[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:22

:=

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:11

Laat maar... kan geloof ik niet goed uitleggen wat ik bedoel :') Ga vanavond maar weer proberen

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:19

Je kan misschien niet merken/horen dat de sluitertijd veranderd, maar dat doet hij zeker. Het verschil in instellingen was heel groot :j

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:23

Zal er vanavond nog eens heel goed op letten :j

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:01

Zijn er hier die toevallig leuke/goede workshops oid kunnen aanbevelen?

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:06

Bij hypofocus of nikki de kerf ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:24

S_en_Z schreef:
sdvfoto schreef:
Ik heb dit probleem ook. Ik ben 2 jaar terug overgestapt van macbook pro naar een windows laptop omdat ik gek werd van de apple software maar mijn windows laptop kan gewoon niet tegen de goeie beeldschermen op van apple (ondanks dat jij hier problemen mee hebt). Ik heb wel speciaal kalibreer apparaatje er voor en software maar nog krijg ik me beeld scherm niet goed.. Foto's komen totaal andere over op de laptop in vergelijking van de camera.. Als ik foto's op me site of facebook zet check ik ze op me iphone en ipad en telkens is alles totaal anders qua belichting een kleur.. Wordt er niet goed van.. Ik heb de neiging weer terug te gaan op een macbook omdat ik me zo erg erger hier aan..

Ik heb mijn windows laptop op een computer beeldscherm aangesloten staan := en ik heb een Spyder om te kalibreren.

maar Iphone gaf ook wel wat afwijkende kleur vergeleken met beeldscherm.

wel komen de kleuren van mn scherm aardig overeen met mn camera.

Wat mij opvalt is ondanks je kalibreert,dat geprinte fotos toh vaak iets valer uitvalt en iets donkerder dan je bewerkt. Volgens mij is dan nog de enige optie een printer kopen, die ook kalibreren en zelf printen.. maar das me te duur. Dus probeer daar rekening mee te houden.

aan de andere kant.. je kunt je rot frustreren dat t niet perfect is.. maar vergeet niet dat kopers op niet gekalibreerde schermen fotos ook weer heel anders zien. Als hun wit te fel ingesteld staat lijkt alles overbelicht :P

Babel, S_en_Z en sdvfoto, dit bericht wat ik nu ga schrijven is voor jullie alle drie :) In deze post ga ik een tweetal zaken beschrijven: kleurmanagement en kalibratie. Ik ga proberen dit zo eenvoudig mogelijk te maken, hier en daar zal ik een beetje chargeren om de boel niet onnodig ingewikkeld te maken.

Kalibratie:

Kalibratie van je beeldscherm is het creëren van een kleurprofiel bij jouw monitor. Tijdens dit proces "meet" je hoe de weergave van jouw scherm is, en wat voor correctie je scherm dús nodig heeft om dit te verbeteren. Het eindresultaat hiervan wordt opgeslagen in een kleurprofiel, dat uniek is voor jouw scherm.

Kalibratie doe je met een kalibrator (hardware) en kalibratiesoftware (software, dus). Deze worden samen verkocht in hele mooie pakketjes: je hebt dan een kalibrator van een bepaald merk, met daarbij de bijbehorende software. Als je eenmaal een kalibrator hebt, kún je deze ook gebruiken voor "third party" software. Er zijn pakketten op de markt die je ook eens zou kunnen gebruiken. Andersom werkt niet. Als je géén kalibrator hebt (hardware dus), heb je aan software, van welke fabrikant dan ook, helemaal niets.

Als we even de (een) definitie opzoeken van kalibreren, vind ik: "Kalibreren is het ijken van het apparaat op een bepaalde waarde. Bijvoorbeeld het nagaan of de boilertemperatuur ook echt 80 graden is als dit op het apparaat ingesteld is." Bij kalibreren gaat het altijd om méten. Je moet op basis van objectieve gegevens een conclusie trekken en indien nodig iets corrigeren. Als Babel dus zegt "ik heb geprobeerd te kalibreren met de Apple software", ga ik er vanuit dat je zónder kalibrator hebt gewerkt (op basis van je eigen ogen/inschatting/misschien met een print ernaast?) en dat dat dús géén betrouwbare kalibratie was. Om even de vergelijking te trekken met die boiler: met je hand kun jij het verschil niet voelen tussen 73 graden en 85 graden. Maar een thermometer kan dat wél.

Wat kan er eventueel mis zijn gegaan als het wél een betrouwbare kalibratie was?
Heb je netjes de boel gekalibreerd met goede software én hardware en ben je desondanks niet tevreden over het resultaat, of merk je verschillen op? Dat kan grofweg drie oorzaken hebben:

- De kalibratie is niet goed gegaan: misschien heb je de boel niet ingesteld zoals dat voor jouw monitor én het omgevingslicht, ideaal is. Belangrijkste punt waarop het vaak misgaat, is de kleurtemperatuur. Standaard aanbeveling is het om óf 5200K te gebruiken (neutraal daglicht), óf "native". Het kan even experimenteren zijn vwb het beste resultaat met jouw monitor. Vwb helderheid geldt: over het algemeen zal bij een uitgebreide kalibratie ook de hoeveelheid omgevingslicht gemeten worden. De software geeft vervolgens een advies voor de helderheid van je scherm op basis van deze gemeten hoeveelheid omgevingslicht. Het is dus belangrijk te kalibratie uit te voeren 1) bij de hoeveelheid licht waaronder je meestal werkt, 2) op de plek waar je meestal werkt (in het geval van een laptop).

- Bij verschillende weergaven op Facebook, je website, andere programma's op je computer, andere apparaten, etc: meestal zijn écht grote verschillen te wijten aan je eigen kleurbeheer. Daarover later meer.

- Bij afdrukken die afwijken van de foto's op je computer (wanneer je je foto op scherm bekijkt in een programma dat werkt met kleurbeheer, waarover later meer, en déze vergelijkt met de print): de printer is niet gekalibreerd. Als je het printen uitbesteedt, zeker als dit bij een vaklab als bijvoorbeeld Profotonet gebeurt, kun je er in principe van uitgaan dat de printer gekalibreerd is. Heb je thuis een printer, dan zul je deze moeten kalibreren óf genoegen moeten nemen met de resultaten.

Ik ga zo verder met deel 2...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:07

Kleurbeheer:

Dan het volgende deel: kleurbeheer. Dit is niet: "hoe is mijn monitor afgesteld", maar: "hoe wordt mijn foto geïnterpreteerd door verschillende software".

Eerst even heel basic het verschil tussen kleurruimte en kleurprofiel. Een kleurruimte is de manier waarop kleuren opgebouwd worden, waarbij de bekendste twee RGB en CMYK zijn.

Afbeelding

Ik houd me voor nu even alleen bezig met RGB, omdat ik van mening ben dat dit het enige is wat je als fotograaf (hobby óf professional) moet weten en begrijpen. CMYK is leuk voor grafisch ontwerpers maar maakt deze materie nu te ingewikkeld.

Binnen een kleurruimte, in dit geval dus RGB, heb je verschillende kleurprofielen. Dit zijn bijvoorbeeld: sRGB, Adobe RGB en ProPhoto RGB. De eerste en de laatste heb je misschien wel eens zien staan in de instellingen van je camera. Maar welke kies je, en waarom?

Eerst maar eens de verschillen en overeenkomsten.

Afbeelding

- Adobe RGB is een iets groter kleurprofiel. Sommige kleuren die niet in sRGB zitten, kunnen in Adobe RGB nog wél worden weergeven.
- sRGB is een iets kleiner kleurprofiel. Sommige kleuren die je in Adobe RGB nog wél kunt weergeven, zitten niet in sRGB.
- Het absolute áántal kleuren is voor beide kleurruimtes precies gelijk, namelijk 255x255x255=16,5 miljoen kleuren.
- De verschillen tússen twee direct naast elkaar gelegen kleuren zijn daarmee in Adobe RGB íets groter. Maar als je het hebt over ruim 16 miljoen kleuren, is dat verschil uiteraard verwaarloosbaar :D
- De meeste kleuren die niet in sRGB zitten, maar wel in Adobe RGB, kom je in de "standaard" foto's niet tegen. sRGB is dus mééstal gewoon goed genoeg.
- Zoals je op bovenstaand plaatje kunt zien, zijn de grootste verschillen te vinden in de groene uithoeken. Vooral in foto's met érg fel-groene kleuren kán Adobe RGB dus zinvol zijn.

De monitor als beperkende factor
Het is handig om te weten dat de meeste monitoren ongeveer sRGB (soms minder) kunnen tonen. Alleen de zogenaamde wide gamut-schermen (erg prijzig) tonen het gehele kleurenspectrum van Adobe RGB. Laptop-schermen van Apple (of welk merk dan ook) vallen hier zéker niet onder. Ook om die reden is het helemaal niet nadelig om gewoon altijd om sRGB te werken.

Maar wat doen die kleurprofielen nu precies, en waarom zijn ze belangrijk?
Kleurprofielen vertellen de verschillende software op je computer, hoe ze je beeld moeten interpreteren en weergeven. Daarvoor is het van belang dat de software weet hoe het met kleurprofielen om moet gaan.

Software die om kan gaan met kleurprofielen, is bijvoorbeeld Lightroom, Photoshop, over het algemeen iedere RAW-converter. Eigenlijk kun je stellen: alle serieuze foto- of beeldbewerkingssoftware. Daarnaast is Mac OS X (het besturingssysteem van Apple) ook volledig "color-managed". Dat betekent dat bijvoorbeeld Finder en Preview heel netjes de afbeeldingen weergeven volgens het ingesloten kleurprofiel. Dat is ook gelijk één van de redenen waarom een Mac voor fotografie zo veel beter en fijner is dan een Windows-computer (want Windows negeert kleurprofielen).

Sommige internetbrowsers doen wél aan kleurmanagement en andere browsers niet:

- Safari (standaard-browser op een Mac) doet dat wél, en dat is heel netjes.
- Firefox heeft ondersteuning voor kleurbeheer, maar dat moet je wél zelf aanzetten. Voordeel van Firefox is ook dat je de browser kunt vertellen hoe om te gaan met afbeeldingen zónder kleurprofiel, dit in tegenstelling tot de andere browsers.
- Chrome had heel lang geen color management, maar kent op een Apple-computer nu volledige ondersteuning en in Windows een beperkte ondersteuning.
- Internet Explorer ondersteunt color management vanaf versie 9, maar negeert daarbij volledig het monitorprofiel. Internet Explorer is dus nog altijd onbetrouwbaar in kleurweergave.

Als je zelf een color-managed browser gebruikt, en een gekalibreerde monitor, weet je dus dat op jouw computer de kleuren correct worden geïnterpreteerd. Máár je moet rekening houden met de meerderheid, die geen enkele weet heeft van kleurprofielen. En dáárom gebruiken wij voor internet altijd: sRGB.

Waarom sRGB voor internet?
In browsers die geen kleurmanagement ondersteunen, of slechts beperkt, is sRGB het énige profiel dat correct getoond en verwerkt wordt. Ze gaan er standaard vanuit dat alle foto's sRGB zijn, en foto's met andere profielen worden verkeerd (fletser, of zelfs compleet anders) getoond. Daarom is het héél belangrijk dat je álle foto's voor internet, plaatst in sRGB.

Conclusie:
- Kalibreer je monitor met een kalibrator én software. Ben je ontevreden over de kalibratie, probeer dan een kalibratie met een andere kleurtemperatuur (5200K ipv native, of juist andersom).
- Heb je beperkte kennis van kleurmanagement én heb je geen wide gamut monitor? Stel dan je camera én alle software die je gebruikt altijd 100% in op sRGB. Gebruik géén fotobewerkingssoftware die geen kleurmanagement ondersteunt.
- Foto's die bestemd zijn voor publicatie op internet geef je áltijd het kleurprofiel sRGB mee.
- Print vergelijken met foto op je computer? Neem de moeite je foto te openen in een programma dat kleurmanagement 100% zeker ondersteunt. Controleer niet alleen de weergave, maar ook of de foto die je hebt geprint (of laten printen) wel een kleurprofiel ingesloten had (en of dit Adobe RGB of sRGB was; de twee kleurprofielen die door de meeste afdrukcentrales wel ondersteund worden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:09

Oh ja, ik heb nog veeeeel meer te vertellen hoor, maar wil dat graag enigszins vraaggericht doen. Als er belang is bij meer info: kom maar door met jullie gerichte vragen. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:55

Interessant, ik doe trouw iedere 2 weken en bestel na bij profoto toch zie ik qua helderheid en kleuren best een hoop verschil.

Als ik van mijn cam heb geimporteered staat hij automatisch op adobe kleur. Ik zet m telkens bij iedere foto naar camera standaard.)

ga straks nog eens rustig lezen en kijken.

interessant! Mocht ik nog vragen hebben hoor je me!

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:20

Mag ik als broekie even inhaken :o Lees al een tijdje mee, erg interessant.
Maar nu kan ik eens iets toevoegen, denk ik

Mij is verteld, dat als je toch verschil behoud dat dat ligt aan het licht waarin je de afdruk bekijkt.
Als je weet dat papier licht opneemt/absorbeert en daardoor kleuren anders weergeeft dan je beeldscherm.
Neem een papiertje en dat kun je buiten veel beter lezen dan binnen. Maar ga met je laptop/tablet buiten werken en je ziet minder goed dan binnen ;)

Dat was mijn soort van nuttige toevoeging.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:41

Dat zou heel goed kunnen inderdaad. Idee: portfolio mee naar buiten in het daglicht :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:12

Prima toevoeging inderdaad :)

In een ideale werkomgeving voor fotografie werk je ook met redelijk neutrale muren (in ELK GEVAL die ACHTER je beeldscherm!), met redelijk neutraal licht (zonlicht filteren, niet te warme verlichting als je veel in de avonduren werkt), en zelfs met een Zo Grijs Mogelijke instelling op je computer van je achtergrond en alle balken. Alles om te voorkomen dat de manier waarop jouw ogen je beeld zien, beïnvloed wordt door kleur in de omgeving.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:23

Bij mij is het heel wisselend dus ik heb gekalibreerd zonder het omgevingslicht te meten. Dat betekent dat overdags de foto's beter te bewerken zijn dan 's avonds (ogen ze makkelijk overbelicht voor mijn ogen)

De foto's die ik 's avonds bewerk zijn vaak dus een tikje donkerder dan die ik overdags bewerk.. best gek eigenlijk.. die ogen van ons!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:55

Ik heb hier zelfs een zwart scherm direct achter m'n monitoren staan.
Geeft heel veel meer rust aan de ogen.

Ooit op het idee gekomen na mijn eerste LaCie beeldscherm, waar al zo'n board achter geleverd werd.
Toen ik er een 2e monitor bij kocht, heb ik bij de bouwmarkt een stuk hout gehaald en op de markt een lap zwarte stof en er zo een eigen zwart board van gemaakt. Ik kan echt niet meer zonder :P

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:01

Dat is nog wel een handige tip! Ik merk nu op dat ik een knal paarse en blauw muur (hoek) achter m'n scherm heb := Nu wilde ik toch wel de indeling van mijn werkplek veranderen, handig om mee te gaan nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 15:28

Hmm, ik heb een best wel druk bureau én een niet al te rustige achtergrond. Heel erg stoor ik me er eigenlijk niet aan.. Denk ik haha. Wel iets wat ik voortaan ga meenemen!

Weet iemand hier toevallig een topic waar je foto's kan plaatsen voor tips? Ik wil namelijk binnenkort wel een topic openen met voorderingen van mijn fotografie. Maar het liefste krijg ik zeg maar een op een tips. :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:58

Zit hier iemand die meer verstand heeft van (vermeende?) back focus en het eventueel laten kalibreren van de apparatuur?

Ik was vanmiddag wat testfoto's aan het maken met en zonder filter omdat ik wilde zien of dat verschil uitmaakt, maar toen viel mij ineens op dat mijn focuspunt áchter het punt lijkt te liggen waar ik probeer te focussen. Als ik een soort bloemetje fotografeer dan is het punt waar mijn rode lichtje brandde (en ik dus op scherpstelde) onscherp terwijl de blaadjes er vlak achter haarscherp zijn.
Ik heb ook even een centimeter op de foto gezet en ook dan lijkt de scherpte meer naar achteren te liggen dan waar ik hem bedoelde.

Ik weet dat de 'testjes' die ik zo gedaan heb niet erg betrouwbaar uitgevoerd zijn, maar ik vind het wel opvallend en vraag me af of dit meespeelt in waarom ik regelmatig foto's heb die onscherp zijn terwijl ik niet goed snap waarom.

Het gaat om een 70-200 F4 IS en een Canon 550D. Indien ik zou laten kalibreren, wát wordt er dan gecorrigeerd, de lens of de combinatie? Want ik speel namelijk met het idee om op enig termijn een 70D aan te schaffen en het zou een beetje vervelend zijn als ik dan weer opnieuw kan beginnen :=

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:32

Hoi ik heb een vraagje voor de fanatieke fotograferende bokker. Ik fotografeer met een nikon D3000 met 70-300 lens waar ik voornamelijk paardenwedstrijden fotografeer voor een vriendin. Nu lukt het me alleen om buiten enigszins mooie foto's te maken. Kan iemand me helpen met welke instellingen ik het beste foto's kan maken?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 23:22

Buiten lukt je, je bedoelt dus te vragen hoe je het beste binnenbakfoto's kunt maken? Daarvoor heb je het liefst een lichtgevoelig (bv f2.8 en meestal zwaar en duur) objectief nodig. Ook moet je iso flink hoog kunnen.
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 20-04-14 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 23:34

@ Alwiene, volgens mij wordt de combinatie gekalibreerd. Helaas heeft je Canon 550D geen focus finetuning in zijn menu, dus kun je het niet zelf doen. De Canon 70D kun je tot 40 verschillende objectieven zelf finetunen.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:11

Hooi! Sorry dat ik zo kom binnenvallen, maar ik had laatst een lastig probleem tijdens een fotoshoot.
En ik hoop dat iemand me hier kan helpen, want ik wil niet dat het weer gebeurt.

We hadden er een zonsondergang shoot van gemaakt, erg leuk, het eerste paard ging erg goed, qua belichting etc, gewoon vol tegen de zon in zetten wat zorgde voor leuke sfeer plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Hierna kwam er dus nog een paard, Maar de lucht was dus ook al weer meer oranje. Nu lag ik op een gegeven moment op de grond voor foto's, en mijn hele camera tripte hem, hij bleef maar scherpstellen (rustig 5 minuten lang), maar deed niets, hij maakt ook de hele tijd dat geluid, maar niets werd scherpgesteld, en als hij het dan eindelijk wel deed verscherpte hij de de achtergrond. Gelukkig gebeurde dit aan het einde, maar ik baalde natuurlijk wel. Weten jullie hoe dat kwam?

Ik fotografeer met een Canon 1100D met een Canon 75 - 300 (Deze )

Mijn instellingen weet ik niet zo goed meer, in ieder geval AV, ISO 800 , f5.6 en op schaduw & portret. :o

Ik ben maar een beginnend fotograaf, dus weet het allemaal niet precies, maar ik zou graag wat hulp kunnen gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:17

Ik denk dat dat komt omdat er te weinig licht was. Daardoor kan je camera moeilijk scherpstellen op wat je wilt. Dat heb je al snel met tegen de zon in fotograferen, als het ook al wat later is. :)
Enige oplossing dan was denk ik je ISO wat hoger..

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:37

Je ISO heeft hier niets mee te maken gehad, het is niet zo dat je lens daadwerkelijk meer licht ziet dmv je ISO, het alleen je sensor lichtgevoeliger. Wel dat je tegen de zon in fotografeerde.
Je camera zoekt altijd naar contrast om op scherp te stellen.
Kies je zelf je scherpstelpunt? Dit is bij alle fotografie verstandig maar bij tegenlicht wordt het eigenlijk wel noodzakelijk. Zoek met dit punt zelf een constrast puntje.
Laat me raden, het 1e paard was inderdaad wit en de volgende donkerder?

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:56

Ja ik zoek zelf het scherpstel punt, en inderdaad, het andere paard was donkerbruin :+

Dankjulliewel, ik snap het nu, maar kan ik er ook iets tegen doen of moet ik die situaties gewoon vermijden?