Nefertarie schreef:Oke, dank je wel voor je antwoord. Ik moet dan echt even gaan kijken hoe/wat/waar.
Alleen je zegt nu 2x:
Als je via 'Afbeeldingsgrootte' verkleint, staat de basis instelling van Photoshop op Bicubisch, automatisch. Dit zegt simpel gesteld hoe Photoshop je afbeelding comprimeert tijdens het verkleinen. En aangezien je vaak scherpte verliest bij verkleiningen, denkt Photoshop dat slim op te lossen door zelf scherpte toe te voegen. Als je dit proces van scherpte-regeling liever zelf in handen wilt hebben, kun je deze basisinstelling in je voorkeuren veranderen naar Bicubisch (Meest geschikt voor vloeiende verlopen).
Dat was ook de bedoeling?
Ja, dat is inderdaad de bedoeling. Ik snap wel je verwarring, ik had beter Bicubisch (Meest geschikt voor vloeiende verlopen) tussen haakjes kunnen zetten, want dat is een letterlijk citaat van Photoshop. Ik heb het zo neergezet zodat je zelf de term wat makkelijk kunt vinden. Je hebt dan ook vier opties met het bicubisch comprimeren.
Alle opties vallen in principe onder hetzelfde soort comprimeren, maar pakt Photoshop er in het eerste geval vaak een 'verscherping' bij.
Je zou kunnen zeggen dat deze vier zich onderscheiden door de hoeveelheid 'scherpte' die er wordt toegevoegd.
Zie nu pas je EDIT.