Misschien had je het paard net iets kunnen draaien zodat er wat meer licht aan jouw kant zou komen. Bij een contour foto met tegenlicht van een zonsondergang kun je bijvoorbeeld de rand pakken van je onderwerp.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
KootMiraDrum schreef:@ Alwiene, volgens mij wordt de combinatie gekalibreerd. Helaas heeft je Canon 550D geen focus finetuning in zijn menu, dus kun je het niet zelf doen. De Canon 70D kun je tot 40 verschillende objectieven zelf finetunen.
Nefertarie schreef:Oke, dank je wel voor je antwoord. Ik moet dan echt even gaan kijken hoe/wat/waar.
Alleen je zegt nu 2x:
Als je via 'Afbeeldingsgrootte' verkleint, staat de basis instelling van Photoshop op Bicubisch, automatisch. Dit zegt simpel gesteld hoe Photoshop je afbeelding comprimeert tijdens het verkleinen. En aangezien je vaak scherpte verliest bij verkleiningen, denkt Photoshop dat slim op te lossen door zelf scherpte toe te voegen. Als je dit proces van scherpte-regeling liever zelf in handen wilt hebben, kun je deze basisinstelling in je voorkeuren veranderen naar Bicubisch (Meest geschikt voor vloeiende verlopen).
Dat was ook de bedoeling?
Leonyr schreef:Nefertarie: Ja, daar heb ik ook een poosje erg veel moeite mee gehad. Zelf zet ik hem vaak op 0,3 pixels straal en ergens op de 162%. Bij landschappen draai ik hem qua percentages overigens een stuk terug.
Alwiene schreef:KootMiraDrum schreef:@ Alwiene, volgens mij wordt de combinatie gekalibreerd. Helaas heeft je Canon 550D geen focus finetuning in zijn menu, dus kun je het niet zelf doen. De Canon 70D kun je tot 40 verschillende objectieven zelf finetunen.
Bedankt voor je antwoord. Ik was er inderdaad al achter dat ik het met de 550D helaas niet zelf kan afstellen.
Ik zet hier even een voorbeeldfoto neer in orgineel formaat (onbewerkt). http://oi59.tinypic.com/zjt9qw.jpg
Ik had scherpgesteld op het middelste blaadje (puntje zeg maar), maar dat is juist onscherp terwijl de blaadjes erachter haarscherp zijn. Wijst dit nou op backfocus of is dit wat anders, heeft iemand hier verstand van?
callychanel schreef:Overigens zijn ze niet onscherp omdat niet op de juiste plek wordt scherpgesteld, want dan zou de foto helemaal wazig moeten zijn, maar ik mis enkel die mooie scherpte van het dier. Hebben jullie tips?
AvWShots schreef:Welke scherpstel methode gebruik je? (Ai servo, ons shot, al focus bij canon)