[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:19

Dat probleem heb ik dus ook, van die onscherpte! Krijg er wat van soms ;)

Hier een voorbeeld foto. Heb hem niet bewerkt, alleen wat kleiner gemaakt. Deze foto zat al in de prullenbak, maar heb hem er voor dit doel maar even weer uitgevist.

Afbeelding
F5, 55 mm, Iso 500, 1/2500

Het was overigens wel van een ruime afstand genomen, heb aan alle kanten nog wel een beetje bijgesneden. Zou dat misschien het probleem zijn? Dat in dit geval de afstand te ver was? En ik meer had moeten inzoomen?
Of kunnen jullie nog andere mogelijkheden bedenken?

Trouwens het scherpstelpunt lag hier wel op de kop van de hond.

callychanel

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:36

Uiteraard stel ik eerst scherp :) ik hem later op f4 gehad maar met die foto's had ik zelfde probleem. Dus ik zal toch iets verkeerd doen. Voor mijn gevoel zouden de instellingen moeten kloppen. Dacht toen dat het aan mijn vorige lens lag, maar met deze is het het zelfde. Zou het een groot verschil maken of je VR aanzet op lens of niet? Zit niet in de body. Maar leek mij ook niet ivm sluitertijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:43

Aan VR heb je alleen iets als je onder de 1/60e uit de hand wil gaan fotograferen.
Met dieren fotografie moet je toch altijd al een snellere sluitertijd pakken om het dier te bevriezen.

Voor dierenfotografie is VR dus min of meer nutteloos ;)
Het is handig als je in de schemering een stad wil fotograferen, etc.

@Gub: Je onderwerp is voor de camera te klein in verhouding tot de hele achtergrond.
Als een scherpstelvlak op de kop van de hond valt, zal hij bij deze uitsnede zonder twijfel ook over een deel van de achtergrond vallen. En daardoor krijg je geen correcte scherpstelling.
Zoals je op deze foto ziet, ligt de scherpte dus inderdaad ook op de achtergrond en niet op de hond.

Eén van de verkoopargumenten die bij camera's eigenlijk te vaak vergeten wordt, is het aantal scherpstelvelden.
Mensen vinden megapixels zo super belangrijk, terwijl die (boven de 6MP) eigenlijk geen bal uitmaken.

Het aantal scherpstelvelden is een veel belangrijker verkoop-argument.

Heb je er maar 5 (bijvoorbeeld). Dan kun je alleen boven, onder, links, rechts en in het midden scherpstellen. Je hele compositie hangt dan dus af van waar je scherpstelvelden liggen.
"Herkaderen" zoals mensen wel eens aanbevelen, werkt meestal niet. Omdat de afstand tussen jou en het onderwerp anders is, zodra je de camera draait.
Valt de hond net niet binnen de velden die je tot je beschikking hebt, dan moet je je compositie aanpassen of maar hopen dat de scherpstelling nog net goed gaat (maar meestal gaat dat dan net niet goed).

Heb je er 39.... (lijkt erg veel, maar valt reuze mee). Dan heb je veel meer mogelijkheden om de plek van de scherpte te bepalen.

Mijn camera heeft er 51. Zou nooit meer een camera met minder scherpstelpunten willen hebben.
Ik kan gewoon over het hele beeld, waar dan ook, precies op het juiste plekje scherpstellen.
En dat moet ook wel, want ik heb in de meeste gevallen een scherpte diepte van maar een paar centimeter. Als ik er iets naast zit, is het oog gewoon volledig onscherp.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:11

Ik heb dat probleem van onscherpe foto's ook...
Is VR hetzelfde als IS, bij canon?
Kan je dat dan beter uitschakelen bij bewegingsfoto's? of maakt het niet veel uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:15

Ja, het is allebei beeldstabilisatie.
En inderdaad, als je een stille hand hebt, kan het mogelijk meer kwaad dan goed. Hij compenseert dan namelijk voor beweging die toch al niet zichtbaar is.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:19

IS is inderdaad het zelfde als VR.
Ik ben wel verschillende artikelen tegengekomen die beweren dat je dit beter kunt uitzetten bij een snelle sluitertijd, omdat de VR/IS dan toch de sluitertijd niet kan bij benen en dus onnodige trillingen veroorzaakt. Zelf heb ik het nooit geprobeerd, op dit moment heb ik niet eens een lens met IS, omdat je geweoonweg het dubbele betaald wanneer dit er op zit voor nagenoeg dezelfde lens en ik vrijwel altijd met snelle sluitertijd werk en anders is een statief een veel goedkopere oplossing ;)
Maar de uitleg van onnodige trillingen klinkt wat mij betreft wel heel logisch.

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:36

@ Femke, bedankt voor je uitleg. Duidelijk!
We blijven verder oefenen en oefenen :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:19

callychanel schreef:
[ Afbeelding ]
f2.8, ISO 200, 1/1500, Brandpuntafstand 145mm

Lijkt backfocus maar kan ook zijn dat je niet goed meegegaan bent met de beweging van het paard. Zo op mijn scherm is de zee namelijk scherper, het deel tussen de benen, het schuimende deel.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:14

Even tussendoor; er is een update voor Photoshop CS6 waardoor Camera RAW geüpdatet wordt naar versie 8.2. Deze langverwachte vernieuwing maakt het mogelijk om ook de CR2 files van de Canon 70D en andere nieuwere type camera's te openen zonder converter. :)
Ook heerlijke nieuwe mogelijkheden voor de bewerkingen van je RAW bestand.
Als hij niet automatisch update kun je hem halen op de website van Adobe.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:31

Iemand misschien ervaring met een Canon 50D in combinatie met een Metz Mecablitz 76 MZ-5 flitser.
Flinke combinatie maar het werken hiermee lukt nog niet zo geweldig.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:13

Ik weet dat naar de toe rennende honden fotograferen één van de moeilijkste dingen is die er is, maar kom op een 70D met een 70-200 F4 IS moet dat toch wel een béétje aankunnen? Ja toch? Dus ligt de fout bij mij, maar wát doen. Zucht.

Ik kan schieten wat ik wil, maar krijg er nauwelijks scherpe foto's uit en als ze al enigzins scherp zijn vind ik ze zeker niet haarscherp. Omstandigheden in mijn tuin zijn natuurlijk niet optimaal voor mooie foto's, maar het gaat me nu alleen even om de scherpte en het leren kennen van mijn nieuwe camera.

Ik krijg allemaal van dit soort foto's: http://oi58.tinypic.com/2h5nsb4.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:29

Vanaf de tablet kan ik ff geen exif bij zoeken, maar welke sluitertijd hou je minimaal aan voor actie fotos?
Met kleine hondjes kan t snel tot 1/2.000e oplopen voordat je alle beweging volledig bevriest

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:11

Femke schreef:
Vanaf de tablet kan ik ff geen exif bij zoeken, maar welke sluitertijd hou je minimaal aan voor actie fotos?
Met kleine hondjes kan t snel tot 1/2.000e oplopen voordat je alle beweging volledig bevriest

Camera: Canon EOS 70D
Lens: Canon EF 70-200mm f/4L IS
Shot at 200 mm
Exposure: Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/1,024 sec, f/6.3, ISO 1600
Flash: Off, Did not fire
Focus: AI Servo AF
AF Area Mode: Zone AF

Ik ga uit van minimaal 1/1000e maar heb volgens mij vanmiddag ook wel foto's gemaakt op 1/2500e en dat lijkt dus niet te helpen.

Deze is toevallig gemaakt met Zone AF. Ik snap het boekje niet helemaal, dat lijkt te zeggen dat om Ai servo te kunnen gebruiken je de AF op alle punten gebruiken moet zetten. Maar ik ben van de 550D gewend om gewoon zelf 1 punt uit te kiezen en dat leek me dat de ai servo het dan ook gewoon deed?

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:43

Zelf heb ik de 70D met honden fotograferen (Die vaak snel aan komen denderen) op One Shot staan (Wat betreft auto-focus). Gewoon zelf het punt selecteren. Dan moet het hoe dan ook goed gaan, want jouw lens is veel sneller dan die van mij.

https://farm8.staticflickr.com/7330/140 ... b2d3_b.jpg

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:21

Lopen ze bij ons shot niet volledig uit je scherpstellen punt dan? Ai servo is juist voor actie en zal de hond volgen. One shot stelt scherp en vervolgens is de hond zo snel dat die dit punt voorbij loopt toch...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:55

Je moet inderdaad AI servo hebben.
Maar dat zegt alleen iets over het locken of continu scherpstellen.
Het scherpstelpunt, moet je daarna nog zelf regelen.
Selecteer je alle punten, dan doet je lens lekker wat hij denkt dat goed is, maar je lens weet niet dat je hondenfotograaf bent ipv bosjesfotograaf. Wil je t zeker goed hebben, dan moet je dus zelf het scherpstelpunt kiezen en op het punt scherpstellen dat je scherp wil hebben.

One shot is niet geschikt voor fotos van een bewegend onderwerp. De camera stelt dan namelijk 1x scherp, als het onderwerp daarna nog beweegt, is hij direct buiten het scherpte veld van je scherpstelling.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:05

Ook vervelend met waaiende blaadjes enzo :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:39

Jep, alles wat beweegt....

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:57

Femke en AvWShots: Het is natuurlijk net wat je prettig vindt, maar ik fotografeer zelf al jaren sportende honden op One Shot. De camera is er snel genoeg voor (De eerder geposte afbeelding is gemaakt met een diafragma van 1.8, ik fotografeer dus eigenlijk ook nooit met een kleiner diafragma) en ik heb zo zelf veel meer controle wat ik scherp wil hebben. Nu scheelt het dat ik in een roedel van 20 honden fotografeer en zij zulke onverwachte bewegingen maken dat het geen doen is om enkele scherpstelpunten te kiezen en te hopen dat hij de juiste hond pakt.
Maar ieder zijn ding natuurlijk. :) Ik wil alleen maar even duidelijk maken dat er niet perse 1 instelling correct of noodzakelijk is. Het is maar net wat jij zelf het prettigste vind werken en wat bij de situatie past. Net zoals je nooit een vaste ISO, sluitertijd of diafragma waarde kunt geven.

EDIT:
Nog wat voorbeelden van foto's op de one shot:
https://farm4.staticflickr.com/3834/133 ... 6cc4_b.jpg
https://farm8.staticflickr.com/7368/133 ... 7479_b.jpg
https://farm3.staticflickr.com/2818/128 ... 5162_b.jpg

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:33

Leonyr schreef:
Even tussendoor; er is een update voor Photoshop CS6 waardoor Camera RAW geüpdatet wordt naar versie 8.2. Deze langverwachte vernieuwing maakt het mogelijk om ook de CR2 files van de Canon 70D en andere nieuwere type camera's te openen zonder converter. :)
Ook heerlijke nieuwe mogelijkheden voor de bewerkingen van je RAW bestand.
Als hij niet automatisch update kun je hem halen op de website van Adobe.

Mijn versie op de Mac is 8.4...

De blauwe halsring van de Westie is hier het scherpste punt....

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:53

Femke schreef:
Je moet inderdaad AI servo hebben.
Maar dat zegt alleen iets over het locken of continu scherpstellen.
Het scherpstelpunt, moet je daarna nog zelf regelen.
Selecteer je alle punten, dan doet je lens lekker wat hij denkt dat goed is, maar je lens weet niet dat je hondenfotograaf bent ipv bosjesfotograaf. Wil je t zeker goed hebben, dan moet je dus zelf het scherpstelpunt kiezen en op het punt scherpstellen dat je scherp wil hebben.

One shot is niet geschikt voor fotos van een bewegend onderwerp. De camera stelt dan namelijk 1x scherp, als het onderwerp daarna nog beweegt, is hij direct buiten het scherpte veld van je scherpstelling.

Ik ben dus inderdaad gewend om ai servo te gebruiken en dan zelf het scherpstelpunt te kiezen, maar de handleiding lijkt hier iets heel tegenstrijdigs over te zeggen. Daarom mijn verwarring. Ik heb hem nu even niet bij de hand, maar zal morgen even de exacte tekst over nemen.

Ik hoop van de week even ergens te kunnen oefenen waar wat meer afstand te nemen is, want ik geloof dat de beperkte ruimte in de tuin het er niet makkelijker op maakt om de boel scherp te krijgen.

Maar maakt het bijvoorbeeld nog uit of je focust en meteen klikt, of dat je even blijft volgen en dan pas klikt ofzo? Ik ben echt vanalles aan het bedenken waar het aan kan liggen, want vind het gewoon frustrerend dat het niet lukt :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:20

In ai servo maakt dat niet uit. Hij blijft t onderwerp gewoon volgen.

@Leonyr:
one shot is een stand die ontworpen is voor stilstaande onderwerpen, waarbij de autofocus 1x scherpstelt en daarna die afstand vast zet. Druk je ook maar n fractie van een seconde later op de ontspanknop, terwijl je bewegende onderwerpen schiet, dan stelt je camera dus gewoon niet verder scherp, maar blijft hij staan op het punt dat waar je bewegende onderwerp toen was.

Die stand gebruiken bij actie is mogelijk, ja... Maar verstandig en nuttig is het niet. Het is voor bewegende onderwerpen min of meer garantie voor onjuiste scherpstelling.....

Waarom kiezen voor de stand die gemaakt is voor het tegenovergestelde, als je een stand hebt die speciaal ontworpen en geschikt is voor actiefotos?

Klopt, voor iso, sluitertijd en diafragma zijn waardes nooit vast. Maar voor actiefotos is het onlogisch, onhandig en onbetrouwbaar om de stand te gebruiken die niet mee scherpstelt met je bewegende onderwerp.

Je kunt je camera ook op de video stand zetten en fotos maken door 1 frame uit je video te knippen, ja, dat kan.
Maar dat iets technisch een optie is en dat je het op die manier probeert, betekent niet dat het ook de beste optie is.
Dit voorbeeld van n foto maken in de video stand is net zo onlogisch als actie fotograferen in de stand voor niet-bewegende beelden. Technisch is het mogelijk om dat knopje te gebruiken en met wat geluk zal je misschien wat scherps krijgen. Maar je maakt het jezelf onnodig moeilijk en je hebt minder kans op scherpe fotos.

Dan kun je inderdaad eigenwijs doen en er mee door gaan.... of een tip aannemen van n doorgewinterde prof en inzien dat je een functie van je camera niet goed begreep en verkeerd gebruikt, waardoor je juist minder makkelijk scherpstelt, dan wanneer je de functie zou gebruiken die er speciaal voor ontworpen is....

Als t zou gaan om iets dat je via n andere instelling wel goed kon bereiken, dan ben ik het met je eens... soms zijn er meerdere wegen die naar rome leiden.
Maar in dit geval heb je het over een functie die specifiek zo ontworpen is dat hij geen beweging kan volgen/scherpstellen. Dan toch die functie gebruiken, of zelfs aan anderen aanraden is gewoon niet erg praktisch. Het levert slechtere resultaten, ipv betere....

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:22

Precies Femke.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:20

Femke schreef:
In ai servo maakt dat niet uit. Hij blijft t onderwerp gewoon volgen.

@Leonyr:
one shot is een stand die ontworpen is voor stilstaande onderwerpen, waarbij de autofocus 1x scherpstelt en daarna die afstand vast zet. Druk je ook maar n fractie van een seconde later op de ontspanknop, terwijl je bewegende onderwerpen schiet, dan stelt je camera dus gewoon niet verder scherp, maar blijft hij staan op het punt dat waar je bewegende onderwerp toen was.

Die stand gebruiken bij actie is mogelijk, ja... Maar verstandig en nuttig is het niet. Het is voor bewegende onderwerpen min of meer garantie voor onjuiste scherpstelling.....

Waarom kiezen voor de stand die gemaakt is voor het tegenovergestelde, als je een stand hebt die speciaal ontworpen en geschikt is voor actiefotos?

Klopt, voor iso, sluitertijd en diafragma zijn waardes nooit vast. Maar voor actiefotos is het onlogisch, onhandig en onbetrouwbaar om de stand te gebruiken die niet mee scherpstelt met je bewegende onderwerp.

Je kunt je camera ook op de video stand zetten en fotos maken door 1 frame uit je video te knippen, ja, dat kan.
Maar dat iets technisch een optie is en dat je het op die manier probeert, betekent niet dat het ook de beste optie is.
Dit voorbeeld van n foto maken in de video stand is net zo onlogisch als actie fotograferen in de stand voor niet-bewegende beelden. Technisch is het mogelijk om dat knopje te gebruiken en met wat geluk zal je misschien wat scherps krijgen. Maar je maakt het jezelf onnodig moeilijk en je hebt minder kans op scherpe fotos.

Dan kun je inderdaad eigenwijs doen en er mee door gaan.... of een tip aannemen van n doorgewinterde prof en inzien dat je een functie van je camera niet goed begreep en verkeerd gebruikt, waardoor je juist minder makkelijk scherpstelt, dan wanneer je de functie zou gebruiken die er speciaal voor ontworpen is....

Als t zou gaan om iets dat je via n andere instelling wel goed kon bereiken, dan ben ik het met je eens... soms zijn er meerdere wegen die naar rome leiden.
Maar in dit geval heb je het over een functie die specifiek zo ontworpen is dat hij geen beweging kan volgen/scherpstellen. Dan toch die functie gebruiken, of zelfs aan anderen aanraden is gewoon niet erg praktisch. Het levert slechtere resultaten, ipv betere....

Hoewel ik het altijd eens ben met je advies en je werkwijze, moet ik op dit vlak toch echt zeggen dat ik het oneens ben.
Niet omdat ik nu perse 'eigenwijs, onhandig en amateuristisch' ben, maar omdat ik door eigen ervaring en persoonlijke voorkeur heb gemerkt dat ik veel prettiger fotografeer op one shot. Dat is geen beslissing geweest die ik in alle onkundigheid eventjes heb genomen. Daar heb ik eerst onderzoek naar gedaan. Niet door de regeltjes te lezen die zeggen welke stand ik zou moeten kiezen, maar door zelf in het veld te gaan staan en te proberen welke bij mij past. Je kunt nog van hoog tot laag roepen dat de AI servo dé enige echte manier is om actiefoto's van honden te schieten, maar ondertussen ben ik al enkele jaren bezig met het fotograferen van honden in een roedel van 15 stuks op one shot. En wat betreft fotografie, zul je toch ook op je gevoel moeten afgaan, je foto's worden er immers niet beter op door altijd te blijven klooien met de instellingen.
Het fotograferen gaat in ieder geval beter dan het ooit met AI servo ging (Voor een lange tijd geprobeerd omdat de regeltjes dat zeiden)
Als ik duidelijk maak dat ik prima fotografeer op One Shot, waarom word ik dan meteen afgeschilderd als onverstandig en eigenwijs?

Citaat:

Wat is dan werkelijk het verschil tussen een 'prof' en een 'niet prof'? Dan de een er geld mee verdient en de andere niet? Creëert dat meteen een kloof in kennis en bepaald dat ene woordje dan meteen wie 'veel meer verstand' heeft van fotografie of wie veel beter is?

De problemen die jullie zien in het fotograferen op one shot zijn problemen waar ik in elk geval geen last van heb. Bij mij geen honden die uit het scherpstelveld lopen.
De foto's die ik eerder plaatste zijn overigens echt geen toevalstreffers. Het is slechts een kleine greep van foto's van honden (Groot en klein) die met een grote snelheid op mij af komen racen, maar die toch allemaal scherp zijn op de kop.

Het voelt nu heel erg alsof ik door loop te zeiken om mijn gelijk te krijgen, maar nogmaals; ik wil deze manier niet aan iemand opdringen, ik wil enkel duidelijk maken dat AI servo echt niet de enige manier is om actie foto's te schieten.
Dan ben ik misschien geen fotograaf die haar brood verdient met fotograferen, maar wel een die dagelijks plat op de buik in het gras ligt met de taak om zo ongeveer 15 honden in volle actie vast te leggen. En dat al enkele jaren lang op one shot.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:36

Ik moet zeggen dat ik dit
Citaat:
Dan kun je inderdaad eigenwijs doen en er mee door gaan.... of een tip aannemen van n doorgewinterde prof en inzien dat je een functie van je camera niet goed begreep en verkeerd gebruikt

niet heel fijn vind klinken. Waarom zou Leonyr een amateur zijn en jij een doorgewinterde prof? Natuurlijk, ik weet dat je erg veel ervaring hebt en dat je al lang fotografeert, maar maakt dat dat elke niet-prof maar alles klakkeloos van je moet aannemen? Niemand hoeft iets aan te nemen, als Leonyr nou vind dat dat werkelijk fijner fotografeert, laat haar lekker :+ Ik kan me nou ook niet direct voorstellen dat dat handig is, maar ze heeft bij mij juist nieuwsgierigheid gewekt. Misschien dat ik het ook eens probeer.

We zitten hier om van elkaar te leren, en niet om letterlijk te doen wat jij als 'doorgewinterde prof' ons verteld te doen.. Iets meer respect naar elkaars niveau zou leuk zijn :)

Edit; Ik denk dat je het heus wel op een vriendelijke manier probeerde uit te leggen, maar wees je er wel een beetje van bewust dat je soms ietwat belerend overkomt.