaas werkt dit met dieren niet altijd even goed omdat die vaak toch iets bewegen, voorbeeldje van een foto van mij:
http://94.100.124.48/1073700001-1073750000/1073748801-1073748900/1073748845_5_1ZzE.jpeg
quote]

Wat je kunt doen is eens kijken of je ergens een snellere lens kunt uitlenen voor een paar dagen om een paar foto's te maken, zoals van de paarden. Wellicth dat je met 50mm F1.4 ver kunt komen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:14

_vivi_ schreef:
HLPhoto schreef:
Een lichtsterke lens versnelt je sluitertijden en/of verlaagt je ISO (mits correct gebruikt), maar verandert je foto's verder ook behoorlijk.

Ik denk dat ik eens zou kijken of dat wel écht is wat je wil of - als je toch veel binnen bezig bent - je niet met kunstlicht aan de gang wil. Tijd om je nog veel meer te gaan verdiepen in fotografie, misschien ook tijd voor een cursus of een gericht fotoforum...?

Ik werk al met kunst licht, en ik weet zeker dat ik zo'n lens wil, en nodig zal hebben (heeft mijn lerares ook al aangeraden).
Een cursus volgen ga ik niet doen, zit op de kunstacademie en heb 2 jaar fotografie lessen gehad, ik zou extra dingen bij kunnen leren via mijn leraren of onze werkplaats medewerker, daarbij fotografeer ik het liefste met zo min mogelijk poespas (vandaar dat ik lang met mijn standaardlens kan/kon werken).
Merk alleen met wat ik nu doe dat ik niet alles met mijn standaard lens kan doen.

Ik weet alleen niet veel van verschillende objectieven, vandaar dat ik vraag welke geschikt zou zijn voor mij.
Als iemand voorbeelden heeft van goede lenzen die voor mij geschikt zijn, hoor ik het graag :)

Ik doe uiteraard ook na vraag op school enzo, maar hoe meer info hoe beter.
hmm.. je vraagstelling verbaast me dan, maar goed, ik zou zeggen kijk eens hoe ver je komt met een f/2.8 zoom. Een 50 f/1.4 is een optie v.w.b. het licht maar na even op je site gekeken te hebben denk ik dat je te krap in de scherptediepte komt met een dergelijk objectief. Speel er zelf weleens bewust mee maar zelfs met portretten van mensen kom ik zelden aan de F/1.4. F/2.0 heb je soms al dat in een gezicht het ene oog scherp is en het andere niet, en ivm vertekening zou ik toch minimaal met 50mm willen werken.

Milky_Way

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:19

Ah kijk hier heb ik wat aan :D
Ik heb zelf ook al gekeken bij die 50 mm f/1.4 maar heb ook wat dingen gelezen over een soort gelijke lens van Sigma.
Verder is het juist prima als er iets van vertekening in de foto zit, daar hou ik van om mee te spelen, dus als dat gebeurd zou dat voor mij niet heel erg veel uitmaken omdat ik dat soms expres opzoek.
Alleen wel jammer dat je soms dan toch niet alles even scherp krijgt met die lens, dat is iets wat ik wel graag wil.

En dat idee om lens te lenen is slim! kan vragen of wij er een op school hebben (wij kunnen verschillende lenzen lenen via school) kan eens kijken of ze er een hebben die bij mijn wensen past :P

Kom vaak uit bij portret lenzen als ik zoek via google.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:26

De Sigma is de beste, grootste en scherpste 50mm f/1.4. Schijnt in sommige productieseries wat focusproblemen te hebben.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:33

Ah ok, had ook al positieve dingen gelezen over de sigma maar idd dat die soms wat langzaam/traag is met de focus.
Denk niet dat ik een sigma op school kan lenen (dat is wel jammer dan), volgens mij hebben we alleen de boel van canon, ga morgen gelijk even langs de werkplaats en kijken wat ze hebben.

Heb ook de tip net gekregen om via flickr te kijken wat foto resultaten zijn van gebruikers met die lenzen.
Ben druk aan het kijken nu :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:40

De camera finder op flickr ken ik, maar lenzen selectie? Waar vind je die?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:43

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:48

Da's een goeie, thanx!

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:51

imd schreef:

http://www.flickr.com/groups/canon_50mm/

Zie wel dat de sigma wat meer 'blur' heeft tussen wat scherp is en wat niet, bij de canon is dat minder daarbij zie ik meer foto's die over het geheel gewoon scherp zijn.
Als ik die 2 zo vergelijk spreekt de beeld kwaliteit van de canon mij iets meer aan (kijk dan extra bij de binnen/avond/donkere foto's).

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:52

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:52

imd schreef:
Da's een goeie, thanx!

Geen probleem. Overigens niet te verwarren met http://www.pixelpeeper.com voor de nieuwsgierigen onder ons :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:53

_vivi_ schreef:
imd schreef:

http://www.flickr.com/groups/canon_50mm/

Zie wel dat de sigma wat meer 'blur' heeft tussen wat scherp is en wat niet, bij de canon is dat minder daarbij zie ik meer foto's die over het geheel gewoon scherp zijn.
Als ik die 2 zo vergelijk spreekt de beeld kwaliteit van de canon mij iets meer aan (kijk dan extra bij de binnen/avond/donkere foto's).

Dat ligt puur aan de instellingen. De achtergrondonscherpte van de Sigma is één van z'n sterkste punten en velen kopen dit objectief om er gebruik van te maken.
De Sigma 50 1.4 gaat vaker vol open dan de Canon 50 1.4, daar durf ik m'n hand voor in het vuur te steken. Zeker als je de 5DII-filmers (cinema5d.com bijv.) mee gaat tellen.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:58

Ah oke, dat is dan wel een goed punt, ik zie vooral hele wazige en sommige zijn zo wazig dat de persoon die wel scherp is net opgeplakt lijkt, maar de sigma kan dus ook het tegenovergestelde van dat? dat alles heel scherp is.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:43

_vivi_ schreef:
Ah oke, dat is dan wel een goed punt, ik zie vooral hele wazige en sommige zijn zo wazig dat de persoon die wel scherp is net opgeplakt lijkt, maar de sigma kan dus ook het tegenovergestelde van dat? dat alles heel scherp is.
Daarom zei ik net: Ga een cursus volgen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 00:06

Inderdaad bijzondere vragen, wekt op mij een beetje de indruk dat je maar wat doet en maar wat aanrommelt met hopelijk - maar niet bewust - de juiste resultaten... Het lijkt erop dat gedegen basiskennis bij je ontbreekt.

Ik lees dat je ArtEZ-student bent... Welke locatie? Indien [***], ik woon in [***] en je mag best eens één van mijn objectieven proberen...

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:44

Zei ik al eerder ik heb niet veel verstand van verschillende lenzen, en daarbij kies ik toch voor school (gratis hulp voor mij) inplaats van een betaalde cursus.

En ik zit niet in Enschede op Artez, ik zit op de locatie in Arnhem, dus beetje ver maar wel super tof dat je het aanbood :)

Jah en snap dat jullie die indruk misschien krijgen, maar ik weet wel hoe ik alles goed moet instellen op mijn camera voor wat ik wil bereiken met mijn beeld alleen doe ik dat al 3 jaar gewoon zo vanzelf dat ik alle technische termen en dingetjes beetje vergeten ben, vandaar dat ik soms wat vraag om zeker te zijn dat jullie het zelfde bedoelen als wat ik in gedachten heb, ik heb zulke dingen als beelden namelijk altijd voor me hoe ik iets wil en wat ik bedoel :P (i know soms best ingewikkeld merk ik op school ook als ik wat over mijn werk moet vertellen haha).
En wat die lenzen betreft ben ik niet echt op de hoogte van, omdat ik die vrijwel nooit gebruikt heb, weet dus van dat onderdeel niet wat alle functies zijn enzo en tot hoever je met bepaalde lenzen kan gaan, en wil dat graag 100% zeker weten voordat ik straks 500 euro uitgeef voor iets wat toch niet helemaal aan mijn eisen voldoet.

Maar ga eens kijken of iemand van school toevallig die sigma heeft die ik even kan lenen, en hopelijk hebben ze de canon gewoon in onze werkplaats dan kan ik ze allebei mooi zelf testen en vergelijken.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:41

Nou heb vandaag klasgenootje om wat advies gevraagd, en hij heeft mij goede tips gegeven :D
Hij gaat vaak naar een foto zaak bij ons in de stad waar ze in de winkel proef modellen hebben, je kan dus in de zaak veel soorten lenzen en camera's uittesten en kijken wat je ervan vind voordat je het gaat kopen.
Ga er morgen heen om de canon en sigma lenzen te vergelijken + wat ze eventueel nog meer hebben.
Ben erg benieuwd want dan zie ik met eigen ogen wat mij meer aanspreekt qua beeld resultaat :D

Maar bedankt voor jullie tips verder :)

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:25

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:52

Citaat:
D: objectief MET diafragma-ring (meestal oudere objectieven en op de laaste generatie analoge bodies en op de digitale bodies te gebruiken met het kleinste diafragma, omdat het diafragma op de camera ingesteld wordt.)

[ http://forum.belgiumdigital.com/729561-post3.html ]

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:46

SaskiaKur schreef:
Weet iemand zo het verschil wat een Nikon 50mm F1.4 D verschilt met de gewone Nikon 50mm F1.4?

http://www.cameranu.nl/artikel/51/?utm_ ... referrer_3

Er is geen "gewone".

Er is o.a. een 50mm f/1.4 Ai-S (niet meer nieuw verkrijgbaar), een 50mm f/1.4 AF-D (slotted drive autofocus) en 50mm f/1.4 AF-S (silent wave).
De laatste is optisch het best en autofocust op alle moderne Nikons, net zoals de Sigma 50mm f/1.4 EX HSM (Die optisch weer beter is dan de AF-S).

De AF-D stelt op "zware" bodies (D2h/D3/D3s/D3x) wel sneller scherp dan de AF-S.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:55

Nou ik heb de canon 50 mm 1.4 mogen testen in de winkel gister, helaas hadden ze de sigma niet.
Kon nu met eigen ogen zien dat de 50 mm toch wel erg 'zoom' is (op mijn 400D camera word die 50 mm 75 begreep ik van mijn klasgenoot en man uit de winkel).
Ik was wel erg tevreden over de hoeveelheid licht van de lens.
De man van de winkel en mijn klasgenoot zeiden dat ik beter voor een lens van 30 of 35 mm kon gaan omdat deze omgerekend dan 50 mm zou zijn op mijn camera, heb dat dus even getest en idd, met 30 mm krijg ik meer van de omgeving op de foto (bij die 50 mm lens moest ik best ver weg staan wilde ik mijn klasgenoot helemaal op de foto hebben).

Ik zit nu dus te denken aan de sigma 30 mm F/1.4 de canon daarvan is mij op dit moment veel te duur (1200 euro) de sigma is rond de 400 euro en dus redelijk betaalbaar.

Heb wat dingen gelezen over de sigma 30 mm 1.4 en lees erg wisselende reacties, de ene is er heel blij mee en krijgt scherpe foto's en de ander heeft erg veel moeite met scherp stellen.
Heeft een van jullie deze lens of weet er wat meer van, en in hoeverre verschild deze qua kwaliteit met de sigma van 50 mm?

Als deze lens met F 1.4 toch niet zo oké is zit ik er over te denken om dan misschien een betere lens te kopen die een F heeft van 1.8 of 2.0
Als jullie in die categorie nog een goede betaalbare lens weten hoor ik het graag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:08

Voor wat betreft je laatste vraag:

Canon 28mm F1.8
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... 8_usm.html

Canon 35mm F2.0
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... _f-20.html

Diafragma F1.8 laat al zo veel meer licht door dan je kitlens, dat dat überhaupt al een enorme verbetering zal zijn. Ook de autofocus van beide bovenstaande objectieven is aanzienlijk beter dan die van de kitlens, zeker bij weinig licht. De 28mm heeft wat dat betreft een extra streepje voor ivm de USM.

Ik kan me goed voorstellen dat je de 35 F1.4 erg duur vindt. In jouw situatie zou ik dan ook absoluut de twee bovenstaande objectieven even bekijken.

Verder een tip: de winkel is natuurlijk geen praktijksituatie. Bekijk van de foto's in je portfolio eens in de Exif op welk brandpuntafstand ze gemaakt zijn. Dan heb je zelf een realistisch beeld van welk bereik je 't meest gebruikt.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:15

Kijk eens op http://www.dofmaster.com/dofjs.html wat je scherpte-diepte-mogelijkheden zijn met een diafragma van f/1.4
Met een 35 mm lens op een crop-camera en 2 meter afstand tot je onderwerp is je scherptediepte 17 cm.
De lichtsterkte is leuk, maar kun je met die zeer beperkte scherpte-diepte uit de voeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:16

Tsja, je moet concessies doen als je wil kunnen fotograferen bij een bureaulamp/kaarslicht/vul maar in... Pas als Vivi met studiolicht wil gaan werken hoeft ze geen concessies meer te doen op scherptediepte...

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:35

Snap ik, maar ze schreef ook ergens dat ze 100% zeker wil weten dat ze iets koopt wat aan haar eisen voldoet.
Die DOF-site maakt het verschil tussen de diafragma's erg inzichtelijk, zonder dat je hogere wiskunde moet hebben gestudeerd. :+

Wat mij overigens al vaker is opgevallen, is dat er op kunst-fotografie-opleidingen aan de technische kant zoooo weinig aandacht wordt besteed.
Leuk dat je mooie beelden kunt verzinnen, maar best handig als je weet hoe je kunt maken wat je verzonnen hebt.......