[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:12

HLPhoto schreef:
Wat mij altijd opvalt is dat iedereen op z'n site vermeldt met wat voor apparatuur hij/zij werkt? Ik vind zoiets helemaal niet relevant.. of ligt dat aan mij? :D

niet iedereen heeft met alle merken en alle soorten bodys ervaring :+

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:12

Fantabulouss schreef:
@MarrieLeen: ik zat net je website te bekijken :) ziet er leuk uit...maar ik had een vraagje : hoe kan je van 1 shoot 300 fotos aan een klant leveren? dat is toch bijna niet mogelijk...? of doe je alle minder goed gelukte foto's er ook bij ? ....
En krijgen ze dan de orginelen of verkleinde foto's? :)

Ja, die getallen zijn eigenlijk al niet meer aan de orde, goed dat je het zegt.
Het zijn er nu vaak zo'n 100 a 200, en dan alleen de goede foto's.
Als het via cd gaat, krijgt men alle originelen. Is dat vreemd? :o

@ HLPhoto: In feite is het niet relevant nee. :P

Fantabulouss

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:19

Nouja vreemd zou ik niet zeggen het is je eigen keus...
Maar je moet je wel bedenken dat mensen met een orgineel zoveel afdrukken kunnen maken als ze willen... dus originelen kun je best wat meer geld voor vragen...
De meeste fotografen geven minder foto's..maar dat is natuurlijk ieders eigen keus.

Ik zou het zelf als klant wel fijner vinden als ik 20-30 super fotos krijg ..dan 100 a 200 die iets minder zijn...

Je moet denk ik gewoon heel kritisch naar je fotos gaan kijken... en dan alleen de beste aan de klant geven...
Daarmee verzeker je jezelf ervan dat mensen alleen je beste foto's te zien krijgen en bouw je ook een reputatie op :)

Maar je moet het natuurlijk wel zelf beslissen wat je wilt he! :)

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:20

Ja, daar heb je wel gelijk in. :j
Ik ben daarin nog een beetje zoekende, naar wat is de beste prijs, welke foto's etc.
Dus alle suggesties en tips zijn daarbij welkom, thanks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:24

HLPhoto schreef:
Wat mij altijd opvalt is dat iedereen op z'n site vermeldt met wat voor apparatuur hij/zij werkt? Ik vind zoiets helemaal niet relevant.. of ligt dat aan mij? :D

Is inderdaad meestal niet relevant. Hoewel 't bij hobbyisten die af en toe eens een shootje doen wel in hun voordeel kan werken om het te vermelden, mensen die er geen verstand van hebben vragen doorgaans liever iemand die met een spiegelreflexcamera fotografeert dan iemand met een compactje.

De echte pro's zetten 't er überhaupt niet op. Die lopen niet zo te koop met de hoeveelheid centen die ze in hun cameratas meesjouwen.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:26

Idd, denk dat dat het verschil is Nouks, tussen de amateurs en echte pro's. :j

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:36

Nouks schreef:
HLPhoto schreef:
Is inderdaad meestal niet relevant. Hoewel 't bij hobbyisten die af en toe eens een shootje doen wel in hun voordeel kan werken om het te vermelden, mensen die er geen verstand van hebben vragen doorgaans liever iemand die met een spiegelreflexcamera fotografeert dan iemand met een compactje.
Of juist niet? Ondanks de wijzigingen bij de SIDN is een adres nog steeds al gauw achterhaald... buiten dat een eventuele leuke opdracht aan je voorbij zou kunnen gaan omdat de potentiële klant "mmm, beginnersapparatuur, laat maar" denkt..

Nouks schreef:
De echte pro's zetten 't er überhaupt niet op. Die lopen niet zo te koop met de hoeveelheid centen die ze in hun cameratas meesjouwen.
...of het gebrek daaraan in mijn geval :D (daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat ik een echte pro ben zoals jij 'm ws. bedoelt..)

Romyv schreef:
niet iedereen heeft met alle merken en alle soorten bodys ervaring :+
ervaring betekent niet eigendom... helaas! heb dit weekend heel even apparatuur vast mogen houden t.w.v. m'n huis :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:43

Nou ja, ik fotografeerde bijvoorbeeld eerder voor een fotograaf die bij thuiskomst direct z'n spullen achter slot en grendel in de kluis deed. Die had ook z'n apparatuur echt niet op z'n site staan, want eventuele inbrekers hoeven niet te weten wat 'ie in huis heeft. Dat snap ik best.

Aan de andere kant, juist de mensen met een instapsetje zetten het idd vaak wel op hun site. Mijns inziens ook daar wel weer begrijpelijk, ondanks dat 't beginnersapparatuur is zijn ze er vaak wel trots op en denk ik inderdaad serieus dat 't ook wel klanten aantrekt. Bang voor inbrekers hoeven ze denk ik niet zo te zijn, bij ieder willekeurig huishouden valt wel iets te gappen van minstens de waarde van een instap-DSLR.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:44

Iemand die mij nog kan helpen met een goede camera? :o

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:45

Maar velen die niks/weinig afweten van fotografie, weten echt niet het verschil tussen een professionele camera en een instapmodel zeg maar.
Dus wat dat betreft maakt het denk ik weinig uit.. Ik voel me wel enorm beginner nu. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:00

Klopt Marleen, en daarom helpt 't voor veel hobbyisten die paardenshoots doen wel in hun voordeel om apparatuur te noemen op de website. Ondanks dat bijv. een 450D of D3000 voor heel veel mensen prima te betalen is, maakt een spiegelreflexcamera wel veel indruk op de "echte" leken. En voor mensen die er meer verstand van hebben maakt 't toch geen donder uit met welke apparatuur je fotografeert, die huren je in (of niet) om wat je met de apparatuur doet, niet om welke lens je hebt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:09

Zijn er hier mensen die van de Nikon D50 naar de D90 zijn overgestapt?
Mijn D50 is namelijk langzaam aan t overlijden op het moment Y;( En dus lijkt de D90 me de perfecte vervanger, aangezien ik daar alle objectieven en SD kaartjes zonder problemen in kan gebruiken.. Maar nu is mijn vraag, is het dat geld wel waard, of werkt de D50 eigenlijk net zo goed en kan ik die beter laten repareren?
Een voordeel aan de D90 vind ik in ieder geval het aantal MP, aangezien ik toch redelijk vaak moet croppen en dan tegen de lage resolutie aanloop. Maar hoe is de D90 bijvoorbeeld met een hoge ISO waarde? (De D50 wordt bij 800 ISO al ontzettend korrelig).. en zijn er verschillen in de scherpte en verzadiging van de foto's? Zijn er nieuwe, handige functies bijgekomen?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 05:06

De D90 is een high-ISO beest, mits RAW geschoten en goed bewerkt kan je echt extreme gevoeligheden gebruiken. Zo standaard schiet je met een D90 een volle stop hoger bij vergelijkbare of minder ruis dan een D50/D70/D80 (dus ISO 1600 ipv ISO 800).

Klik hier eens (niet te vaak aub ;)) voor een fullsize crop van onderstaand plaatje. ISO = H0.3 (dus ISO 4000). Ik vind het echt héél erg acceptabel, vooral voor een cropcamera. Sterker nog: Ik heb liever de D90 bij me bij concerten dan m'n 5D Mk1, al kan ie tegen een D700 of een 5D Mk2 echt niet op qua noise/detail.

Afbeelding

Overigens kan je ook een D5000 overwegen, die gebruikt dezelfde sensor. Ligt alleen een stuk minder fijn in de hand en kan alleen maar met AF-S objectieven overweg.

Mocht je idd besluiten je defecte D50 te vervangen, pb me dan eens wat ie verkeerd doet en wat je ervoor wil hebben als je wil..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:24

:~ Jee wat een gave en scherpe foto! Nu gaat t toch wel kriebelen :)) Hebbuh hebbuh
Zo'n foto's krijg ik nooit gemaakt met m'n D50, zelfs niet op een zonnige zomerdag

Heeft die D5000 ook een CMOS chip? Hoor wel dat ie inderdaad minder makkelijk in de hand ligt, minder stevig is, en toch wat mindere functies heeft.

Ik stuur je een pb :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:50

Haha, dank je :) Ik moet er wel bij zeggen dat ik aardig heb moeten peuteren om dit er nog uit te krijgen met zo'n hoge ISO waarde + het (lichtsterke en vrij prijzige) objectief wat ervoor zit zorgt dat de foto scherp is. Het is dus een indicatie voor wat ík uit een D90 kan halen, m.a.w. er zullen mensen zijn die er meer uit peuteren maar ook die er minder uit weten te krijgen.

De D5000 heeft idd dezelfde CMOS-sensor als de D90, mogelijk zijn er nog wat kleine wijzigingen op toegepast (Nikon maakt nog weleens wat kleine aanpassingen tussen de modellen door..) maar ik merk geen verschillen..

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:11

@ HLPhoto: mag ik vragen welke instellingen je hebt gebruikt bij die foto? :)

@ MysticTinker: sinds eind december heb ik ook een D90, en hij bevalt super! Inderdaad ook erg fijn in de hand (moet zeggen veel logischer dan Canon). Ben er super blij mij! :j

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:15

Fantabulouss schreef:
Ik zou het zelf als klant wel fijner vinden als ik 20-30 super fotos krijg ..dan 100 a 200 die iets minder zijn...

Yes, helemaal mee eens. Kwaliteit boven kwantiteit, zelfs als dat 100/200 foto's verschil zijn.

Foto's maken is 1 ding, kritisch zijn daarentegen is weer een ander verhaal ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:24

Myra schreef:
@ HLPhoto: mag ik vragen welke instellingen je hebt gebruikt bij die foto? :)

Welke instellingen wil je weten?
Zoals beschreven stond de cam op ISO 4000, verder:
Objectief = Sigma 70-200 F2.8
Belichtingsmodus = M(anual)
Diafragma = F2.8
Sluitertijd = 1/50s
Flits = niet geflitst
Afstand naar onderwerp = 2.0m

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:52

Joycebunny schreef:
Hallo.
Ik zou graag een nieuwe digitale camera kopen, maar dan heeeeel erg goedkoop. Ik wil graag al oefenen voor ik begin aan een professionele camera maar ik moet alles zelf betalen. Nou ben ik niet het rijke type dus wil ik graag een camera van onder de 200 (tussen 200 en 300 mag evt ook nog) waar ik al mee kan oefenen. Geen prutsding van 5MP dus maar echt iets waar ik al redelijke foto's mee kan maken (wazige achtergrond, dat soort dingen). Wie heeft de gouden tip? :)

Casio exlim H10

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:12

je wil eigenlijk dus een spiegelreflex? ik zou zeggen probeer de instappers eens.. Canon EOS 1000D en Nikon D3000 met kitlens...?

Volgens mij zijn die voor 300 wel te vinden..

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:53

Ik zie nu een canon 450d in een folder staat die morgen voor 444,- is met kitlens. Zit erg te twijfelen of ik het zou doen want ik wil dan wel een andere lens erbij. Ik moet nog alles erbij kopen want dit wordt dan mijn eerste spiegelreflex camera! Dan begint het bedrag weer aardig op te lopen!

Zal ik het doen ofniet? :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:55

Een vervelende eigenschap van spiegelreflexcamera's/fotografie is dat het bedrag áltijd oploopt.
Bereid je voor op water en brood als je op jezelf woont, of geen geld meer om te stappen, want het is érg verslavend.

Een 450D kit voor 444,- klinkt verder niet gek, ik zeg doen als je 'm graag wil hebben :D

Wat voor lens zou je er overigens bij willen hebben?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:46

WAARSCHUWING: Even opletten met nieuwe Nikon-spullen die via marktplaats e.d. verkocht worden. Werd er gisteren zelf op geattendeerd dat er momenteel wat meer gestolen spul op de markt is dan gebruikelijk. (Oh ja, het is gepost op 1 april, maar het is géén 1 april grap).

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:58

HLPhoto schreef:
Een vervelende eigenschap van spiegelreflexcamera's/fotografie is dat het bedrag áltijd oploopt.
Bereid je voor op water en brood als je op jezelf woont, of geen geld meer om te stappen, want het is érg verslavend.

Een 450D kit voor 444,- klinkt verder niet gek, ik zeg doen als je 'm graag wil hebben :D

Wat voor lens zou je er overigens bij willen hebben?

Ik heb een keer de 18-200?? uitgeprobeert maar die vind ik net niet ver genoeg kunnen. Ik moet mezelf er ook nog even in verdiepen verder hoor. Zal dan wel de 70-300 willen?

Zit nog erg te twijfelen of ik het zal doen. Misschein dat ik nog even 2maanden wacht nadat mijn examens enzo voorbij zijn dat ik er ook meer tijd voor heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:02

HLPhoto schreef:
WAARSCHUWING: Even opletten met nieuwe Nikon-spullen die via marktplaats e.d. verkocht worden. Werd er gisteren zelf op geattendeerd dat er momenteel wat meer gestolen spul op de markt is dan gebruikelijk. (Oh ja, het is gepost op 1 april, maar het is géén 1 april grap).

1 april of niet, je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn lijkt me.